شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شبح فاجعه بار راست افراطی بر سر فرانسه؛ همه ی نگاه ها به چپ!

در پی انحلال مجلس ملی فرانسه و برگزاری انتخابات پیش از موعد، جوانان و طرفداران احزاب چپ این کشور دوشنبه شب دهم ژوئن با برپایی تظاهرات در میدان جمهوری پاریس رهبران چپ را به تشکیل فوری "جبهۀ مردمی" برای جلوگیری از قدرت گیری راست افراطی فراخواندند. آنان پیمان بستند که تا رسیدن به این مقصود در روزهای آینده خیابان‌ها و اماکن عمومی را ترک نکنند
تظاهرات طرفداران احزاب چپ فرانسه در میدان جمهوری پاریس در دفاع از تشکیل “جبهۀ مردمی” علیه راست افراطی

در پی انحلال مجلس ملی فرانسه و برگزاری انتخابات پیش از موعد، جوانان و طرفداران احزاب چپ این کشور دوشنبه شب دهم ژوئن با برپایی تظاهرات در میدان جمهوری پاریس رهبران چپ را به تشکیل فوری “جبهۀ مردمی” برای جلوگیری از قدرت گیری راست افراطی فراخواندند. آنان پیمان بستند که تا رسیدن به این مقصود در روزهای آینده خیابان‌ها و اماکن عمومی را ترک نکنند.

به گزارش ار. اف .ای پیروزی حزب راست افراطی، اجتماع ملی، در انتخابات پارلمان اروپا می تواند به پیروزی بزرگ‌تر این حزب در انتخابات پیش از موعد پارلمانی در سی‌ام ژوئن تبدیل شود. شواهد نشان می‌دهند که نامزدهای راست افراطی نخستین گزینۀ رأی دهندگان فرانسوی در کلیه شهرها و روستاهای کشور بوده‌اند. بازارهای مالی از قبل پیروزی راست افراطی را در انتخابات پیش رو باور کرده‌اند به طوری که همۀ آنها با ترک واحد یورو سقوط سهام شرکت های فرانسوی را باعث شده‌اند.

بر اساس نظرسنجی‌ها اگر احزاب چپ فرانسه زود به خود نجنبند، حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات پیش رو بین ٢۳۵ تا ٢۶۵ نماینده را راهی مجلس جدید خواهد کرد. همانطور که روزنامۀ لیبراسیون در سرمقالۀ خود نوشته است تنها اتحاد چپ، تشکیل یک جبهۀ مردمی خواهد توانست مانع از بروز این “موج مهوع” شود. لیبراسیون همچنین نوشته است که وقت برای ایجاد چنین اتحادی بسیار تنگ است. چپ فرانسه برای متحد شدن کمتر از یک هفته فرصت دارد و به گفتۀ لیبراسیون امانوئل ماکرون و مشاورانش با اتکاء به همین تنگی وقت قصد داشته‌اند از اتحاد چپ جلوگیری و شکست خود را در آخرین انتخابات پارلمانی جبران کنند.

به همین خاطر شاید رهبران سبزها، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و فرانسه نافرمان، همزمان با شروع تظاهرات های خودجوش در فرانسه در حمایت از اتحاد چپ، موافقت خود را با اصل نامزدهای واحد در انتخابات پیش رو اعلام کردند. آنان به این ترتیب تشکیل یک “جبهۀ جدید مردمی مرکب از نیروهای چپ انسانگرا، انجمن‌ها، سندیکاها و شهروندان” را اعلام نمودند.  همانند انتخابات پارلمانی سال ٢٠٢٢ احزاب چپ فرانسه قصد دارند از همان دور اول انتخابات پیش از موعد پارلمانی نامزدهای واحد خود را در تمام حوزه‌های رأی‌گیری اعلام کنند و با “تبدیل آرای پراکندۀ چپ به یک پویش سیاسی واحد از بروز فاجعه در فرانسه جلوگیری کنند.”

به نوشتۀ لوموند اگر احزاب چپ فرانسه نیاز تشکیل جبهۀ مردمی را متحقق سازند در اصل طرح امانوئل ماکرون را برای به زانو درآوردن چپ با بهره گیری از پراکندگی آن نقش بر آب خواهند کرد. لوموند همچنین نوشته است تهدید واقعی راست افراطی ظاهراً همۀ رهبران چپ را سر عقل آورده است.

وحدت احزاب چپ‌گرا

سندریل روسو، نماینده سابق سبزها از پاریس، در مصاحبه‌ای با LCI (شبکه خبری فرانسه) اعلام کرد چهار حزب اصلی چپ‌گرا بر سر موضوعات مختلفی همچون منجمدکردن اجاره‌ها، بازگرداندن مالیات بر ثروت، افزایش حداقل دستمزد و تعیین حداقل دستمزد اروپایی توافق دارند. وی گفت: «این اساس چپ است. چپی که اراده‌گرایانه باشد، پیروز می‌شود.»

مانون اوبری، نماینده پارلمان اروپا از حزب «فرانسه نافرمان»، نیز تأکید کرد برنامه‌ای برای حکومت در دست تهیه دارند که به مسائل اجتماعی، دموکراتیک و محیط زیستی در صد روز اول پرداخته می‌شود. اوبری اظهار داشت: «آنچه ما را متحد می‌کند، هزار بار قوی‌تر از چیزی است که ما را جدا می‌کند.»

ژان لوک ملانشون ندا داد: «اکنون اتحاد. فوری، قوی، واضح.»

فراخوان اتحادیه‌های کارگری

سوفی بینه، دبیر کل CGT، به همراه چهار اتحادیه دیگر، مردم را به تظاهرات علیه احتمال پیروزی راست افراطی فراخواند. وی با اشاره به تجربیات آلمان و اسپانیا گفت: «در این کشورها، به دلیل بسیج‌های بزرگ، راست افراطی نتوانسته به قدرت برسد.» بینه یادآور شد که در دهه ۱۹۳۰ نیز CGT با فراخوان به جبهه مردمی، مانع از به قدرت رسیدن راست افراطی در فرانسه شد.

تلاش برای ایجاد ائتلاف جدید

ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر سابق فرانسه، نیز به ایجاد ائتلافی جدید فراخواند که باید شامل همه نیروهای سیاسی «بلوک مرکزی» باشد. فیلیپ می گوید هیچ حزب سیاسی به تنهایی قادر به اجرای برنامه‌هایی در حد نیازهای فرانسویان نیست و باید همکاری با دیگر احزاب را بپذیرند. او به بحث‌هایی که در داخل حزب جمهوری‌خواهان (LR) درباره همکاری با «رستاخیز ملی» صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت که باید با این احزاب سیاست‌های لازم برای کشور را در سه سال آینده ایجاد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=243430 لينک کوتاه

3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x