سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

گزارش‌‌ها از اعدام حداقل پنج نفر، از جمله یک زن در زندان ارومیه

سازمان‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند که در ساعت‌های آغازین روز شنبه در ایران، حداقل پنج نفر در زندان مرکزی ارومیه در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند. یکی از اعدام‌شدگان، پروین موسوی است که انتقالش به سلول انفرادی برای اعدام، به شورش در بند زنان انجامیده بود.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از اعدام پنج نفر و سازمان حقوق بشر ایران از اجرای حکم اعدام شش زندانی در این زندان خبر می‌دهند.

به گزارش هه‌نگاو حکم اعدام پروین موسوی، یوسف سعیدی‌چهره، رامین لوندی، پرویز قاسمی و منصور ناصری در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

هر پنج نفر پیشتر در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید علاوه بر این پنج نفر یک زندانی دیگر «با فامیلی جبلی، اهل تبریز» هم در آنجا اعدام شده است.

این سازمان نوشت که ایران با اعدام دست کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان بود و پروین موسوی نهمین زنی است که اعدام او در سال ۲۰۲۴ به ثبت می‌رسد.

شبکه حقوق بشر کردستان ضمن تایید اعدام پنچ زندانی در ارومیه، از اعدام یک زندانی دیگر در سلماس خبر می‌دهد.

سازمان‌های حقوق بشری نسبت آمار فزاینده اعدام در ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در گزارشی نوشت: «افزایش چشمگیر شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳، عمدتا ناشی از تغییر مرگبار در سیاست مبارزه با مواد مخدر ایران پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری و انتصاب غلامحسین اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه در سال ۲۰۲۱ است.»

براساس گزارش هه نگاو، پروین موسوی، ۵۰ ساله، اهل مراغه بود و بعد از ۴ سال حبس اعدام شد.

منصور ناصری، ۴۵ ساله اهل بوکان، پنج سال پیش دستگیر شده بود. سه زندانی دیگر پرویز قاسمی ۳۵ ساله، یوسف سعیدی‌چهره ۳۲ ساله و رامین لوندی ۲۷ ساله اهل ارومیه و چهار سال زندانی بودند.

به نوشته هه‌نگاو پدر پرویز قاسمی با هویت صالح قاسمی و برادر رامین لوندی سال گذشته به همین اتهام در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده بودند.

در روزهای اخیر نگرانی زیادی در مورد احتمال اعدام پروین موسوی مطرح شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران یک روز پیشتر به نقل از یک منبع مطلع در مورد جزئیات پرونده خانم موسوی نوشته بود «پروین موسوی متهم ردیف سوم پرونده‌ای است که متهم ردیف اول آن اعدام شده و متهم ردیف دوم آن آزاد شده. این بار دومی است که پروین را برای اعدام به پای چوبه دار منتقل می‌کنند. درحالی او را برای بار دوم به پای چوبه دار بردند که [غلامحسین] محسنی اژه‌ای [رئیس قوه قضائیه] در مقابل همه زندانیان قول آزادیش را داده بود.»

این منبع اضافه کرد: «پروین از چهار سال پیش در زندان است و درحالی به اعدام محکوم شد که نمی‌دانست چه چیزی را حمل می‌کند. به او گفته شده بود که چیزی که حمل می‌کند دارو است، درحالی که ۵ کیلوگرم مرفین به او داده بودند تا در ازای یک میلیون تومان پول برایشان جابه‌جا کند. در واقع پروین بخاطر یک میلیون تومان اعدام گرفته! پروین مادر دو پسر ۲۲ و ۳۲ ساله است.»

براساس این گزارش خانواده موسوی بسیار فقیر است و همسر و فرزند بزرگ پروین موسوی هم زندانی هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=241478 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x