دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

پاسخ ایران به قطعنامه آژانس: افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم

تعدادی از دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ایران در پاسخ به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را گسترش داده است.

خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد / ۱۲ ژوئن به نقل از این دیپلمات‌ها نوشت که به رغم افزایش گسترده غنی‌سازی، «تشدید تنش به اندازه‌ای نیست که بسیاری از آن می‌ترسیدند».

جمهوری اسلامی غالباً به چنین قطعنامه‌هایی از سوی شورای حکام واکنش تند نشان می‌دهد. ۱۸ ماه قبل که قطعنامه دیگری در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران و همکاری نکردن با بازرسان آژانس صادر شد، تهران با افزایش غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصد خلوص، نزدیک به درجه تسلیحات، در نطنز و توسعه غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید واکنش نشان داد.

حال پنج دیپلمات به رویترز گفته‌اند، جمهوری اسلامی این بار قصد دارد آبشارها یا خوشه‌های بیشتری از سانتریفیوژها را در هر دو سایت غنی‌سازی زیرزمینی خود یعنی فردو و نطنز نصب کند. سه دیپلمات‌ هم گفتند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز پنج‌شنبه ناظر بر این اقدامات در این دو تأسیسات باشند تا بعدتر آن‌ را به شورای حکام گزارش کنند.

یک دیپلمات مستقر در وین با اشاره به مقیاس تشدید تنش در ایران گفت: «آنقدری که من انتظار دارم نیست».

آن‌ها با اشاره به کشته‌شدن ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه گذشته و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام گفتند که تنش‌ها فعلاً به دلیل این روند کنترل‌شده است و احتمالاً طرفین منتظر نتیجه انتخابات هستند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هفته پیش قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواست همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و محدودیت بازرسی‌ها را لغو کند.

منابع رویترز درباره تعداد یا نوع سانتریفیوژهای اضافه شده یا سطح غنی‌سازی آنها توضیحی ندادند، اگرچه یک دیپلمات گفت که سانتریفیوژهایی به چرخه اضافه می‌شوند که برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

دیپلمات‌ها گفتند که منتظر خواهند ماند تا ببینند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کند که ایران واقعاً چه کرده است.

یکی از دیپلمات‌ها گفت، این واکنش تهران،  «در پایین‌ترین حد انتظارات است و ما کاملاً مطمئن هستیم که آنها به هر حال کاری انجام می‌دادند».

ایران پس از قطعنامه قبلی گفت که مجموعه‌ای از اقدامات را پی خواهد گرفت. از جمله نصب و بهره‌برداری از یک خوشه مشتمل بر ۱۲ آبشار سانتریفیوژهای نسل دو در تأسیسات نطنز.

با وجود اینکه ایران در واکنش به قطعنامه قبلی غنی‌سازی ۶۰ درصدی در نطنز و فردو را آغاز کرد ولی هنوز از این خوشه آبشارهای سانتریفیوژ‌های نسل جدید بهره‌برداری نکرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=243650 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x