پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

ضرورت همبستگی؛ اردوغان غزه را در روژاوا تکرار می کند

در جمعه گذشته، نیروی هوایی ترکیه بار دیگر شمال شرق سوریه را با پهپاد و توپخانه‌ مورد حمله قرار داد. از ماه اکتبر، آنکارا منطقه خودمختار در سوریه را که به نام کردی “روژآوا” نیز شناخته می‌شود، به طور منظم بمباران می‌کند. مقامات محلی گزارش می‌دهند نیروگاه‌های برق، پست‌های انتقال و پالایشگاه‌های نفت تخریب شده‌اند. بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و تاسیسات تأمین آب از کار افتاده‌اند.

برق قبل از حملات ترکیه نیز کمبود داشت و معمولاً با ژنراتورهای دیزلی تولید می‌شد. اکنون تمام سیستم تأمین انرژی در معرض فروپاشی قرار دارد. اما در برلین، یک کمپین بین‌المللی با هدف نصب پانل‌های خورشیدی برای تأمین برق تأسیسات عمومی، بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های زنان آغاز به کار کرده است. هدف بلندپروازانه کمپین “همبستگی خورشیدی. انرژی جدید برای روژآوا” جمع‌آوری یک میلیون یورو کمک مالی است.

دکتر شروان بری، پزشک و عضو مؤسس “هلال احمر کردستانی” در شمال سوریه که تا سال ۲۰۲۱ آن را مدیریت می‌کرد، در مراسم آغاز کمپین در برلین گفت: “در سایه جنگ در غزه، ترکیه ماه‌هاست با حملات خود مرتکب جنایات جنگی می‌شود، بدون اینکه جامعه غربی مداخله کند.” بری گزارش داد حملات، زندگی روزمره مردم در شمال و شرق سوریه را به شدت مختل کرده است. صدها روستا و جوامع مردمی به دلیل حملات کاملاً از دنیای خارج جدا شده و ساکنان آن ها مجبورند بدون برق در تاریکی بمانند.

قطع برق به کشاورزی آسیب می‌رساند

اما برق تنها مشکل نیست. بدون برق نمی‌توان آب آشامیدنی و آب کشاورزی پمپ کرد، و کشاورزی به سختی آسیب می‌بیند، آن هم در منطقه‌ای که قبلاً نیز به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار داشته و در تابستان به طور منظم دمای آن بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌شود. علاوه بر این، حملات، کارهای امدادرسانی انسانی را نیز در منطقه مختل می‌کند. دکتر بری می‌گوید: “در طول بمباران‌ها تقریباً نمی‌توانستیم کار کنیم.” این تنها مربوط به هلال احمر نمی‌شد؛ زیرساخت‌های سازمان‌های امدادی غربی نیز هدف حملات ترکیه عضو ناتو قرار گرفتند.

در شهر کوبانی در شمال سوریه، بیمارستانی تخریب شد که به جمعیت شهر خدمات رایگان پزشکی ارائه می‌کرد و از سوی انجمن “فقر و سلامت” تحت حمایت پزشک اورژانس، گرهارد ترابرت، حمایت می‌شد. در شهر قامیشلو، یک مرکز درمانی برای بیماران دیالیزی و یک مرکز تولید اکسیژن پزشکی تخریب شد که با کمک‌های مالی سازمان‌های آلمانی ساخته شده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، حملات به منطقه خودمختار را با حق دفاع از خود توجیه می‌کند، اما مردم شمال سوریه هرگز ترکیه را مورد حمله قرار نداده‌اند. ترکیه از دهه‌ها پیش با کردها مقابله کرده و آنکارا حاکمیت کردی را هم در داخل کشور و هم در شمال و شرق سوریه، تهدیدی برای خود می‌داند. علاوه بر این، آنکارا ادعا می‌کند در شمال سوریه هیچ هدف غیرنظامی را مورد حمله قرار نمی‌دهد، بلکه تنها مواضع “نیروهای دموکراتیک سوریه” را که توسط یگان‌های مدافع خلق (YPG) هدایت می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

آنیستا استاروستا از سازمان امدادی مدیکو اینترنشنال این ادعا را دروغ می نامد. او چند هفته پیش در منطقه بود و با همکاران محلی خود صحبت کرد: “وضعیت فاجعه‌بار است، بسیاری از مردم سعی می‌کنند فرار کنند.” او در مصاحبه با “ND” (روزنامه آلمان جدید) گفت: “مردم اکنون به حمایت برای بازسازی نیاز دارند، تقریباً هیچ چیزی وجود ندارد.” به همین دلیل مدیکو اینترنشنال تصمیم گرفت کمپین “همبستگی خورشیدی” را حمایت کند و یک حساب کمک مالی برای اطمینان از اینکه پول‌ها واقعاً به مقصد برسد، راه‌اندازی کند. توزیع پانل‌های خورشیدی بر عهده مردم محلی خواهد بود.

همبستگی با مردم

ایبو محمد از سازمان جمعه‌ها برای آینده آلمان نیز حمایت خود را از این کمپین اعلام کرد و گفت: “ما به مردم در شمال و شرق سوریه بدهکاریم و باید به آنها کمک کنیم.” او افزود: “اگر مردم به پانل‌های خورشیدی نیاز دارند، ما خوشحالیم که کمک می‌کنیم و پول جمع می‌کنیم.” اما در نهایت تنها یک میلیون یورو کافی نیست. “مهم نیست که چقدر کمک مالی جمع می‌شود، بلکه همبستگی با مردم شمال سوریه اهمیت دارد. نباید آنها را فراموش کنیم.”

جهت کمک مالی و اطلاعات بیشتر می‌توان به سایت www.solardarity-rojava.org/spenden/ مراجعه کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=243157 لينک کوتاه

2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x