شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

یک شگفتی در آسیا : افغانستان ؛ قطر قهرمان آسیا را متوقف کرد؛ جنگ ستارگان در لالیگا؛ صعود لرتباران به لیگ برتر؛ نتایج فوتبال در آسیا

نازک بین- طبق برنامه اعلام شده ۱۵ آگوست معادل پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه، فصل جدید لالیگا آغاز خواهد شد. در تاریخ ۴ خرداد ماه ۱۴۰۴ در فاصله ۶ روز مانده به فینال نسخه جدید لیگ قهرمانان اروپا ،به پایان می‌رسد. چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳، چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳، چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ و چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴، روزهای غریبه در تقویم لالیگا خواهند بود که تیم‌ها در وسط هفته به مصاف رقبا می‌روند. هواداران فوتبال باید ۱۸ شهریور، ۲۲ مهر، ۲۷ آبان و ۳ فروردین را با تماشای بازی‌های ملی و روز فیفا،پشت سر گذاشته و در انتظار از سرگیری لالیگا بمانند. آبان ماه رقابت‌های جام حذفی آغاز خواهد شد و تا ۱۴ آذر به دور دوم می‌رسد. دی ماه، تقویم شلوغی در انتظار تیم‌هاست و در مجموع ۵ هفته از لالیگا در این ماه برگزار می‌شود.

سال ۲۰۲۵ از یکشنبه ۱۶ دی ماه و با برگزار دور یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی آغاز خواهد شد؛ رقابتی که ۱۰ روز بعد در مرحله یک‌هشتم نهایی پیگیری می‌شود. طبق برنامه ریزی انجام شده چهارشنبه ۱۹ دی ماه سال جاری رقابت‌های سوپرجام اسپانیا آغاز و ۲۳ دی ماه با برگزاری دیدار پایانی به اتمام می‌رسد. بهمن ماه ۱۴۰۳ علاوه بر برگزاری ۴ دیدار از لالیگا، محل برگزاری مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی است. برندگان در مرحله نیمه‌نهایی به تاریخ چهارشنبه ۸ اسفند دیدار رفت را برگزار می‌کنند و پس از اینکه ۱۳ فروردین ماه مرحله برگشت جام حذفی انجام شد، فوتبالدوستان شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ فینال جام حذفی اسپانیا را تماشا خواهند کرد. اردیبهشت ۱۴۰۴ با در بر داشتن ۵ بازی از لالیگا، یکی از ماه‌های شلوغ فوتبال باشگاهی اسپانیا تلقی می‌شود و در نهایت یکشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۴ فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ لالیگا به پایان می‌رسد.

رأی قاطع باشگاه‌های لیگ برتر در حمایت از VAR؛ تغییرات مهم در راه است

اکثر باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر انگلیس در گردهم‌آیی این سازمان به ادامه استفاده از سیستم بازبینی ویدئویی رأی مثبت دادند. باشگاه ولورهمپتون ماه گذشته طرحی را پیشنهاد داد که طبق آن VAR به دلیل اثرات منفی و تداوم اشتباهات داوری از فوتبال انگلیس کنار گذاشته می‌شد. اکثر سرمربیان شاغل در لیگ برتر در همان زمان مخالفت خود با این موضوع را اعلام کردند.در رأی‌گیری ز ۱۹ باشگاه لیگ برتری به تداوم استفاده از سیستم بازبینی ویدئویی رأی مثبت دادند و چنانچه انتظار می‌رفت جدا شدن VAR از فوتبال دیگر امری ناممکن به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد اشتباهات تأثیرگذار داوران در فصل گذشته لیگ برتر با وجود VAR با وجود تمام حاشیه‌ها و اعتراضات به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد اما وجود این سیستم از بیش از صد اشتباه داوری بزرگ جلوگیری کرده است.در بیانیه رسمی سازمان لیگ برتر آمده: «با اینکه سیستم بازبینی ویدئویی به تصمیم‌گیری درست بیشتر کمک می‌کند، برای کمک به کلیت بازی و هواداران نیاز به ارتقا در عملکرد این فناوری احساس می‌شود.» در گفت‌وگوهای امروز  در چارچوب جلسه سالانه باشگاه‌ها، این موضوع مورد قبول تمام طرف‌ها قرار گرفت که اتحادیه داوران فوتبال، سازمان لیگ برتر و تمام باشگاه‌ها برای بهبود عملکرد این سیستم نقش و وظایف خود را دارند. در این جلسه همچنین تصمیماتی برای اصلاح عملکرد VAR گرفته شد و  طبق آن آستانه دخالت این سیستم بالا می‌رود و از این به بعد شاهد کاهش میزان دخالت کمک‌داوران ویدئویی و افزایش سرعت و ضرباهنگ مسابقات هستیم. بخشی از کاهش وقفه در مسابقات در اثر به‌کارگیری سیستم تشخیص نیمه‌‌خودکار آفساید انجام می‌گیرد؛ این فناوری به تشخیص سریع‌تر قرارگیری بازیکنان در آفساید کمک می‌کند. در جلسه امروز همچنین توافق شد با اعلام دقیق‌تر تصمیمات داور و کاهش وقفه‌ها، تجربه هواداران از مسابقات فوتبال بهتر شود و تا حد امکان تمام دخالت‌های سیستم بازبینی ویدئویی در صفحات نمایش بزرگ موجود در ورزشگاه‌ها به تصویر کشیده شود.

