پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

رهبران G7 با ۵۰ میلیارد دلار وام دیگر به اوکراین موافقت کردند

رهبران G7 در نشست سالانه خود در ایتالیا با اعطای وامی ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه موافقت کردند. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، که میزبان این اجلاس بود، اعلام کرد این توافق سیاسی برای حمایت مالی اضافی از اوکراین تا پایان سال جاری به انجام رسیده است

رهبران G7 در نشست سالانه خود در ایتالیا با اعطای وامی ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه موافقت کردند. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، که میزبان این اجلاس بود، اعلام کرد این توافق سیاسی برای حمایت مالی اضافی از اوکراین تا پایان سال جاری به انجام رسیده است.

ملونی در این نشست ویژه که با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و رهبران فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و بریتانیا برگزار شد، از حمایت مالی رهبران تشکر کرد. او تأکید کرد این حمایت برای دفاع و بازسازی اوکراین استفاده خواهد شد، اگرچه این کشور نیاز به تسلیحات بیشتری نیز دارد.

برنامه G7 برای اوکراین بر اساس یک وام چند ساله با استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است. هر کشور عضو G7 در این بسته وام مشارکت خواهد کرد و جزئیات این وام توسط وزرای دارایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر دارایی آلمان، کریستین لیندنر، این توافق را خبر خوبی برای اوکراین دانست و گفت که این توافق یک قدم تاریخی و تصمیمی تاریخی است. او اضافه کرد که رهبران G7 پیام واضحی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ارسال کرده‌اند و نشان داده‌اند که طرح او برای ادامه جنگ تا زمان تسلیم حمایت‌گران اوکراین ناکام مانده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز اظهار داشت که وزرای دارایی اکنون روی جزئیات این توافق کار خواهند کرد. در مسکو، ماریا زاخارووا، نماینده وزارت خارجه روسیه، گفت که استفاده از این سودها برای بروکسل بسیار دردناک خواهد بود و روسیه پاسخ متقابلی خواهد داد.

جو بایدن و زلنسکی همچنین توافق امنیتی ده ساله‌ای را امضا کردند که هدف آن تقویت دفاع اوکراین در برابر تجاوزات روسیه است. این توافق که در حاشیه اجلاس امضا شد، گامی به سوی عضویت نهایی اوکراین در ناتو است. بر اساس این توافق، در صورت حمله مسلحانه یا تهدید علیه اوکراین، مقامات ارشد آمریکا و اوکراین ظرف ۲۴ ساعت برای مشاوره در مورد پاسخ و تعیین نیازهای دفاعی اضافی دیدار خواهند کرد.

نشست G7 در میان ناآرامی‌های جهانی برگزار می‌شود. علاوه بر جنگ در اوکراین، حملات مداوم اسرائیل در غزه و تنش‌های اقتصادی بین چین و کشورهای غربی نیز ادامه دارد.

بسیاری از کشورهای G7 نیز در حال تغییرات سیاسی هستند و شرکت‌کنندگان اجلاس آگاه هستند که این ممکن است آخرین نشست G7 بایدن باشد اگر وی در انتخابات نوامبر به دونالد ترامپ ببازد. نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، نیز ممکن است در انتخابات ۴ ژوئیه کنار گذاشته شود، در حالی که مکرون و شولتس بعد از موفقیت های راستگرایان افراطی در پارلمان اروپا تحت فشار هستند. در مقابل، ملونی پس از پیروزی حزب راست‌گرایش در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در موقعیت قوی‌تری قرار گرفته است.

رهبران G7 همچنین حمایت خود را از توافق آتش‌بس در غزه که توسط بایدن مطرح شده است، اعلام کردند. بایدن اظهار داشت امید خود را برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه از دست نداده است، وی باردیگر از حماس خواست تا این طرح را بپذیرد. میانجی‌گران از آمریکا، قطر و مصر ماه‌هاست که تلاش می‌کنند تا آتش‌بس را بین اسرائیل و حماس برقرار کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243699 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x