سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

از سوی کارشناسان سازمان ملل، اسرائیل بار دیگر به نسل کشی متهم شد

رئیس یک کمیته تحقیقاتی سازمان ملل، يک بار ديگر ارتش اسرائیل را به انجام "نسل‌کشی" فلسطینیان متهم کرد. به گفته وی "ما دریافتیم که تعداد بسیار زیاد تلفات غیرنظامیان در غزه و تخریب گسترده اموال و زیرساخت‌های غیرنظامی نتیجه یک استراتژی عمدی برای وارد کردن حداکثر خسارت بوده است.". روز چهارشنبه تانک های اسرائيلی با حمايت هواپيما و پهپادها به مناطق غربی شهر رفح در نوار غزه نفوذ کردند و به گفته ساکنان و کادر پزشکی فلسطینی، هشت نفر را کشتند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴، اعلام کرد نیروهای اسرائیلی ممکن است مکرراً قوانین جنگ را نقض کرده و به تشخیص بین غیرنظامیان و جنگجویان در درگیری‌های غزه توجه نکرده باشند. در همین حال، رئیس یک کمیته تحقیقاتی سازمان ملل، ارتش اسرائیل را به انجام “نسل‌کشی” فلسطینیان متهم کرد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی درباره شش حمله اسرائیل که باعث تلفات فراوان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی شده است، اظهار داشت نیروهای اسرائیلی ممکن است به‌طور سیستماتیک اصول تمایز، تناسب و احتیاط در حملات را نقض کرده باشند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ولکر تورک، اعلام کرد: “الزام به انتخاب وسایل و روش‌های جنگی که به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، به‌طور مستمر در بمباران ها توسط اسرائیل نقض شده است.”

نمایندگی دائمی اسرائیل در سازمان ملل در ژنو این گزارش را معیوب توصیف کرد و اظهار داشت از آنجا که دفتر حقوق بشر سازمان ملل تنها تصویری ناقص از واقعیت دارد، هرگونه تلاشی برای رسیدن به نتیجه‌گیری حقوقی به‌طور ذاتی معیوب است.

در جلسه‌ای جداگانه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، رئیس یک کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل، ناوی پیلای، اعلام کرد مرتکبان نقض حقوق بشر در این جنگ باید پاسخگو باشند. او تکرار کرد هم جنگجویان حماس و هم اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. به گفته وی اسرائیل به تنهایی مسئول جدی‌ترین موارد نقض حقوق بشر به‌عنوان “جنایات علیه بشریت” است.

پیلای اظهار داشت مقیاس تلفات غیرنظامیان فلسطینی به “نسل‌کشی” می‌انجامد. او گفت: “ما دریافتیم که تعداد بسیار زیاد تلفات غیرنظامیان در غزه و تخریب گسترده اموال و زیرساخت‌های غیرنظامی نتیجه یک استراتژی عمدی برای وارد کردن حداکثر خسارت بوده است.”

اسرائیل با این تحقیق همکاری نمی‌کند و ادعا می کند سازمان ملل متحد دارای تمایلات ضد اسرائیلی است.

گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل که روز چهارشنبه منتشر شد، به شش حادثه‌ای که بین ۷ اکتبر و ۲ دسامبر رخ داده است، می‌پردازد و توانسته انواع سلاح‌ها، وسایل و روش‌های استفاده شده در این حملات را ارزیابی کند. راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، اظهار داشت: “ما احساس کردیم این گزارش اکنون باید منتشر شود، به‌ویژه به این دلیل که در مورد برخی از این حملات، هشت ماه گذشته است و ما هنوز شاهد تحقیقات معتبر و شفاف نبوده‌ایم.”

او اضافه کرد در صورت عدم وجود تحقیقات شفاف، “نیاز به اقدام بین‌المللی در این زمینه وجود خواهد داشت.”

پیلای همچنین روش‌های نظامی اسرائیل در غزه را محکوم کرد و گفت: “استفاده عمدی از سلاح‌های سنگین با ظرفیت تخریب بالا در مناطق پرجمعیت، یک حمله عمدی و مستقیم به جمعیت غیرنظامی است.”

