شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

فینال لیگ قهرمانان اروپا؛ ساعت ۲۱ : بورسیا دورتموند – رئال مادرید؛ به یاد آن شبی که تیرک های دروازه از جا کنده شد؛ در تهران خبرهائی هست

نازک بین-رئال مادرید و دورتموند برای پانزدهمین مسابقه تاریخ خود در رقابت‌های اروپایی آماده اند. بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا ، شنبه شب لول ماه ژوئن در ورزشگاه ومبلی لندن  برگزار می‌شود. در این دیدار، تیم شگفت انگیز بوروسیا دورتموند معروف به زنبورها، مقابل رئال مادرید معروف به کهکشانها ، نماینده اشراف کاخ سلطنت، و پرافتخارترین باشگاه در معتبرترین رقابت باشگاهی اروپا، قرار خواهد گرفت. قبل از بازی فینال ۲۰۲۴، ۱۴ بازی قبلی در چارچوب لیگ قهرمانان اروپا برگزار شده و حاصل آن ۶ پیروزی برای لوس بلانکوس، ۵ تساوی و ۳ پیروزی برای دورتموند است. آخرین شکست رئال مادرید در مقابل یک تیم آلمانی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا ۱۱ سال پیش و در برابر دورتموند رقم خورد؛ وقتی شاهکار روبرت لواندوفسکی در وست‌فالن تیم مورینیو را زمین گیر کرد تا زنبورها به فینال تمام‌آلمانی ومبلی راه یافتند. رئال مادرید با تکیه بر قدرت تهاجمی و دورتموندبا دیوار زردی که در مقابل خط آتش هر تیمی ایستادگی می‌کند، خود را به مرحله پایانی رسانده‌اند .گرچه بیشتر کارشناسان رئال مادرید را مدعی اصلی قهرمانی می‌دانند.رئال مادرید با به ثمر رساندن ۲۶ گل پشت سر منچسترسیتی (۲۸) بهترین خط حمله کل لیگ قهرمانان را به خود اختصاص داده اما آمار دورتموند با ۱۷ گل زده در ۱۲ مسابقه از نظر میانگین گلزنی در رده چهاردهم قرار می‌گیرد. زنبورها البته در دور گروهی برنامه دشوارتری پیش رو داشتند. 

دورتموند، با دریافت تنها ۹ گل در مجموع ۱۲ مسابقه (۰.۸ گل خورده در هر مسابقه) در کنار آرسنال و رئال سوسیداد به طور مشترک بهترین خط دفاع لیگ را به خود اختصاص داده. در این زمینه رئال مادرید با دریافت ۱۵ گل (۱.۳ در هر بازی) در رده سیزدهم قرار می‌گیرد.خوسلو، رودریگو و وینیسیوس جونیور با به ثمر رساندن ۵ گل در رقابت‌های این فصل به طور مشترک به عنوان بهترین گلزن رئال مادرید شناخته می‌شوند. اما در ترکیب دورتموند بازیکنی بیشتر از نیکلاس فولکروگ (۳) گل نزده است. مارسل سابیتزر با ۵ پاس گل نه تنها در بین بازیکنان دورتموند که در بین کل تیم‌ها رکورددار است. این‌ پنجمین فینال آلمانی-اسپانیایی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا و نخستین مورد در ۲۲ فصل اخیر به شمار می‌رود. بایرن مونیخ در سال‌های ۱۹۷۴ و ۲۰۰۰ به ترتیب از سد اتلتیکو مادرید و والنسیا گذشت. اما رئال مادرید در سال‌های ۱۹۶۰ و ۲۰۰۲ اینتراخت فرانکفورت و بایرلورکوزن رامغلوب کرد. این هشتمین فینال تاریخ لیگ قهرمانان اروپا و سومین مورد در ۳۲ سال گذشته است که در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود. بارسلونا و بایرن آخرین فاتحان ومبلی در مسابقات اروپایی هستند . اما رئال مادرید پیش از این، هرگز در فینال‌های ومبلی حاضر نشده است. معروف‌ترین تقابل دو تیم به اول آوریل ۱۹۹۸ برمی‌گردد. در آن  مسابقه  فشار هواداران  که طرفدار رئال بودند به دیواره کنار زمین باعث شد تا دروازه زمین برنابئو فرو بریزد. مدیران رئال هر طور که شده بود دروازه جدیدی را از زمین تمرین به ورزشگاه آوردند و بازی از سر گرفته شود.تا رئال به قهرمانی اروپا برسد. رئال مادرید در آن شب با نتیجه دو بر صفر پیروز شد .

