شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

کوپا آمریکا ۲۰۲۴ :  انقلاب ماه می؛ راه مبارزه تمام عیار ستارگان را هموار کرد؛ آرژانتین؛ اوروگوئه برزیل؛ کلمبیا ؛ شیلی و مکزیک؛ چشم به راه جام

نازک بین-در اوایل قرن بیستم، اولین دوره مسابقات ملی در آمریکای جنوبی زیر نظر کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (CONMEBOL) در آرژانتین برگزار شد. پس از اینکه در سال ۱۹۱۰ آرژانتینی‌ها پیشنهاد برگزاری یک تورنمنت به مناسبت سالگرد «انقلاب ماه مِی» را دادند. کشورهای برزیل، اروگوئه و شیلی هم به کنفدراسیون قاره پیوستند و سرانجام در سال ۱۹۱۶ تورنمنتی شکل گرفت که همین ۴ تیم در آن حضور داشتند. به همین علت تیم‌ها در یک گروه با هم  روبرو شدند و در نهایت اروگوئه با کسب بیشترین امتیاز اولین قهرمانی‌اش را کسب کرد. چنین وضعیتی یک رویکرد منحصر به فرد در بین تورنمنت‌های بین قاره‌ای دنیای فوتبال است. اما قدمت حضور کشورهایی که اهل آمریکای جنوبی نیستند ،در مسابقات کوپا آمریکا، قدیمی است. دلیل این موضوع به آن خاطر است که کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (CONMEBOL) تنها ده کشور عضو دارد. این مسابقات که در طول سالیان با فرمت‌های متفاوتی برگزار شده است، از سال ‍۱۹۹۳ به بعد با حضور دو تیم مهمان برگزار می‌شود. پیش از آن، تیم‌ها در دو گروه پنج تیمی با هم به رقابت می‌پرداختند و سپس دو تیم برتر هر گروه به نیمه نهایی راه پیدا می‌کرد. با افزایش تیم‌های شرکت کننده، مراحل حذفی مسابقات بیشتر می‌شد. بدین ترتیب که هشت تیم از سه گروه چهار تیمی، به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا می‌کردند. در کل کوپا آمریکا، گردش چرخه‌ای برای ملل آمریکای جنوبی است. پس از جام جهانی، شرکت کنندگان بعد از یک سال در اولین تورنمنت رسمی شرکت می‌کنند . البته این بازه زمانی برای تیم‌هایی که به جام جهانی نرسیدند، حدود ۱۸ ماه است. معمولا پس از این رقابت‌ها، مسابقات مقدماتی جام جهانی پیگیری می‌شود . بدین ترتیب تیم‌ها در مراحل ابتدایی آماده سازی قرار داشته و هنوز به آن سطحی که سه سال بعد در سطح جهانی در آن رقابت خواهند کرد، فاصله زیادی دارند. این مسئله باعث تضعیف بسیاری از تیم‌ها در طول سالیان شده است؛ در نتیجه کیفیت کوپا آمریکا نزول پیدا کرده است. دعوت از تیم‌های مهمان، تنها بر این ضعف دامن زده است و خیلی از آن‌ها یا اصلا کیفیت لازم برای رقابت را ندارند یا با نهایت قدرت در این رقابت‌ها حاضر نمی‌شوند. همزمانی مسابقات کوپا با مسابقات جام ملتهای اروپا(یورو) به این معنی است که آسیا تنها قاره‌ای است می‌تواند بهترین تیم‌های اش را به جام کوپا بفرستد.

