یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

بولتن خبری… وکیل عباس دریس: دلیل اتهام محاربه موکلم هیچ گاه ثابت نشد اما حکم اعدام صادر شد

وکیل عباس دریس: دلیل اتهام محاربه موکلم هیچ گاه ثابت نشد اما حکم اعدام صادر شد

فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس در گفتگو با وب‌سایت «دیده‌بان ایران» گفته است که حکم محاربه موکلم به خاطر ادعای داشتن اسلحه‌ای بود که هیچ گاه ثابت نشد مال اوست، اما پرونده سیاسی شده و با وجود رضایت اولیای دم و نقص پرونده، حکم اعدام صادر شد. تابانیان گفته که اسلحه مورد اشاره در خانه همسایه کشف شده و ثابت نشد که اسلحه برای موکل بنده است و گزارش کارشناسی اسلحه هم اعلام کرده که مشخص نیست شلیک از این اسلحه بوده، چون گلوله‌ای یافت نشده بود. بنابر اعلام وکیل عباس دریس پزشکی قانونی اعلام کرده بود شکافی که در صورت مقتول وجود داشته حاکی از آن است که از فاصله نزدیک‌تری به او شلیک شده است و متهم حتی با عینک هم نمی‌تواند از فاصله نزدیک‌تر با این دقت شلیک کند. این وکیل دادگستری تاکید کرده که «اگر این پرونده حقوقی بود و براساس قوانین حقوقی بررسی می‌شد، جای بحث داشت و می‌شد که حکم اعدام را لغو کرد. اما متاسفانه پرونده سیاسی است.» گفتنی است هشتم بهمن ماه سال جاری با رد درخواست اعاده دادرسی عباس دریس در دیوان عالی جمهوری اسلامی، حکم اعدام این زندانی سیاسی تایید شد. در جریان اعتراضات آبان ۹۸، در روز ۲۷ آبان، رضا صیادی از افسران نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی در شهرک چمران (جراحی) ماهشهر در استان خوزستان کشته شد. به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، در این روز ده‌ها تن به دست نیروهای حکومتی کشته شدند. پس از آن، عباس دریس و برادرش، محسن دریس، در ۱۷ آذر همان سال، به اتهام «قتل رضا صیادی» بازداشت و سپس محاکمه شدند و عباس دریس با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد. این در حالی است که خانواده مامور کشته شده اعلام کرده‌اند از عباس دریس شکایتی ندارند.

کانون نویسندگان ایران: محکومیت شروین حاجی‌پور

شروین حاجی‌پور، خالق ترانه‌ی «برای» به سه سال و هشت ماه زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
حاجی‌پور ۱۱ اسفندماه با انتشار این حکم در حساب کاربری اینستاگرام خود، اتهامات وارد شده را «تبلیغ علیه نظام و اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات با قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد.
صدور این حکم واکنش‌های بسیاری برانگیخت و اعتراض‌های گسترده‌ای در پی داشت. در همین راستا انجمن قلم (پن) آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای، صدور حکم سنگین برای شروین حاجی‌پور را محکوم کرده و خواستار لغو آن و حذف تمام اتهامات علیه این خواننده‌ی معترض شده است.
ترانه‌ی «برای» شروین حاجی‌پور با استفاده از پست‌های اعتراضی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته شده بود و میلیون‌ها بار در ایران و جهان بازنشر شد. این ترانه در سطح بین‌المللی جوایزی را کسب کرد و به یکی از مهم‌ترین سرودهای اعتراضی جنبش آزادی‌خواهانه‌ی ۱۴۰۱ تبدیل شد.

مصوبه غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی: تصمیم دانشگاه‌ها برای دانشجویان و اساتید غیرقابل اعتراض شد‍

شرق: «شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها را غیرقابل اعتراض کرد»؛ این احتمالا کامل‌ترین توصیف از یکی از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
این شورا در مصوبه‌ای ۴ ماده‌ای، تقریبا تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط دانشگاه‌ها و موسسات زیرنظر وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و سازمان سنجش را از دایره شمول رسیدگی دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی خارج کرد.
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بند ۶ اصل ۳ و اصول ۳۴، ۱۵۹ و ۱۷۳ در تضاد کامل است اما مردم امکان اعتراض قانونی و ابطال آن را نخواهند داشت.