رئال مادرید ، در شش مورد از هفده فینال قبلی خود، تیم “مهمان” بوده است. فینال ۲۰۲۴ هفتمین بار خواهد بود که آنها میهمان هستند. عملکرد آنها در این فینال ها، مانند دورتموند، متعادل و با سه شکست و سه پیروزی همراه بود. هر سه باخت در قرن گذشته رخ داده است، زمانی که نام آنها در سمت راست تابلوی امتیازات قرار داشت. از آن زمان مدت زیادی گذشته است.رئال مادرید در فینال های لیگ قهرمانان اروپا به عنوان تیم “مهمان”:بنفیکا ۵ – ۳ رئال مادرید ۶۱-۱۹۶۰اینتر میلان ۳ – ۱ رئال مادرید ۶۴-۱۹۶۳لیورپول ۱ – ۰ رئال مادرید ۸۱-۱۹۸۰بایر لورکوزن ۱ – ۲ رئال مادرید۰۱۲ ۱ – ۴ رئال مادرید ۱۷-۲۰۱۶لیورپول ۰ – ۱ رئال مادرید ۲۲-۲۰۲۱بوروسیا دورتموند ؟ -؟ رئال مادرید ۲۴-۲۰۲۳

گاردین در گزارش نوشته ؛ ومبلی برای اطمینان از اینکه فینال لیگ قهرمانان اروپا بدون تکرار صحنه‌های آشوب‌ فصول گذشته برگزار می‌شود، بزرگترین عملیات امنیتی تاریخ خود را به اجرا درخواهد آورد. دو فینال اخیر لیگ قهرمانان در پاریس و استانبول با مشکلاتی برای هواداران دنبال شد، در حالی که فینال یورو ۲۰۲۰ ومبلی نیز از بی‌نظمی‌های گسترده رنج برد. اتحادیه فوتبال انگلیس اعلام کرد حوادث دیدار فینال یوروی قبلی دیگر تکرار نخواهد شد. به همین منظور، ۲۵۰۰ مامور حراست در ورزشگاه ومبلی حاضر خواهند بود که تاریخ بزرگ‌ترین استادیوم بریتانیا بی‌سابقه است. همچنین نیروهای پلیس متعددی در اطراف ورزشگاه حاضر خواهند بود. 

از زمان فینال یورو ۲۰۲۰، ۵ میلیون پوند برای بهبود زیرساخت‌های ایمنی و امنیتی در ومبلی سرمایه‌گذاری شده است. این پیشرفت‌ها شامل تقویت درها، نرده‌های جدید و همچنین افزایش تعداد دوربین‌های همراه برای نیروهای حراست می‌شود. دیدار فینال اف‌ای کاپ بین منچسترسیتی و منچستریونایتد شاهد اجرای تمامی این تدابیر امنیتی بود. در روز شنبه، بلیت‌های هواداران قبل از رسیدن به گیت‌های ورودی دو بار چک خواهد شد و آن‌ها چهار ساعت قبل از بازی می‌توانند وارد ورزشگاه شوند. 

آمارهای مهم‌ترین بازی فصل فوتبال اروپا :

سهمیه بلیت هر دو تیم:
به هر دو تیم شرکت کننده ۲۵ هزار بلیط از مجموع ظرفیت ۸۶۶۰۰ نفری برای فینال لیگ قهرمانان اختصاص داده شده است و ۱۰ هزار بلیت برای هواداران بی‌طرف در دسترس قرار گرفته شده است.

قیمت بلیت فینال لیگ قهرمانان:
صندلی‌های پشت دروازه – ۶۰ پوند (۷۶ دلار)
دسته ۳ – ۱۶۰ پوند (۲۰۴ دلار)
دسته ۲ – ۴۳۰ پوند (۵۴۸ دلار)
دسته ۱ – ۶۱۰ پوند (۷۷۷ دلار)

جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا ۷۳.۵ سانتی متر طول و ۷.۵ کیلوگرم وزن دارد. یورگ استادلمان، خالق این اثر، گفت: این جام شاید این یک شاهکار هنری نباشد اما همه در فوتبال مشتاق‌اند به آن دست پیدا کنند. در نهایت قهرمان لیگ قهرمانان اروپا باید در سوپرکاپ یوفا ۲۰۲۴ در ورشو، لهستان به مصاف آتالانتا، قهرمان لیگ اروپا، برود.

