یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

بولتن خبری… مازیار سیدنژاد از اوین: «نه بد می خواهیم، نه بدتر»!

مازیار سیدنژاد از اوین: «نه بد می‌خواهیم، نه بدتر»

فعال کارگری زندانی در اوین با اشاره به بیانیه شماری از اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات اسفند می‌نویسد: «ما یک بار برای همیشه فریاد زدیم: “اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا”. ما شما را نمی‌خواهیم و دیگر فریب بازی‌های شما را نمی‌خوریم.»
بیانیه‌ای از سوی ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب منتشر شده که در آن صراحتا از مردم خواسته‌اند در انتخابات پیش رو شرکت کنند. مسئله این نیست که شرکت در انتخابات فرمایشی که از قبل مهندسی‌شده چه تاثیری در حیات حداقلی و سرنوشت زحمتکشان و کارگران ایران دارد، چون پاسخ این پرسش بر همگان روشن است. پرسش اینجاست که وقتی چنین انتخاباتی هیچ مشروعیتی از جانب عموم مردم ندارد و حتی خود اصلاح‌طلبان فهرست منسجمی ندارند و بخشی از آنها نیز تلویحاً انتخابات را تحریم کرده‌اند، این اقدام آنها چه معنایی دارد و چه چیزی را درباره‌ی جریان اصلاحات نشان می‌دهد.
در این بیانیه گفته شده که می‌توان با تعدادی از چهره‌های میانه‌رو همراهی کرد و از راه‌های مختلف جلوی اقتدارگرایی جریان حاکم را گرفت. این ادعا عین قلب واقعیت است، زیرا اکنون تنها کارکرد شرکت در انتخابات، تحکیم حاکمیت اقتدارگرا است. اصلاح‌طلبان نیز همواره طبیعت ثانوی و روی خندان همین اقتدارگرایی بوده‌اند.
واقعیت این است که حاکمیت به شکل بی‌سابقه‌ای با بحران مشروعیت مواجه شده و همزمان چهره اقتدارآمیز آن نیز به شدت مخدوش شده است. ترکیب عدم مشروعیت و ضعف حاکمیت برای مدافعان و ذی‌نفعان وضع موجود به قدری خطرناک است که با چنین اقداماتی تلاش مذبوحانه می‌کنند تا نابودی کامل مشروعیت نزد تمام اقشار و طبقات را اندکی به تعویق بیندازند.
اصلاح‌طلبان اگر واقعا به دنبال تغییر هستند باید بدانند تغییر بنیادین در جامعه ایران تنها از طریق یک انقلاب اجتماعی و از اعماق جامعه ایران و توسط توده‌ها و زحمتکشان ممکن است نه با برنامه‌های چاکرمآبانه و ملتمسانه آن هم از ساختار قدرتی که خود جزیی از آن هستند. این قبیل نسخه‌پیچی‌ها تنها برای به دست آوردن سهم از دست رفته‌ی این جریان ورشکسته است.
در مقابل ما یک بار برای همیشه فریاد زدیم: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا». ما شما را نمی‌خواهیم و دیگر فریب بازی‌های شما را نمی‌خوریم.
ظاهرا اصلاحات و دیگر جریان‌های درون حاکمیت گوش شنوایی برای شنیدن صدای رسای مردم ندارند و درک نمی‌کنند که به پایان رسیده‌اند و مردم دیگر مشروعیتی برای این نظام که تنها بر پایه‌ی سرکوب استوار است، قائل نیستند. آینده‌ی ما در کف خیابان‌ها با مبارزه و تلاش مستمر برای تغییر به دست می‌آید و نه از دل صندوق‌های رأی نظام و انتخاب بین بد و بدتر.

همچنان معترضیم!

کادر درمان بیمارستان رجایی شیراز روز چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ نیز به اعتراضات خود ادامه دادند.

اعتصاب کارگران ماشین سازی تبریز: معوقه سازی حقوق و مزایای کارگران!

کارگران شرکت ماشین سازی تبریز یکی قدیمی ترین کارخانه‌های منطقه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود دست به اعتصاب زدند.   مسئولین کارخانه ماشین سازی به جای رسیدگی به مشکلات کارگران و از ترس برگزاری تجمع اعتراضی، در اطلاعیه‌ای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را تعطیل اعلام کردند تا از برگزاری تجمع اعتراضی کارگران جلوگیری کنند. کارخانه ماشین سازی تبریز یکی از کارخانه‌های قدیمی منطقه بود که در جریان سیاست خصوصی سازی جمهوری با رانت‌های حکومتی به شرکت های پوششی سپاه واگذار شد.

