دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

دبیرکل حزب کمونیست فرانسه: چپ تنها جایگزین برای مکرون و راست افراطی است

فابیان روسل دبیر کل حزب کمونیست فرانسه، خواستار بسیج گسترده‌ترین نیروی ممکن برای شکست راست افراطی و امانوئل مکرون در ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه است. او برنامه چپ را به عنوان تنها راه بهبود وضعیت روزمره همه معرفی می‌کند.

گفتگوی او را با اومانیته بخوانید:

امانوئل مکرون تصمیم به انحلال مجلس ملی گرفته است. نظر شما در مورد این تصمیم چیست؟ آیا این یک تله است؟

بازگشت به رای مردم تله‌ نیست. بالاخره فرانسوی‌ها می‌توانند به وضوح در مورد سیاست کشور اظهار نظر کنند. در انتخابات اروپایی، ما برای اروپا رأی دادیم. اما بسیاری از این فرصت برای تنبیه رئیس‌جمهور استفاده کردند.

این بار، شهروندان می‌توانند بگویند چه چیزی برای فرانسه می‌خواهند. از مقایسه برنامه‌های خود نترسیم! من از یک چیز ناراحت هستم: شرایطی که در آن این انتخابات پیش‌رس برگزار می‌شود، با تنها بیست روز تبلیغات، قبل از تعطیلات تابستانی. آیا این بهترین روش برای برگزاری یک بحث در کشور بود؟ من در اینجا قصد رئیس‌جمهور برای ایجاد آشفتگی در احزاب و نمایندگان را می‌بینم… اما انتخابات در حال برگزاری است و باید همه کار را برای پیروز شدن انجام دهیم.

چپ فوراً به این چالش پاسخ داد و یک اتحاد جدید به نام جبهه مردمی ساخت. این اتحاد چه تفاوتی با نوپس دارد و چگونه این تغییر را توضیح می‌دهید؟

این اتحاد هیچ ارتباطی با نوپس ندارد. ما در حال حاضر چیزی را انجام می‌دهیم که من بیش از یک سال پیش درخواست کرده بودم، زمانی که پیشنهاد دادم برای یک اتحاد نیروهای چپ فراتر از نوپس کار کنیم و آن را جبهه مردمی نامیدم. هدف ما متحد کردن تمامی نیروها بود، نه فقط چهار نیرویی که در مجلس ملی قبلی گروه داشتند.

آنچه ما می‌سازیم به این انتظار پاسخ می‌دهد. نزدیک به بیست سازمان سیاسی به این فراخوان پاسخ دادند، از Place Publique تا حزب کمونیست فرانسه، از جمله MRC [جنبش جمهوری‌خواه و شهروندی]، رادیکال‌های چپ، Picardie Debout [یک حرکت سیاسی محلی در فرانسه است که به مسائل و چالش‌های منطقه پیکاردی می‌پردازد]… در حال حاضر، ما در حال توافق بر سر یک برنامه دولتی برای نوشتن یک صفحه جدید از تاریخ چپ و پاسخ به انتظارات فرانسویان هستیم.

در مقابل ِ راست افراطی، بیش از همیشه نیاز فوری به اتحاد وجود دارد. یک شنبه فقط رای اعتراض علیه امانوئل مکرون نبود، بلکه یک فراخوان برای تغییر سریع نیز بود. ما می‌خواهیم این تغییر را نمایندگی کنیم، اما از چپ. ما می‌خواهیم وسیع‌ترین اتحاد را برای ساختن یک اکثریت و دولت ایجاد کنیم.

امانوئل مکرون جبهه مردمی را «اتحاد ناپسند» می‌نامد.

می‌توانم بفهمم که ابتکار ما او را ناراحت می‌کند. ما می‌خواهیم به اصلاحات بازنشستگی او بازگردیم و اصلاحات بیمه بیکاری را لغو کنیم. ما می‌خواهیم بلافاصله قدرت خرید فرانسوی‌ها را با افزایش دستمزدها، حداقل دستمزد، کاهش قبوض افزایش دهیم…

ما از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در خدمات عمومی خود، از جمله مدرسه و بهداشت، دفاع می‌کنیم. و ما منابع مالی را از طریق مالیات بر سود سهام و بازگرداندن مالیات بر ثروت تامین خواهیم کرد. پروژه ما کاملاً مخالف پروژه مکرون است، با ده‌ها اصلاح بزرگ برای بهبود فوری وضعیت روزمره همه.