بیشترین فینالیست در لیگ قهرمانان(جام باشگاههای اروپا)

۳۱ اسپانیا (رئال مادرید ۱۸، بارسلونا ۸، اتلتیکو ۳، والنسیا ۲)
۲۹ ایتالیا (میلان ۱۱، یوونتوس ۹، اینتر ۶، فیورنتینا ۱، رم ۱، سمپدوریا ۱)
۲۶ انگلیس (لیورپول ۱۰، منچستریونایتد ۵، چلسی ۳، منچسترسیتی ۲، ناتینگهام‌فارست ۲، آرسنال ۱، استون‌ویلا ۱، لیدز یونایتد ۱، تاتنهام ۱)
۱۹ آلمان (بایرن مونیخ ۱۱، دورتموند ۳، هامبورگ ۲، مونشن گلادباخ ۱، لورکوزن ۱، فرانکفورت ۱)

بیشترین بازیکن سهیم در قهرمانی :

۵ کریم بنزما (رئال مادرید)
۵ دنی کارواخال (رئال مادرید)
۵ لوکا مودریچ (رئال مادرید)
۵ کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد، رئال مادرید)

بازیکنانی که در فینال حضور داشته اند:

۶ پائولو مالدینی (میلان)
۶ کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد، رئال مادرید)
۵ کریم بنزما (رئال مادرید)
۵ دنی کارواخال (رئال مادرید)
۵ پاتریس اورا (موناکو، منچستریونایتد، یوونتوس)
۵ لوکا مودریچ (رئال مادرید)
۵ کلارنس سیدورف (آژاکس، رئال مادرید، میلان)
۵ ادوین فان‌درسار (آژاکس، منچستریونایتد)
۵ تونی کروس (بایرن، رئال مادرید)

بیشترین گلزن ها در فینال لیگ قهرمانان: 

۴ کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد، رئال مادرید)
۳ گرت بیل (رئال مادرید)
۲ ساموئل اتوئو (بارسلونا)
۲ فیلیپو اینزاگی (میلان)
۲ دانیل ماسارو (میلان)
۲ لیونل مسی (بارسلونا)
۲ سرخیو راموس (رئال مادرید)
۲ رائول گونسالس (رئال مادرید)
۲ ماریو مانژوکیچ (بایرن، یوونتوس)
۲ هرنان کرسپو (میلان)
۲ دیگو میلیتو (اینتر)
۲ کارل هاینتس ریدله (دورتموند)

مربیانی که بیشترین تعداد قهرمانی کسب کرده اند:

۴ کارلو آنچلوتی (میلان ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ – رئال مادرید ۲۰۱۴، ۲۰۲۲)
۳ زین‌الدین زیدان (رئال مادرید ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸)
۳ پپ گواردیولا (بارسلونا ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ – ​​منچسترسیتی ۲۰۲۳)

بیشترین حضور در فینال لیگ قهرمانان ( شیوه جدید)

۹ رئال مادرید
۶ میلان
۶ بایرن مونیخ
۶ یوونتوس
۵ بارسلونا
۵ لیورپول
۴ منچستریونایتد

پیراهن‌های رسمی دو تیم در فینال لیگ قهرمانان:

پیراهن‌های هر دو تیم آلمانی و اسپانیایی در ومبلی مشخص شده است . هر دو تیم لباس های اصلی خود را به تن خواهند کرد: دورتموند با پیراهن و جوراب زرد و شورت مشکی و رئال مادرید با لباس سفید کلاسیک خود ظاهر خواهند شد. دروازه‌بان دورتموند، گرگور کوبل، تماماً نارنجی (پیراهن، شورت و جوراب) خواهد پوشید، در حالی که دروازه‌بان مادرید، کورتوبا، سبز خواهد پوشید. داوران با پیراهن و جوراب های آبی و شورت مشکی ظاهر خواهند شد.

