شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

زلنسکی: چین کشورهای دیگر را به عدم شرکت در کنفرانس صلح ژنو تشویق می کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، چین را به تشویق کشورهای دیگر به عدم شرکت در اجلاس صلحی که در ماه جاری در سوئیس برگزار می‌شود، متهم کرد. این اجلاس قرار است بدون حضور روسیه با هدف برقراری صلح در اوکراین جنگ‌زده برگزار شود.

زلنسکی در کنفرانس امنیتی شانگری-لا در سنگاپور که بزرگ‌ترین کنفرانس امنیتی آسیا محسوب می‌شود، سخنرانی و تلاش کرد حمایت کشورهای آسیا-اقیانوسیه را برای حضور در این نشست جلب کند. وی گفت: “جهان باید مقاوم باشد، قوی باشد و باید بر روسیه فشار بیاورد. هیچ راه دیگری برای متوقف کردن پوتین وجود ندارد – فقط انزوای دیپلماتیک، یک ارتش قوی اوکراینی و عدم بی طرفی بین اوکراین و روسیه، بلکه دفاع از عدالت و قوانین بین‌المللی.”

زلنسکی همچنین ابراز ناامیدی کرد که برخی از رهبران جهان هنوز تأیید نکرده‌اند در این نشست شرکت خواهند کرد. وی افزود: “روسیه با تهدید به محاصره محصولات کشاورزی و مواد غذایی، تلاش می‌کند تا کشورهای دیگر را از شرکت در این نشست بازدارد.”

وی به رسانه‌ها گفت چین از این تلاش‌ها برای متقاعد کردن رهبران به عدم شرکت در این اجلاس حمایت کرده است. وی گفت: “متأسفانه، روسیه با استفاده از نفوذ چین در منطقه و دیپلمات‌های چینی، همه کارها را برای مختل کردن این اجلاس صلح انجام می‌دهد. ناراحت‌کننده است که کشور بزرگی مانند چین به عنوان ابزاری در دست پوتین عمل می‌کند.”

از زمان مکالمه تلفنی بین زلنسکی و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، یک سال پیش، اوکراین به دنبال ملاقات با مقامات چینی در همه سطوح بوده است، اما این درخواست‌ها برآورده نشده است. وی هنوز با مقامات چینی حتی با وجود حضور آن‌ها در سنگاپور ملاقات نکرده است.

در همان روز، وزیر دفاع چین، دونگ جون، به حاضران در کنفرانس شانگری-لا گفت کشورش “با رویکردی مسئولانه به ترویج مذاکرات صلح پرداخته است.” وی افزود: “ما هرگز به هیچ یک از طرف‌های درگیر سلاح نداده‌ایم. ما کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تری بر صادرات اقلام دو منظوره اعمال کرده‌ایم و هرگز کاری نکرده‌ایم که شعله‌های جنگ را تشدید کنیم. ما به‌طور محکم در سمت صلح و گفتگو ایستاده‌ایم.”

زلنسکی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای اجازه دادن به اوکراین در استفاده از سلاح‌های ایالات متحده علیه اهدافی در خاک روسیه تشکر کرد. اما اظهار داشت این کافی نیست زیرا اوکراین هنوز سیستم‌ها یا مجوزهای لازم برای هدف قرار دادن فرودگاه‌هایی که روسیه به‌طور دائم از آن‌ها شلیک می‌کند، را ندارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=242703 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x