نفوذ تانک‌های اسرائیلی به رفح و تشدید وضعیت جنگی در غزه

تانک های اسرائیلی، با پشتیبانی هواپیماها و پهپادها، به مناطق غربی شهر رفح در نوار غزه نفوذ کردند و به گفته ساکنان و کادر پزشکی فلسطینی، هشت نفر را کشتند. به گفته منابع محلی تانک‌ها پس از نیمه شب به پنج محله وارد شدند. الماوسی در غرب نوار ساحلی زیر آتش سنگین قرار گرفت و چادرهای خانواده‌های آواره گلوله باران شدند.

کادر پزشکی و رسانه‌های حماس اعلام کردند هشت فلسطینی در منطقه الماوَسی کشته شدند و بسیاری از خانواده‌ها وحشت‌زده به سمت شمال فرار کردند. هویت کشته‌شدگان اعلام نشده است. ارتش اسرائیل اظهار داشت در حال بررسی این گزارش است. ساکنان محلی گفتند نیروهای ارتش اسرائیل چندین خانه را در غرب رفح منفجر کردند، منطقه‌ای که تا پیش از ماه گذشته و آغاز حمله زمینی اسرائیل، محل سکونت بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه بود و اکنون اکثر جمعیت آن دوباره مجبور به فرار به سمت شمال شده است.

برخی از آمارهای سازمان ملل و فلسطینی‌ها تعداد کسانی که باقی مانده‌اند را کمتر از ۱۰۰,۰۰۰ نفر اعلام می‌کنند. یکی از ساکنان رفح که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: “شب دیگری از وحشت در رفح. آنها از هواپیماها، پهپادها و تانک‌ها به مناطق غربی تیراندازی کردند تا برای تهاجم خود پوشش ایجاد کنند. گلوله‌ها و خمپاره‌ها در منطقه الماوَسی فرود آمدند و بسیاری را کشتند و زخمی کردند.”

یک فرمانده اسرائیلی اظهار داشت: “گردان‌های حماس در آنجا هنوز به‌خوبی تضعیف نشده‌اند و ما باید آنها را به‌طور کامل از بین ببریم. تخمین می‌زنیم که این کار حدود یک ماه با همین شدت، زمان ببرد.”

ارتش اسرائیل همچنان کنترل خط مرزی بین رفح و مصر را در دست دارد. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که گذرگاه رفح، تنها راه ارتباطی بیشتر جمعیت غزه با دنیای خارج، تخریب شده و ساختمان‌ها سوخته‌اند و تانک‌های اسرائیلی با پرچم اسرائیل در آنجا مستقر شده‌اند. ارتش اسرائیل اظهار داشته کمک‌های بشردوستانه به غزه به دلیل این تخریب‌ها متوقف نشده است.

در مناطق شمالی تر، اسرائیل یک ستون تانک را به محله زیتون در شهر غزه بازگرداند و ساکنان از تیراندازی سنگین تانک‌ها و هواپیماها خبر دادند. در حومه دیگری از شهر غزه به نام شیخ رضوان، یک حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای چهار فلسطینی از جمله یک کودک را کشت و مجموع تلفات در سراسر غزه به ۲۰ نفر رسید.

حماس و جهاد اسلامی می گویند که جنگجویانشان با استفاده از موشک‌های ضدتانک و خمپاره‌ به نیروهای اسرائیلی حمله کردند.

هشت ماه از جنگ می‌گذرد و هیچ نشانه‌ای از توقف درگیری‌ها مشاهده نمی‌شود. تلاش‌های واسطه‌های بین‌المللی با پشتیبانی ایالات متحده تا کنون نتوانسته اسرائیل و حماس را به توافق آتش‌بس ترغیب کند. نیروهای اسرائیلی بیشتر مناطق غزه را تخریب کرده‌اند و بیشتر سرزمین‌های فلسطینی را تصرف کرده‌اند اما هنوز به هدف اعلامی خود مبنی بر نابودی حماس و آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی دست نیافته‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=244127 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x