شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

روز آخر: وداع با یورگن کلوپ ؛ آخرین جدال سیتیزنها و توپچی ها برای جام قهرمانی؛ بایرن مونیخ باز هم شکست؛ تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد

نازک بین-رأی‌گیری آزاد در کنگره فیفا، واقع در کشور تایلند، به پایان رسید و طی آن برزیل برای نخستین بار حق میزبانی از ۳۱ تیم حاضر در جام جهانی فوتبال زنان را به دست آورد. تنها ۳ ماه تا آغاز این رقابت‌ها باقی مانده و با توجه به زیرساخت‌های به‌جامانده از جام جهانی ۲۰۱۴ و ظرفیت بالای ورزشگاه‌ها به نظر می‌رسد برزیل نسبت به استرالیا و نیوزیلند تورنمنت پردرآمدتر و کم‌هزینه‌تری پیش رو خواهد داشت. درخواست میزبانی برزیل با عنوان «طبیعی و ذاتی، به اندازه فوتبال» مورد پذیرش و استقبال فیفا و کشورهای عضو قرار گرفت و از هفته‌ها پیش پیروزی کنفدراسیون فوتبال برزیل، موسوم به CBF، در کسب میزبانی قطعی به نظر می‌رسید. این فدراسیون به دنبال آن است با برگزاری جام جهانی زنان ضمن عادی‌سازی فوتبال زنان در سراسر کشور و ایجاد یک تغییر فرهنگی از پیش‌داوری‌های آحاد جامعه در مورد ورزش زنان جلوگیری کند. برزیلی‌ها همچنین می‌خواهند از برگزاری عالی‌ترین تورنمنت فوتبالی زنان به عنوان اهرمی برای آگاهی‌سازی در مورد تغییرات اقلیمی و محافظت از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری استفاده کنند. 

در طرح پیشنهادی برزیل آمده  : این تورنمنت به گسترش فوتبال زنان در کشور، همه‌گیر شدن فوتبال و همین‌طور درآمدزایی از این طریق کمک می‌کند. از این به بعد و در راه آماده‌سازی برزیل برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۷، تمام باشگاه‌های فوتبال این کشور در سطح اول رقابت‌های ملی و قاره‌ای، باید طرح و ساختاری برای تیم زنان پیشنهاد دهند. به نظر می‌رسد طرح برزیل به عنوان تیمی باسابقه و پرافتخار در فوتبال مردان برای میزبانی از جدیدترین دوره جام جهانی زنان کاملاً طبیعی و عادی باشد. فوتبال زنان اما در این سرزمین سابقه درخشانی به خود ندیده . برزیل  تنها کشوری نیست که در طول قرن بیستم از فوتبال زنان جلوگیری می‌کرد اما به عنوان تنها کشور دنیا با تصویب قانون رسمی، هرگونه مشارکت زنان در فوتبال را ممنوع دانست. این قانون در سال ۱۹۴۱ و در دوران ریاست جمهوری گتولیو وارگاس حضور زنان در ورزش را خلاف مقررات دانست و تا سال ۱۹۷۹ همچنان پابرجا بود. نخستین تیم ملی زنان برزیل در سال ۱۹۸۶ تشکیل شد.

مسابقات جام جهانی ۲۰۲۷ در ۱۰ ورزشگاه بزرگ برزیل از جمله استادیوم پرخاطره ماراکانا در شهر ریودوژانیرو برگزار می‌شود. مطابق پیش‌بینی، برزیلی‌ها ،درآمد مستقیم ۱۰۰ میلیون دلاری (مربوط به مسابقات) برای این کشور به دنبال خواهد داشت. فروش تمام یک میلیون و ۷۰۰ هزار بلیت مسابقات بیش از ۵۴ میلیون دلار درآمد به دنبال دارد و ۱۰ میلیون دلار  از محل تبلیغات به دست می‌آید. مجموع درآمدهای جام جهانی ۲۰۲۳ در استرالیا و نیوزیلند مطابق اعلام فیفا به ۵۷۰ میلیون دلار رسید و به نظر می‌رسد برزیل به دلیل کاهش ۵۰ میلیون دلاری هزینه‌های میزبانی، این رکورد را بشکند. 

