دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

سرنوشت نامعلوم طرح صلح آمریکا، بلینکن و حماس یکدیگر را متهم می کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد برخی از اصلاحات پیشنهادی حماس برای پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده در غزه "قابل اجرا" نیستند، اما تلاش‌ها برای رسیدن به توافق همچنان ادامه دارد. تفاوت بین مواضع حماس و پیشنهاد آمریکا هنوز مشخص نیست، اما بلینکن به صراحت حماس را مقصر نرسیدن به توافق اعلام کرد. . يک مقام حماس گفت اين گروه پیشنهاد ارائه شده توسط قطر و مصر را در تاریخ ۶ مه به همان صورت پذیرفته بود و این اسرائیل بود که تغییراتی در آن اعمال کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد برخی از اصلاحات پیشنهادی حماس برای پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده در غزه “قابل اجرا” نیستند، اما تلاش‌ها برای رسیدن به توافق همچنان ادامه دارد. وی این اظهارات را در دوحه و در کنار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، بیان کرد و افزود جنگ اسرائیل در غزه “به دلیل” پاسخ حماس ادامه خواهد داشت.

به گزارش الجزیره، بلینکن اظهار داشت حماس تغییرات متعددی در پیشنهاد روی میز ارائه کرده است. وی گفت: “برخی از این تغییرات قابل اجرا هستند، اما برخی دیگر نیستند.” ایالات متحده این طرح را اواخر ماه گذشته ارائه کرده بود و معتقد بود که به یک آتش‌بس پایدار در غزه منجر خواهد شد.

حماس در پاسخ خود به همراه جهاد اسلامی فلسطین، این پیشنهاد را “مسئولانه” و “مثبت” توصیف کرد و اعلام کرد اولویت را به منافع مردم فلسطین و لزوم توقف کامل تجاوزات به غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از تمامی مناطق نوار غزه داده است.

تفاوت بین مواضع حماس و پیشنهاد آمریکا هنوز مشخص نیست، اما بلینکن به صراحت حماس را مقصر نرسیدن به توافق دانست و گفت: “یک توافق تقریباً مشابه با پیشنهادی که حماس در ۶ مه ارائه داده بود، روی میز بود؛ توافقی که تمام دنیا از آن حمایت کرده و اسرائیل نیز آن را پذیرفته است.”

بلینکن در واکنش به پاسخ حماس اظهار داشت که این گروه پاسخ‌هایی فراتر از مواضع قبلی خود ارائه داده است.

طاهر النونو، یکی از مقامات حماس، بلینکن را به جانبداری متهم کرد و گفت او از زمان آغاز جنگ مانند وزیر خارجه اسرائیل عمل کرده است. النونو افزود حماس پیشنهاد ارائه شده توسط قطر و مصر را در تاریخ ۶ مه به همان صورت پذیرفته بود و این اسرائیل بود که تغییراتی در آن اعمال کرد.

النونو تأکید کرد که پیشنهادهای حماس به منظور اطمینان از این بود که اسرائیل بعد از مرحله اول که شامل آزادی برخی از اسرا در غزه بود، به توافق عمل کند و جنگ را دوباره از سر نگیرد.

نخست وزیر قطر نیز در کنفرانس مطبوعاتی با بلینکن اظهار داشت که مذاکرات برای پل زدن بین طرفین ادامه خواهد داشت و این مذاکرات برای رسیدن به توافق است و پاسخ مطلقی وجود ندارد.

وی همچنین خواستار یک راه‌حل پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین شد که منجر به تأسیس یک دولت فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی شود.

بلینکن نیز بر نیاز به صلح پایدار و ایجاد یک خاورمیانه پایدارتر و مرفه‌تر تأکید کرد. وی اظهار داشت که نمی‌تواند به جای حماس صحبت کند، اما حماس نمی‌تواند و نخواهد توانست آینده این منطقه و مردم آن را تعیین کند.

دولت بایدن و کشورهای عربی به دنبال راه‌حلی دو دولتی برای این مناقشه هستند، اما نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، به طور قاطع با تأسیس یک دولت فلسطینی مخالف است.

بلینکن همچنین اعلام کرد که ایالات متحده به زودی طرح خود را برای غزه پس از جنگ ارائه خواهد کرد و این طرح شامل ایده‌های مشخصی برای مدیریت، امنیت و بازسازی خواهد بود.

تشدید درگیری ها بین حزب اله و اسرائیل

پس از حملات موشکی گسترده حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل، ارتش اسرائیل می‌گوید با هواپیماهای جنگنده محل شلیک پرتابه‌ها را هدف قرار داده است. حمله حزب‌الله ساعاتی پس از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشدش، طالب سامی عبدالله، انجام شد.

حزب‌الله از لبنان در چندین موج حمله دستکم ۱۵۰پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرده است. بی‌بی‌سی عربی این حمله موشکی را بزرگترین حمله حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه توصیف کرده است.

رسانه‌ها تعداد پرتابه‌های حزب الله به سمت اسرائیل را تا ۲۵۰ راکت و موشک هم گزارش کرده‌اند.

اسرائیل با انتشار اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد برخی از موشک‌ها را شناسایی و رهگیری کرده اما سقوط برخی از پرتابه‌ها در شمال اسرائیل باعث آتش‌سوزی شده است.

حزب‌الله لبنان تایید کرد که در حمله اسرائیل به جنوب لبنان چهار نفر از جمله یک فرمانده ارشدش کشته شدند. گفته‌می‌شود او عالی‌ترین مقام حزب‌الله است که پس از آغاز تنش‌های حزب‌الله و اسرائیل از هفتم اکتبر سال گذشته تا امروز کشته شده است.

ارتش اسرائیل هم کشتن طالب سامی عبدالله را تایید کرده است.

با آغاز درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل، برخی روستا و شهرها در دو سوی مرز تخلیه شده‌اند.

در این هشت ماه نهادهای بین‌المللی بارها درباره تشدید درگیری‌ها و تبدیل آن به جنگی تمام عیار هشدار داده‌‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243609 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x