جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳

جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳

۱۰۰ روز دستور کار تهاجمی؛ آنچه ترامپ در صورت بازگشت به کاخ سفید می خواهد انجام دهد – آندری کوزماک، برگردان: مجید ملکی

ترامپیست‌ها در حال تهیه یک برنامه اصلاحات گسترده هستند که قصد دارند بلافاصله پس از تحلیف رئیس‌جمهور جدید، اجرای آن را آغاز کنند. آنها در این مورد شکی ندارند که دونالد ترامپ  رئيس جمهور آینده خواهد بود. جمهوريخواهان نه تنها بر بازگشت ترامپ به کاخ سفید بلکه بر پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا برنامه‌ دارند،..

ایالات متحده به طور فعال برنامه‌های دونالد ترامپ را که در صورت انتخاب مجدد به ریاست‌جمهوری قصد اجرای آن‌ها را دارد، مورد بحث قرار می‌دهد. به طور عمده، کاهش تأمین مالی برای تعدادی از ادارات، به ویژه سازمان‌های اطلاعاتی و همچنین سیستم قضایی مطرح است. در این زمینه، نظرسنجی‌های عمومی متعدد نشان‌دهنده پیشتازی فزاینده ترامپ در مقابل بایدن در رأی‌گیری نوامبر آینده هستند. درباره نیات بزرگ رئیس‌جمهور چهل وپنجم و شانس‌های اجرای آن‌ها، در گزارش ایزوستیا آمده است.

آماده رهبری

صد روز اول ریاست‌ جمهوری احتمالی دونالد ترامپ- آینده کشور را تعیین خواهد کرد. باید سریع عمل کرد، اما وظایف زیادی وجود دارد. این را رئیس مجلس نمایندگان، مایک جانسون، بیان کرده است. برای تحقق برنامه‌های خود، ترامپیست‌ها در حال تهیه یک برنامه اصلاحات گسترده هستند که قصد دارند بلافاصله پس از تحلیف رئیس‌جمهور جدید، اجرای آن را آغاز کنند. آنها در این مورد شکی ندارند که دونالد ترامپ  جمهور آینده خواهد بود. علاوه بر این، جمهوریخواهان نه تنها بر بازگشت رئیس‌جمهور چهل و پنجم به کاخ سفید بلکه بر پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا (که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در ۵ نوامبر برگزار خواهد شد) برنامه‌هایی دارند، جایی که دموکرات‌ها هنوز اکثریت دارند.

فهرست اولویت‌ها

فهرست وظایف اولویت ‌دار همچنان در حال افزایش است. علاوه بر برنامه ی سنتی حزب جمهوریخواه در باره کاهش مالیات‌ها و اقدامات برای کم کردن دخالت های دولت در فرآیندهای بازار، به طور طبیعی، شامل اقداماتی برای حل مشکل اصلی سال‌های اخیر – مهاجرت غیرقانونی نیز می‌شود.

بر این اساس، ترامپ و حامیانش قصد دارند یکپارچگی ساختار حزب جمهوری‌خواه را که در سال‌های اخیر متزلزل شده، بازسازی کنند. و همانطور که مطبوعات محافظه‌کار آمریکایی می‌نویسند، نگرش آن‌ها در میان ”ریگانیست ها” انعکاس دارد.به گزارش نشریه the hill آشتی ترامپ با رهبر جمهوری‌خواهان سنا، میچ مک‌کانل، را نتیجه اصلی جلسه ترامپ با روسای حزب در ۱۳ ژوئن می‌داند. به گفته این نشریه، حمایت متقابل نه تنها باید پیروزی ترامپ در انتخابات را تضمین کند، بلکه برای کسب کرسی‌های سنا از ایالت‌های مورد مناقشه مانند آریزونا، میشیگان، مونتانا، نوادا، اوهایو، پنسیلوانیا و ویسکانسین نیز تعیین‌کننده باشد. در همه این ایالت‌ها به جز آخری، ترامپ در حال حاضر در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، برخی مناطق با اختلاف دو رقمی.

ایجاد یک سیستم تک‌حزبی

ولادیمیر واسیلیو، محقق ارشد موسسه آمریکا و کانادا، می‌گوید: «قبل از ترامپ، جمهوری‌خواهان چنین سیاستمداران محبوبی نداشتند.” “نه آیزنهاور و نه نیکسون هرگز از چنین حمایتی برخوردار نبودند. علاوه بر این، او همه تلاش خود را می‌کند تا “ترامپیسم” به عنوان یک ایدئولوژی اجرا شود. برای این کار، لازم خواهد بود که یک سیستم تک‌حزبی یا “یک و نیم حزبی” ایجاد شود.»