پرده پایانی جدال قهرمانی، وداع با کلوپ

هفته سی‌وهشتم و پایانی رقابت‌های لیگ برتر انگلیس روز یکشنبه و با برگزاری همزمان هر ۱۰ مسابقه آغاز می‌شود. منچسترسیتی برای قهرمانی به پیروزی خانگی مقابل وستهام نیاز دارد؛ در غیر این صورت آرسنال با غلبه بر اورتون بعد از ۲ دهه فاتح لیگ برتر می‌شود. لیورپول در آخرین مسابقه دوران یورگن کلوپ از ولورهمپتون میزبانی می‌کند و تاتنهام بعد از شکست مقابل صدرنشین، جدال با قعرنشین لیگ یعنی شفیلد یونایتد را پیش رو دارد. استون‌ویلا در نخستین مسابقه بعد از قطعی شدن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا به خانه کریستال‌پالاس می‌رود و چلسی در صورت پیروزی مقابل بورنموث سهمیه اروپایی برای فصل آینده را قطعی خواهد کرد. منچستر یونایتد در زمین برایتون به دنبال ادامه روند پیروزی و افزایش روحیه پیش از مسابقه نهایی جام حذفی مقابل منچسترسیتی است.

تا پیش از آغاز هفته جدید، منچسترسیتی با ۸۸ امتیاز در صدر جدول رده‌بندی قرار دارد و آرسنال با ۸۶ امتیاز جایگاه دوم را در اختیار گرفته. قرارگیری لیورپول (۷۹) و استون‌ویلا (۶۸) در رده‌های سوم و چهارم قطعی است. تاتنهام (۶۳)، چلسی (۶۰)، نیوکاسل (۵۷) و منچستریونایتد (۵۷) رده‌های پنجم تا هشتم را در اختیار دارند. در انتهای جدول سقوط شفیلدیونایتد (۱۶) و برنلی (۲۴) قطعی است و لوتون تاون (۲۶) هم به دلیل اختلاف تفاضل‌ گل بالا به احتمال نزدیک به یقین راهی سطح دوم خواهدشد.

ارلینگ هالند در شب پیروزی در خانه تاتنهام مجموع گل‌های زده خود در این فصل را به عدد ۲۷ رساند و خیالش از کسب دومین عنوان متوالی بهترین گلزن لیگ راحت است. کول پالمر (۲۲) و الکساندر ایساک (۲۰) در رده‌های بعدی قرار دارند. اولی واتکینز از استون‌ویلا با ۱۳ پاس گل در رقابت‌های این فصل رکورددار است و هیچ دروازه‌بانی به اندازه داوید رایا از آرسنال (۱۶) کلین‌شیت نکرده است.

آخرین امید آرسنال

توپچی‌ها با شکست تلخ مقابل استون‌ویلا صدر جدول لیگ برتر را از دست دادند و انتظار برای لغزش مجدد منچسترسیتی (حداقل تا به اینجا) بی‌حاصل بود. آرتتا مثل همیشه می‌داند باید تمرکز تیمش را روی مأموریت خودشان در ورزشگاه امارات جمع کند و هرگونه توجه به نتیجه مسابقه همزمان اثر منفی خواهد داشت. یاران آرسنال باید وظیفه خودشان را به درستی انجام دهند تا در صورت توقف منچسترسیتی در مسابقه همزمان، دلیلی برای پشیمانی وجود نداشته باشد.

