سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

صحنه آرایی شورای نگهبان؛ همه چیز به نفع پزشکیان یا جمهوری اسلامی؟

از همان نخستين لحظات اعلام اسامی 6 کانديد تاييدصلاحيت شده توسط شورای نگهبانی مشخص شد که «پديده ی انتخاباتی» امسال کسی جز پزشکيان نخواهد بود. از دلايل چينش اين 6 نفر برای انتخابات رياست جمهوری توسط شورای نگهبان، اطلاع روشنی در دست نيست. اما به نظر می رسد شورای نگهبان آگاهانه يا ناآگاهانه صحنه را به نفع پزشکيان چيده است. روزنامه سپاه هشدار داده است: هر کس پيروز شود هيچ تغيير قابل ملاحظه ای روی نخواهد داد: خروجی صندوق رأی هشتم تیر با مشارکت حدود ۶۰ درصد و پیروزی هر کدام از نامزد‌ها یعنی پیروزی جمهوری اسلامی ایران

از همان نخستین لحظات اعلام اسامی ۶ کاندید تاییدصلاحیت شده توسط شورای نگهبانی مشخص شد «پدیده ی انتخاباتی» امسال کسی جز پزشکیان نخواهد بود.

از دلایل چینش این ۶ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، اطلاع روشنی در دست نیست. اما به نظر می رسد شورای نگهبان آگاهانه یا ناآگاهانه صحنه را به نفع پزشکیان چیده است، مگر آن که تا انتخابات ۸ تیر قرار باشد اتفاق پیش بینی نشده ای صورت بگیرد.

ترکیب پنج در برابر یک، بزرگترین شانس پزشکیان است. اصولگرایان که آرای چندانی هم ندارند، باید در روزهای آینده به جنگ و جدل با یک دیگر مشغول شوند و همان آرای اندکشان هر چند نه به طور مساوی، اما به پنج تقسیم شود. پزشکیان اما این شانس را دارد که از حمایت یک پارچه اصلاح طلبان و حتی بسیاری از میانه روها برخوردار شود. علاوه بر این خود او شانس بسیج رای در مناطقی مانند کردستان و آذربایجان را دارد.

شگفتی این انتخاب شورای نگهبان وقتی بیشتر می شود که حتی چهره ای مثل علی لاریجانی که می توانست آرای انتخاباتی پزشکیان را کاهش دهد رد صلاحیت شده و در برابر او یک مشت افراطی راست گرا را با سابقه نظامی و سرکوبگری و قتل و اعدام را قرار داده اند.

تحلیل ها و پیش بینی ها انتخاباتی از روز گذشته او را یکی از «شانس های جدی» می دانند.

مصطفی فقیهی در انتخاب می نویسد: اگرچه بسیاری با شنیدن خبر ردصلاحیت لاریجانی دچار شگفتی شدند، اما آن‌چه حقیقتاً برای نگارنده، جای تعجب داشت، تایید صلاحیت دکتر مسعود پزشکیان و اساساً ترکیب ۶ کاندیدای تأیید شده بود که کمکی ناخواسته اما قابل‌توجه به جریان اصلاحات-میانه‌رو محسوب می‌شود. بی‌تردید تایید «پزشکیان»، اتفاقی بزرگ در صحنه انتخابات ایران است که بار دیگر، احتمال قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را چند برابر افزایش خواهد داد.

او ادامه می دهد: بر همین اساس، به نظر می‌آید که در انتخابات ۱۴۰۳، آراء جلیلی و قالیباف به سود پزشکیان شکسته خواهد شد و عدم انصراف زاکانی و قاضی‌زاده نیز، کار را برای اصولگرایان سخت‌تر می‌کند؛ هر چند انصراف آن‌ها نیز تفاوتی جدی‌ در کشاندنِ رقابت‌ها به دور دوم نخواهد داشت. 

در چنین شرایطی، حدس من این است که پزشکیان با حمایت‌های پیش‌گفته و توانایی‌های خود در مناظرات، می‌تواند با کفِ ۶ میلیون از آراء، به دور دوم برود. و در انتخابات دور دوم نیز، با برانگیختگی قشر خاکستری، پیروز خواهد شد. 

غلامحسین کرباسچی نیز درباره احتمال پیروزی پزشکیان در انتخابات به «انتخاب» گفت: اگر اصلاح طلبان فعالیت کنند و پای پزشکیان بیاستند، ایشان آدم لایق و سالمی است. من قبلاً هم گفته بودم که برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری شود. اگر آرا خاکستری وارد صحنه شود، صحنه تک قطبی می‌شود و پیروز می‌شوند. اگر اصلاح طلبان حرکت کنند و این صحنه را جدی بگیرند، امکان پیروزی وجود دارد. اگر انتخابات به مشارکت ۲۵ میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد.

وی درباره دو قطبی انتخابات بیان کرد: قاعدتاً باید بین پزشکیان و قالیباف دو قطبی شکل بگیرد. مشخص است که آقای پزشکیان موقعیت بهتری نسبت به قالیباف دارد. قالیباف شرایط خبری سخت‌تری نسبت به پزشکیان دارد.