انتخابات مجلس در ۱۵ استان به دور دوم می‌رود

ستاد انتخابات کشور آخرین نتایج شمارش آرای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری را در ۱۹۸ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه اعلام کرد و بر اساس آن، انتخابات مجلس در ۲۱ حوزه انتخابیه از ۱۵ استان به دور دوم کشیده شده است. در همین حال گمانه‌زنی درباره شمار بالای «آراء باطله» ریخته‌شده به صندوق‌ها افزایش یافته است. صداوسیمای جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ۱۳ اسفند از ستاد انتخابات کشور گزارش داد که انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌ها از جمله تهران به دور دوم کشیده شد. بنابر این گزارش، کشیده شدن انتخابات به دور دوم در ۱۶ حوزه انتخابیه قطعی شده و در حوزه انتخابیه تهران نیز چنین خواهد شد. به گفته خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی، از پنج هزار صندوق اخذ رای در استان تهران تاکنون آراء چهار هزار صندوق شمارش شده و بر اساس آن «بخش قابل توجهی از نامزدهای منتخب در تهران به مرحله دوم می‌روند». حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجموعا ۳۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و پیروزی هر نامزد در مرحله اول مستلزم کسب ۲۰ درصد آراء است.

انجمن قلم آمریکا محکومیت شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی برنده جایزه گرمی، به سه سال و هشت ماه زندان را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا به محکومیت شروین حاجی پور، خواننده ایرانی برنده جایزه گرمی، واکنش نشان داد و خواستار لغو این حکم و رفع تمام اتهامات او شده است. جولی تربو، مدیر گروه “هنرمندان در معرض خطر” در انجمن قلم آمریکا، اظهار کرده که این محکومیت “نشان از تلاش برای سرکوب صداهای مستقل است که مطالبات آزادی مردم ایران را حمایت میکنند. دولت ایران در تلاش سکوت جنبشی قدرتمند است که هنرمندان موسیقی، با اعتقاد به آزادی و حقوق زنان، پیشوای آن هستند”.

قطع داروی بیماران اس‌ام‌اِی؛ ۱۰ کودک مبتلا طی یک ماه جان باختند

انجمن دیستروفی ایران اعلام کرد که طی یک ماه ۱۰ کودک مبتلا به بیماری «اس‌ام‌اِی» به‌دلیل «قطع دارو» جان خود را از دست داده‌اند. رامک حیدری، مدیر عامل انجمن دیستروفی ایران، روز شنبه ۱۲ اسفند به سایت خبری «فراز» گفته است که با وجود گذشت سه ماه از از قول وزارت بهداشت در مورد توزیع دارو به بیماران مبتلا به اس‌ام‌اِی، «حتی داروی ایرانی تولید نشده، هیچ دارویی توزیع نشده، و برخلاف نظر خانواده‌های کودکان مبتلا، معاون وزیر در نامه‌ای به نهاد ریاست‌ جمهوری اثربخشی دارو‌ها را رد کرده است.» خانم حیدری این اقدامات را «بهانه‌ای برای قطع دارو‌ها» عنوان کرده و گفته است: «دراین یک ‌ماه اخیر حدود ۱۰ کودکان مبتلا به اس‌ام‌اِی به دلیل قطع دارو و حاد شدن وضعیت‌شان، فوت کردند.» بیماری «اس‌ام‌ای» یا «تحلیل ماهیچه‌های ستون فقرات» که زیرمجموعه بیماری دیستروفی به شمار می‌رود یک بیماری نادر است که با اختلال ماهیچه‌ای‌ـ‌عصبی همراه است و در ادامه اندام‌های حرکتی و تنفسی بیمار را درگیر می‌کند. «اسپین‌رازا» تنها داروی معتبری است که تاکنون در کُند کردن روند این بیماری اثر داشته است. مدیرعامل انجمن دیستروفی پیشتر گفته بود که به ‌دلیل قیمت بالای این دارو، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا به بهانه‌هایی چون «اثربخشی پایین» از واردات آن سرباز زند و به دنبال ارائه داروهای ارزان‌تر باشد. رامک حیدری ۲۵ آذر خبر داده بود که بسیاری از خانواده‌های بیماران مبتلا به اس‌ام‌اِی به دلیل نبود «درمان مناسب» در ایران و با هدف نجات بیمار خود به سایر کشورها «پناهنده» شده‌اند. بحران دارو به‌ویژه در مورد بیماری‌های خاص در حالی است که گزارش‌های متعددی از فروش آن‌ها با قیمت‌های گزاف در بازار آزاد منتشر شده است. در این رابطه شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازی ایران، روز یک‌شنبه به روزنامه «قدس»، چاپ مشهد، گفته است که «سرمایه‌داران غیر داروساز با تجویز نسخه‌های جعلی از سوی برخی پزشکان، بخشی از داروهای کمیاب و گران‌قیمت را به اسم بیماران از داروخانه‌ها خارج می‌کنند و در بازار آزاد می‌فروشند.»