اختلافاتی بین ما در چپ وجود دارد. اما کاری که ما برای تدوین یک برنامه دولتی مشترک انجام می‌دهیم، بسیار مهم است: ما می‌توانیم بر سر اصول اساسی توافق کنیم، به طوری که بتوانیم اکثریت وسیعی از هم‌وطنانمان را قانع کنیم.

در تلویزیون، منتقدان جبهه مردمی، اتحاد با فرانسه تسلیم ناپذیر [La France Insoumise] را تسلیم به «یهودی ستیزی» می‌دانند. چه پاسخی می‌دهید؟

من قبلاً گفتم که هرگز فرانسه تسلیم ناپذیر را یهودی ستیز نمی دانم. ما در برنامه خود، با حروف بزرگ اراده خود را برای مبارزه با هر نوع تبعیض اعلام خواهیم کرد. علیه نژادپرستی، زن‌ستیزی، یهودی‌ستیزی، علیه همجنس‌گراستیزی…

ما می‌خواهیم به جوانان مناطق خود، به کارگران تبعیض دیده به دلیل رنگ پوستشان، دینشان، و بازگرداندن احترام به جمهوری لائیک که به همه شهروندانش احترام می‌گذارد، توجه کنیم. مهم است که این را با حروف بزرگ بنویسیم. نه برای دفاع از خود. بلکه به این دلیل که این تفاوت بزرگ با برنامه راست و راست افراطی است. آنها پروژه‌ای زن‌ستیز دارند. ما پروژه‌ای برای برابری جمهوری داریم.

چگونه قصد دارید در سه هفته همه چیز را تغییر دهید و راست افراطی را شکست دهید؟

چپ می‌تواند برنده انتخابات شود. ما تنها جایگزین مکرون و راست افراطی هستیم. ما از اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، جامعه مدنی دعوت می‌کنیم. فرانسوی‌ها باید این انتخابات را به خود اختصاص دهند، بسیج شوند، تظاهرات کنند، اعتراض خود به راست افراطی و همچنین انتظارات خود از اقدامات قوی را نشان دهند. نمی‌دانم آیا همه خطر واقعی که جمهوری با آن مواجه است را به درستی درک می‌کنند یا نه.

جردن باردلا در مسائل اجتماعی یک جاعل است. اتحاد او با اریک سیوتی به خوبی نشان می‌دهد او از بازنشستگی در ۶۵ سال، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰۰ میلیارد یورو کاهش خدمات عمومی، حمایت می‌کند. ما باید برنامه خود را بلندتر اعلام کنیم. برنامه جبهه مردمی نماد امید و پیشرفت اجتماعی است.

می‌خواهم همان قول را به فرانسویان بدهم که در سال ۱۹۳۶ داده شد: به کارگران نان بدهیم، به جوانان کار بدهیم و برای جهان صلح بزرگ انسانی را تضمین کنیم. امروز به جبهه مردمی نیاز داریم.

https://akhbar-rooz.com/?p=243664 لينک کوتاه

3.6 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F Sharifi
F Sharifi
23 روز قبل

علیرغم اختلاف نظرات سیاسی در بسیاری از موضوعات ،بخش مهمی از احزاب چپ فرانسه +سندیکاهای کارگری + جنبش مدنی فرانسه،
جبهه مردمی چپ را بر علیه فاشیسم و بورژوازی فرانسه که خواهان استقرار راست افراطی می باشند
تشکیل دادند.

با امید به شکست و نابودی فاشیسم و پیروزی چپ فرانسه ،
و فرا گیری از ان برای تشکیل اتحاد مشابه چپ ایران بر ضد راست افراطی مذهبی و غیر مذهبی !

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x