شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس از زندان بریتانیا آزاد شد

جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد و انگلستان را به قصد کشور خود استرالیا ترک کرد.

به گزارش بی بی سی حساب کاربری رسمی «ویکی‌لیکس» در شبکه اجتماعی ایکس لحظاتی قبل ار فرود هواپیما در فرودگاه بانکوک عکسی از بنیانگذارش منتشر کرد که از پنجره به بیرون نگاه می‌کند و نوشت که به آزادی «نزدیک‌تر» شده است.

بر اساس توافق، جولیان آسانژ قرار است فردا (چهارشنبه ۲۶ ژوئن) در جزایر ماریانای شمالی بپذیرد که قانون ضدجاسوسی آمریکا را نقض کرده و گناهکار است.

جزایر ماریانای شمالی جزایری دورافتاده در اقیانوس آرام و از قلمروهای سرزمینی آمریکا هستند و بسیار نزدیکتر از دادگاه‌های فدرال ایالات متحده در هاوایی یا قاره آمریکا به استرالیا هستند که جولیان آسانژ شهروند آن است.

انتظار نمی‌رود آقای آسانژ پس از پذیرفتن ارتکاب جرم مجددا زندانی شود.

آمریکا آقای آسانژ را متهم به افشای اسرار حساس در مورد جنگ در عراق و افغانستان کرده است.

بعد از سال‌ها چالش حقوقی، ویکی‌لیکس می‌گوید که جولیان آسانژ پس از توافق با آمریکا بریتانیا را ترک کرد تا در دادگاهی در یک جزیره در اقیانوس آرام اتهام خود را بپذیرد اما بدون مجازات بیشتر به استرالیا بازگردد.

آقای آسانژ که ۵۲ سال دارد با اتهام دسیسه برای دستیابی به اطلاعات دفاعی و امنیتی آمریکا و افشای آنها مواجه بود.

چندین سال است که مقام‌های قضایی آمریکا آقای آسانژ را متهم می‌کنند که با انتشار پرونده ویکی‌لیکس، که اطلاعاتی مربوط به جنگ عراق و افغانستان را فاش کرد، جان افرادی را به خطر انداخته است و در پی آن بودند که او را برای محاکمه به آمریکا بیاورند.

به گفته سی‌بی‌اس، شریک آمریکایی بی‌بی‌سی، آسانژ در آمریکا بازداشت نخواهد شد و مدتی که در زندان بریتانیا گذرانده است برای او محسوب خواهد شد.

آسانژ دستکم پنج سال را در زندانی در بریتانیا حبس بود و از همان جا برای مقابله با استرداد به آمریکا دعوای حقوقی خود را پیش برده بود.

او پیش از آن هفت سال را هم در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد تا به آمریکا مسترد نشود.

سازمان ویکی‌لیکس در شبکه ایکس نوشت که آسانژ روز سه‌شنبه زندان بلمارش را بعد از ۱۹۰۱ روز حبس ترک کرده است.

استلا همسر آقای آسانژ، در شبکه اجتماعی ایکس از حامیان او «که سال‌ها برای تحقق این لحظه تلاش کرده‌اند» تشکر کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=244493 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برانگو
برانگو
10 روز قبل

همانگونه که دوستان نوشته اند، آسانژ کار خودش را کرد و کوس رسوائی جنایتکاران سرمایه داری را به صدا در آورد! اعتراف او بمثابه انکار گالیله در مورد حرکت زمین بود که زیر با تهدید و فشار و زندان رخ داد!

حسن نکونام
حسن نکونام
10 روز قبل

در اقیانوس آرام بکشاند، تا دستکم به یک فقره از « اتهامات » خود اعتراف بکند. برای دستگاه سرمایه داری هار آمریکا، بمصداق « کندن یک تار مو از خرس هم غنیمت است» در این آبروریزی و رسوایی ناشی از این همه افشای جنایتهایش، یک «لقمه» هم به او برسد. جولیان آسانژ کار خودش را کرد، و به وجدان آگاه و آزاد بشریت مترقی تبدیل شد، و روسیاهی برای سیستم سرمایه داری هار آمریکا، باقی گذاشت. آزادی جولیان آسانژ را به همه انسان های حقیقت جو و انساندوست، و همه فعالان مدنی و سیاسی، که انعکاس دهنده ستم بر بودند، و حححححححححح به خانواده و یارانش شاد باش میگویم!

حسن نکونام
حسن نکونام
10 روز قبل

حقیقت و خورشید : همانگونه که ابرهای تیره، نمیتوانند خورشید را برای همیشه به گروگان بگیرند، حقیقت هم از میان همه گرداب ها و بیراهه ها و کژ بینی ها و تحریف ها و ستمکاری ها، راهش را باز می کند، و همانند درخشش خورشید، خود را نمایان میکند. سیستم سرمایه داری، و بویژه حکومت آمریکا، با افشای جنایت هایی که در دنیا مرتکب شده است و هنوز هم مرتکب میشود، ابر تیره ای را، بر حقیقت جویی آسانژ کشید، تا شاید جنایت هایش در نزد افکار عمومی مردم جهان، برای چند صباحی، پوشیده بماند. انسان حقیقت جویی را ۷ سال در سفارت اکوادر در انگلیس به اسارت فرستاد، و ۵ سال در زندان انگلیس نگهداشت، و ۱۲ سال از عمر این انسان را، گروگان تجاوزگری های خود کرد. حال که، وجدان بشریت مترقی و طالب حقیقت، به حمایت از آسانژ برخاست، و مجموعه فعالیت های مردمی، باعث اعلام آزادی وی شد، دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، همانند حکومت ارتجاعی اسلامی در ایران، میخواهد آسانژ را به « اعترافات اجباری » بکشاند، و او را به جزیره ای

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x