مهرداد بختیاری به حبس، ممنوع‌الخروجی و تبعید محکوم شد

مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، اعلام کرده که به «حبس»، «ممنوع‌الخروجی» و «تبعید» محکوم شده است. پویا بختیاری ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین با شلیک نیروهای حکومتی کشته شد. مهرداد بختیاری در توئیتی که شامگاه شنبه ۱۲ اسفند در حساب کاربری خود در ایکس منتشر کرده، گفته است که از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس و دو سال ممنوع‌الخروجی هم‌چنین دو سال تبعید به شهرکرد محکوم شده است. به گزارش سایت حقوق بشری «هرانا» پرونده آقای بختیاری مربوط به تیر ۱۴۰۱ است که او به همراه ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، در یک پرونده مشترک متهم شناخته شده بودند. عمومی پویا بختیاری ۲۰ تیر ۱۴۰۱ پس از انتشار ویدئویی درباره نحوه بازداشت مادر این معترض کشته‌شده و انتشار تصاویری از قفل شکسته در خانه او، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود. بر اساس این گزارش جلسه رسیدگی به اتهامات آقای بختیاری روز ۲۸ بهمن برگزار شده است. خانواده دادخواه پویا بختیاری در سال‌های گذشته از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تحت فشارهای زیادی قرار گرفته‌اند. منوچهر بختیاری، پدر او، با وجود وضعیت نامناسب جسمانی و مادرش از مدت‌ها پیش در حبس به‌سر می‌برند.

یک سیمبان در دامغان و یک معدنکار در سونگون در حادثه کاری جان باختند

رسانه‌های داخلی ایران از مرگ و مصدومیت حداقل سه کارگر در روز شنبه ۱۲ اسفند خبر دادند. یکی از کارگرانی که ۱۲ اسفند حین کار فوت کرد پیمان عرب عامری، سیمبان شرکت توزیع برق دامغان بود. او هنگام کار بر روی یک تیر چراغ برق در روستای «سطوه» سقوط کرد و در دم جان باخت. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) علت این حادثه را پوسیدگی تیر چراغ برق گزارش کرد. سیمبان‌ها به واسطه شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی با قرارداد موقت شاغل هستند. پیمانکاران برای سود بیشتر ابزار کار و ایمنی غیراستاندارد و با کیفیت پایین در اختیار کارگران می‌گذارند. در یک حادثه دیگر یک راننده کامیون (دامپ‌تراک) در معدن مس سونگون هنگام تغییر شیفت کاری دچار حادثه شد و فوت کرد. هویت این کارگر «ایمانی» با سابقه چندساله کار در معدن سونگون ورزقان اعلام شد. منابع کارگری گفته‌اند که خالی شدن پمپ باد دامپ‌تراک موجب مرگ این کارگر شده است. او کارگر قراردادی یک شرکت پیمانکاری به نام زحل بود. در شهرک صنعتی راوند کاشان هم یک کارگر ۳۷ ساله هنگام کار از ارتفاع سقوط کرد اما به دلیل اینکه با طناب خود را به میله‌های داربست بسته بود، در فاصله ۱۴ متری زمین معلق ماند. نیروهای امداد نجات این کارگر را به بیمارستان منتقل کردند. در ایران به گزارش سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال جاری ۱۰۷۷ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست دادند.

