چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

لوئی آرنو، شهروند فرانسوی پس از آزادی از زندان در ایران وارد پاریس شد

لوئی آرنو، یکی از چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران که دیشب رئیس جمهور فرانسه از آزادی او با میانجیگیری عمان خبر داده بود، وارد فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس شد. آقای آرنو در مهر ۱۴۰۱،‌ همزمان با اعتراضات سراسری ایران بازداشت شد و بعدا دادگاهی او را به ۵ سال زندان محکوم کرد.

استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه از ادامه کار دیپلماتیک برای آزادی سه شهروند دیگر خبر داد و گفت: «بسیار خوشحالم که از یکی از گروگان‌هایمان که به طور خودسرانه در ایران زندانی شدند استقبال می‌کنم.»

فرانسه قبلا هم بازداشت‌ «خودسرانه» شهروندان خود را «گروگان‌گیری دولتی» توصیف کرده بود.

در حال حاضر سیسیل کوهلر، ژاک پاری و یک فرانسوی دیگر که مقامات فرانسوی از او به عنوان «اولیویه» نام می‌برند در ایران زندانی هستند.

چهارشنبه شب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «لوئی آرنو آزاد است. او فردا بعد از حبس طولانی در ایران وارد فرانسه می‌شود.»

آقای مکرون در این پیام به خصوص از عمان برای ایفای نقش در تامین آزادی او تشکر کرد.

آرنو که در سپتامبر ۲۰۲۲ ، همزمان با اعتراضات سراسری به ایران سفر کرده و دستگیر شده بود، پاییز گذشته به اتهامات امنیتی به پنج سال زندان محکوم شد.

اتهام او شرکت در تظاهرات ضد امنیتی و مشارکت در تبلیغات ضد حکومتی بود، اما والدینش تاکید می‌کردند که «هیچ یک از این اتهامات صحت ندارد.»

او در زندان اوین تهران محبوس بود.

در حال حاضر سیسیل کوهلر، ژاک پاری و یک فرانسوی دیگر که آقای مکرون از او به عنوان «اولیویه» نام برد در ایران زندانی هستند.

سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه است. او و همسرش ژاک پاری با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده بودند.

قوه قضائیه ایران اواسط سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که آنها رسما به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» متهم شده‌اند اما ظاهرا همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت محاکمه آنها معلوم نیست.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که ایران برای گرفتن امتیاز از سایر کشورها از اقداماتی مثل بازداشت شهروندان استفاده می‌کند.

ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، زندانی کردن افراد به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک را رد کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=243649 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بدون شرح
بدون شرح
19 روز قبل

همشهری انلاین:
“در ادامه روند دیپلماسی عزتمندانه جمهوری اسلامی، به نقل از رسانه‌های فرانسوی، عصر امروز پلیس فرانسه به یکی از مراکز گروهک تروریستی منافقین در شهر پاریس حمله کرده است.”

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x