آخرین باری که اورتون در آخرین مسابقه فصل راهی ورزشگاه امارات شد، درخشش خط تهاجم آرسنال شکست ۵ بر یک را به شاگردان فرانک لمپارد تحمیل کرد. هواداران قدیمی‌تر اما احتمالاً آخرین هفته فصل ۰۲-۲۰۰۱ را به خاطر می‌آورند؛ وقتی گل‌های دنیس برکمپ و تیری آنری، پیش از اهدای جام قهرمانی، یک پیروزی دلچسب ۴ بر ۳ را برای تیم برنده دوگانه رقم زد. تکرار این اتفاق در روز یکشنبه نامحتمل است اما شاگردان آرتتا باید با مسدود کردن هر صدای مربوط به مسابقه همزمان در آخرین مسابقه فصل هم حریف را از دم تیغ بگذرانند تا بخت اندک قهرمانی پابرجا بماند. آرسنال از ساعت ۱۸:۳۰ روز یکشنبه در ورزشگاه امارات میزبان اورتون است و مسابقه رفت با شلیک لئاندرو تروسار در دقیقه ۶۹ به نفع توپچی‌ها پایان یافت.

قهرمانی در مقتدرانه‌ترین شکل ممکن

وقتی منچسترسیتی در آخرین روز ماه مارس مسابقه خانگی مقابل آرسنال را با تساوی بدون گل به پایان رساند، شاگردان گواردیولا در رده سوم جدول رده‌بندی قرار داشتند. سیتیزن‌ها اما برخلاف ۲ مدعی دیگر از لغزش رقبا حداکثر استفاده را بردند و پیروزی‌های مقتدرانه در هر ۸ مسابقه بعدی این تیم را در آستانه چهارمین قهرمانی متوالی لیگ قرار داد. منچسترسیتی در این ۸ مسابقه مجموعاً ۳۰ گل به ثمر رسانده و تنها ۵ بار دروازه خود را بازشده دیده است؛ تیم گواردیولا تمام تیم‌ها را با حداقل ۲ گل اختلاف شکست داده و حالا با روند شکست‌ناپذیری ۲۲ مسابقه‌ای در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر به خط پایان می‌رسد.

هیچ تیمی در تمام تاریخ بیش از یک قرن رقابت در سطح اول فوتبال انگلیس موفق به کسب ۴ قهرمانی متوالی نشده اما تک‌قطبی مقتدرانه منچسترسیتی می‌تواند تا ۲ روز دیگر این قله را فتح کند. وستهام با روند یک پیروزی در ۷ مسابقه اخیر به خانه سیتیزن‌ها می‌آید و دیوید مویس تیمش را برای جنگ، رقابت و حماسه‌سازی به میدان خواهد فرستاد؛ هرچند مقتدرترین، متمرکزترین، کم‌نقص‌ترین و باانگیزه‌ترین حریف ممکن پیش روی آنهاست. منچسترسیتی از ساعت ۱۸:۳۰ روز یکشنبه در ورزشگاه اتحاد میزبان وستهام است؛ هر نتیجه‌ای جز پیروزی جام را تقدیم آرسنال می‌کند و مسابقه رفت با برتری ۳ بر یک تیم گواردیولا به پایان رسید. آخرین شکست منچسترسیتی در مقابل وستهام به ۸ سال پیش و دوران سرمربیگری مانوئل پیگرینی برمی‌گردد‌.

روز وداع با یورگن کلوپ

سرمربی آلمانی بالاخره به آخر راه خود در لیورپول رسید و یکشنبه آینده در ورزشگاه آنفیلد با هواداران پرشور سرخ‌ها خداحافظی می‌کند. بخت با کلوپ یار نبود که دوران اوج‌گیری لیورپول تحت هدایت او با قدرتنمایی تیم هولناک و پرستاره منچسترسیتی همراه شد؛ هرچند او تقریباً تمام افتخارات ممکن را حداقل یک بار برای اهالی آنفیلد به دست آورد.

