شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

تصویب طرح آتش بس در شورای امنیت، حماس استقبال کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه از طرح پیشنهادی رئیس جمهور ايالات متحده برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت کرد و از شبه‌نظامیان فلسطینی خواست تا این توافق را که با هدف پایان دادن به جنگ هشت ماهه صورت گرفته است، بپذیرند. حماس از تصویب این قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده استقبال و در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده همکاری با میانجی‌گران برای اجرای اصول این طرح که با مطالبات مردم و مقاومت سازگار است، می باشد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه از طرح پیشنهادی رئیس جمهور ایالات متحده برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت کرد و از شبه‌نظامیان فلسطینی خواست تا این توافق را که با هدف پایان دادن به جنگ هشت ماهه صورت گرفته است، بپذیرند.

حماس از تصویب این قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده استقبال و در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده همکاری با میانجی‌گران برای اجرای اصول این طرح که با مطالبات مردم و مقاومت سازگار است، می باشد.

در رای‌گیری شورای امنیت، روسیه از رای دادن خودداری کرد، ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند. این قطعنامه از طرح سه‌مرحله‌ای آتش‌بس که بایدن در ۳۱ مه اعلام و آن را به عنوان ابتکار اسرائیلی توصیف کرد، حمایت می‌کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، پس از رای‌گیری گفت: “امروز ما به صلح رای دادیم.”

این قطعنامه از طرح جدید آتش‌بس استقبال کرده و تصریح می‌کند اسرائیل آن را پذیرفته و از حماس می‌خواهد که با آن موافقت کند و “هر دو طرف را به اجرای کامل و بدون تاخیر و بدون شرط این توافق فرا می‌خواند.”

الجزایر، تنها عضو عرب شورای امنیت، از این قطعنامه حمایت کرد. عمّار بن‌جما، سفیر الجزایر در سازمان ملل گفت: “ما معتقدیم که می‌تواند گامی به سوی آتش‌بس فوری و پایدار باشد.”

او افزود: “این طرح یک بارقه امید برای فلسطینیان ارائه می‌دهد. وقت آن رسیده است که کشتار متوقف شود.”

این قطعنامه تصریح می‌کند “اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته به طول انجامد، آتش‌بس همچنان تا مادامی که مذاکرات ادامه دارد، ادامه خواهد داشت.”

نماینده روسیه گفت جزئیات این طرح به درستی مشخص نیست. سفیر روسیه در سازمان ملل، پرسید اسرائیل با چه موارد مشخصی موافقت کرده و تاکید کرد شورای امنیت نباید به توافقاتی با “پارامترهای مبهم” رای بدهد.

نبنزیا گفت: “ما نمی‌خواستیم این قطعنامه را مسدود کنیم زیرا تا جایی که ما می‌دانیم، توسط جهان عرب حمایت می‌شود.”

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در رای‌گیری حضور داشت اما در شورا سخنرانی نکرد. به جای او، روئت شاپیر بن نفتالی، دیپلمات ارشد اسرائیلی در سازمان ملل، به شورا گفت اهداف اسرائیل در غزه همیشه مشخص بوده است.

او گفت: “اسرائیل به این اهداف متعهد است – آزاد کردن همه گروگان‌ها، نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس و اطمینان از این که در آینده غزه تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود. این حماس است که مانع از پایان جنگ می‌شود. تنها حماس و حماس.”

شورای امنیت در ماه مارس خواستار آتش‌بس فوری و آزادسازی بدون قید و شرط همه گروگان‌های حماس شده بود.

برای ماه‌ها، مذاکره‌کنندگان ایالات متحده، مصر و قطر برای برقراری آتش بس میانجی گری کردند. حماس می‌گوید خواهان پایان دائمی جنگ در نوار غزه و خروج اسرائیل از این منطقه با جمعیت ۲.۳ میلیون نفر است.

اسرائیل بر نابودی حماس پافشاری می کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243422 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x