شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

بیش از هزار نفر در مراسم حج امسال بر اثر گرمازدگی جان باختند

آماری که خبرگزاری فرانسه با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط کشورهای مختلف انجام داده، نشان می‌دهد که تعداد کشته شدگان مراسم حج در عربستان سعودی از هزار نفر فراتر رفته است. مراسم حج امسال در زیر گرمای شدید این کشور برگزار شد.یک دیپلمات عرب روز پنجشنبه ۳۱ خرداد به خبرگزاری فرانسه گفت که ۵۸ مورد دیگر به شمار قربانیان مصری این مراسم افزوده شده و تعداد شهروندان این کشور که در مدت حج در عربستان کشته شده‌اند به ۶۵۸ نفر رسیده است. به گفته وی، ۶۳۰ نفر از این افراد مجوز رسمی برای زیارت نداشتند.

بدین ترتیب و در مجموع، کشته شدن هزار و ۸۱ نفر از شهروندان حدود ده کشور  از  طریق بیانیه‌های مطبوعاتی رسمی یا دیپلمات‌های درگیر در عملیات جستجوی قربانیان تایید شده است.

این جریان مراسم امسال که حدود ۱.۸ میلیون زائر در آن شرکت داشتند، عربستان گرمای شدیدی را تجربه کرد، به گونه‌ای که دمای هوا در مسجد الحرام، واقع در شهر مکه به ۵۱.۸ درجه سانتیگراد رسید.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، سالانه ده‌ها هزار نفر از سراسر جهان بدون داشتن مجوزهای لازم، بدون رعایت سهمیه‌بندی تخصیص یافته به کشورها، سعی می‌کنند در مراسم حج شرکت کنند. اکثر زائران مصری که کشته شدند، از بین این افراد بودند. آن‌ها پس از ساعت‌ها پیاده‌روی به مکان‌های با تهویه مطبوع دسترسی نداشتند و به علت گرمازدگی جان باختند.

در اوایل ژوئن، عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور بیش از ۳۰۰ هزار زائر ثبت نشده را از مکه بازگردانده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد تعداد زیادی از زائران به صورت مخفیانه از روز جمعه در این مراسم شرکت کردند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این سفر زیارتی به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار  دارد. یک مطالعه که توسط ریاض انجام شده و در ماه مه منتشر شد، نشان می‌دهد که درجه حرارت در مکان‌هایی که مراسم در آن برگزار می‌شود هر ده سال ۰.۴ درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

علاوه بر کشته شدگان مصری، ۶۰ شهروند اردنی نیز کشته شدند. در میان قربانیان شهروندانی از اندونزی، ایران، سنگال، تونس و کردستان عراق نیز هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=244228 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x