چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

فضای انتخابات «گرم» نشده است

بعد از انجام چندین مناظره انتخاباتی و در حالی که چند روزی بیشتر به روز رای گیری باقی نمانده است، به نظر می رسد فضای انتخاباتی «گرم» نشده و حکومت نتوانسته است مخالفین را به شرکت در این انتخابات راضی کند. فضای سیاسی و رسانه ای کشور در اختیار دو گروه اصلاح طلب و محافظه کاری است که می کوشند موضوع انتخابات را «گرم» و حتی «داغ» نشان بدهند. اما کسی آن هایی را که سرشان به یکی از جناح های حکومت و قدرت گرم است، همراهی نمی کند. هیچ یک از احزاب سیاسی که به دلیل شدت سرکوب در خارج از کشور هستند، از انتخابات حکومتی حمایت نکرده اند. همه ی آن ها فراخوان به تحریم این نمایش انتخاباتی داده اند. در داخل کشور هیچ تشکل مستقل و شناخته شده ای با نامزدها همراه نشده است. تشکل های خوش نام کارگری، بازنشستگان و فرهنگیان در برابر این نمایش انتخاباتی سکوت کرده اند. در خیابان ها بازنشستگان و در اعتصاب های کارگری کارگران، سخن از «رای بی رای» می رانند. از زندان ها ندای تحریم انتخابات به گوش می رسد.

کسانی مثل محمدجواد ظریف که در زمان وزارت خود بارها وجود زندانیان سیاسی در ایران را در برابر خبرنگاران خارجی تکذیب کرده است، میدان دار هستند، اما شخصیت های برجسته ای نظیر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مصطفی تاج زاده و سعید مدنی سکوت کرده اند. سایت کلمه نزدیک ترین رسانه ی نزدیک به میرحسین موسوی، اخبار تحریم ها را منتشر می کند.

نامزدها از این شهر به آن شهر می روند و میتنگ برگزار می کنند، اکثریت جمعیت اما نظاره گر است.

برای گرم کردن فضای انتخاباتی در تهران، مجوز برپایی «تریبون های آزاد» انتخاباتی صادر شده است. احمد قیومی، فرماندار تهران از صدور مجوز برای برپایی تریبون‌های آزاد انتخاباتی در پایتخت برای نخستین بار خبر داده است.

وی ابراز امیدواری کرد برپایی تریبون‌های آزاد، «مشارکت مردم را در انتخابات افزایش دهد.»

او گفت که هم اینک ۴۵ سازه تبلیغات شهری و حدود یک هزار سازه عمومی موقت تبلیغات انتخاباتی در میادین، خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران در اختیار نامزدها قرار گرفته است «تا از این طریق به افزایش نشاط و مشارکت و شناخت مردمی کمک شود.»

فرماندار تهران همچنین گفت که برای برگزاری انتخاباتی «دقیق و سلامت» در ستاد انتخابات آن فرمانداری و مناطق ۱۸ گانه و بخش‌های تابعه یک «مانور» برگزار خواهد شد.

روزنامه فرهیختگان نوشت که تصور می‌شد با شروع رقابت‌های انتخاباتی و با وجود حضور نامزد‌ی از طیف اصلاح‌طلب، میزان مشارکت افزایش پیدا کند و «به ۶۰ تا ۷۰ درصد» هم برسد.

به نوشته این روزنامه «درحالی‌که رقابت‌های انتخاباتی به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت افزایشی نداشته و برخی نیز از کاهش میزان مشارکت به زیر ۵۰ درصد حکایت دارند.»

عباس عبدی، فعال سیاسی هم در روزنامه اعتماد نوشت که از مجموعه مخالفان شرکت در انتخابات، «فقط ۳۰ درصد قانع به مشارکت شده‌اند و ۷۰ درصد بقیه هنوز همراه این ایده نشده‌اند، شاید در روزهای آینده این نسبت به ۳۵ و ۴۰ درصد برسد.» نظرسنجی ها در ایران کاملا مطابق میل جناح هاست و او نگفت این ارقام را از کجا آورده است.

مینو خالقی فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است «بحث فضای سرد انتخاباتی مربوط به این انتخابات نیست، هم در سال ۱۴۰۰ ما شاهد رفتارهای تحریمی بودیم هم در اسفند گذشته شاهد انتخاباتی سرد و بدون مشارکت بودیم.»

مصطفی پورمحمدی در نشست خبری امروز خود به «دلسردی مردم» برای مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت که «بخش زیادی از جامعه هنوز حس انتخاباتی نگرفته است.»

پورمحمدی گفت اگر مردم به سخنان او «ایمان بیاورند، بخش مهم کسانی که انگیزه مشارکت ندارند، مشارکت می‌کنند.»

او گفت که از روز اول ثبت‌نام نامزدها برای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، مطابق نظرسنجی‌های اولیه، مشارکت مردم همین مقداری بوده که نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد و این ارتباطی به دیدگاه‌های او ندارد.

او، یکی از اعضای گروه مرگ که در سال ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرد، متهم شده است که حضورش در انتخابات باعث کاهش مشارکت شده است، هر چند رسانه های داخلی او را «پدیده انتخابات» می خوانند.

https://akhbar-rooz.com/?p=244430 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x