دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

ادامه اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا؛ دستگیری بیش از ۲۱۰۰ نفر

بنا به گزارش «سی‌ان‌ان»، دانشگاه پنسیلوانیا همزمان با تشدید اعتراضات حامیان فلسطین در محوطه دانشگاه، جمعه ۱۴ اردیبهشت از پلیس آمریکا، درخواست حمایت بیشتر کرد.

این در حالی است که بنابر آمار «ان‌بی‌سی‌نیوز»، بیش از ۲۱۰۰ نفر در ارتباط با تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شده‌اند.

تصاویر ویدئویی، چادرهای برپاشده از سوی دانشجویان در یکی از میدان‌های دانشگاه واشینگتن در سیاتل برای حمایت از فلسطینی‌های غزه را نشان داد. تظاهرکنندگان علاوه تاکید بر لزوم قطع روابط شرکت «بوئینگ» با اسرائیل که بالگردهای تهاجمی مورد استفاده در حمله به غزه را می سازد، خواستار قطع روابط این دانشگاه با اسرائیل شدند.

به گزارش العربیه، تظاهرکنندگان از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده، خواستند، اقدامات بیشتری برای توقف خونریزی در غزه انجام دهد.

ویدئوهایی که توسط یک شاهد عینی گرفته شده نیز تظاهرکنندگان را در حال رویارویی با پلیس در دانشگاه ایالتی پورتلند، در میان صحنه‌های پرتنش در محوطه این دانشگاه بین پلیس و تظاهرکنندگان حامی فلسطین، نشان داد.

طبق گفته مرکز پلیس پورتلند، در جریان این درگیری‌ها دست‌کم ۱۲ نفر از جمله چهار دانشجو دستگیر شدند.

بایدن در رابطه با تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا تاکید کرد که کسانی در صدد دستیابی به اهداف سیاسی از اعتراضات کنونی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی امریکا و تغییر سیاست دولت کنونی در قبال جنگ در نوار غزه هستند.

بایدن در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که اعتراض مسالمت آمیز، تحت حمایت قانون در آمریکا برگزار می‌شود، ولی اعتراضات خشونت آمیز از هیچ حمایتی برخوردار نیست و خلاف قانون است.

تسلسل زمانی رخدادهای مرتبط با بزرگترین موج کنونی تحرکات دانشجویی در آمریکا به طرفداری از فلسطینیان غزه از زمان اعتراضات علیه نژادپرستی در سال ۲۰۲۰ ، به قرار زیر است:

۱۷اوریل: دانشجویان دانشگاه کلمبیا اردوی همبستگی با غزه را در محوطه دانشگاه منهتن در همان روز برگزار کردند که رئیس دانشگاه، به کنگره آمریکا اطلاع داد که از دانشجویان یهودی در برابر «بحران اخلاقی» مرتبط با یهودستیزی محافظت خواهد کرد.

۱۸ آوریل: بیش از ۱۰۰ معترض حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا پس از این که نعمت شفیق، رئیس این دانشگاه از پلیس نیویورک خواست تا کمپ دانشجویان را تخلیه کند، دستگیر شدند.

۲۲ آوریل: پلیس صدها نفر را در تظاهرات حامی فلسطین در دانشگاه ییل در کانتیکت و دانشگاه نیویورک در منهتن پس از تعلیق کلاس‌های دانشگاه کلمبیا در پی برور تنش‌ها، دستگیر کرد.

۲۴ آوریل: پلیس ضد شورش در رویارویی با معترضان طرفدار فلسطین در دانشگاه تگزاس، ۵۷ نفر را به اتهام تعرض به املاک غیر دستگیر کرد. سطح قدرت به کار رفته از سوی پلیس در مقابله با تظاهرکنندگان، تا آن زمان بی سابقه بود که متعاقبا در دیگر دانشگاه‌ها نیز مشاهده شد.

۲۵ آوریل: مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اظهارات خود در دانشگاه کلمبیا با بیان این که محوطه دانشگاه‌ها از کنترل خارج شده، پیشنهاد کرد که نیروهای ذخیره ارتش برای بازگرداندن نظم اعزام شود.