اطلاعات بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۴ -۲۰۲۳:

بورسیا دورتموند آلمان _ رئال مادرید اسپانیا

تاریخ برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ . اول ماه ژوئن ۲۰۲۴

محل بازی : ورزشگاه ومبلی لندن، انگلستان

ساعت برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۴-۲۰۲۳ : ساعت ۲۲.۳۰ به وقت ایران. ساغت ۲۱ به وقت اروپا

تیم داوری فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۴ : اسلاوکو وینچیچ از اسلوونی این بازی را قضاوت خواهد کرد. او پس از فینال لیگ اروپا ۲۰۲۲ بین اینتراخت فرانکفورت و رنجرز، دومین فینال مسابقات باشگاهی یوفا را قضاوت می کند.

 کمکها : توماز کلانچنیک و آندراژ کواچیچ (اسلونی. داور چهارم: فرانسوا لتکسیر ، از فرانسه

در تهران خبرهائی هست؛ پرسپولیس جام را در دست دارد

در روزی که تکلیف قهرمان و تیم سقوط کننده مشخص خواهد شد، همه چشم‌ها به پایتخت دوخته شده است. جایی که پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی و پیکان تهران برای بقا وارد زمین خواهند شد و در استادیوم آزادی یا دستگردی، جشن قهرمانی به انجام خواهد رسید. سرانجام بیست‌وسومین دوره لیگ برتر به هفته آخر خود رسید و یکی از دو تیم پرسپولیس و استقلال قهرمان لیگ خواهد شد. پرسپولیس که پرافتخارترین تیم در سطح فوتبال باشگاهی ایران است، با پیروزی در هفته آخر برای شانزدهمین مرتبه قهرمان لیگ خواهد شد. این بازی در ورزشگاه آزادی و همزمان با ۷ مسابقه دیگر روز شنبه ۱۲ خرداد از ساعت ۱۹ آغاز خواهد شد.

پرسپولیس با ۶۵ امتیاز صدرنشین لیگ است و علاوه بر قهرمانی نیم‌نگاهی به کسب عنوان بهترین تیم تاریخ لیگ برتر هم دارد. چنین مقامی با پیروزی با اختلاف حداقل ۳ گل کسب خواهد شد. قهرمانی پرسپولیس با پیروزی قطعی است و در هر صورتی‌که در این هفته حداقل اندازه استقلال امتیاز کسب کند، قهرمانی خود را تکرار خواهد کرد. در شرایطی که امتیاز دو تیم برابر شود با توجه به تفاضل گل بهتر پرسپولیس باز هم این تیم به احتمال زیاد قهرمان می‌شود. پرسپولیس در صورت توقف و یا شکست در این مسابقه و پیروزی استقلال، قهرمانی را از دست خواهد داد.

سازمان لیگ فوتبال اسامی داوران قضاوت کننده در مسابقات هفته پایانی لیگ برتر را به شرح زیر اعلام کرد:

شنبه ۱۲ خرداد

پیکان تهران – استقلال

حسن اکرمی – فرهاد فرهادپور – محمدعلی پورمتقی – علی صفایی

ناظر: اسماعیل صفیری

استقلال خوزستان – هوادار تهران

سیدوحید کاظمی – علیرضا ایلدروم – علی اکبر نوری – امیر ایار

ناظر: رضا سخندان

ملوان بندر انزلی – آلومینیوم اراک

امیرسامان سلطانی – محسن حکیم – امین قدیری – محمدعلی صلاحی

ناظر: محمدرضا ابوالفضلی

صنعت نفت آبادان – تراکتور تبریز

ایمان کهیش – بهمن عبداللهی – امین زاهدی – میثم عباسپور

ناظر: ایرج نظری

گل گهر سیرجان – ذوب آهن اصفهان

حمید حاج ملک – عباس پورحیدری – علیرضا ممبنی – سیدحسین حسینی

ناظر: بابک داوری

فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – شمس آذر قزوین

یاسر همرنگ – محمد هاشمی نسب – احد سلطانی – شاهین یزدانی

ناظر: حیدر شکور

پرسپولیس – مس رفسنجان

امیر عرب براقی – فرهاد مروجی – حسن انتظاری – رضا عادل

ناظر: مسعود مرادی

نساجی مازندران – فولاد خوزستان

مرتضی منصوریان – امیرمحمد داودزاده – محمد عطایی – کیوان علیمحمدی

ناظر: فریدون اصفهانیان

https://akhbar-rooz.com/?p=242577 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x