ده‌ها هزار آمریکایی خواهان برقراری آتش‌بس در غزه شدند

هزاران آمریکایی بار دیگر در خیابان‌های کلان‌شهرهای ایالات متحده تظاهرات کردند و درخواست برقراری آتش‌بس و توقف حملات اسرائیل به نوار غزه را تکرار کردند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای روزنامه آمریکایی دیلی نیوز شب گذشته به وقت محلی نوشت: هزاران معترض مخالف بمباران غزه توسط اسرائیل در منهتن نیویورک تظاهرات کردند و خواهان برقراری آتش ‌بس شدند. این اعتراضات که سازمان ‌دهندگانش آن را “روز جهانی اقدام” نامگذاری کردند، حوالی ساعت یک بعد از ظهر در پارک میدان واشنگتن آغاز و با وجود بارش باران، هرلحظه به تعداد شرکت کنندگان آن افزوده شد. بسیاری از معترضان حدود ساعت سه بعد از ظهر و با همراهی ماموران پلیس به سمت خیابان ششم راهپیمایی کردند. به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، هزاران تظاهرکننده حامی فلسطین نیز در مرکز شهر لس آنجلس راهپیمایی کردند. تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم های فلسطین و پارچه نوشته هایی در حمایت از فلسطینیان، حدود ساعت یک بعد از ظهر در برابر ساختمان شهرداری تجمع کردند. با شروع راهپیمایی، شرکت کنندگان شعار سر داده و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «نسل کشی را متوقف کنید»، «۲ میلیون گروگان در غزه را آزاد کنید» و «آتش بس هم اکنون». تظاهرات مشابهی نیز در دیگر شهرهای بزرگ آمریکا از جمله واشنگتن، سانفرانسیسکو و سیاتل برگزار شد.

تظاهرات برای آتش بس فوری در خیابان‌های کوبا، ونزوئلا و بولیوی

هزاران نفر از مردم کوبا، ونزوئلا و بولیوی در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمده و توقف فوری تجاوز و جنایت‌های اسرائیل علیه مردم غزه را خواستار شدند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کاراکاس پایتخت ونزوئلا شاهد حضور هزاران نفر از مردم این کشور در خیابان ها به نشانه همبستگی با فلسطین بود که پایان نسل‌کشی رژیم اسرائیل علیه غزه را خواستار شدند. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس، مخالفت قاطع مردم این کشور با حملات بی رویه اسرائیل علیه فلسطین را ابراز و اعلام کرد: مردم ونزوئلا، بهترین دختران و پسرانشان، از این سرزمین بولیواری به خیابان‌ها آمدند و تجاوز و نابودی مردم عرب فلسطین توسط اسرائیل را به شدت رد کردند. قتل بس است!
هزاران کوبایی نیز در سراسر این کشور در حمایت از فلسطین و علیه نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه تظاهرات کردند. در هاوانا، پایتخت کوبا، تظاهرات گسترده‌ای به رهبری میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری این کشور برگزار شد. در این مراسم، اکرم سامهان سفیر فلسطین در کوبا نیز حضور داشت. در این راهپیمایی، جوانان فلسطینی مقیم کوبا سخنرانی کردند و از اسرائیل و آمریکا خواستند تا دست از ماشین‌های آدمکشی که هدایت می‌کنند، بردارند. به مناسبت این راهپیمایی، دیاز کانل روز جمعه نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که کوبا «هیچ گاه نسبت به جنایت اسرائیل علیه مردم فلسطین بی تفاوت نخواهد بود». رئیس‌جمهوری کوبا تاکید کرد: بی‌رحمی، بدرفتاری بس است، معافیت از مجازات بس است!
همچنین در بولیوی، مردم با برگزاری تجمع گسترده، کشتار مردم فلسطین را محکوم کردند. اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: ما هرگز همدست امپراتوری نخواهیم بود زیرا این ابزار سیاسی از آرمان های عادلانه همه مردم جهان دفاع می کند. ما از جهان می‌خواهیم که نسل ‌کشی را متوقف کرده و فلسطین را آزاد کند. وی تاکید کرد: ما حمایت همیشگی خود از مبارزه برای آزادی فلسطین را اعلام می‌کنیم.

