شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

واکنش مثبت حماس به طرح آتش بس اعلام شده از سوی بایدن

حماس در واکنش اوليه به طرح اعلام شده از سوی جو بايدن با انتشار بيانيه ای تاکيد کرد آماده همکاری "به صورت مثبت و سازنده" با هر پیشنهادی بر اساس آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان و یک معامله واقعی تبادل اسرا می باشد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد تیم مذاکره‌کننده‌اش مجاز به ارائه این توافق است، اما جنگ تا زمانی که تمامی اهداف آن، از جمله بازگشت همه گروگان‌ها و نابودی توانایی‌های نظامی و دولتی حماس، محقق نشود، پایان نخواهد یافت

روز جمعه، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، طرحی سه‌مرحله‌ای برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد که شامل آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای توقف درگیری‌ها است. حماس در واکنش اولیه خود نسبت به این طرح «موضع مثبتی» اتحاذ کرد.

مرحله اول: آتش‌بس شش هفته‌ای

در این مرحله، نیروهای اسرائیلی از مناطق مسکونی غزه خارج می‌شوند. برخی گروگان‌ها، از جمله سالمندان و زنان، در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند. غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌های خود در غزه بازمی‌گردند و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تخریب‌شده وارد می شود. مذاکرات برای یک آتش‌بس دائمی آغاز می‌شود و این آتش‌بس موقت تا زمان ادامه مذاکرات تمدید خواهد شد.

مرحله دوم: تبادل گروگان‌ها و آغاز آتش‌بس دائمی

در این مرحله، تمامی گروگان‌های باقی‌مانده زنده، از جمله سربازان مرد، آزاد می‌شوند و نیروهای اسرائیلی به‌طور کامل از غزه خارج می‌شوند. همچنین آتش‌بس دائمی آغاز می‌شود.

مرحله سوم: بازسازی غزه

این مرحله شامل یک برنامه بزرگ بازسازی برای غزه و بازگرداندن بقایای نهایی گروگان‌ها به خانواده‌هایشان است.

واکنش حماس و اسرائیل

حماس، که این پیشنهاد را از سوی قطر دریافت کرده، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آماده همکاری “به صورت مثبت و سازنده” با هر پیشنهادی بر اساس آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان و یک معامله واقعی تبادل اسرا می باشد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد تیم مذاکره‌کننده‌اش مجاز به ارائه این توافق است، اما تأکید کرد جنگ تا زمانی که تمامی اهداف آن، از جمله بازگشت همه گروگان‌ها و نابودی توانایی‌های نظامی و دولتی حماس، محقق نشود، پایان نخواهد یافت.

در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد عملیات‌ خود در منطقه جبالیا در شمال غزه را پس از روزها درگیری شدید پایان داده است و به جنگ در رفح در جنوب غزه برای هدف‌گیری آخرین پایگاه‌های حماس ادامه می‌دهد.

بایدن در سخنرانی خود از رهبران اسرائیل خواست تا در برابر فشارهایی که برای ادامه جنگ وجود دارد، مقاومت و از فرصت آتش‌بس استفاده کنند. او تأکید کرد که این لحظه نباید از دست برود. جنگ غزه بایدن را در یک موقعیت سیاسی دشوار قرار داده است. از یک سو، او حمایت طولانی‌مدتی از اسرائیل داشته و از سوی دیگر، بخش‌های پیشرو حزب دموکرات به شدت از او برای رنجی که جنگ برای غیرنظامیان غزه به همراه داشته، انتقاد کرده‌اند.

مقامات بهداشتی فلسطینی تخمین می‌زنند بیش از ۳۶,۲۸۰ نفر در غزه کشته شده‌اند و سازمان ملل متحد اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در این منطقه با سطوح فاجعه‌بار گرسنگی مواجه هستند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با همتایان اردنی، سعودی و ترکیه‌ای خود گفتگو کرده است. بلینکن تأکید کرد حماس باید این توافق را بپذیرد و هر کشوری که با حماس رابطه دارد، باید برای پذیرش این توافق فشار بیاورد.

دعوت کنگره آمریکا از نتانیاهو

به عنوان نشانه‌ای از حمایت از اسرائیل، مجلس سنا به رهبری دموکرات ها و مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان از نتانیاهو دعوت کرده‌اند تا در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند.

پیشنهاد جدید بایدن وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند

خبرنگار الجزیره در تفسیری پیرامون طرح آتش بس ارائه شده از سوی بایدن می نویسد:

این توافق بسیار فراتر از توافقات قبلی است زیرا یک هدف نهایی دارد: بازسازی غزه و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی بلندمدت در مرحله سوم. این مورد از تمامی توافقات قبلی جالب‌تر است، زیرا مرحله سوم چیزی است که قبلاً شاهد آن نبوده ایم.

تمامی مذاکرات قبلی عمدتاً به یک موضوع ختم می‌شدند: خواست حماس برای پایان دائمی جنگ. اصرار نتانیاهو به جنگ برای نابودی سیاسی و نظامی حماس و عدم توانایی حماس برای حمله‌ای مشابه حمله ۷ اکتبر.

این پیشنهاد در واقع وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. در این توافق بحث‌هایی درباره آتش‌بس دائمی و پایان دائمی جنگ وجود دارد، اما آیا حماس اجازه خواهد یافت به این یا آن شکل باقی بماند؟

https://akhbar-rooz.com/?p=242592 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x