پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

سفره گسترده واستراتژی سرمایه داران آمریکا: جذابیت مالکیت و تصاحب باشگاههای اروپائی

نازک بین- در دو دهه گذشته، فوتبال اروپا شاهد تغییر قابل توجهی در موضوع تغییر و تحول مالکیت بوده است. باشگاه های مطرحی مانند: آث میلان ، با تغییر مالکیت وضعیت دیگری پیدا کرده . خرید بالقوه منچستریونایتد ماه هاست که یک نقطه کانونی بوده و علاقه زیادی را از سوی سرمایه گذاران در عربستان سعودی و بریتانیا جلب کرده است. تجزیه و تحلیل ۱۰ معامله برتر باشگاه های فوتبال که شامل اکثر سهام در اروپا است، بر اساس ملاحظات گزارش شده، الگوهای جالبی را نشان می دهد. به عنوان مثال، هشت مورد از ۱۰ معامله برتر توسط سرمایه گذاران آمریکایی تنظیم شده است.

پیامدهای همه گیری تأثیر عمیق همه‌گیری کووید-۱۹ فرصت منحصر به فردی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. از آنجایی که مالکان وقت با کمبود جریان نقدی دست و پنجه نرم می کردند، بسیاری نیز به دنبال واگذاری دارایی های خود بودند.لذا به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری همه گیر کرونا، مثل ،کاهش حضور هواداران، افزایش هزینه های عملیاتی، فرسایشی تمرینات و بازیها، با کاهش شدید درآمدها روبرو شدند. این دوره پرتلاطم موجب شد تا درب ها را برای افزایش مشارکت سرمایه گذاران از کشورهایی که فوتبال در آنها به طور فزاینده ای محبوب است ،بازکند.

در خط مقدم این لیست، خرید باشگاه چلسی در سال ۲۰۲۲ توسط کنسرسیوم مالکیت جدید، به رهبری تاد بوهلی، مالک بخشی از امتیاز بیسبال LA Dodgers و با حمایت مالی Clearlake Capital، در کنار سرمایه گذار آمریکایی، مارک والتر و تاجر سوئیسی، هانس قرار دارد. با،این وجود با تعهد قابل توجه برای اهدای کل مبلغ – که توسط رومن آبراموویچ تأیید شده بود – به یک حساب بانکی امن در بریتانیا هدایت شد. این انتقال به دلیل مسدود بودن حساب، به تأیید دولت بریتانیا نیاز داشت. به عنوان بخشی از این معامله بزرگ، سرمایه گذاری سرسام آور بیش از ۲.۹ میلیارد یورو برای خرید سهام باشگاه اختصاص داده شد. علاوه بر این، مالکان جدید متعهد شدند بیش از ۲ میلیارد یورو برای بهبود باشگاه سرمایه گذاری کنند. این شامل سرمایه گذاری در مناطق محوری مانند استمفورد بریج، آکادمی، تیم زنان، استادیوم فوتبال Kingsmeadow، و بودجه پایدار برای بنیاد چلسی است.

خرید آث میلان توسط RedBird Capital Partners از Elliott Capital دومین معامله در این لیست است. این قرارداد با ارزش ۱.۲ میلیارد یورو باعث شد که الیوت سهم مالی اقلیت در باشگاه را حفظ کند و شرکت نماینده ای را در هیئت مدیره تضمین کند. این توافق همکاری مستمر بین RedBird و Elliott را مستحکم کرد و پیشرفت‌های حاصل از سرپرستی الیوت را تقویت کرد. علاوه بر این، RedBird Capital Partners یک وام از الیوت دریافت کرد که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو بود. ساختار معامله همچنین شامل یک پاداش مبتنی بر سود برای الیوت در صورت فروش آتی باشگاه است. جالب اینجاست که این خرید تنها یک ماه پس از انجام معامله با چلسی رخ داد.

