چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

خانواده‌های شهروندان فرانسوی زندانی در ایران به سازمان ملل شکایت بردند

تظاهرات با هدف درخواست آزادی شهروندان فرانسوی زندانی در ایران، پاریس، ۲۳ مارس ۲۰۲۴. AFP – KIRAN RIDLEY

خانواده‌های سه شهروند فرانسوی زندانی در ایران روز دوشنبه ۷ خرداد/ ۲۷ می از سازمان ملل درخواست کردند تا بر تهران فشار بیاورد. هدف بستگان سیسیل کولر، ژاک پاریس و لوئی آرنو که از ماه‌ها قبل در ایران محبوس هستند، جلب توجه جامعه بین‌المللی به سرنوشت این «گروگان‌ها» است.

به گزارش ار. اف. ای، نوئمی کولر، خواهر سیسیل که کمی بیش از دو سال است به همراه شریک زندگی‌اش ژاک پاریس در ایران بازداشت شده است، گفت که امیدوار است بتواند توجه بین‌المللی را نسبت به وضعیت «عزیزان گروگان» در ایران جلب کند و آزادی آنها را تسریع بخشد.

این دو شهروند فرانسوی در ماه می ۲۰۲۲ در تهران و پیش از ترک کشور بازداشت و به اتهام جاسوسی زندانی شدند. اتهامی که دولت فرانسه و بستگان آن‌ها رد می‌کنند و اقدام تهران را گروگانگیری توصیف می‌کنند. 

خانم کولر در خارج از مقر سازمان ملل در ژنو سوئیس به خبرگزاری فرانسه گفت: ما امروز با یک وضعیت اضطراری مطلق روبرو هستیم، وضعیت سلامتی آن‌ها رو به وخامت است و زمان آن فرا رسیده است که این کابوس پایان یابد.

سیلوی آرنو، مادر لوئی آرنو، دیگر زندانی فرانسوی که بیش از یک سال و نیم است که در ایران در بازداشت به سر می‌برد گفت که این برای ما بسیار مهم است که بازداشت خودسرانه آن‌ها به رسمیت شناخته شود تا هر چه سریع‌تر آزاد شوند.

این تبعه فرانسوی که از مهرماه ۱۴۰۱ در بازداشت است، در آبان ماه سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال زندان محکوم شد. محکومیتی که توسط فرانسه «غیرقابل قبول» تلقی شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، خانم کولر و خانم آرنو و وکلای آنها به ژنو رفتند تا نزد یک گروه کاری در مورد بازداشت خودسرانه شکایت کنند. این گروه کاری در واقع مجموعه‌ای از کارشناسان مستقل است که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مأموریت دارد.

مارتن پرادل، یکی از وکلای آن‌ها توضیح داد: «بازداشت سیسیل کولر، ژاک پاریس و لوئی آرنو این معیارها (مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی مصوب ایران) را ندارد و بنابراین بازداشت آن‌ها باید خودسرانه توصیف شود». این وکیل، با اشاره به شرایط بازداشت بسیار سخت این زندانیان، ابراز امیدواری کرد که این گروه تا تابستان در این باره اظهار نظر کند. او همچنین خواستار این شد که دولت فرانسه خشم خود را درباره این وضعیت ابراز کند.

وزارت امور خارجه فرانسه به مناسبت دومین سالگرد بازداشت سیسیل کولر و ژاک پاریس، اقدام تهران را «گروگان‌گیری دولتی» توصیف و «این باج‌گیری همیشگی مقامات ایرانی» را محکوم کرد.

در واکنش، مقامات جمهوری اسلامی این موضع پاریس را مداخله جویانه و نامناسب ارزیابی و آن را محکوم کردند.

علاوه بر این سه نفر، یک شهروند دیگر فرانسوی به نام اولیویه که هویتش فاش نشده است نیز مانند ده‌ها شهروند خارجی یا دوتابعیتی در ایران زندانی است.

https://akhbar-rooz.com/?p=242312 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x