یک نظریه قابل اعتنا دیگر هم در باره ی آرایشی که شورای نگهبان برای انتخابات چیده است وجود دارد. علی خامنه ای تجربه ی زیادی برای مهار و کنترل همه ی روسای جمهورش داشته است. رئیس جمهور در ایران از قدرت زیادی برخوردار نیست و همان توصیف قدیمی محمد خاتمی در مورد همه آن ها صدق می کند: «تدارک چی»!

جمهوری اسلامی در وضعیت بسیار سختی هم از نظر داخلی و هم از نظر جهانی قرار دارد و خیزش ژینا، او را در سطح داخلی و بین المللی به شدت بی اعتبار کرده است. دور از ذهن به نظر نمی رسد که حکومت خواسته باشد با «رقابتی» کردن انتخابات و تزریق هیجان چند هفته ای در جامعه، «قشر خاکستری» را به حرکت در آورد و برای خود اعتبار دوباره ای بخرد.

روزنامه ی سپاه از همین حالا ضمن رد احتمال هرگونه تغییر اساسی توسط رئیس جمهوری بعدی، بر همین نکته انگشت گذاشته است.

روزنامه جوان می نویسد: اگر کسی با اصلاح‌طلبان آشنا باشد می‌داند که آن‌ها نه‌فقط از این اقدام شورای نگهبان بسیار خشنودند، بلکه به‌خاطر ردصلاحیت رئیس‌جمهور نهم و دهم خشنودی مضاعفی دارند.

شورای نگهبان در تأیید نامزد اصلاح‌طلبان (پزشکیان) نیز به‌نظر می‌رسد بدون نگاه سیاسی و مهندسی عمل کرده است. نه به موضع‌گیری‌های او در آشوب ۱۴۰۱ توجه کرد، نه به ضعف‌های دوره وزارت او مانند برخی پرونده‌های مهم ملی و نیز پرونده تقلب در آزمون دستیاری.

امروز ایده و ادعای اصلی اصلاح‌طلبان در دو دهه گذشته باطل و میدان انتخابات کاملاً رقابتی شد. شرط انصاف آن است که اگر اصلاح‌طلبان شکست خوردند، آن را به گردن تقلب و تخلف نیندازند و اگر پیروز شدند، رأی مردم را نشانه مطالبه تغییرات اساسی نپندارند.

صندوق رأی به هیچ ایده واحدی، تقلیل‌پذیر نیست. اگر اصولگرایان هم پیروز انتخابات شدند، باید همین رویه را در پیش بگیرند و از تعبیر نتیجه صندوق‌ها به ایده شخصی خودشان بپرهیزند. خروجی صندوق رأی هشتم تیر با مشارکت حدود ۶۰ درصد و پیروزی هر کدام از نامزد‌ها یعنی پیروزی جمهوری اسلامی ایران.

https://akhbar-rooz.com/?p=243360 لينک کوتاه

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اصلاحات طلب
اصلاحات طلب
4 روز قبل

باتوجه به اتفاقات دوسال اخیر در کشور ومنطقه (نارضایتی‌ها در سطوح جامعه وموضوعات سیاسی،اقتصادی، فرهنگی واجتماعی در داخل و کنترل ومهار یک سری فعالیتهای ایران درمنطقه با طرح کاهش تنش عربستان وکشورهای عربی با ایران که عملا بنوعی انفعال ایران در اتفاقاتی همچون عادیسازی روابط اعراب با اسرائیل، کاهش نفوذ ایران در عراق وتا حدودی سوریه ولبنان)بوقوع پیوسته است ،ازطرفی عدم توان کارشناسی ومدیریتی طیف یکدست شده حاکم برقدرت وقوای سه گانه کشور که عدم توفیقی ملموس بویژه درمسائل اقتصادی، اجتماعی و بویژه فرهنگی در داخل وارتباطات باجهان را درپی داشته است،بنظر میرسد که حاکمیت سرانجام متوجه بحرانی همه جانبه شده و ناگزیر و ناچار به میدان دادن به طیف سیاسی رقیب که تنها طیف وفادار توانمند موجود برای سروسامان دادن اوضاع داخلی وارتباطات بین‌المللی کشور است شده،وراه بقا را نگزیر درواگذاری امور اجرایی کشور به گروههای میانه رو واصلاح طلب دیده است ضمنا با عنایت به انتخابات آمریکا ونزدیکی غروب برجام وزمزمه های غرب در

Esed
Esed
20 روز قبل

اصلاح طلب ها میخواهند به بقای رژیم کمک بکنند و دست یاری به رژیمی میکنند که در حال فروع رفتن در باتلاق است و این ولایت فقیه خود اصلاح طلب ها را نیز به باتلاق خواهد کشاند و این رژیم استحاله پذیر نیست و مخصوصا ملل غیر فارس دنبال حیله و نیرنگ رژیم نروند دولت ایران توسط انگلیس ها با روی کار آوردن رضا میر پنجه دارای یک فلسفه دولت مداری است و این بینش و فلسفه بر محور فاسیت استوار است و رژیم آخوند ها نیز به همان فلسفه دولت مداری ایران وفادارند و برای غیر فارسها هیچ حق و حقوق مدنی و ملی و آموزشی شناخته نشده و دهنتان آب نیفتد که پزشکیان تورک است و متولد مهاباد و کوردی میداند پس وضع ملل غیر فارس تغیر خواهد یافت . پزشکیان اگر دلش به آذربایجان میسوزد احیای دریاچه اورمیه را پروژه اصلی برنامه اش قرار دهد و مثل حاتمی و روحانی برنامه تبلیغاتی انتخابات نکند که بعد از انتخابات از یاد بردند . سخن کوتاه این رژیم استحاله پذیر نیست و اصلاح نمیشود

