شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

چین به درخواست زلنسکی برای حضور در کنفرانس صلح پاسخ منفی داد

در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از روسای جمهوری آمریکا و چین خواسته است در «نشست صلح» شرکت کنند، خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۱ خرداد به نقل از «چهار منبع مطلع» اعلام کرد پکن به دلیل برآورده‌نشدن خواسته‌اش مبنی بر مشارکت هر دو کشور روسیه و اوکراین در این نشست، در آن شرکت نمی‌کند.

قرار است نشست دو روزه صلح، ماه آینده میلادی در سوئیس برگزار شود.

زلنسکی روز یکشنبه این هفته از جو بایدن و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین، خواسته بود در نشست صلح سران شرکت کنند.

اوکراین امیدوار است کشورهای پرشماری در نشست صلح شرکت کنند. هدف از این نشست، اتحاد افکار عمومی جهان درباره چگونگی توقف جنگ و ایجاد فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است که به آن دعوت نشده است.

زلنسکی در پیام ویدیویی خود به زبان انگلیسی که در داخل یک چاپخانه ویران‌شده از حمله موشکی روسیه به شهر خارکیف ضبط شده بود، گفت بیش از ۸۰ کشور در نشست شرکت خواهند کرد.

رئیس جمهوری اوکراین از همتایان آمریکایی و چینی خود خواست رهبری خود را «در پیشبرد صلح، صلح واقعی و نه فقط یک وقفه در حملات» نشان دهند.

به گفته او، نشست صلح سران نشان خواهد داد که چه کسی در جهان خواستار پایان دادن به جنگ است.

کی‌یف در طرح صلح خود خواستار خروج کامل نیروهای روسیه و احیای مرزهای رسمی بین‌المللی این کشور است. مسکو مخالف این طرح است.

منابع روسیه‌ای هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفتند که پوتین آماده است با برقراری یک آتش‌بس که در نتیجه آن خطوط میدان نبرد به رسمیت شناخته شوند، جنگ را متوقف کند.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در پاسخ به این خبر ضمن یادآوری تداوم حملات موشکی و پهپادی روسیه به شهرهای اوکراین گفت پوتین از موفقیت نشست صلح سران در سوئیس می‌ترسد و به همین خاطر در تلاش است آن را از مسیر خود خارج کند.

روسیه پیشتر اعلام کرده بود که دلیلی برای برگزاری این کنفرانس صلح وجود ندارد.

زلنسکی: اسلحه نداریم، سربازان روس به سربازان ما می خندند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در مصاحبه‌ای اختصاصی با گاردین در کیف، تأکید کرده است که تاخیر در تأمین تسلیحات غربی برای اوکراین باعث شده تا نیروهای کرملین به اوکراین بخندند و بتوانند مردم آن را “شکار” کنند. زلنسکی از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، خواسته است تا نگرانی‌های خود درباره احتمال “تشدید” هسته‌ای با مسکو را پشت سر بگذارد.

زلنسکی با اشاره به تاخیر در اجازه استفاده از تسلیحات غربی علیه اهداف داخل روسیه توسط ایالات متحده، تاکید کرد که این مسئله به قیمت جان بسیاری از اوکراینی‌ها تمام شده است. وی همچنین از بایدن خواست تا نگرانی‌های خود درباره احتمال تشدید هسته‌ای با مسکو را کنار بگذارد.

در شب پنج‌شنبه، بعد از ماه‌ها لابی‌گری، ایالات متحده یک قدم کوچک اما نمادین برداشته و برای اولین بار اجازه داده است که برخی از تسلیحات ساخت آمریکا توسط نیروهای اوکراینی برای دفاع از شهر خارکیف مورد استفاده قرار گیرند. زلنسکی در مصاحبه با گاردین تأکید کرد که او نیاز به استفاده از تسلیحات قدرتمند دوربردی دارد که بتواند اهدافی را در عمق خاک روسیه مورد هدف قرار دهد.

زلنسکی گفت که بدون این چراغ سبز، دیگر متحدان، مانند بریتانیا، نیز ممکن است اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد خود را به اوکراین ندهند. وی افزود که نیروهای روسیه به اوکراین می‌خندند و از آن به عنوان یک شکارگاه برای مردم خود استفاده می‌کنند. وی همچنین تاکید کرد که اوکراین نیاز به پاسخ دارد و روس‌ها تنها زبان قدرت را می فهمند.

تصمیم جدید آمریکا برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکایی در حملات به نیروهای روسیه در نزدیکی خارکیف، توسط سخنگوی زلنسکی، سرگئی نیکیفوروف، مورد استقبال قرار گرفت. او گفت که این تصمیم توانایی اوکراین را برای مقابله با تلاش‌های روسیه برای تجمع نیروها در مرز افزایش خواهد داد.

زلنسکی اظهار داشت که بایدن همچنان نگران خطرات یک درگیری مستقیم هسته‌ای با مسکو است. بایدن احتمالاً در نشست صلحی که زلنسکی در ماه آینده در سوئیس برگزار کرده است، شرکت نخواهد کرد. زلنسکی افزود که ده کشور حمایت خود را از لغو “خطوط قرمز” اعلام کرده‌اند و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز از استفاده اوکراین از موشک‌های اسکالپ فرانسوی علیه سایت‌های نظامی روسی حمایت کرده است.

زلنسکی اظهار داشت که روسیه در ساخت و تامین تسلیحات برای نیروهای خود سریع‌تر از غرب عمل می‌کند. وی اوکراین را به یک کشتی تشبیه کرد که باید به مقصد خود برسد و تا حد امکان جان افراد را نجات دهد.

وی بوریس جانسون را به عنوان یک “دوست خوب” توصیف کرد که واقعاً به اوکراین کمک کرده است. زلنسکی گفت که از جانسون به عنوان یک “ابزار” برای دسترسی به ترامپ استفاده کرده است، پس از اینکه جمهوری‌خواهان در کنگره شش ماه مانع از کمک به اوکراین شده بودند.

https://akhbar-rooz.com/?p=242540 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x