شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

کشور های نوردیک چپ‌گرا امیدی برای اروپا

در انتخابات روز یکشنبه اروپا، حمایت از پوپولیست‌های راست‌گرا و راست افراطی در فنلاند، سوئد و دانمارک کاهش یافت و موج حمایت از سبزها و احزاب چپ‌گرا، آنچه که یکی از نامزدها به عنوان "نوری از امید" برای بقیه اتحادیه اروپا توصیف کرد، به وجود آمد
لی اندرسون رهبر حزب اتحاد چپ در فنلاند پس از کسب آرای بیشتر از هر سیاستمدار دیگری در انتخابات اروپا

در انتخابات روز یکشنبه اروپا، حمایت از پوپولیست‌های راست‌گرا و راست افراطی در فنلاند، سوئد و دانمارک کاهش یافت و موج حمایت از سبزها و احزاب چپ‌گرا، آنچه که یکی از نامزدها به عنوان “نوری از امید” برای بقیه اتحادیه اروپا توصیف کرد، به وجود آمد.

در حالی که امانوئل مکرون انتخابات قانونگذاری زودهنگام در فرانسه را پس از شکست سنگین متحدانش در برابر راست افراطی اعلام کرد و اولاف شولتس در آلمان تحت فشار روزافزون قرار دارد چرا که حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) دومین حزب بزرگ کشور در پارلمان اروپا شده است، کشورهای نوردیک – جایی که حزب فنلاندی‌ها عضو ائتلاف حاکم در فنلاند و دموکرات‌های سوئدی حامی دولت استکهلم هستند – به نظر می‌رسد به سمت دیگری حرکت کرده‌اند.

در فنلاند، حزب لیبرال-محافظه‌کار حاکم در انتخابات یکشنبه اروپا مقام اول را با چهار کرسی و ۲۵ درصد از آرا به دست آورد، اما موج حمایت از ائتلاف چپ از یک کرسی به سه کرسی شوک شب را رقم زد.

ریکارد هوسو، خبرنگار اتحادیه اروپا در رادیو عمومی فنلاند YLE، گفت: “ما در استودیوی هلسینکی مشغول تحلیل انتخابات بودیم و ابتدا فکر کردیم که باید اشتباهی صورت گرفته باشد.” او اشاره کرد که چپ‌ها بیش از ۱۷ درصد آرا را به دست آوردند در حالی که حزب راست افراطی فنلاندی‌ها یکی از دو کرسی خود را در پارلمان اروپا از دست داد.

علاوه بر این، رهبر چپ‌ها، لی اندرسون کاریزماتیک ۳۷ ساله، بیشترین تعداد رای‌ها را در تاریخ انتخابات اروپایی به دست آورد و ۲۵۰ هزار ترجیح شخصی در سیستم فنلاندی که به رای‌دهندگان اجازه می‌دهد فردی را به همراه حزب انتخاب کنند، به دست آورد.

هوسو گفت: “ما هرگز چنین چیزی را در شرایط اتحادیه اروپا ندیده‌ایم.” او اندرسون را به عنوان یک ارتباط‌گر بسیار با استعداد که جزئیات و ایدئولوژی را به خوبی می‌شناسد، توصیف کرد.

در دانمارک، نتایج حتی برجسته‌تر بود، با سبزها که با بیش از ۱۷ درصد آرا صدر نشین شدند و سوسیال دموکرات‌ها با ۱۵.۶ درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند و هر دو حزب سه کرسی در پارلمان اروپا که در بروکسل و استراسبورگ نشست دارد، به دست آوردند.

اما شب به طور کلی برای سبزها در سراسر قاره ناامیدکننده بود چرا که حزب ۱۹ کرسی را از دست داد – ۹ کرسی تنها در آلمان که حزب AfD شش کرسی اضافی کسب کرد.

در سوئد، حزب پوپولیست دموکرات‌های سوئدی، بزرگترین حزب راست‌گرا در پارلمان ملی، که دو سال است دولت را حمایت می‌کند، در جایگاه چهارم قرار گرفت – اگرچه یک نماینده پارلمان اروپا به دست آورد.

یوناس شوستد، نامزد حزب چپ سوئد، نتیجه را به عنوان “نوری از امید” برای اروپا توصیف کرد.

با این حال، ویند هشدار داد که انتخابات زودهنگام مکرون که ممکن است به قدرت رسیدن حزب تجمع ملی مارین لوپن منجر شود، پر از خطر است.

وی گفت: “راست افراطی در آلمان و فرانسه بسیار جلو رفته‌اند. مشکل این کشورهای بزرگ این است که آنها تأثیر بیشتری بر سیاست‌های روزمره اتحادیه اروپا، نسبت به اوکراین و پوتین و غیره خواهند داشت.”

https://akhbar-rooz.com/?p=243470 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x