Esed
Esed
20 روز قبل

چرا پزشکیان از فیلتر صلاحیت شورای نگهبان گذشت و کاندیدای ریاست جمهور شد ؟ این سوالی است که اکثریت مطبوعات و قلم به دستان حتی مردم عادی نیز دنبال جواب هستند و تا آنجائی که من فرصت خواندن و شنیدن داشتم اکثریت بر سر این توافق دارند که رژیم در آخرین انتخابات کذائی مجلس بی آبرو شده و اکثریت مردم پای صندوق ها نرفتند و رژیم برای تلافی پای پزشکیان را به میدان کشیده تا توسط پزشکیان مردم را پای صندوق رای بیاورد بلاخص غیر فارسها و مخصوصا تورکها را بنظر من انتخاب شدن و نشدن پزشکیان سناریو دوم رژیم است چرا که پزشکیان مثل حاتمی و روحانی باید در چهار چوپ ولایت فقیه حرکت بکند و گرنه با هزاران اسنادی که وزارت اطلاعات در مورد اشخاص درست کرده پزشکیان و خانواده اش را بی آبرور و تحت فشار قرار میدهد تا استعفا دهد . آنچه که مشخص است اینست که رژیم در بن بست اجتماعی – اقتصادی گیر کرده و به اصطلاح اصلاح طلب ها میخواهند به بقای رژیم کمک بکنند و دست یاری به رژیمی میکنند’

کمال
کمال
21 روز قبل

۱-این مقاله مرا به یاد سریال مدرسه موشها و بازیگری که می گفت “من میدونم هممون میمیریم ” می اندازد , درمانده , بد بین و نا امید 
۲-در ایران قدرت اصلی در دست سپاه و نهاد های امنیتی است و نه شورای نگهبان و حتا خامنه ای , اگر چینشی وجود داشته باشد از طرف این نهاد هاست که به شورای نگهبان ابلاغ شده است .
۳-نویسنده این مقاله از آنجا که نظام را اصلاح ناپذیر می داند این ظرفیت را در نظام نمیبیند که فردی همچون پزشکیان که بر خلاف رئیسی به شایسته سالاری باور دارد را تحمل کند و بر این باور است که حتما باید کاسه ای زیر نیم کاسه باشد
۴-من امیدوارم پزشکیان پیروز شود , رییس جمهور هر که باشد باید در چهار چوب سیاست های کلی نظام کار کند ولی یکی دانستن جلیلی و قالیباف با پزشکیان اشتباه بزرگی است , این احتمال را هم بدهید که حال خود صاحبان اصلی قدرت از این همه فساد و ناکار آمدی و شوری آش به هم خورده است و به دنبال راه نجاتی هستند . 

مهرداد ۲
مهرداد ۲
21 روز قبل

پیروزی ولو پزشکیان نشان بر هیچ چیزی نیست. بی خطر ترین و مطبع ترین چهره به اصطلاح میانه رو …. در بیست سال گذشته‌جز حرافی و اینجا و آنجا اهانت چه کرده ؟ هیچ. واکنش در رابطه با خیزش های اخیر مردمی از ۹۶ به این سو چه بوده ؟ هیچ. « هر چه آقا بفرمایند» ولو از سوی شخصی نسبتا سالم چه خطری برای بیت رهبری دارد؟ هیچ. تفکیک پرسنل بهداشتی در بیمارستان تحت نظارت ایشان و همسر گرامی نشانه چه تحول فکریست ؟ هیچ. ریاست جمهوری در این حکومت از چه قدرت اجرایی برخوردار است ؟ هیچ. حاصل جمع هیچ چیست ؟ هیچ.

فهیمه
فهیمه
21 روز قبل

شما طبق روال معمول ۴۵ سال گذشته نشان دادید که هیچ نمی فهمید!
کاندیدای پیروز جلیلی است.
پورمحمدی پوشش امنیتی است تا با رو کردن پرونده های فساد اصلاح طلبان دهان پزشکیان را ببندد.

ق. مهرآور
ق. مهرآور
20 روز قبل
پاسخ به  فهیمه

نخستین شرط پیروزی انقلاب دموکراتیک و سکولار ملت ایران، داشتن تحمل یکدیگر، تعامل و گفتگو و نهایتا ارتقا فرهنگی است.
شما که در دو سطر انتهایی نظر خود را به خوبی بیان نمودید بهتر بود در دو سطر ابتدایی نیز زیبا و متین اظهار نظر می فرمودید.
موفق باشید.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x