شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

حماس اعلام کرد قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته است

روز سه شنبه قطر، مصر و آمريکا تاييد کردند که پاسخ رسمی حماس به قطعنامه شورای امنيت و طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را دريافت کردند. سامی ابوزهری، یکی از رهبران حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت این گروه با قطعنامه شورای امنیت درخصوص جنگ غزه موافقت کرده است
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی

روز سه شنبه قطر، مصر و آمریکا تایید کردند که پاسخ رسمی حماس به قطعنامه شورای امنیت و طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را دریافت کردند.

به گزارش “الجزیره انگلیسی” جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا از طریق میانجی‌گران پاسخ حماس را دریافت کرده و اعلام کرد که واشنگتن به دقت در حال بررسی جزئیات است.

همچنین وزارت امورخارجه مصر سه‌شنبه‌ شب اعلام کرد که به همراه قطر پاسخ حماس و گروه‌های فلسطینی به طرح پیشنهادی برای مذاکرات ،توقف درگیری ، تبادل اسرا و گروگان‌ها را دریافت کردیم.

براساس بیانیه وزارت امورخارجه مصر، کشورهای میانجی‌گر پاسخ و هماهنگی با طرف‌های ذیربط درخصوص گام‌ها و اقدامات آینده را بررسی خواهند کرد.

وزارت امورخارجه قطر نیز تأیید کرد که این کشور به همراه مصر پاسخ حماس و گروه‌های فلسطینی در خصوص طرح پیشنهادی اسرائیل برای مذاکره را دریافت کرده‌اند.

این بیانیه ساعاتی پس از آن صادر شد که شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی پاسخ به طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرا را تحویل نخست وزیر قطر دادند.

پس از تحویل پاسخ حماس و جهاد اسلامی، این دو سازمان با تأیید این اقدام در بیانیه‌ای اعلام کردند که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی در راس هیأتی پاسخ به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس و مبادله اسرا را در دیدار با نخست وزیر قطر تحویل وی داده و آن را برای مقامات مصری نیز ارسال کردند.

در این بیانیه آمده است که در پاسخ گروه‌های مقاومت منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه در اولویت قرار گرفته است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که هیأت فلسطینی با تکیه بر احساس مسؤولیت ملی، آمادگی خود را برای تعامل مثبت برای دستیابی به توافقی که به پایان این جنگ منجر شود، اعلام می‌کند.

سامی ابوزهری، یکی از رهبران حماس در جریان گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد این گروه با قطعنامه شورای امنیت درخصوص جنگ غزه، خروج اشغالگران و تبادل اسرا و نیز آمادگی این جنبش برای مذاکره درخصوص آن موافقت کرده است.

سامی ابوزهری همچنین تصریح کرد دولت آمریکا برای عمل کردن به تعهدات خود و ملزم کردن رژیم اشغالگر به توقف فوری جنگ در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت، با یک آزمون واقعی روبه‌رو است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر توقف درگیری‌ها در غزه دوشنبه شب با ۱۴ رای موافق و رای ممتنع روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و حماس در اولین واکنش اگرچه از آن استقبال کرد اما حرف از پذیرش نزد.

در همین حال اسامه حمدان، از رهبران حماس عملکرد وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات آتش‌بس را یکی از موانع موجود دانست و تاکید کرد که تحت فشار گذاشتن میانجی‌ها هرگز کمکی به تغییر موضعگیری جنبش حماس نخواهد کرد.

حمدان روز سه‌شنبه در گفتگو با وب‌سایت تلویزیون «العربی» اظهار کرد: جنبش به تمام ایده‌های ارائه شده برای آتش‌بس در نوار غزه پاسخ مثبت داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اظهارات این مقام حماس را «نشانه‌ای امیدوارکننده» خواند.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی به نشریه اکسیوس گفت، «دولت اسرائیل پاسخ رسمی حماس به طرح آتش‌بس را دریافت کرده است.»

این مقام اسرائیلی اضافه کرده است: «حماس پیشنهاد تبادل گروگان‌ها در طرح اعلام شده توسط رئیس جمهور بایدن را رد کرده است.»

اسامه حمدان، از رهبران حماس تاکید کرد: ما خواستار برقراری آتش‌بس دائمی بوده و برای قراردادی عادلانه به منظور تبادل اسرا آماده هستیم.

این رهبر حماس با اشاره به اینکه قطعنامه شورای امنیت با وجود اشکالاتی که دارد، بر توقف دائمی جنگ و عقب‌نشینی اشغالگران از نوار غزه تاکید دارد، گفت: تا زمانی که رژیم اشغالگر موافقت نکند، این قطعنامه هرگز اجرا نخواهد شد.

او افزود: این قطعنامه دارای نکاتی است که ما آنها را قبول نداریم اما اساس آن مثبت است.

حمدان در ادامه گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا یکی از موانع رسیدن به توافق است چراکه او تنها مطابق خواست اسرائیل عمل می‌کند و اشکال در اینجا موضعگیری آمریکاست و بلینکن باید دقیق‌تر باشد.

این رهبر حماس در پایان تاکید کرد: تمام عملیات‌های مختل کردن (توافق) توسط اسرائیل و با موافقت آمریکا انجام می‌شود اما تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن میانجی‌ها هرگز کمکی به تغییر موضعگیری جنبش حماس نخواهد کرد.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند می باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می کند که اجرای این پیشنهاد می تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

الف) مرحله ۱: آتش بس فوری، کامل با آزادی گروگان ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی ها از مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه ها و محله های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه.

(ب) مرحله ۲: با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت ها، در ازای آزادی همه گروگان هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه.

(ج) مرحله ۳: شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در غزه هستند به خانواده هایشان.

این قطعنامه تاکید می کند اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می کند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرزهای امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل زندگی می کنند، تاکید می کند و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243474 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x