در بین بسیاری از ورزش‌های آمریکایی، فوتبال از گستره بین‌المللی بی‌نظیری برخوردار است. این پایگاه گسترده طرفداران، همراه با محبوبیت فزاینده این ورزش در ایالات متحده، به عنوان یک نیروی محرکه برای جریان های درآمدی تقویت شده عمل می کند. از قراردادهای سودآور حقوق رسانه و پخش تا بازار شکوفا برای کالاها، در ماهیت ذاتی فوتبال، چشم‌انداز مالی قابل توجهی را برای سهامدارانی که مشتاق به سرمایه‌گذاری از جذابیت گسترده آن هستند، نوید می‌دهد.با این حال، به غیر از تسلط ایالات متحده در خرید باشگاه های فوتبال، سایر بازارها در چند وقت اخیر افزایش یافته اند، به ویژه عربستان سعودی. در بازار فوتبال اروپا ، با خرید باشگاه نیوکاسل ، در صدد رقابت با آمریکا  برآمده. تغییر مالکیت  نیوکاسل در سال ۲۰۲۱ زمانی رخ داد که کنسرسیومی به رهبری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقل عربستان سعودی، با مشارکت PCP Capital Partners و RB Sports & Media، مالکیت ۱۰۰٪ باشگاه را تضمین کرد. دومین معامله در این لیست که شامل خریدار از ایالات متحده نمی شد، خرید آث میلان بود. در انتقال مالکیت قابل توجهی در سال ۲۰۱۷، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا، فروش آث میلان را به مبلغ ۷۴۰ میلیون یورو، شامل ۲۲۰ میلیون یورو بدهی، هماهنگ کرد. شرکت هلدینگ برلوسکونی، Fin invest، واگذاری کامل سهام خود را به Rossoneri Sport Investment Lux، یک نهاد مستقر در لوکزامبورگ به رهبری سرمایه‌گذار چینی Yonghong Li تایید کرد.

اینترناسیونال میلانو (اینترمیلان) در ۲۲ آوریل گذشته  قهرمان سری آ ایتالیا شد. اینتر میلان، به هفتمین باشگاه سری آ ،تحت مالکیت آمریکایی ها تبدیل شد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا سرمایه گذاران آمریکایی در سال های اخیر به فوتبال اروپا هجوم آورده اند. اما یکی از محرک های اصلی پول است. به عنوان مثال، خرید اینتر به این دلیل اتفاق افتاد که Oak-tree پس از اینکه مالکان چینی باشگاه، Sunning، ضرب الاجل بازپرداخت ۳۹۵ میلیون یورو (۳۳۶.۵ میلیون پوند) را که در سال ۲۰۲۱ به آنها قرض داده بود، به پایان رسید. به همین علت اوکتری، “مالکیت” آن  را به عهده گرفت.

بیشتر سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده سرمایه‌گذاری مستقیم روی سهام (خرید بخشی یا کل یک باشگاه) بوده است. تا اینکه آن را به جای بازپرداخت نقدی مورد انتظار دریافت کند.خرید چلسی در انگلیس، اتلتیکو مادرید در اسپانیا، میلان ایتالیا و ورکسام در ولز، از جمله چنین شیوه و  این قبیل موارد بوده است. یکی دیگر از دلایل علاقمندی آمریکائی ها ،ارزش فزاینده باشگاه‌های فوتبال در سطح نخبه ،منجر به افزایش علاقه برخی از سرمایه‌گذاران آمریکایی شده است. آنان فکر می‌کنند می‌توانند اکنون زمان خرید است، و چند سال باشگاه را نگهدارند و سپس  به وقتاش برای کسب سود بیشتر،دوباره بفروشند. فروش چلسی به طور خاص نشان دهنده رشد سرمایه ای است که باشگاه های فوتبال اروپایی متحمل شده اند.

تعجب آور نیست. فوتبال اروپا تجارت چندان سودآوری ندارد. در حالی که لیگ برتر انگلیس بیش از هر لیگ فوتبال دیگری در جهان درآمد ایجاد می کند،ولی وضعیت مالی تیم های آن به طور کلی ضعیف است. باشگاه‌های فوتبال معمولاً برای اداره به پول نقدی که صاحبان شان تزریق می‌کنند متکی هستند.با این حال، این چشم‌انداز مالی نیز نشان می‌دهد که اگر هزینه‌ها کنترل شود، می‌توان در فوتبال پول به دست آورد. این فرصت برای کاهش هزینه ها است که برای سرمایه گذاران آمریکایی جذابیت زیادی دارد.بسیاری از سرمایه گذاران آمریکایی با سرمایه گذاری در ورزش های دیگر به فوتبال اروپا می آیند. به عنوان مثال، بوهلی Tهمچنین مالک تعدادی تیم بیسبال و بسکتبال آمریکایی است. این به سرمایه‌گذارانی مانند Boehly اجازه می‌دهد تا منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های متقاطع – از جمله بازاریابی، ایده‌های مخاطبین – را به اشتراک بگذارند که می توانند به کاهش برخی از هزینه‌ها باشگاه کمک کنند.مشکل اینجاست که باشگاه های اروپایی باید در کنار رقابت های خود متقبل هزینه های سنگین شوند تا از خطر سقوط  به لیگ های پائین تر جلوگیری کنند . وضعیت در اروپا ، با پیشینه رقابتی ورزش ایالات متحده بسیار متفاوت است، جایی که لیگ ها روی یک خط مستقیم و متعادل حرکت می کنند. (بدون احساس خطر صعود یا سقوط) خطرات ناشی از داشتن یک فصل بد را کاهش می دهند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243162 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x