پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

رقابت شانه به شانه راست‌گرایان و چپ‌گرایان هلند در انتخابات اروپا؛ حزب «ترامپ هلند» تنها یک کرسی کمتر کسب کرد

راست‌گرایان افراطی «حزب برای آزادی» هلند با جهشی بزرگ اما پیش‌بینی شده روز گذشته در انتخابات اتحادیه اروپا با کسب هفت کرسی محبوبیت حزب نوپایشان را به رخ کشیدند. اگرچه نتایج نهایی روز یکشنبه اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها در مقابل ائتلاف احزاب سبز چپ‌گرا و کارگر با یک کرسی کمتر شکست خوردند.

حزب برای آزادی هلند در انتخابات پنج سال پیش پارلمان اروپا هیچ کرسی را به دست نیاورده بود و موفقیت روز گذشته گامی بلند در افزایش محبوبیت این حزب طرفدار جدایی هلند از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین با توجه به پیروزی این حزب در انتخابات سراسری هلند در سال گذشته، روشن است که سیاست‌های ضد مهاجرتی و اسلام ستیز خرت ویلدرس، رهبر حزب برای آزادی که به ترامپ هلند مشهور است، این روزها، همزمان با افزایش اقبال به راست‌گرایان در قاره سبز، در بین هلندی‌ها بسیار محبوب شده است.

آقای ویلدرس روز جمعه هفتم ژوئن، سرمست از دستاورد روز گذشته در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «حزب برای آزادی بهترین نتیجه و بزرگترین دستاورد تاریخش را در انتخابات اتحادیه اروپا کسب کرد. از حمایت میلیون‌ها رای دهنده سپاسگزارم.»

با این حال فرانس تیمرمانس، رهبر ائتلاف فاتح احزاب سبز چپ‌گرا و کارگر در گفتگو با یورونیوز گفت: «احزاب حامی اتحادیه اروپا در هلند در این انتخابات بسیار خوب عمل کردند. این پیام روشنی را به سراسر اروپا می‌فرستد مبنی بر این که نیازی به همکاری با راستگرایان افراطی نیست.»

احزاب سبز چپ‌گرا و کارگر هلند برای نخستین بار است که با ارائه یک فهرست مشترک در انتخابات اتحادیه اروپا شرکت می‌کنند. با این حال نمایندگان آن‌ها پس از حضور در پارلمان اروپا دیگر به این ائتلاف پایبند نخواهند ماند و سیاست‌های حزب متبوع خود را دنبال می‌کنند. حزب کارگر زیرمجموعه ائتلاف سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها و حزب سبز چپ‌گرا زیر مجموعه‌ای از سبزها است.

هلند که نخستین کشوری است که انتخابات پارلمان اروپا در آن برگزار می‌شود، ۳۱ کرسی از مجموع ۷۰۵ کرسی پارلمان اروپا را در اختیار دارد. بنابر نتایجی که تاکنون اعلام شده، ائتلاف احزاب سبز چپگرا و کارگر موفق به کسب هشت کرسی و حزب برای آزادی آقای ویلدرس هفت کرسی را به دست آورده‌اند. نتایج نهایی این انتخابات روز یکشنبه، نهم ژوئن مشخص می‌شود.

خرت ویلدرس امیدوار بود که بتواند بر روی موج حامیان که منجر به پیروزی ائتلاف او در انتخابات سراسری هلند در ماه نوامبر گذشته شد، سوار شود.

او که افزایش محبوبیت جناح راست را بخشی از روندی بزرگتر در سراسر اتحادیه اروپا می‌داند در گفتگو با یورونیوز گفت: «غرب در حال بیدار شدن است و می‌بینید که محبوبیت احزابی مانند حزب من در سراسر اتحادیه در حال افزایش است. مردم بیدار می‌شوند و امیدوارم بیدار بمانند.»

آقای ویلدرس افزود: «چند روز آینده برای آینده اروپا بسیار حساس است. آیا آینده اروپا بیشتر درگیر مسائل مرزها و مهاجرت خواهد بود و یا این که بجای گسترش اتحادیه اروپا، در جهت بازگرداندن قدرت قانون‌گذاری به هر کشور به طور مستقل خواهیم بود؟ که البته این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.»

خرت ویلدرس بر این باور است که اروپا باید از درون دچار تغییر شود و امیدوار است که حزب او به گروه «هویت و دموکراسی» در پارلمان اروپا بپیوندد. گروهی که حزب راستگرای «اجتماع ملی» مارین لوپن، سیاستمدار فرانسوی نیز بخشی از آن است.

او در سخنرانی در ستاد انتخاباتی حزبش در روز چهارشنبه گفت: «اگر می‌خواهید در نهاد‌های بزرگی مانند اتحادیه اروپا تغییر ایجاد کنید، اثرگذارترین حالت این است که این کار را از داخل انجام دهید. بنابراین، اگر احزابی که هدفی چون حزب من دارند و به نظر می‌رسد در سراسر اروپا از اتریش و فرانسه و بلژیک گرفته تا ایتالیا و اسپانیا و دیگر کشورها در حال برد هستند، با هم متحد شوند و نیروهایشان را همراستا کنند، به نظر می‌رسد که می‌توانیم یک گروه بزرگ از نمایندگان پارلمان اروپا تشکیل دهیم و قدرت لازم را برای تغییر سیاست‌های اتحادیه اروپا از داخل به دست آوریم.»

میزان مشارکت در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در هلند امسال به بالاترین میزان خود از سال ۱۹۸۹ تا کنون رسید و ۴۷ درصد از واجدین شرایط در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. این میزان در سال ۲۰۱۹، ۴۲ درصد بود.

انتخابات پارلمان اروپا روز جمعه هفتم ژوئن در ایرلند و جمهوری چک برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمهوری چک در سال ۲۰۱۹ با ۲۸.۷۲ درصد، دومین کشور با کمترین میزان مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=243137 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x