پیروزی ایران و ازبکستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم،تیم‌های ملی فوتبال هنگ‌کنگ و ایران از ساعت ۱۵:۳۰ امروز (پنجشنبه – به وقت ایران) در هفته پنجم مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا، در ورزشگاه «هنگ‌کنگ استادیوم» به مصاف هم رفتند که تیم کشورمان با نتیجه ۴ بر ۲ به برتری رسید.مهدی طارمی در دقایق ۱۲، ۳۴ (هر دو از روی نقطه پنالتی) و ۵۶ و سردار آزمون در دقیقه ۶۵ برای تیم ملی کشورمان گلزنی کردند و «ما هِی وای» در دقیقه ۱۴ و «آنتونی فرانسیس پینتو» در دقیقه ۵۹، گل‌های هنگ‌کنگ را به ثمر رساندند. تیم ملی در این مسابقه از تیمی که در چهار بازی قبلی خود مجموعاً دو گل خورده بود، دو گل دریافت کرد که نشان‌دهنده تداوم عملکرد نه‌چندان مستحکم خط دفاعی ایران است.با این نتیجه ایران با ۱۳ امتیاز در صدر جدول گروه E ایستاد و هنگ‌کنگ با یک امتیاز، همچنان در قعر جدول این گروه قرار دارد. تیم‌های ازبکستان با ۱۰ و ترکمنستان با یک امتیاز، به ترتیب در رده‌های دوم و سوم این گروه جای گرفته‌اند. دیگر دیدار این گروه را ازبکستان و ترکمنستان از ساعت ۱۸ امروز برگزار می‌کنند.

ترکیب هنگ‌کنگ: یاپ هونگ فای، جونز لئون (۷۲ – گربیگ اولیور)، هلیو، چان شینیچی، یو تزه‌نام، وو چون مینگ (۷۲ – نگان چئوک پان)، تان چون لوک، چان فیلیپ، اور مات (۷۶ – اودبولوزور مایکل)، جونیونیو (۷۶ – استفان) و ما هی وای (۵۷ – آنتونی فرانسیس پینتو)

ترکیب ایران: پیام نیازمند، آریا یوسفی (۶۶ – صالح حردانی)، امین حزباوی، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی (۶۶ – میلاد محمدی)، محمد قربانی، سامان قدوس (۷۸ – امید نورافکن)، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی (۱+۹۰ – جواد آقایی‌پور)، مهدی قایدی و سردار آزمون (۷۸ – شهریار مغانلو)

ازبکستان – ترکمنستان

تیم‌های فوتبال ازبکستان و ترکمنستان در دور برگشت دیدارهای گروه E مرحله اول انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ از ساعت ۱۸ امروز در تاشکند به مصاف هم رفتند.در این دیدار ازبکستان توانست با نتیجه ۳ بر یک ترکمنستان را شکست دهد و ۱۳ امتیازی شود. علیکولوف در دقیقه ۱۷، اوستون اورونوف در دقیقه ۲۹ و نصرالوف در دقیقه ۷۰ برای ازبکستان در این دیدار گلزنی کردند. تریکیشوف در دقیقه ۲۵ گل ترکمنستان را به ثمر رساند.در پایان هفته دوم دور برگشت مرحله اول انتخابی جام‌جهانی در گروه E، تیم ایران با ۱۳ امتیاز و تفاضل گل ۱۲+ در صدر است، ازبکستان با ۱۳ امتیاز و تفاضل گل ۹+ در رده دوم قرار دارد. ترکمنستان و هنگ‌کنگ نیز با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم هستند.در دیدارهای هفته پایانی مرحله اول انتخابی جام‌جهانی گروه E، سه‌شنبه آینده(۲۲ خرداد)، ایران و ازبکستان از ساعت ۲۰:۳۰ و ترکمنستان و هنگ‌کنگ از ساعت ۱۸:۳۰ به مصاف هم می‌روند. تیم‌های ایران و ازبکستان، صعودشان را به مرحله دوم قطعی کرده‌اند.