اساسا از تیم‌های مهمان انتظار می‌رود که تقویم مسابقات را تکمیل کنند، درآمد حق پخش را افزایش دهند و سپس خیلی شیرین و آسان از مسابقات کنار بروند. تا رقابت اصلی در مرحله حذفی آغاز شود. معمولا همین طور هم شده است و خیلی از مهمان‌ها در همان ابتدای راه از مسابقات حذف شدند. اما در مواردی هم برخی از آن‌ها تا آستانه کسب افتخار پیش رفتند. یکی از مهمانان دائمی کوپا آمریکا از سال ۱۹۹۳، به این سوی مکزیک است. آن‌ها، نه تنها از نظر جغرافیایی بهترین گزینه هستند، بلکه از نظر فوتبالی هم برای رقابت با غول‌های آمریکای جنوبی حرفی برای گفتن دارند. زمانی که در سال ۱۹۹۹ از ژاپن دعوت شد، افق دید مسابقات با دعوت از تیمی غیر آمریکایی تغییر کرد. ژاپن هم در گروه اش آخر شد و ضعف تیم‌ها در سراسر تورنمنت بسیار مشهود بود. برای مثال اروگوئه تیم جوانان اش را به آن مسابقات اعزام کرده بود.

ژاپن در چند دوره دیگر هم شانس حضور در این مسابقات را داشت. ولی شرایط مانع از این شد. قرار بود آن‌ها در نسخه سال ۲۰۱۱ هم حاضر باشند. اما سونامی غم انگیز ماه مارس آن کشور ،موجب کناره گیری آن‌ها از حضور در آن مسابقات شد. ‌آن‌ها همچنین در سال ۲۰۱۵ پیشنهاد حضور در این مسابقات را همچون چین رد کردند. قطر نیز در آخرین دوره این جام حاضر بود.

آمریکا میزبان چهل و هشتمین دوره کوپا آمریکا

چهل‌وهشتمین دوره این مسابقات ، با حضور ۱۶ تیم در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود. آرژانتین در دوره گذشته این مسابقات که به میزبانی برزیل برگزار شد، به مقام قهرمانی رسید.علاوه بر تلاش برای قهرمانی در قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا، تیم‌های حاضر در این مسابقات، با توجه به حضور و همچنین جایگاهی که به دست می‌آورند، پاداش‌های مالی کلانی نیز دریافت خواهند کرد.کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، ۷۲ میلیون دلار پاداش برای این رقابت‌ها در نظر گرفته و بر اساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته برای تقسیم پاداش‌ها، هر کدام از ۱۶ تیم بابت حضور در این مسابقات، مبلغ ۲ میلیون دلار دریافت خواهند کرد.جوایز تیم‌ها با صعود به مراحل بالاتر، افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس، تیم قهرمان ۱۶ میلیون دلار، تیم نایب قهرمان ۷ میلیون دلار و تیم سوم ۵ میلیون دلار جایزه دریافت می‌کند.

مسابقات فوتبال کوپا امریکا ۲۰۲۴؛ از روز بیستم ژوئن به میزبانی آمریکا آغاز خواهد شد. از نکات مهم این دوره مسابقات، این است در مسابقاتی که مختص تیم‌های آمریکای جنوبی است، شش تیم از کونکاکاف حضور دارند که این عدد در تاریخ مسابقات بی‌سابقه بوده. این برای دومین بار است که یک کشور از این قاره پس از سال ۲۰۱۶ میزبانی مسابقات را بر عهده دارد .همچنین لازم به یادآوری است که طی تاریخ مسابقات، کشور مکزیک تنها تیم از این قاره بوده که موفق شده دو بار به فینال راه پیدا کند. مسابقات این دوره از روز ب۰ ژوئن ۲۰۲۴ به مدت ۲۵ روز آغاز و ۱۶ تیم در چهل و هشتمین دوره از مسابقات کوپا آمریکا برای قهرمانی در این تورنمنت رقابت خواهند کرد.