کلوپ ،احساسات خود را در ماه‌های اخیر به خوبی کنترل کرده. اما وداعی همراه با اشک و حسرت در مقابل چشم هواداران در راه خواهد بود. نه فقط تماشاگران لیورپول که دل هواداران دیگر تیم‌های لیگ برتری هم برای کلوپ تنگ می‌شود. لیگ برتر انگلیس بدون او مسلماً چیزی کم دارد و بخشی از هیجان، جذابیت و حواشی خود را از دست می‌دهد. مرد پر انرژی در مصاف با ولورهمپتون برای آخرین بار روی نیمکت لیورپول و برای آخرین بار در فوتبال انگلیس حاضر می‌شود .و یشایسته تمام تشویق و تمجیدهای شدید روز یکشنبه است. مسابقه رفت در ورزشگاه مولینیو با گل‌ دیرهنگام رابرتسون به برتری ۳ بر یک سرخ‌ها در مقابل شاگردان گری اونیل منجر شد.

پایان بوندسلیگا با قهرمانی بدون شکست لورکوزن و سومی بایرن

هفته پایانی رقابت های بوندسلیگا با انجام ۹ دیدار به پایان رسید.در حساس ترین بازی لورکوزن که پیش از این عنوان قهرمانی خود را قطعی کرده بود در بازی پایانی توانست با نتیجه دو بر یک آگزبورگ را شکست دهد تا بدون شکست قهرمان بوندسلیگا شود و یک رکورد تاریخی خاص را با ژابی آلونسو اسپانیایی به ثبت رساند.در دیگر دیدار حساس بوروسیا دورتموند فینالیست لیگ  قهرمانان اروپا با ۴ گل دارمشتات را در هم کوبید. مارکو رویس اسطوره دورتموند برای آخرین بار با پیراهن این تیم در بوندسلیگا به میدان رفت و توانست یکی از گل های تیمش رابه ثمر رساند تا وداعی باشکوه با زنبورها داشته باشد.بایرن مونیخ بحران زده با نتیجه ۴ بر ۲ برابر هوفنهایم مغلوب شد تا روزهای تلخ تیم با توخل ادامه داشته باشد. با این نتیجه بایرن رده دوم جدول رده بندی را از دست داد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

نتایج دیگر بازی ها

وردربرمن ۴- بوخوم ۱

وولفسبورگ ۱- ماینتس ۳

یونیون برلین ۲- فرایبورگ ۱

اشتوتگارت ۴- مونشن گلادباخ ۰

هایدنهایم ۴- کلن ۱

آینتراخت فرانکفورت۲- لایپزیگ ۲

به این ترتیب تیم های لورکوزن، اشتوتگارت، بایرن مونیخ، لایپزیگ و دورتموند به ترتیب در رده های اول تا پنجم قرار گرفتند و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کردند.آینتراخت فرانکفورت سهمیه لیگ اروپا را کسب کرد و هوفنهایم هم به لیگ کنفرانس اروپا راه پیدا کرد.تیم های دارمشتات و کلن سقوط کردند و بوخوم هم برای ماندن در بوندسلیگا باید در پلی آف به میدان رود.

تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد

تیم ملی تکواندوی مردان ایران با کسب ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز به عنوان قهرمانی آسیا رسید. به گزارش ایسنا، تیم‌ ملی تکواندوی مردان ایران با کسب ۳ مدال طلای مهدی حاج‌موسایی در ۵۸-، محمدحسین یزدانی در ۸۷- و آرین سلیمی در وزن ۸۷+ کیلوگرم، ۲ مدال نقره علی خوش روش در ۸۰- و مهران برخورداری در وزن ۸۷- کیلوگرم و ۲ مدال برنز ابوالفضل زندی در ۵۸- و متین رضایی در وزن ۶۳- کیلوگرم، عنوان قهرمانی آسیا را پس از ۸ سال از آن خود کرد. تیمهای کره جنوبی، ازبکستان و عربستان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در بخش زنان،ملیکا میرحسینی در وزن ۷۳- و سعیده نصیری در وزن ۴۶- کیلوگرم زنان نیز به ترتیب صاحب مدال های نقره و برنز شدند.مبینا نعمت‌زاده در ۴۹-، ناهید کیانی در ۵۳-، الهام حقیقی در ۶۲- و امیرسینا بختیاری در وزن ۷۴- کیلوگرم نیز با شکست مقابل رقبای خود حذف شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=241549 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x