دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نتانیاهو: توافق تبادل اسرا شامل توقف جنگ نمی‌شود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس در نوار غزه، شامل توقف جنگ نمی‌شود.

به گزارش سازمان رادیو تلویزیون اسرائیل، دفتر نتانیاهو دوشنبه ۱۴ خرداد تصریح کرد که پیش‌نویس پیشنهاد تبادل اسرا با حماس، حاوی هیچ بندی مبنی بر توقف جنگ در غزه نیست.

«یدیعوت آحارانوت» به نقل از منابع آگاه نوشت که نتانیاهو با احضار ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی به او اطلاع داد برخلاف آنچه که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد این توافق اعلام کرد، هیچ بندی در پیش‌نویس آن وجود ندارد که شامل توقف جنگ شود و سایر بندها نیز یک توافق «غیر قانونی» محسوب نمی‌شوند.

از سویی یک مقام اسرائیلی تاکید کرد که ارتش با توافق تبادل اسرا موافقت کرده است.

به گزارش «کانال ۱۴» اسرائیل، این مقام همچنین تصریح کرد که موضع ارتش اسرائیل، حمایت از خطوط کلی ارائه شده در این پیشنهاد است. این مقام اسرائیلی فاش کرد که سرلشکر نیتزان آلون، نماینده ارتش اسرائیل در هیئت مذاکره کننده، کسی بود که امور را در راستای پذیرش این توافق سوق داد.

بن گویر روز گذشته تهدید کرد که در صورت موافقت با پیشنهادهای بایدن که جمعه گذشته ارائه شد، از دولت استعفا داده و کابینه را منحل می‌کند.

بایدن چند روز پیش اعلام کرد که اسرائیل، پیشنهاد جامع ۳ مرحله‌ای جدیدی را ارائه کرده است که متضمن نقشه راه برای آتش‌بس دائمی در غزه و آزادی تمامی اسرا است به طوری که در مرحله نخست، حدود ۳۳ اسیر اسرائیلی از زنان و زخمی‌ها در ازای صدها زندانی فلسطینی آزاد شوند.

مرحله دوم، آزادی تمامی اسرای اسرائیلی از جمله سربازان، بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق خود و همچنین خروج نیروهای اسرائیلی از آن مناطق و سپس توقف نهایی جنگ و خروج کامل ارتش اسرائیل از غزه را شامل می‌شود.

در سومین و آخرین مرحله، موضوع بازسازی نوار ویران‌شده غزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارتش اسرائیل کشته شدن ۴ گروگان اسرائیلی دیگر در غزه را تایید کرد

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای وادار کردن اسرائیل و جنبش حماس به پذیرش پیشنهاد آمریکا برای توافق بین دو طرف در مورد آتش‌بس در نوار غزه و تبادل گروگان‌ها و زندانیان ادامه دارد، ارتش اسرائیل دوشنبه ۱۴ خرداد خبر کشته شدن ۴ گروگان اسرائیلی دیگر در نوار غزه را تایید و اعلام کرد که تحقیقات در مورد شرایط مرگ آن‌ها را آغاز کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان آن به خانواده «حاییم پری»، «یورام متزگر»، «امیرام کوپر» و «ناداو پاپلول» که در ۷ اکتبر ربوده شده و به نوار غزه منتقل شده بودند، اطلاع دادند که این افراد جان باخته‌‌اند و پیکرهای آنها نزد حماس نگهداری می‌شود.

ارتش اسرائیل همچنین افزود که تصمیم برای اعلام مرگ این چهار گروگان بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی بوده و توسط کمیته‌ای از کارشناسان وابسته به وزارت بهداشت و با هماهنگی وزارت خدمات مذهبی و خاخام اعظم اسرائیل تایید شده است.

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است که شرایطی که در آن این ۴ گروگان کشته شد‌ه‌اند همچنان در دست بررسی است.

اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش در سکوی «ایکس» گفت ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که این چهار نفر چند ماه پیش با هم در منطقه خان یونس کشته شده‌اند، زمانی که نیروهای ارتش در آن منطقه مشغول عملیات بودند این افراد در بند حماس گروگان بودند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در پیامی تصویری جداگانه‌ای گفت«احتمال می‌دهیم این افراد زمانی که با هم در منطقه خان یونس بودند طی عملیات ما بر ضد حماس در آنجا کشته شده‌اند».

وزارت بهداشت فلسطین، یکشنبه ۱۳ خرداد اعلام کرد که شمار قربانیان بر اثر ادامه تهاجم اسرائیل به نوار غزه که در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس آغاز شد تاکنون به ۳۶ هزار و ۳۷۹ کشته افزایش یافته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=242837 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x