شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

جایزه فرانت لاین دیفندرز به «سمّی دین بلوچ»، فعال حقوق بشر بلوچ، اهدا شد

سمّی دین بلوچ، از فعالان حقوق بشر و دادخواه بلوچستانِ پاکستان، جمعه ۱۱ خرداد جایزه سازمان حقوق بشری «مدافعان خط مقدم» (فرانت لاین دیفندرز Front Line Defenders) را برای بخش «آسیا و اقیانوس آرام» دریافت کرد.

این جایزه برای حمایت و تقدیر از کنشگران حقوق بشری که در معرض خطر هستند در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شده است.

فرانت لاین دیفندرز، سازمان حقوق بشری مستقر در ایرلند، سال ۲۰۰۱ با هدف مشخص حفاظت از مدافعان حقوق بشر در خطر، کسانی که به صورت صلح آمیز برای یکی یا تمام حقوق مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر فعالیت می‌کنند تأسیس شد.

سمّی دین بلوچ در توئیتر خود ساعاتی پیش نوشت: «این جایزه را به زنان بلوچ تقدیم می‌کنم، بالاخص زنانی که عزیزان خود را با ناپدید‌سازی قهری و کشتار‌های فراقضایی از دست داده‌اند. برای مبارزات بی‌امان این زنان احترام زیادی قائل‌ام. همچنین این جایزه را به فعالین حقوق بشر پاکستان تقدیم می‌کنم که برای کرامت و حقوق بشر در این کشور مبارزه می‌کنند».

پدر او، دین محمد بلوچ، در سال ۲۰۰۹، وقتی سمّی یازده سال داشت، در پاکستان دچار ناپدیدسازی قهری می‌شود و از آن زمان تا کنون این فعال حقوق بشر درحال مبارزه برای عدالت و دادخواهی در بلوچستان پاکستان است.

سمّی دین بلوچ، به همراه دیگر کنشگران زن نظیر مهرنگ بلوچ از سازماندهدگان اصلی کمپین «راه‌پیمایی علیه نسل‌کشی بلوچستان» هستند که در اعتراض به ناپدید‌سازی بلوچ‌ها توسط ارتش پاکستان در دسامبر ۲۰۲۳ شکل گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=242606 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x