اتحادیه اروپا، کمک‌های خود به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل را ازسر گرفت

اتحادیه اروپا تصمیم گرفته کمک‌های خود به آژانس امدادرسان فلسطینی سازمان ملل «انروا» را ازسر گیرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «بی‌بدیل» خواندن انروا، اعلام کرده است که پرداخت نخستین قسط ۵٠ میلیونی اتحادیه اروپا تائید شده و قرار است قسط‌های بعدی در هفته‌های پیش‌رو، پرداخت شوند. جوزپ بورل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس، نوشته که به روز جمعه ١ مارس، «پرداخت قسط ۵٠ میلیون یورویی بعدی به انروا اعلام شد» و گفته که انتظار دارد تا قسط‌های بعدی با توجه فوریت بحران انسانی، در هفته‌های آینده پرداخت شوند. بورل همچنان از سازمان ملل خواسته است تا ادعاهای مطرح‌شده اسرائیل برضد انروا را بررسی کند و به تل‌آویو نیز گفته تا مدارک دست‌داشته خود در مورد دخیل بودن انروا در حمله ٧ اکتبر حماس را تهیه کند. چندی پیش، تل‌آویو شماری از کارمندان انروا را به همکاری با حماس و دست داشتن در حمله ٧ اکتبر این گروه به اسرائیل، متهم کرد. به دنبال این اتهام، ١٩‬ حامی انروا، ازجمله آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی، کمک‌های خود به این آژانس را که اصلی‌ترین نهاد کمک‌کننده سازمان ملل به آوارگان فلسطینی شناخته می‌شود، به حالت تعلیق درآوردند.

نیکاراگوئه در دیوان بین‌المللی دادگستری آلمان را به حمایت مالی و نظامی از اسرائیل و تسهیل «نسل‌کشی» متهم کرد

روز جمعه یکم مارس/۱۱ اسفندماه نیکاراگوئه در مقابل عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد، آلمان را به دلیل حمایتش از اسرائیل و قطع کمک‌های مالی به اونروا، آژانس امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی، به تسهیل «نسل‌کشی» مردم فلسطین و به‌خصوص جمعیت نوار غزه متهم کرد. پس از اتهاماتی که اسرائیل به برخی کارکنان اونروا مطرح کرد و آن‌ها را در حمله هفتم اکتبر حماس دخیل دانست، ده‌ها کشور که تامین‌کنندگان مالی مهمی چون ایالات متحده امریکا، آلمان، انگلیس و سوئد در میان آن‌ها بود کمک‌هایشان را به این سازمان متوقف کردند. این کشور امریکای مرکزی همچنین پرونده‌ای به دلیل «سرپیچی از الزامات کنوانسیون مبنی بر جلوگیری از وقوع جرم نسل‌کشی» علیه آلمان گشود. بر اساس شکایت نیکاراگوئه، آلمان کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی ۱۹۴۸ و کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو برای قوانین جنگی را درباره‌ی فلسطین اشغالی نقض کرده است. در کنوانسیون نسل‌کشی دولت‌ها نه فقط متعهد به خودداری از انجام اقدامات نسل‌کشی که متعهد به پیشگیری و مجازات هرگونه اقدامی هستند که به‌طور بالقوه نسل‌کشی قلمداد شود. همچنین براساس این کنوانسیون همدستی در نسل‌کشی و اقدام به آن تهدیدی علیه تعهدات کنوانسیون خواهد بود. آلمان در کنار ایالات متحده امریکا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه به اسرائیل است و با تامین کمک‌های نظامی و مالی برای اسرائیل و قطع کمک‌های مالی به اونروا برای اسرائیل وزنه‌ای سیاسی ایجاد کرده است. به گفته نیکاراگوئه آلمان با این‌گونه اقدامات «نسل‌کشی را تسهیل می‌کند و الزاماتش را برای ممانعت از نسل‌کشی نادیده می‌گیرد.» شکایت نیکاراگوئه در پی پرونده‌ای صورت می‌گیرد که آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل گشود و در آن اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم کرد. روز ۲۶ ژانویه این دادگاه از اسرائیل خواست که تمامی اقداماتی که بالقوه نسل‌کشی قلمداد می‌شوند را متوقف کند و مهلت یک ماهه‌ای برای پاسخ‌گویی به نگرانی‌های دادگاه تعیین کرد. اسرائیل طرح این شکایت و برگزاری دادگاه را بی‌اساس خواند و تغییری در رویکرد نظامی‌اش ایجاد نکرد. راه‌های کمک‌رسانی زمینی به غزه هنوز بسته است، حملات ادامه دارد و تعداد کشته‌ها که در زمان برگزاری دادگاه ۲۵۹۰۰ نفر بود امروز به بیش از ۳۰هزار نفر رسیده است. نیکاراگوئه همچینن از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است که برلین را ملزم به توقف فوری کمک‌های نظامی به اسرائیل کند. معمولا دادگاه روزی را برای رسیدگی به شکایات و دفاعیات طرفین مشخص می‌کند که احتمالا چند هفته پس از گشایش پرونده خواهد بود.

