شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

هشدار پزشکان نسبت به وضعیت فاجعه بار زنان باردار و نوزادان در غزه

به گفته سازمان ملل، زنان و کودکان در غزه از سوءتغذیه حاد رنج می برند و اين سرزمین با "شرایط فاجعه بار" مواجه است. در ماه گذشته، محموله‌های ارسالی نسبت به ژانویه به نصف کاهش یافته است. مقامات بهداشتی محلی در 27 فوریه گزارش دادند دو کودک در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه به دلیل سوء تغذیه و کم آبی جان خود را از دست دادند
پروژه امید می گوید ۲۱ درصد از زنان باردار تحت درمان در درمانگاه دیرالبلاح در سه هفته منتهی به ۲۴ فوریه از سوء تغذیه رنج می بردند

به گفته سازمان ملل، زنان و کودکان در غزه از سوءتغذیه حاد رنج می برند و این سرزمین با “شرایط فاجعه بار” مواجه است.

پزشکان هشدار داده اند از هر پنج زن باردار که در یک کلینیک مرکزی غزه تحت درمان قرار می گیرند ، یک نفر دچار سوء تغذیه است، کمبود سوخت و تجهیزات پزشکی آخرین بیمارستان فعال در شمال نوار غزه را تعطیل کرده است.

دکتر مرام، پزشک ارشد پروژه امید گفت: «هر روز شاهد زنان و کودکانی هستیم که از سوء تغذیه حاد به کلینیک ما مراجعه می کنند.

این سازمان غیرانتفاعی می گوید ۲۱ درصد از زنان باردار تحت درمان در درمانگاه دیرالبلاح در سه هفته منتهی به ۲۴ فوریه از سوءتغذیه رنج می‌برند، همچنین از هر ۱۰ کودک یک نفر دچار سوءتغذیه است.

دکتر مرام می گوید: بیماری‌های عفونی در مناطق شلوغ گسترش می‌یابند و غذا کمیاب‌تر می‌شود و در نتیجه شاهد گرسنگی افراد بیشتری خواهیم بود – از جمله کارکنان بهداشتی که در تلاش برای کمک هستند. دکتر مرام گفت: من هر روز نگران هستم که چیزی برای خوردن پیدا نکنم.

حتی پس از آن که سازمان ملل درباره قحطی و گرسنگی گسترده در سراسر غزه هشدار داد، تنها قطره‌ای از کمک‌ها به غزه می‌رسد.

به گزارش گاردین در ماه گذشته، محموله‌های ارسالی نسبت به ژانویه به نصف کاهش یافته است، یعنی کمتر از ۱۰۰ کامیون در روز. سازمان ملل اعلام کرده است که دست کم روزانه حدود ۵۰۰ کامیون برای رفع نیازهای اساسی مردم ضرورت دارد.

پیش‌بینی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد بیش از نیم میلیون نفر، یعنی از هر چهار خانواده یکی، با شرایط فاجعه‌باری مواجه است که مشخصه آن کمبود غذا، گرسنگی و فرسودگی های زندگی در چنین وضعیتی است.

مقامات بهداشتی محلی در ۲۷ فوریه گزارش دادند دو کودک در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه به دلیل سوء تغذیه و کم آبی جان خود را از دست دادند.

بیمارستان ها و کارکنان بهداشتی نیز تحت تأثیر محدودیت های کمک رسانی قرار گرفته اند. بنا بر گزارش ها، بیمارستان العوده در جبلیه در شمال غزه خدمات پزشکی را روز چهارشنبه به دلیل کمبود شدید سوخت و تجهیزات پزشکی متوقف کرد.

این آخرین بیمارستان فعال در شمال منطقه بود، یکی از مدیران ارشد بیمارستان، دکتر محمد صلاح، گفت تعطیلی بیمارستان منجر به «محرومیت کامل شهروندان از خدمات اولیه بهداشتی، به‌ویژه با توجه به توقف خدمات توسط همه بیمارستان‌های دیگر در این منطقه خواهد شد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، تنها یک سوم بیمارستان های غزه تا حدی فعال هستند و بیمارستان هایی که در حال فعالیت هستند مملو از بیماران است و با کمبود تجهیزات روبرو هستند.

به گزارش الجزیره، روز چهارشنبه پس از بمباران های اسرائیل، بیمارستان ناصر دچار آتش سوزی شد. این بزرگترین بیمارستان در جنوب غزه دیگر فعالیت درمانی ندارد اما هنوز ۱۲۰ بیمار در انتظار تخلیه پزشکی هستند. بیمارستان برای احیای برق و آب و دفع فاضلاب و زباله جامد نیاز به تعمیرات فوری دارد.