در عین حال، حضور وحدت در واشنگتن به هیچ وجه برنامه‌های ترامپیست‌ها برای “خشک کردن باتلاق” را لغو نمی‌کند. آن‌ها قصد دارند کمپین خود علیه “دولت فراگیر” را با اصلاحات قضایی آغاز کنند، خوشبختانه دموکرات‌ها به آن‌ها بهانه ی عالی برای این کار داده‌اند. برخلاف انتظارها، نزاع قانونی علیه ترامپ تقریباً هیچ تاثیری بر رتبه‌بندی او نداشته است. بلکه بالعکس، استراتژی انتخابی او که خود را به عنوان قربانی سرکوب سیاسی (یا دقیق‌تر، به عنوان یک “دگراندیش سیاسی” همانطور که ترامپ خود را می نامد) معرفی می‌کند، به حامیان او بهانه ی خوبی برای صحبت درباره نبود یک سیستم قضایی عادلانه در کشور داده است. و برای جامعه آمریکایی این نظر سقوط یکی از کلیدی‌ترین اصول اسطوره ملی است.

اصلاحات قضایی

بعد از اینکه هیئت منصفه ترامپ را به جعل سوابق تجاری محکوم کرد، جمهوری‌خواهان بلافاصله این حادثه را یک اقدام سیاسی اعلام کردند و برنامه‌ای برای “اصلاح همه ‌جانبه” سیستم قضایی ایالات متحده آماده کردند. مایک جانسون در یک کنفرانس خبری گفت: “همه این کارها با قدرت انجام خواهد شد زیرا مردم در حال از دست دادن اعتماد به نهادهای ما هستند. و این در نهایت چیزی است که باید هر یک از ما را نگران کند.”

کاهش هزینه‌های سازمان های اطلاعاتی

گام بعدی کاهش تأمین مالی سازمانهای اطلاعاتی است. تاکنون درباره CIA و FBI صحبت شده است. علاوه بر این، گفته می‌شود ترامپ قصد دارد نفوذ خود را در دفتر مدیر اطلاعات ملی و تمامی ۱۸ آژانس اطلاعاتی گسترش دهد. از یک طرف، این به طور قابل توجهی کنترل کاخ سفید بر فعالیت‌های ادارات را که چندین دهه پیش از دست رفته بود، تقویت می‌کند و از طرف دیگر، به او اجازه می‌دهد سیاست‌های خود را در ساختار آن‌ها پیاده کند. به گفته خود او، رئیس‌جمهور چهل و پنجم قطعاً داستان “دخالت روسیه” که ابتدا توسط نمایندگان سرویس‌های ویژه حمایت شد و چند سال بعد به عنوان یک عملیات اطلاعاتی برای بدنام کردن او شناخته شد، را فراموش نکرده است.

کاهش هزینه‌های وزارت خارجه

گام بعدی  کاهش هزینه‌های وزارت خارجه است. و در اینجا دوباره دموکرات‌ها به مخالفان خود یک “پاس گل” داده‌اند. این همه به خاطر رسوایی است که پس از انتشار “فهرست دشمنان اوکراین” که توسط وزارت خارجه اوکراین تأمین مالی شده و در آن، علاوه بر ترامپ، تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی نیز حضور دارند، رخ داده است. این موضوع، به نوبه خود، بحثی درباره نفوذ خارجی در فرآیند سیاسی که اغلب با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی انجام می‌شود، باز کرده است.

پروژه ۲۰۲۵

سال گذشته در آگوست، رسانه‌های غربی از وجود “پروژه ۲۰۲۵” که توسط تیم ترامپ تهیه شده و شامل اخراج ۵۰ هزار کارمند دولتی و جایگزینی آن‌ها با افرادی که به سیاست‌های او وفادار هستند، خبر دادند. این افراد، همانطور که رسانه‌های لیبرال نوشتند، باید به صاحب جدید کاخ سفید در “برچیدن دولت فدرال” کمک کنند.

کنترل دولت بر فدرال رزرو

به گفته WSJ، به همان روشی که قرار است در CIA عمل شود، ترامپ قصد دارد فدرال رزرو را نیز به کنترل واقعی دولت بازگرداند. اگر این تلاش برای ترساندن وال استریت نباشد،  باید گفت که اقتصاددانان برجسته تیم رئیس‌جمهور چهل و پنجم پیشتر از این حمایت کرده بودند.

