شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

خبرهای زندان؛ صبا آذرپیک و یاشار سلطانی بازداشت شدند

صبا آذرپیک و یاشار سلطانی، دو روزنامه نگار جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.

به گزارش شرق، بازداشت این روزنامه نگاران جهت اجرای حکم حبس آن‌ها صورت گرفته است.

صبا آذرپیک، روزنامه نگار پیشتر از بابت اتهامات پنج فقره نشر اکاذیب، افترا و تهدید در پی شکایت‌ های جداگانه از وی از سوی مجلس شورای اسلامی، محسن دهنوی و زهرا شیخی، نمایندگان تهران و اصفهان و دو شاکی دیگر به دو سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و اعاده‌ حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی در یک روزنامه رسمی به انتخاب قاضی و از بابت اتهامات تهدید و پنج فقره اتهام به یک سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی به‌صورت قطعی محکوم شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی دو سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا خواهد بود.

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی در خصوص میزان محکومیت آقای سلطانی نوشت: “یاشار سلطانی در پرونده‌ ای که ۱۷ شاکی دارد، پس از تجدیدنظرخواهی و رای نهایی و قطعی دادگاه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (۱۱ فقره)، به یک سال و ۲ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.”

یاشار سلطانی، روزنامه نگار پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه برخوردهای قضایی را داشته است.

محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت رضا اقدسی در زندان اوین

رضا (غلامرضا) اقدسی، زندانی سیاسی در زندان اوین، علیرغم ابتلا به ناشنوایی، حملات عصبی شدید و درد در ناحیه پاها، از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به پزشکی قانونی برای دریافت حکم عدم تحمل کیفر محروم مانده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “علیرغم ابتلای آقای اقدسی به ناشنوایی، حملات عصبی شدید و درد در ناحیه پاها، این زندانی از رسیدگی پزشکی مناسب و همچنین اعزام به پزشکی قانونی برای دریافت حکم عدم تحمل کیفر محروم مانده است. پزشک متخصص رضا اقدسی تأکید کرده که برای جلوگیری از عوارض ناشی از اختلالات ناشنوایی، او نباید در شرایط استرس زا قرار گیرد.”

بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، آقای اقدسی تنها نان آور خانواده خود بوده و سه فرزند پسر دارد؛ یکی از آنان مبتلا به اوتیسم است و فرزند دیگرش نیز با بیماری های جسمی متعددی مواجه است. مشکلات خانوادگی آقای اقدسی در خارج از زندان، شرایط تحمل حبس را برای این زندانی سخت تر کرده است.

چندی پیش سازمان پزشکی قانونی بدون تشکیل جلسه و معاینه پزشکی با درخواست عدم توانایی تحمل کیفر این زندانی، مخالفت کرد.

در تاریخ دوم آبان ماه سال ۱۴۰۲، رضا اقدسی، کارگر اخراجی ایران خودرو پس از حضور در شعبه سوم دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

وی در آذرماه همان سال، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس تعزیزی و از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به سه سال و هفت ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

منزل شخصی رضا (غلامرضا) اقدسی، از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق، پیشتر در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و ماموران شماری از لوازم شخصی وی و خانواده را ضبط کردند.

پرونده فوت جواد روحی در زندان؛ بهیار زندان نوشهر به “قتل شبه عمد” متهم شد

مجید کاوه، وکیل مدافع جواد روحی، معترض زندانی که در شهریورماه سال گذشته به صورت پرابهامی در زندان نوشهر جان خود را از دست داد، از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده و متهم شدن بهیار زندان به “قتل شبه عمد” آقای روحی خبر داد. به گفته این وکیل دادگستری، خانواده آقای روحی گذشت قطعی خود نسبت به زندانبان را به دادگاه اعلام کردند.

به گفته این وکیل دادگستری، اخیرا پس از اقامه ى شکایت اولیاء دم آقای روحی، پرونده با توجه به تحقیقات ضابطین و وصول نظریه ى پزشکى قانونى، منتهى به صدور کیفرخواست تحت عنوان “قتل شبه عمد”علیه بهیار و “خوددارى از رساندن تظلمات محبوسین به مقامات صالح”علیه زندانبان زندان نوشهر شده بود.

این وکیل دادگستری افزود: اکنون منتظر اتخاذ تصمیم از سوى دادگاه در خصوص اتهام بهیار زندان نوشهر مطابق با ماده ۶١۶ قانون مجازات اسلامى در باب قتل شبه عمد هستیم.

در آذر ماه سال گذشته، وکیل مدافع جواد روحی اعلام کرد که بر اساس نظر پزشکی قانونی علت فوت جواد روحی در بند سلامت زندان نوشهر، “عوارض ناشى از کاهش سطح هوشیارى در اثر تداخلات دارویى (اثر هم افزایى داروها) به دنبال تزریقات مکرر دارو توسط بهیار در بهدارى زندان ساعاتى پیش از مرگ وى” اعلام شد، که به تشکیل پرونده علیه رئیس زندان نوشهر، بهیار و یکی از زندانبانان این زندان انجامید.

جواد روحی، شهروند معترض سی و پنج ساله و اهل آمل، پیشتر در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در نوشهر بازداشت شده بود.

وی اواخر همان سال توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات “افساد فی‌ الارض، محاربه، ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش‌ زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات، احتراق و تخریب اموال و تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور” به سه بار اعدام محکوم شد. دی ماه سال ۱۴۰۱، پرونده وی جهت رسیدگى فرجامى به شعبه نهم دیوان عالى کشور ارجاع شده بود.

نهایتا حکم سه بار اعدام و سایر مجازات های جواد روحی، در شعبه نهم دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم‌ عرض ارجاع داده شده بود.

جواد روحی در شهریور سال ۱۴۰۲ به صورت پرابهامی در زندان نوشهر جان خود را از دست داد.

مرکز رسانه قوه قضاییه پس از مرگ این معترض در زندان، ضمن اعلام اینکه درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است، مدعی شد: “جواد روحی بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان در پی تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. وی پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.”

رضا شهابی از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد

روز شنبه نوزدهم خردادماه، رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران، در پی وضعیت نامناسب جسمی از زندان اوین به بیمارستان “امام خمینی” تهران اعزام شد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، آقای شهابی روز گذشته به دلیل درد جسمانی شدید، بی حسی و بی حرکتی انگشتان پای راست به بیمارستان “امام خمینی” تهران اعزام شد. پس از معاینه، با نظر کتبی پزشک مبنی بر احتمال تنگی کانال نخاع و بیرون زدگی سه دیسک، آقای شهابی ملزم به انجام فوری ام آر آی و استراحت مطلق شده است.

رضا شهابی اخیرا علیرغم حال نامساعد جسمی از اعزام به بیمارستان محروم ماند و مسئولین بهداری زندان تنها به تزریق آمپول های مسکن برای وی بسنده کردند.

پیش از آن نیز این کارگر زندانی که با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده بود، علیرغم نیاز به جراحی ستون فقرات و تایید کمیسیون پزشکی، به علت بهانه تراشی مسئولان جهت انتقال وی با لباس زندان، از اعزام به بیمارستان محروم مانده بود.

رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

آقای شهابی توسط دادگاه بدوی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” مجموعا به شش سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت ۲ سال محکوم شد. این حکم اواخر دی ماه سال ۱۴۰۱، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

این فعال کارگری، در تاریخ هشتم خردادماه ۱۴۰۲، در پی گشایش پرونده جدید به دادسرای اوین احضار شد. وی به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند در زمان انتقال، از حضور در این جلسه امتناع کرد.

رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران است. وی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های صنفی خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=243299 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x