سازمان ملل و سازمان های بشردوستانه می گویند موانع لجستیکی از جمله محدودیت های رفت و آمد، بازرسی های مرزی و بسته شدن گذرگاه ها، همراه با خودداری اسرائیل از صدور روادید برای بسیاری از کارکنان، تلاش ها برای ارسال کمک ها به غزه را با مشکل مواجه می کند.

سازمان پزشکان بدون مرز این هفته گفت: «ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا تدارکات وارد غزه شود، زیرا هر جعبه در هر کامیون بازرسی می شود. اگر یک کالا در این بازرسی ها رد شود، مقامات اسرائیلی کل محموله را مصادره می کنند در حالی که فهرستی از اقلام ممنوعه ارائه نکرده‌اند.

اسرائیل می گوید که محموله های کمک را محدود نمی کند. دولت اسرائیل سازمان های بشردوستانه را مسئول ناتوانی در دریافت تدارکات بیشتر برای غزه می داند.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که تعداد قربانیان حملات اسرائیل روز چهارشنبه به ۲۹۹۵۴ نفر رسید که اکثر آنها زن و کودک هستند.

اسماعیل هنیه رهبر حماس در یک سخنرانی تلویزیونی از بیروت از فلسطینیان خواست به مناسبت آغاز ماه رمضان در ۱۰ مارس به سمت مسجد الاقصی در اورشلیم راهپیمایی کنند و از “محور مقاومت” – متحدان ایران از جمله حزب الله لبنان و حوثی های یمن دعوت کرد حمایت خود از مردم غزه را افزایش دهند.

در صورت ادامه حملات اسرائیل، نگرانی‌ها در مورد درگیری‌های فراتر از غزه در ماه رمضان افزایش می یابد.

رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل این هفته گفت می‌توان پیش از ماه رمضان به توافق آتش‌بس دست یافت، اما هم اسرائیل و هم حماس چنین امیدهایی را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند و میانجی‌های قطری گفتند هنوز اختلافات عمده‌ای وجود دارد.

حمایت جو بایدن از اسرائیل ممکن است به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در پاییز کاهش یابد. در ایالت میشگان یک رای اعتراضی قوی تر از حد انتظار در انتخابات مقدماتی این ایالات، هشدار آشکاری به بایدن بود

بیش از ۱۰ درصد از دموکرات‌های میشیگان، یعنی ۱۰۰۰۰۰ رأی‌دهنده، پس از کمپین دموکرات‌های مترقی و عرب-آمریکایی‌ها، رأی خود را به «عدم تعهد» دادند.

در ایالت میشیگان که محل سکونت جامعه بزرگ اعراب – آمریکایی است، مخالفان جنگ از رای دهندگان دموکرات خواسته بودند تا در انتخابات مقدماتی رای “عدم تعهد” بدهند تا مخالفت خود را با حمایت قاطع دولت بایدن از حملات اسرائیل که نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی را در غزه کشته است، اعلام کنند.

نتانیاهو نیز برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان ها تحت فشار داخلی فزاینده قرار دارد، اما گفته است تا زمانی که اسرائیل به «پیروزی کامل» دست پیدا نکند، به کارزار نظامی پایان نخواهد داد.

بستگان و خانواده های گروگان ها در غزه روز چهارشنبه یک راهپیمایی چهار روزه به سمت اورشلیم را از محل جشنواره نوا که در ۷ اکتبر شاهد بدترین خونریزی ها بود، آغاز کردند.

بایدن بارها به نتانیاهو درباره حمله زمینی به رفح هشدار داده است، مگر اینکه طرحی معتبر برای محافظت از غیرنظامیان وجود داشته باشد.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز نسبت به حمله به حکومت اسرائیل هشدار داد. او در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: صبوری جامعه بین‌المللی به جایی رسیده است که فکر نمی‌کنم آن‌ها بتوانند چنین حمله ای را هضم کنند این ریسکی است که ما نمی توانیم آن را بپذیریم.

چند روز پس از استعفای محمد شتیه، نخست وزیر فلسطین برای هموار کردن راه یک رویکرد جامع جدید، گروه های سیاسی فلسطینی قرار است روز پنجشنبه در مسکو برای بحث درباره تشکیل دولت وحدت و بازسازی غزه دیدار کنند.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه دولت خود مختار فلسطین گفت انتظار “معجزه” در این گفتگوها که مقامات حماس و فتح را گرد هم بیاورد، ندارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=234585 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x