یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

بازداشت بیش از ۳هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان در یک هفته

رسانه‌های داخلی خبر از بازداشت‌های گسترده در استان سیستان و بلوچستان می‌دهند. به گفته خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به نقل از فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان خبر از دستگیری ۳۰۷۸ نفر داد. این دستگیری‌ها تنها ظرف یک هفته انجام شده است. دلایل این بازداشت‌ها از سوی مقامات امنیتی این استان بیان نشده اما به گفته فعالان حقوق بشری این اقدامات پیشگیرانه در راستای مقابله با اعتراضات مردمی بخصوص در این استان می‌باشد.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، بازداشت‌های گسترده ظرف یک هفته نقض آشکار حقوق اولیه و بنیادین بشر است. این اقدامات در راستای سرکوب و ایجاد جو رعب و وحشت در این استان است.

سرکوب مردم در استان سیستان و بلوچستان پس از اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱، افزایش چشمگیری داشته است. بازداشت‌های گسترده در استان سیستان و بلوچستان، نشان دهنده وخامت وضعیت حقوق بشر در این استان و سرکوب مستمر و بدون وقفه جوانان در این استان است.

سران حکومت با اعدام زندانیان بلوچ در زندان‌ها که خود اولین قربانیان این حکومت هستند تلاش می‌کنند که جو رعب و وحشت را بر این استان مسلط کنند. اعدام حداقل۱۷۴زندانی بلوچ در سال ۱۴۰۲نشان دهنده آمار بالای اعدام در این استان است.

پس از تظاهرات روز جمعه ۲۸مهر ۱۴۰۲ در زاهدان، سران رژیم اقدام به دستگیر‌ی‌های گسترده در این استان کرده‌اند. این تظاهرات پس از پایان نماز جمعه و در خیابان‌های حوالی مسجد مکی زاهدان بود. نیروهای امنیتی با حمله به سمت تظاهر‌کنندگان عده‌ای از آنها را بازداشت کردند. در میان بازداشت شدگان حداقل ۵کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال وجود داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=243760 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x