شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

در نشست شورای امنیت سازمان ملل فرانسه خواهان فعال کردن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی شد

 نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در حالی برگزار شد که سفیر آلمان عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را هشدار دهنده دانست و نماینده فرانسه گفت سطح کنونی غنی‌سازی جمهوری اسلامی توجیه غیرنظامی و صلح‌آمیز «قابل قبول» ندارد و بر فعال سازی مکانیسم اختلاف تاکید کرد.

در نشست سورای امنیت نماینده اروپا اظهار کرد اقدامات ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را نمی توان از رویدادهای منطقه ای جدا کرد.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، از آن ابراز تاسف کرد.

نماینده اتحادیه اروپا “از عدم تداوم اطلاعات” با توجه به عدم همکاری ایران، به “پیامدهای منفی” اعمال تحریم های آمریکا پس از خروج از برجام اشاره و اذعان کرد که این تحریم ها مانع پیشرفت ایران نشده است.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین خواهان احیای دیپلماسی هسته‌ای شد و با توافق تسلیحاتی میان روسیه و جمهوری اسلامی به دلیل جنگ اوکراین مخالفت کرد.

آمریکا: متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم

«رابرت وود» سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، ایران را به انجام اقدامات عمدی جهت جلوگیری از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران متهم کرد.

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد که ایران «همچنان قابلیت دیده شدن فعالیت های هسته ای خود از سوی جامعه بین المللی را انکار می کند. این مانع از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده می شود و عامدانه فعالیت های راستی آزمانی و نظارت آژانس را مختل می کند .»

نماینده آمریکا همچنین اعلام کرد که آمریکا متعهد به انجام همه کارها و اقدامات لازم جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود.  این دیپلمات آمریکایی همچنین خواهان اتحاد شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با «فعالیت‌های بی‌پروای جمهوری اسلامی» شد.

ابراز نگرانی ژاپن درباره محدودیت دسترسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی 

نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت  بر تنش‌های موجود که به شکل جدی بر سیستم نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی تاثیر گذاشته است، اشاره کرد و گفت که این تنش‌ها سبب شده است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت عمده ارتباط خود را با تحولات در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از دست بدهد.

نماینده ژاپن از جمهوری اسلامی خواست تا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تضمین کند. او همچنین به دیدارهای اخیر با مقامات ارشد ایران اشاره کرد و گفت که در این دیدارها نگرانی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

انگلیس: بند غروب در حال نزدیک شدن است

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت  مدعی «تشدید بی وقفه  فعالیت های هسته ای ایران » شد و ادعا کرد که هم خطرات جهانی و هم تشدید هسته ای توسط دیگران را افزایش می دهد.  

سفیر انگلیس مدعی شد: برنامه هسته ای ایران اکنون بسیار فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی مشروع است.

 این دیپلمات انگلیسی ادامه داد که  اگرچه بند موسوم به “غروب آفتاب” درحال نزدیک شدن است،  اما برنامه هسته ای ایران در حال گسترش است و  باید به دنبال دیپلماسی فوری بود.

تاکید فرانسه بر فعال سازی مکانیسم حل اختلاف

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز به پنج سال “نقض تعهدات توسط ایران” اشاره کرد و گفت که این امر با گزارش های نگران کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی  همراه شده است.

سفیر فرانسه همچنین گفت: سطح کنونی غنی‌سازی ایران توجیه غیرنظامی و صلح‌آمیز «قابل قبول» ندارد و بر فعال سازی مکانیسم اختلاف تاکید کرد.

آلمان خواستار تعهد جهانی برای عدم برخورداری ایران از سلاح های هسته ای شد 

سفیر آلمان در سازمان ملل نیز خواستار تعهد جهانی برای تضمین عدم برخورداری ایران از سلاح های هسته‌ای با توجه به میزان غنی‌سازی آن که ۳۰ برابر محدودیت‌های برجام است، شد.

سفیر آلمان عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را هشدار دهنده دانست و افزود: غنی سازی ایران تعهدش به مذاکرات مجدد را زیر سوال می برد.

او همچنین با اشاره به منزوی شدن ایران با ادامه برنامه هسته ای خود، از تهران خواست بازرسان مجرب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دوباره بپذیرد.

سفیر و نماینده کره جنوبی در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت اظهار کرد که پادمان‌های آژانس جزء «ضروری» رژیم جهانی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای شد و مدعی شد که غنی‌سازی ایران بسیار فراتر از محدودیت‌های برجام رفته است که می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر کند.

نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) این شورا در خصوص ایران و برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام برای بررسی هفدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه به وقت محلی ( ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۴ تیرماه ۱۴۰۳ ) برگزار شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) هفدهمین گزارش خود را ارائه کرده که خانم رزماری دی کارلو معاون دبیرکل در امور سیاسی آن را در نشست شورای امنیت قرائت کرد.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند. در نشست قبلی که ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، شانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بررسی شد.

ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (ژوئن۲۰۲۴ ) برعهده کره جنوبی است.

بر اساس توافق هسته‌ای، در صورت شکایت هریک از کشورهای عضو برجام از تخلف عضو دیگر، روند رسیدگی به شکایت طی مراحل مختلفی آغاز می‌شود. در صورت به نتیجه نرسیدن این مراحل، شاکی می‌تواند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشاند. ارجاع شکایت از ایران به شورای امنیت، نه تنها امکان بازگشت تحریم‌های بین المللی سازمان ملل علیه ایران را در پی دارد، بلکه به اعضای شورای امنیت اجازه اقدام نظامی علیه ایران را هم می‌دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=244532 لينک کوتاه

2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x