شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

روز جهانی مبارزه با همجنس‌گراهراسی؛ دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان یافتن تبعیض‌ها علیه جامعۀ ال‌جی‌بی‌تی شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه ۱۷ مِه (۲۸ اردیبهشت)، به مناسبت روز جهانی «مبارزه با همجنس‌گرا هراسی، تراجنس‌هراسی و دوجنس‌گرا هراسی»، در پیامی خواستار پایان یافتن تبعیض‌ها علیه جامعۀ رنگین کمانی ال‌جی‌بی‌تی شد.

به گزارش ار. اف. ای، در حالی که ۱۷ ماه مه (۲۸ اردیبهشت)، به عنوان روز جهانی «مبارزه با همجنس‌گراهراسی، تراجنس‌هراسی و دوجنس‌گراهراسی» نام گرفته است، مضمون بیستمین سالگرد این روز جهانی چنین انتخاب شده است: «هیچ‌کس عقب نمی‌ماند؛ برابری، آزادی و عدالت برای همه».

در حال حاضر این روز در بیش از ۱۳۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود و به‌طور رسمی توسط چندین کشور و نهادهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است که در این روز به آگاهی‌رسانی در مورد حقوق جامعۀ رنگین‌کمانی می‌پردازند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه ۱٧ مِه با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی «مبارزه با همجنس‌گراهراسی، تراجنس‌هراسی و دوجنس‌گراهراسی»، گفت: «من اقدامات شجاعانۀ مدافعان حقوق جامعۀ ال‌جی‌بی‌تی را که برای غیرقانونی کردن تبعیض‌ها و تضمین برابری در برابر قانون مبارزه می‌کنند، تحسین می‌کنم».

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: «با این حال یک موج نگران‌کننده در جهت مخالف وجود دارد زیرا قوانین جدید همان تعصب‌های قدیمی را در برمی‌گیرند و بر نفرت‌پراکنی دامن می‌زنند».

آنتونیو گوترش با اشاره به مضمون انتخاب شده برای بیستمین سالگرد این روز جهانی، گفت: «مضمون برابری، آزادی و عدالت برای همه، یادآور تعهدات ما برای احترام به حقوق بشر و کرامت هر فرد است؛ ما نیازمند انجام اقدامات لازم در سراسر جهان برای تحقق این حقوق هستیم».

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تأکید کرد: «جرم‌انگاری روابط همجنس‌گرایان باید خاتمه یابد. همچنین باید به تمام خشونت‌ها، تبعیض‌ها و اعمال مضر علیه جوامع  ال‌جی‌بی‌تی پایان داده شود».

آنتونیو گوترش افزود: «در روز جهانی مبارزه با همجنس‌گراهراسی، تراجنس‌هراسی و دوجنس‌گراهراسی، باید به ساختن جهانی مبتنی بر احترام، کرامت و حقوق بشر برای همه در سراسر جهان، متعهد شویم».

شورای اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که همجنس‌گراهراسی، دوجنس‌گرا‌‌هراسی و ترنس‌هراسی در اتحادیه اروپا جایی ندارند.

شورای اتحادیه اروپا همچنین بر برابری، آزادی و عدالت برای همه بدون توجه به گرایش جنسی و هویت جنسیتی آنها تأکید کرد.

در حالیکه همجنسگرایی در سال ۱۹۴۸ وارد طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی شده بود، در تاریخ ۱۷ ماه مه سال ۱۹۹۰ سازمان جهانی بهداشت تصمیم به حذف همجنس‌گرایی از فهرست بیماری‌های اختلال روانی، گرفت.

این روز از سال ۲۰۰۵ به مناسبت گرامیداشت اقدام سازمان جهانی بهداشت، روز جهانی «مبارزه با همجنس‌گراهراسی، تراجنس‌هراسی و دوجنس‌گراهراسی» نام گرفت و هر سال در این روز برنامه‌هایی در سراسر جهان برای پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی برگزار می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=241511 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x