گروه بندی مسابقات نیز به شرح زیر است:

گروه A
آرژانتین – پرو – شیلی – کانادا (کونکاکاف)

گروه B
مکزیک (کونکاکاف) – اکوادور – ونزوئلا – جاماییکا (کونکاکاف)

گروه C
آمریکا (کونکاکاف) – اروگوئه – پاناما (کونکاکاف) – بولیوی

گروه D
برزیل – کلمبیا – پاراگوئه – کاستاریکا (کونکاکاف)

برای اولین بار، کارت صورتی در کوپا آمه‌ریکا

کونمبول(اکنفدراسیون  فوتبال آمریکای جنوبی) کارت صورتی را در کوپا آمریکا ۲۰۲۴ اجرا خواهد کرد. این مسابقات که از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود و ۱۴ تیرماه به پایان می‌رسد، استفاده از کارت جدید را در لحظات خاصی از بازی شاهد خواهد بود.این کارت به عنوان نشانه‌ای برای تعویض بازیکنی عمل می‌کند که دچار مصدومیت فیزیکی شده که سر او را تحت تاثیر قرار داده و مشکوک به ضربه مغزی‌ست.مدیریت مسابقات و عملیات این سازمان اعلام کرده است که یک تعویض ششم (یا هفتم) احتمالی برای اولویت دادن به سلامت بازیکنان اضافه خواهد شد.برای اینکه مربیان بتوانند این تغییر را انجام دهند، باید داور داخل زمین یا داور چهارم را در جریان بگذارند و داور اصلی این کارت صورتی را نشان دهد.تعویض فقط یک بار برای هر تیم علاوه بر پنج تعویضی که در طول ۹۰ دقیقه (یا شش تعویض در صورت وقت اضافه) مجاز است، قابل انجام است. بازیکنی که تعویض شده است نمی‌تواند دوباره وارد زمین شود و به رختکن و در صورت نیاز به مرکز پزشکی خواهد رفت.علاوه بر این، پس از پایان بازی، ظرف ۲۴ ساعت، پزشک معالج آسیب دیده باید فرم امضا شده SCAT5 (ارزیابی ضربه مغزی) را به کمیته پزشکی CONMEBOL ارسال کند.

۶ تعویض در کوپا آمه‌ریکا رسمی شد

در شرایطی خاص تیم‌های حاضر در کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴ می‌توانند از تعویض ششم خود نیز استفاده کنند. با اعلام کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، امکان تعویض ششم برای دیدارهای تحت نظر این کنفدراسیون از جمله کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴ فراهم شده استتعویض ششم در صورتی انجام می‌گیرد که بازیکن حالتی غیر هوشیار داشته باشد و یا از ناحیه سر دچار مصدومیت شود. در این حال نیز بازیکن باید به رختکن یا بیمارستان منتقل شود.

قضاوت داوران زن

براساس اعلام کنمبول، برای نخستین بار در تاریخ برگزاری کوپا آمریکا، از داوران زن نیز استفاده خواهد شد.ماریا ویکتوریا پنزو از آمریکا و اِدینا آلوز از برزیل در این رویداد قضاوت خواهند کرد. همچنین در اتاق کمک داور ویدئویی نیز از چند داور زن استفاده می‌شود.کنمبول اعلام کرده به منظور تعهد این نهاد جهت توسعه و حرفه‌ای‌ساز فوتبال زنان، این تصمیم را اتخاذ کرده است.همچنین با توافق کنمبول و اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا)، مائوریتسیو ماریانی(داور وسط)، دنیله بریندونی و آلبرتو تِگونی(کمک‌داور) از ایتالیا نیز در این رقابت‌ها سوت خواهند زد.

حذف وقت اضافه از مسابقات کوپا آمریکا ۲۰۲۴

بازی‌های حذفی کوپا آمریکا در صورت تساوی، وقت اضافه نخواهد داشت و مستقیماً به پنالتی می‌رود. این مسابقات که قرار است پس از سال ۲۰۱۶ برای دومین بار در آمریکا برگزار شود، شاهد حضور ۱۶ تیم، ۱۰ تیم از آمریکای جنوبی و ۶ تیم از کونکاکاف خواهد بود.