شهباز شریف بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد

اعضای جدید پارلمان پاکستان به شهباز شریف، از حزب مسلم لیگ شاخه نواز به عنوان نخست‌وزیر، رای دادند. به این ترتیب این دومین دوره‌ای است که آقای شریف به عنوان نخست‌وزیر پاکستان انتخاب می‌شود. شهباز شریف با کسب ۲۰۱ رای توانست رقیبش عمر ایوب خان را شکست دهد که مورد حمایت عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی بود. رای‌گیری برای انتخاب نخست‌وزیر چند هفته پس از انتخابات عمومی بحث‌برانگیز در این کشور برگزار شده است. انتخاباتی که هیچ برنده قطعی نداشت.

پیروزی ترامپ در انتخابات درون‌حزبی سه ایالت آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، شنبه ۱۲ اسفند در انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های میسوری، میشیگان و آیداهو پیروز شد و تنها رقیب خود، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل را با اختلاف زیادی در این سه ایالت شکست داد. ترامپ با کسب حمایت تمام ۵۴ نماینده منتخب جمهوری خواه در ایالت میسوری و همچنین ۳۹ نماینده منتخب در ایالت میشیگان، در انتخابات سه‌شنبه گذشته نیز حمایت ۱۲ نماینده منتخب میشیگان را به دست آورده بود و افزون بر این روز شنبه حمایت همه۳۲ نماینده منتخب در ایالت آیداهو را نیز کسب کرد. با پیروزی روز شنبه ترامپ در این سه ایالت هم‌اکنون در ایالت‌های مختلف آمریکا ۲۴۷ نماینده منتخب از نامزدی او به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند در حالی‌که رقیب او یعنی نیکی هیلی تنها حمایت ۲۴ نماینده منتخب را پشت سر خود دارد. رقابت بعدی در یکشنبه در گردهمایی حزب حمهوری‌خواه در کلمبیا و سپس سه‌شنبه بزرگ در پنجم مارس، زمان برگزاری انتخابات درون‌حزبی در ۱۶ ایالت و ساموای آمریکا خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با توجه به محبوبیت بالای ترامپ میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه، او به‌زودی نامزدی خود از سوی این حزب را قطعی سازد و با جو بایدن، رئیس جمهوری در انتخابات نوامبر آینده ریاست جمهوری روبرو شود. بایدن به دلیل نحوه تعامل با جنگ در غزه، اقتصاد و همه‌گیری کرونا، و همچنین کهولت سن که به داغ‌ترین موضوع در هفته‌های اخیر تبدیل شده، با انتقادات زیادی در داخل حزب خود مواجه است.

https://akhbar-rooz.com/?p=234903 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x