شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

مراسم یادبود رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل؛ بسیاری از نمایندگان سالن را ترک کردند

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به طور رسمی به ابراهیم رئیسی که روز ۱۹ مه در حادثه سقوط بالگرد کشته‌ شد، ادای احترام کرد. این ادای احترام با واکنش گسترده روبرو شد. برخی از کشور‌های غربی از جمله فرانسه و آمریکا به این جلسه نماینده نفرستادند و برخی دیگر هم سالن را ترک کردند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از برقراری یک‌دقیقه سکوت به احترام رئیسی، طی سخنانی به خانواده‌های قربانیان حادثه و «مردم ایران» تسلیت گفت. 

گوترش گفت: «من می‌خواهم اطمینان دهم که سازمان ملل متحد در همبستگی با مردم ایران و در راه دستیابی به صلح، توسعه و آزادی‌های بنیادین همراه آنان است. در راستای همین هدف، سارمان ملل متحد بر اساس منشور خود به دنبال کمک به تحقق صلح، امنیت، توسعه پایدار و حقوق بشر برای همه است.» 

هیچ‌کدام از سفرای کشورهای غربی در سازمان ملل در این مراسم سخن نگفتند. 

نیت ایوانز، سخنگوی هیات آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «سازمان ملل متحد باید همراه با مردم ایران باشد. ابراهیم رئیسی در بسیاری از نقض‌های وحشتناک حقوق بشر، از جمله اعدام‌های فراقانونی هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ دست داشت. برخی از بدترین نقض‌های حقوق بشر در تاریخ، در دوره تصدی او رخ داده است.» 

او افزود: «ایالات متحده به هیچ‌وجه در ادای احترام امروز سازمان ملل متحد به ابراهیم رئیسی شرکت نمی‌کند.» 

مجمع عمومی به صورت سنتی به هرکدام از روسای دولت کشورهای عضو سازمان ملل که در دوران تصدی خود فوت ‌کند، ادای احترام می‌کند. 

https://akhbar-rooz.com/?p=242488 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x