کاهش بدهی ملی

در ماه می، رسانه‌ها از برنامه‌های ترامپ برای حل مشکل بدهی ملی رو به رشد از طریق کاهش ارزش دلار یا حتی از طریق اعلام ورشکستگی، همانطور که سال گذشته اعلام کرد، خبر دادند. ترامپ در حالی که کنگره در حال بحث درباره افزایش سقف بدهی ها بود گفت: “بگذار اتفاق بیافتد، اما بهتر از کاری است که اکنون انجام می‌دهیم زیرا ما داریم مانند ملوانان مست پول خرج می‌کنیم”

تلاش دموکرات‌ها برای تمرکز و بسیج نیرو

در همین حال، دموکرات‌ها بالاخره بر استراتژی “نه به ترامپ” که در سال ۲۰۲۰ استفاده شد، متمرکز شده‌اند. جو بایدن بیشتر در صفحه تلوزیون ظاهر می‌شود، ستارگان هالیوود به حمایت از او جذب شده‌اند (مانند رابرت دنیرو که ناگهان در دادگاهی که پرونده ترامپ در حال بررسی بود، ظاهر شد)، کامالا هریس به شهرهای ایالات متحده سرکشی می کند تا رتبه‌های خود را بهبود بخشد.

در همین حال، نشریه لیبرال پولیتیکو درباره سردرگمی در کمپ دموکرات‌ها می‌نویسد که عمدتاً به دلیل ناتوانی دولت در غلبه بر مشکلات اقتصادی است. رفیع تورس، نماینده کنگره، وضعیت را اینگونه توصیف کرد: “بزرگترین چالش سیاستی که رئیس‌جمهور با آن مواجه است با حرف اول “آی” آغاز می‌شود، اما آن اسرائیلIsrael نیست، بلکه تورم Inflation است.”

آیا ترامپ موفق خواهد شد؟

در همین حال، نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که جامعه آمریکایی، یا حداقل بخش قابل توجهی از آن، به هیچ وجه با تغییرات رادیکال یا حتی بازسازی کامل سیستم دولتی آمریکا مخالف نیستند. این، به نوشته ی نیویورک تایمز، حدود ۷۰ درصد است. روند رو به رشد احساسات ضد سیستم و ضد نخبگان که در اوایل دهه ۲۰۰۰ به وجود آمد، همچنان در حال گسترش است.

در عین حال، کارشناسان می‌گویند که ترامپ حتی قبل از دوره اول خود وعده‌های بلندپروازی برای “شکستن سیستم” می دهد و بی‌فایده بودن این تلاش‌ها را می‌شناسند. با این حال، این بار به نظر می‌رسد او توانسته بیشتر تشکیلات جمهوری‌خواه را زیر پرچم خود متحد کند. همانطور که برای تقاضا از جامعه، جامعه‌شناسی نشان می‌دهد که از آن زمان حتی قوی‌تر شده است. با این حال، این ممکن است کافی نباشد.

ولادیمیر واسیلیو تأکید می‌کند: «پروژه‌های ترامپ آنقدر بزرگ هستند که مخالفان او آماده‌اند هر کاری برای جلوگیری از انتخاب او انجام دهند.»

ترامپ در بسیاری از امور امکان دخالت چندانی نداشت از جمله کنگره و ساختار دولت، اعضای حزب خودش دائماً در اجرای برنامه‌های او دخالت می‌کردند. سپس، همانطور که به یاد می‌آوریم، کمیسیون مولر و تلاش برای استیضاح وجود داشت. امروز، او واقعاً می‌تواند همه چیز را زیر و رو کند و با دموکرات‌ها تسویه حساب کند، و شاید شرایطی ایجاد کند که دموکرات‌ها هرگز نتوانند به قدرت بازگردند. به هر حال، خود دموکرات‌ها نیز همین برنامه را دارند. و بنابراین آن‌ها هر کاری ممکن است انجام دهند تا ترامپ را از کاخ سفید دور نگه دارند – تا به “سناریوی کندی” برسند. این نیز، به نوعی، شکل یک جنگ داخلی است؛ نسخه “متمدن” آن. بنابراین، یک “جنگ”در پیش است که به صورت خرابکاری، عدم تبعیت از احکام و هرج و مرج بیان می شود.

منبع: https://iz.ru/1712546/andrei-kuzmak/sushit-i-rezat-chto-planiruet-donald-tramp-v-sluchae-vozvrashcheniia-v-belyi-dom

https://akhbar-rooz.com/?p=244349 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x