توقف قهرمان آسیا مقابل افغانستان

دیدار دو تیم ، در ورزشگاه شاهزاده عبدالله بن جلاوی عربستان سعودی برگزار شد.در این دیدار تلاش بازیکنان تیم فوتبال افغانستان و عنابی‌ها که قهرمان دو دوره اخیر جام ملت‌های آسیا به شمار می‌روند، در هر دو نیمه برای به ‌ثمر رساندن گل بی‌نتیجه بود. یکی از نکات جالب توجه این مسابقه این بود که افغانستان هیچ ضربه‌ای به چارچوب دروازه میزبانش نداشت.با این تساوی افغانستان با پنج امتیاز دوباره به جایگاه سوم صعود کرد و کویت نیز پس از تساوی برابر هند با چهار امتیاز در رده‌ چهارم گروه اول قرار گرفت. ن افغانستان در آخرین بازی این دور از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام ملت‌های آسیا سه‌شنبه هفته آینده در برابر کویت به میدان خواهند رفت و قطر هم با هند دیدار می‌کند.
در حال حاضر صعود قطر به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی با کسب ۱۳ امتیاز از ۵ مسابقه قطعی شده و افغانستان و هند که ۵ امتیازی هستند رقابت تنگاتنگی برای قرار گرفتن در رتبه دوم دارند.

پیروزی سه گله عربستان

تیم ملی عربستان با ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه، با سه گل از سد پاکستان عبور کرد. در یکی از دیدارهای دور پنجم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و از گروه G، تیم فوتبال عربستان در ورزشگاه جناح اسلام آباد، توانست با نتیجه سه بر صفر از سد میزبان خود پاکستان عبور کرده و به صدرنشینی خود در این گروه ادامه دهد.در این مسابقه، روبرتو مانچینی ترجیح داد به برخی از بازیکنان مطرح و باتجربه خود نظیر علی البلیهی، سعود عبدالحمید، محمد کنو، عبدالله الخیبری استراحت داد تا نفرات جوانی چون مصعب الجویر ۲۰ ساله، ریان حامد ۲۲ ساله، متعب الحربی ۲۴ ساله و در ادامه، مروان الصحفی ۲۰ ساله به مصاف پاکستان برود.

نتایج دیدارهای هفته پنجم مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، به شرح زیر است :

اندونزی ۰ – عراق ۲                                            هند ۰ – کویت ۰

بنگلادش ۰ – استرالیا ۲                                       ازبکستان ۳ – ترکمنستان ۱

تایوان ۰ – عمان ۳                                                قرقیزستان ۱ – مالزی ۱

سنگاپور ۰ – کره جنوبی ۷                                    پاکستان ۰ – عربستان ۳

چین ۱ – تایلند ۱                                                  افغانستان ۰ – قطر ۰ (تا دقیقه ۶۰)

هنگ کنگ ۲ – ایران ۴                                          نپال ۰ – امارات ۴

ویتنام ۳ – فیلیپین ۲                                             فلسطین ۰ – لبنان ۰

میانمار ۰ – ژاپن ۵                                                اردن ۳ – تاجیکستان ۰

کره شمالی ۱ – سوریه ۰                                     بحرین ۰ – یمن ۰

صعود لرتباران به لیگ برتر فوتبال

در هفته سی‌ و سوم مسابقات لیگ دسته یک فوتبال باشگاه‌های ایران(آزادگان) با چهار گل مهمان خود «آریو اسلامشهر» را شکست داد و در یک هفته مانده به پایان این رقابت ها با کسب ۷۶ امتیاز، ضمن کسب عنوان قهرمانی، جواز صعود به لیگ برتر فوتبال کشور را کسب کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=243080 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x