شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

اسرائیل یک «وقفه تاکتیکی» روزانه را برای تسهیل ورود کمک ها به غزه اعلام کرد

ارتش اسرائیل اعلام کرد هر روز در بخشی از جنوب نوار غزه یک «وقفه تاکتیکی» در فعالیت‌های نظامی خود ایجاد خواهد کرد تا امکان ورود مقدار بیشتری کمک‌های انسانی فراهم شود. این تصمیم در پی افزایش انتقادات بین‌المللی از حمله‌های این کشور به غزه اتخاذ شده است

ارتش اسرائیل اعلام کرد هر روز در بخشی از جنوب نوار غزه یک «وقفه تاکتیکی» در فعالیت‌های نظامی خود ایجاد خواهد کرد تا امکان ورود مقدار بیشتری کمک‌های انسانی فراهم شود. این تصمیم در پی افزایش انتقادات بین‌المللی از حمله‌های این کشور به غزه اتخاذ شده است.

این وقفه از ساعت ۸ صبح در منطقه رفح آغاز و تا ساعت ۷ عصر ادامه خواهد داشت. این وقفه هر روز تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود.

هدف از این وقفه، فراهم آوردن امکان دسترسی کامیون‌های کمک‌رسانی به گذرگاه کرم شالوم، که تحت کنترل اسرائیل است و نقطه اصلی ورود کمک‌ها به غزه محسوب می‌شود، و انتقال ایمن آن‌ها به بزرگراه صلاح‌الدین، که یک جاده اصلی شمال به جنوب است، می‌باشد تا بتوانند کمک‌ها را به سایر نقاط غزه برسانند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این وقفه با هماهنگی سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی امداد و نجات انجام می‌شود.

با این حال، و با وجود اعلان آتش‌بس موقت در جنوب غزه، اسرائیل حملاتی را به مرکز و جنوب نوار غزه آغاز کرد. به گزارش رسانه‌های محلی، بامداد یکشنبه، توپخانه اسرائیل اردوگاه نصیرات در مرکز غزه را هدف قرار داد.

ارتش اسرائیل همچنین با وجود آتش‌بس موقت به غرب رفح حمله کرد.

شرایط بحرانی در غزه

این اعلامیه اندکی پس از آن منتشر شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد دو سرباز دیگر این کشور در شمال غزه کشته شدند، پیش از آن هشت سربازی که در یک انفجار در خودروی زرهی در رفح در همان روز کشته شدند.

این تلفات، که یکی از سنگین‌ترین تلفات ارتش اسرائیل از زمان آغاز حمله زمینی به غزه در ۲۷ اکتبر محسوب می‌شود، احتمالا درخواست‌های بیشتر برای آتش‌بس و افزایش خشم عمومی اسرائیلی‌ها نسبت به معافیت‌های مذهبی از خدمت نظامی را به همراه خواهد داشت.

در حملات اسرائیل به غزه در روز شنبه حداقل ۱۹ فلسطینی کشته شدند. از زمان آغاز حمله‌های اسرائیل به این منطقه، حداقل ۳۷,۲۹۶ نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز احتمالاً زیر آوار دفن شده‌ و ده‌ها هزار نفر مجروح شده‌اند.

هشت ماه حمله نظامی اسرائیل علیه گروه مسلح حماس، غزه را با یک بحران انسانی روبرو کرده است. سازمان ملل گزارش می‌دهد در این منطقه گرسنگی گسترده‌ای وجود دارد و صدها هزار نفر در آستانه قحطی قرار دارند، زیرا اسرائیل ورود کمک‌ها را مسدود کرده و منابع آب را قطع کرده است. جامعه بین‌المللی اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا اجازه ورود کمک‌های بیشتری را بدهد.

از ۶ مه تا ۶ ژوئن، سازمان ملل به طور متوسط روزانه ۶۸ کامیون کمک دریافت کرده است، در حالی که این رقم در آوریل ۱۶۸ کامیون در روز بوده و به مراتب کمتر از ۵۰۰ کامیون در روز است که گروه‌های امدادی می‌گویند مورد نیاز است.

ورود کمک‌ها به جنوب غزه در حالی که نیازهای انسانی در حال افزایش بود، کاهش یافت. بیش از ۱ میلیون فلسطینی، که بسیاری از آنها قبلاً بی‌خانمان شده بودند، از رفح فرار کردند و به دیگر نقاط جنوب و مرکز غزه رفتند. اکثر آنها اکنون در کمپ‌های موقت زندگی می‌کنند و از سنگرها به عنوان توالت استفاده می‌کنند، در حالی که فاضلاب در خیابان‌ها جریان دارد.

کوگات، نهاد نظامی اسرائیل که بر توزیع کمک‌ها در غزه نظارت دارد، ادعا می‌کند هیچ محدودیتی برای ورود کامیون‌ها وجود ندارد. این نهاد اعلام کرده از ۲ مه تا ۱۳ ژوئن بیش از ۸,۶۰۰ کامیون از انواع مختلف، اعم از کمک‌ها و وسایل تجاری، از تمام گذرگاه‌ها وارد غزه شده‌اند که به طور متوسط ۲۰۱ کامیون در روز است. اما بسیاری از این کمک‌ها در گذرگاه‌ها انباشته شده و به مقصد نهایی نرسیده‌اند.

یک سخنگوی کوگات گفت دلیل انباشت این کمک‌ها در سمت غزه، مشکلات لجستیکی اساسی سازمان ملل است که حل نشده‌اند، به ویژه کمبود کامیون‌. سازمان ملل چنین اتهاماتی را رد می‌کند و می‌گوید درگیری‌های بین اسرائیل و حماس اغلب حرکت کامیون‌های سازمان ملل در داخل غزه را به سمت کرم شالوم، که درست در کنار مرز اسرائیل قرار دارد، بسیار خطرناک می‌کند.

این سازمان همچنین می‌گوید روند تحویل کمک‌ها کند شده است زیرا ارتش اسرائیل باید برای رانندگان مجوز حرکت صادر کند. به دلیل کمبود امنیت، کمک‌ها در برخی موارد در هنگام حرکت در جاده‌های غزه توسط جمعیت غارت شده‌اند.

هدف از توافق جدید این است که با فراهم کردن یک بازه زمانی ۱۱ ساعته بدون وقفه روزانه برای حرکت کامیون‌ها به داخل و خارج از گذرگاه، نیاز به هماهنگی برای تحویل‌ کمک ها را کاهش دهد.

هنوز مشخص نیست آیا ارتش اسرائیل امنیت کامیون‌های کمک‌ رسانی را در حین حرکت در طول بزرگراه فراهم خواهد کرد یا خیر.

https://akhbar-rooz.com/?p=243873 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x