۲۷ آوریل: با اقدام مسئولان برای فراخوان پلیس به هدف برچیدن چادرها از محوطه‌های دانشگاهی از ماساچوست تا آریزونا، شمار دستگیر شدگان به بیش از ۱۰۰۰ نفر رسید.

۲۸ آوریل: درگیری بین معترضان طرفدار فلسطین و معترضان طرفدار اسرائیل در دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس در پی سازماندهی تظاهرات متقابل از سوی یک گروه اسرائیلی-آمریکایی طرفدار اسرائیل در نزدیکی کمپ طرفداران فلسطین.

۲۹ آوریل: بروز درگیری بین تظاهرات طرفدار فلسطین و اسرائیل در دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس پس از این که یک فعال دانشجوی یهودی اعلام کرد که معترضان طرفدار فلسطین از ورود او به محوطه دانشگاه جلوگیری کردند. مسئولان دانشگا کالیفورنیا اعلام کردند که زدن کمپ اعتراضی، کاری خلاف قانون است. جلوی حضور دانشجویان طرفدار فلسطینیان در کلاس‌های دانشگاه کلمبیا گرفته شد.

۳۰ آوریل: دانشجویان دانشگاه براون با برچیدن کمپ‌ها در ازای رای‌گیری متولیان دانشگاه برای کنار گذاشتن شرکت‌های حامی اسرائیل موافقت کردند که اولین توافق از این دست برای این جنبش اعتراضی است.

تظاهرکنندگان طرفدار اسرائیل به یک کمپ همبستگی با غزه در دانشگاه کالیفرنیا-لس آنجلس حمله کردند که منجر به زخمی شدن تعدادی از جمله چهار خبرنگار از دانشجویان دانشگاه شد.

پلیس ده‌ها نفر را در دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا در هومبولت هنگام تخلیه ساختمان‌های محل حضور معترضان طرفدار فلسطین، دستگیر کرد.

۱ مه: پلیس نیویورک، ده‌ها معترض طرفدار فلسطین را که در یک ساختمانی دانشگاهی در محوطه دانشگاه کلمبیا سنگر گرفته بودند، دستگیر و این کمپ را برچید.

۲ مه: پلیس، کمپ معترضان طرفدار فلسطینیان در دانشگاه کالیفورنیا- لس‌آنجلس را تخلیه کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=240271 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الف باران
الف باران
4 ماه قبل

بسیاری از احزاب ، سازمانها، افراد و حتی دولتها، خود را موظف دیدند که بر خلاف بسیاری از نیروهای استعماری و امپریالیستی پشتیبان و یاور اسرائیل ، یا به محکوم کردن عمل” تروریستی” حماس دست نیازند و یا اینکه در عین “محکوم کردن کشتار غیرنظامیان اسرائیلی از سوی حماس”! ، به صورت چکی از اسرائیل و “حق دفاع از حاکمیت”وی به پشتیبانی برنخیزند، بلکه علل و ریشه‌های تاریخی که باعث بوجود آمدن چنین شرایطی گشته است را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند.
هر انسان صادقی که تاریخ تکامل اسرائیل و نابودی تدریجی خلق فلسطین را دنبال کرده و می‌کند ، ممکن نیست که تنها با ” تروریست و اسلام‌گرای رادیکال”خواندن حماس و جبهه مقاومت فلسطین آنها را محکوم کرده و ازاسرائیل و جنایات وحشیانه اش به دفاع برخیزد . هیچ انسان شرافتمندی نمی‌تواند و نباید به صرف اینکه دولت فاشیستی هیتلر میلیونها یهودی را سر به نیست کرده است، امروز بدون چون و چرا حامی اسرائیل ، با تمام جنایاتی که طی دوران حیاتش مرتکب شده و هنوز هم می‌شود باشد ..

نسیم
نسیم
4 ماه قبل

کاش دانشجویان ایران یکصدم حقوق همین دانشجویان بقول شما سرکوب شده را داشتند و کاش شما بجای انعکاس اخبار طرفداران حماس و فلسطین بیشتر به انعکاس وحشیانه ترین سرکوب دانشجویان ایران می پرداختید.
ببینید دانشجویان ایرانی از توحش انقلاب فرهنگی خمینی جلاد تا کنون چه ها که نکشیده اند.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x