۱۶ تیم به ۴ گروه تقسیم می‌شوند که در هر گروه ۴ تیم حضور دارند و صدرنشین و تیم دوم هر گروه به مرحله بعد صعود خواهند کرد. 
این مسابقات تا اواخر تیر ماه ادامه خواهد داشت و همزمان با فینال جام ملت‌های اروپا به پایان می‌رسد. اما از آن مهمتر این دوره از مسابقات یک تفاوت بسیار ویژه با تورنمنت‌های دیگر دارد؛ با اعلام مسئولان برگزاری این دوره اگر بازی‌های حذفی مساوی شود، خبری از وقت اضافه نخواهد بود و بازی مستقیماً به ضربات پنالتی خواهد رفت.البته این قانون برای بازی فینال صدق نخواهد کرد و این شیوه جدید برگزاری مسابقات کوپا آمریکا برای دوره جدید خواهد بود.

پرافتخارترین تیم های کوپا آمریکا به شرح زیر هستند:

  1. آرژانتین؛ ۱۵ قهرمانی و ۱۴ نایب قهرمانی [۱۲ قهرمانی آرژانتین به قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی مربوط می شود]
  2. اروگوئه؛ ۱۵ قهرمانی و ۶ نایب قهرمانی [قهرمان اولین دوره در سال ۱۹۱۶]
  3. برزیل؛ ۹ قهرمانی و ۱۲ نایب قهرمانی
  4. پاراگوئه؛ ۲ قهرمانی و ۶ نایب قهرمانی
  5. شیلی؛ ۲ قهرمانی [۲۰۱۵ و ۲۰۱۶] و ۴ نایب قهرمانی
  6. پرو؛ ۲ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی
  7. کلمبیا؛ ۱ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی
  8. بولیوی؛ ۱ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی
  9. مکزیک؛ ۲ نایب قهرمانی

تیمهای مطرح در این جام

در میان تیم‌های شرکت‌کننده، چهار تیم به عنوان برگزیده‌های قهرمانی در کوپا آمریکا ۲۰۲۴ آمریکا برجسته هستند: آرژانتین، برزیل، پرو و ​​کلمبیا. این تیم ها نه تنها میراث غنی در فوتبال آمریکای جنوبی دارند، بلکه تیم های مستعد و رقابتی را نیز به میدان خواهند آورد که قول می دهند همه توان خود را در زمین به کار گیرند.

آرژانتین: میراثی از عظمت آرژانتین، یک قدرت بلامنازع در فوتبال آمریکای جنوبی، آثار خود را در بسیاری از دوره‌های قبلی کوپا آمه ریکا به جا گذاشته است. لا آلبی سلسته با ۱۵ عنوان قهرمانی، موفق ترین تیم این مسابقات است که با اروگوئه در صدر جدول قرار دارد. علاوه بر این، آنها با مجموع ۴۷۴ گل، بیشترین گل را در تاریخ مسابقات به ثمر رسانده اند. آرژانتین قصد دارد تا بردهای خود را حفظ کند – آنها قهرمان فعلی کوپا آمه ریکا و جام جهانی هستند – و به دنبال اضافه کردن یک جام دیگر به مجموعه چشمگیر خود و استحکام بخشیدن به میراث خود به عنوان یکی از موفق ترین تیم های تاریخ فوتبال هستند.

برزیل: تداوم سلطه برزیل، میهن فوتبال، قدرت دیگری است که در طول سال ها بر کوپا آمه ریکا تسلط داشته است. کاناریناها با ۹ عنوان قهرمانی، همیشه مورد ترس رقبای خود هستند. علاوه بر این، آنها با ۴۳۰ گل، دومین گل برتر تاریخ مسابقات را دارند. برزیل با سنت غنی از بازی خلاقانه و مهارت های فنی، به بازیکنانی مانند وینیسیوس جونیور، مارکینیوس و اندریک می بالد که آماده هستند تا تیم خود را بار دیگر در نسخه ۲۰۲۴ به افتخار هدایت کنند.

