پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

ادامه بازداشت و سرکوب؛ دیوان عالی حکم اعدام محمد خضرنژاد را به دلیل حمایت از قیام ژینا تائید کرد

محمد خضرنژاد، روحانی سنی در بوکان که به دلیل حمایت از معترضان در خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، پس از تایید این حکم در دیوان عالی کشور در خطر اعدام قرار دارد.
پیش از این دادگاه انقلاب ارومیه (اورمیه) محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت و امام جماعت در بوکان را به ۱۶ سال حبس و اعدام محکوم کرده بود. شبکه حقوق بشر کردستان پنجشنبه ۱۷ خرداد از تایید این حکم در دیوان عالی به ریاست علی رازینی خبر داد.
بر اساس این گزارش شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه خضرنژاد را به ««افساد فی الارض»، «لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» و «تبلیغ علیه نظام» متهم و محکوم کرده بود.
خضرنژاد ۲۸ آبان ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی با خشونت بازداشت شد. او را آذر ۱۴۰۲ پس از ۱۴ ماه بازداشت که ۱۰۸ روز آن در سلول انفرادی بود، محاکمه کردند.
شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرده بود خضرنژاد را در بازداشتگاه ارومیه برای اعتراف اجباری شکنجه کردند و «شدت شکنجه‌های جسمی به حدی بود که حتی پس از انتقال او به زندان ارومیه، آثار شکنجه بر روی بدنش قابل مشاهده بوده است.»

حمیده زراعی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد

یک منبع نزدیک به خانواده حمیده زراعی که در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بود، از بازداشت دوباره او پس از احضار به دادگاه انقلاب رشت خبر داد. این منبع مطلع گفت که حمیده زراعی ۱۶ خرداد پس از احضار به دادسرای انقلاب رشت بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شده است. زراعی پیش از این دو مرتبه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بازداشت شده بود. نخستین بار او را در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی بازداشت کردند. او بهمن همان سال از زندان بیرون آمد اما خرداد ۱۴۰۲ باردیگر زراعی را بازداشت کردند. دادگاه انقلاب او را به به یک سال حبس، دو سال تبعید به رشت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع از حضور در فضای مجازی محکوم کرد. او پس از ۹ ماه حبس، اسفند ۱۴۰۲ از زندان بیرون آمد و بر اساس حکم دادگاه انقلاب دوره مجازات تبعید او در رشت آغاز شد. هرانا به نقل از منابع خود نوشت زراعی که به مراجعه مرتب به کلانتری گلسار رشت موظف شده بود، پس از آنکه فرمان رئیس کلانتری مبنی بر اجبار به چادر پوشیدن را نپذیرفت از حضور در کلانتری منع شد. به دنبال این منع که با گزارش کلانتری مبنی بر مراجعه‌نکردن او همراه بود، شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب رشت بار دیگر او را احضار و بازداشت کرد.

رضا ببرنژاد را به فاصله چند روز پس از آزادی موقت، دوباره بازداشت کردند

فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت دوباره رضا ببرنژاد، برادر مهدی ببرنژاد از کشته‌شدگان قیام ژینا در شهر قوچان خبر دادند. ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا) و کردپا به نقل از منابع خود گزارش کردند ماموران امنیتی رضا ببرنژاد را در منزل شخصی او بازداشت و به زندان قوچان منتقل کردند. ببرنژاد ۱۲ خرداد پس از ۱۲ روز بازداشت به قید وثیقه از زندان بیرون آمده بود. نیروهای امنیتی او را پس از انتشار یک مطلب در واکنش به سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش در ۳۱ اردیبهشت بازداشت کرده بودند. او برادر مهدی ببرنژاد است که ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی در قوچان به قتل رسید.

تعقیب قضایی حسین پاکدل برای انتشار مطلبی در مورد «مطبخ سیاست»

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه از تعقیب قضایی حسین پاکدل، مجری و بازیگر ایرانی خبر داد. میزان پنج‌شنبه ۱۷ خرداد بدون اشاره مستقیم به نام حسین پاکدل نوشت که «در پی انتشار مطلبی در جهت برهم زدن امنیت روانی جامعه، توهین و هتاکی، دادستانی تهران روز گذشته برای یک مجری، بازیگر پرونده قضایی تشکیل داد». حسین پاکدل روز چهارشنبه در استوری حساب کاربری‌اش در اینستاگرام متن کوتاهی نوشته بود و بدون نام بردن از مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته بود که «مطبخ سیاست از مردان پخته، استیک لاستیک می‌سازد و از مردان پخمه، کتلت مخصوص رژیم.» حساسیت امنیتی در جمهوری اسلامی و تسری آن به دو غذای کتلت و استیک به دلیل مطالب طنزی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد نحوه کشته‌شدن قاسم سلیمانی و ابراهیم رئیسی منتشر کرده‌اند. مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی چند پرونده قضایی برای افرادی تشکیل داده‌اند که در مورد «کتلت» و یا حتی آموزش ویدیویی پخت آن منتشر کرده بودند.

دو شهروند در تبریز به‌دلیل «اجرای رپ اعتراضی» راهی زندان شدند

رسانه‌های حقوق بشری ایران می‌گویند میلاد جلیلی، خوانندهٔ معترض، و سالار طاهرافشار، فعال مدنی اهل تبریز، برای اجرای حبس به زندان تبریز منتقل شدند.
نزدیکان این زندانیان به انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) اعلام کردند آقای طاهرافشار روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد، «پس از معرفی و انجام مراحل اداری» برای اجرای حکم شش ماه زندان راهی زندان تبریز شد.
به‌گفتهٔ این منابع، آقای جلیلی، رَپِر ملقب به «ایلشن»، نیز به دلیل اتمام وقت اداری در روز ۱۶ خرداد، خود را روز پنج‌شنبه، ۱۷ خرداد، به اجرای احکام معرفی کرده است.
این خوانندهٔ معترض پیش از این با انتشار ویدئویی در صفحهٔ اینستاگرامش گفته بود که به‌خاطر خواندن ترانه‌ای در حمایت از ۱۳ زندانی سیاسی آذربایجانی که از آبان سال گذشته در بازداشت هستند، هشت ماه زندانی خواهد شد.
این دو شهروند تبریزی آذرماه پارسال پس از اجرای یک ترانه توسط میلاد جلیلی در حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجانی، بازداشت و پس از دو ماه به قید وثیقه و به‌صورت موقت از زندان تبریز آزاد شدند.
شعبهٔ دو دادگاه انقلاب تبریز میلاد جلیلی و سالار طاهرافشار را به دلیل «اجرا» و «معاونت» در اجرای این ترانه، به «تبلیغ علیه نظام» متهم و آن‌ها را به حبس محکوم کرد.
انجمن زندانیان سیاسی آذربایجانی ایران همچنین اعلام کرده که پرونده‌ای با اتهام «تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور» علیه سالار طاهرافشار در شعبهٔ پانزده دادگاه انقلاب تهران گشوده شده است.سرکوب هنرمندان پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و چندین خوانندهٔ معترض از جمله توماج صالحی، شروین حاجی‌پور و سامان یاسین به‌دلیل اعتراض به بازداشت و سرکوب مردم با احضار، بازداشت و احکام سنگین قضایی روبه‌رو شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243114 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x