اروگوئه: عظمت دوباره اروگوئه با تاریخ باشکوه فوتبالی خود، یکی دیگر از مدعیان سنگین وزن کوپا آمه ریکا است. لا سلسته با ۱۵ عنوان قهرمانی، با آرژانتین به عنوان موفق ترین تیم تاریخ مسابقات برابری می کند، اگرچه لا آلبی سلسته در ۲۹ فینال در مقایسه با اروگوئه ۲۱ فینال بازی کرده است. علاوه بر این، آنها سه قهرمانی پیاپی در کوپا آمریکا (۱۹۱۶-۱۹۱۷، ۱۹۲۳-۱۹۲۴، ۱۹۸۳-۱۹۸۷) دارند. با سنت بازی سخت و موثر، اروگوئه بازیکنان برجسته ای در نخبگان فوتبال جهان دارد که مشتاق هستند عظمت کشور خود را در نسخه ۲۰۲۴ بازگردانند.

کلمبیا: صعود ثابت کلمبیا، یک نیروی نوظهور در فوتبال آمریکای جنوبی، در دوره های اخیر کوپا آمریکا عملکرد بسیار خوبی داشته است. با یک عنوان به نام خود، La Tricolor همیشه یک حریف سرسخت است. علاوه بر این، آنها به داشتن یکی از قوی ترین دفاع های تورنمنت معروف هستند که در تاریخ خود تنها ۱۹۱ گل دریافت کرده اند. آنها در طول سال ها حضور ثابتی در مراحل پایانی مسابقات داشته اند و ۹ بار به نیمه نهایی و دو بار به فینال رسیده اند. و هدف آنها درخشش مجدد در دوره ۲۰۲۴ مسابقات قاره ای است. پرو: شور و شوقی که شانس را به چالش می کشد.

پرو، با اشتیاق به فوتبال و لژیونی از پیروانش، در طول سال ها در کوپا آمه ریکا فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. با دو عنوان قهرمانی، La Barranquilla   همیشه حریف خطرناکی برای هر تیمی است. پرو در مجموع در ۳۳ دوره کوپا آمه ریکا شرکت کرده و سه بار به فینال رسیده است. پرو ،با رکورد ۲۳۰ گل زده و ۲۵۵ گل خورده، به دنبال غلبه بر چالش های خود و کسب افتخار در دوره ۲۰۲۴ این مسابقات است.

شیلی: با هدف بازیابی راه های پیروزی خود شیلی در سال های اخیر ارزش خود را ثابت کرده است. لاروخا با قهرمانی های متوالی در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به صراحت اعلام کرد که نباید آنها را دست کم گرفت. علاوه بر این، در طول این روند موفقیت آمیز، آنها مقام دوم ارزشمند جام کنفدراسیون ها ۲۰۱۷ را به دست آوردند و فینال را ۱-۰ به آلمان واگذار کردند. در طول تاریخ کوپا آمه ریکا، شیلی شش بار به فینال و در ۱۶ دوره به نیمه نهایی رسیده است. شیلی با رکورد ۲۹۱ گل زده و ۳۱۶ گل خورده، به دنبال کسب عنوان سوم خود و تثبیت خود به عنوان یک قدرت در فوتبال آمریکای لاتین خواهد بود.

مکزیک: غول های کنکاکاف مکزیک، یکی از بهترین تیم های منطقه کونکاکاف، به طور منظم به عنوان مهمان ویژه در کوپا آمه ریکا شرکت کرده است. اگرچه آنها در این تورنمنت پیروز نشده اند، اما ال تری همیشه با نمایش های محکم و هیجان انگیز اثر خود را بر جای گذاشته است. مکزیک در مجموع در ۱۰ دوره از مسابقات شرکت کرده است و پنج بار به نیمه نهایی و دو بار به فینال رسیده است که نشان دهنده توانایی خود برای رقابت در مرحله قاره ای است. مکزیک با سنت غنی فوتبالی قصد دارد تاریخ سازی کند و اولین قهرمانی خود در کوپا آمه ریکا را کسب کند. با هیجان شرط بندی در کوپا آمریکا همراه شوید

https://akhbar-rooz.com/?p=243603 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x