فستیوال موسیقی کوچه تحت فشار «برخی نهادها» ناتمام ماند

بعد از چهار سال وقفه فستیوال کوچه در بوشهر در زمینه موسیقی نواحی برگزار شد اما شادی و پایکوبی و رقص مردم را تاب نیاوردند و فشارها تا بدان حد افزایش یافت که اختتامیه فستیوال لغو شد. اختتامیه فستیوال موسیقی کوچه قرار بود روز سه‌شنبه ۲۷ فوریهدر بوشهر برگزار می‌شد. اما برگزاری مراسم اختتامیه به دلیل «فشارها از سوی برخی نهادها» متوقف شد. نام این نهادها اعلام نشده است. برگزارکنندگان فستیوال با انتشار اطلاعیه‌ای در اینستاگرام نوشته‌اند: کوچه فستیوال را و شما را و خودمان را بغل می‌گیریم و خداحافظی می‌کنیم. دلخوشی و روشنایی دمی کنج کوچه‌های بوشهر فرش پهن کرد و از چهارگوشه ایران نشستیم روش چای خوردیم و لحظاتی، کمی دقیق‌تر به جهان نگاه کردیم. همین ما را بس. موسیقی مقصد نبود، نیت بود. ما در واقعیت تمام راه را رفته‌ایم هر چند در ظاهر گام آخرش توی پایمان ماسیده باشد. حالا همه با هم توی دلمان هر جا که هستیم روز پایانی را جشن می‌گیریم. گویی که وسط عمارت حاج رییس‌التجار نشسته‌ایم و سازها کوکند و ابرها پراکنده.
سومین دوره فستیوال موسیقی کوچه به عنوان یک جشنواره مردمی که به حاکمیت هم وابستگی ندارد بعد از چهار سال وقفه، چهارشنبه ۲ اسفند آغاز شد. برخی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از جشن و پایکوبی مردم در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی نشان دارد.

خانواده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، خواستار اجازه شرکت او در مراسم تشییع پدرش شدند

حساب نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در اینستاگرام از درگذشت کریم محمدی، پدر او خبر داد و خواهان اجازه شرکت نرگس محمدی در مراسم تشییع و بدرقه پدرش شد. حساب نرگس محمدی که از سوی خانواده او اداره می‌شود تأکید کرد: «شرکت در مراسم تشییع و بدرقه پدر حق مسلم نرگس محمدی و سایر اعضا خانواده است.» طبق نوشته‌ای که روز سه‌شنبه هشتم اسفند/۲۷ فوریه در اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شد، پدر او ۲۲ ماه از ملاقات دخترش محروم بوده و در سه ماه اخیر حتی به او اجازه تماس تلفنی با نرگس محمدی داده نشده است. پدر نرگس محمدی در دی ماه ۱۴۰۲ در پیامی عمومی که در اینستاگرام بازنشر شده گفته بود: «من نمیدانم حکومت ظالم، ظلمش را تا کجا پیش خواهد برد. اما میدانم و ایمان دارم که چنین ظلمی، ظالم را به کام آتش ویرانگر آه مظلومان خواهد کشید. میدانم نرگس که نه سال است ، کیانا و علی را ندیده و تاب آورده ، این بی خبری و نشنیدن صدای پدرش را نیز تاب خواهد آورد. اما من تاب نخواهم آورد. روزهای واپسین عمر من است. نه دهه زندگی کرده ام. این روزها را داشتم با حسرت دیدن دختر و نوه هایم سر می کردم، گلایه ای هم نداشتم ، اما حسرت شنیدن صدای دخترم از زندان ظالم را تاب نمی آورم.»

آمریکا و بریتانیا محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را در پیوند با کمک به حوثی‌های یمن تحریم کردند

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اداره کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه (اوفک) با هماهنگی بریتانیا، محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و یک یمنی به نام ابراهیم النشیری را که به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم به حوثی‌ها کمک می‌رساند، تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد که نیروی قدس سپاه سلاح‌های پیشرفته در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد و این سلاح‌ها را به آن‌ها آموزش می‌دهد تا علیه کشتیرانی تجاری و زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه استفاده کنند. سپاه همچنین با پشتیبانی اطلاعاتی، کمک مهمی به حوثی‌ها برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که از آب‌های منطقه عبور می‌کنند ارائه کرده‌ است. ابراهیم النشیری، عضو حوثی‌ها و مالک و اپراتور کشتی «آرتورا» است و از این کشتی برای حمل کالا برای حوثی‌ها استفاده می‌کرد. این کشتی متعلق به «شرکت کشیترانی کپ تیز» در هنگ‌کنگ است. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اقدام امروز بر عزم ما برای هدف قرار دادن تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوثی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و تأمین مالی حملات بیشتر در منطقه تأکید می‌کند.» بیانیه افزوده است: «از آن‌جایی که حوثی‌ها به‌طور مداوم امنیت تجارت صلح‌آمیز بین‌المللی را تهدید می‌کنند، ایالات متحده و بریتانیا به مختل کردن جریان‌های مالی که این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را ممکن می‌کند، ادامه خواهند داد.»

خامنه ای: رای ندادن هیچ دستاورد و فایده‌ای ندارد

  در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعی از رأی اولی‌ها و خانواده‌های شهدا، روز چهارشنبه ۹ اسفند۱۴۰۲ با علی خامنه ای دیدار کردند. خامنه ای در سخنانی بار دیگر از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند. او از جمله گفت:
* ما اگر بتوانیم به دنیا نشان دهیم که ملت در صحنه‌های مهم و تعیین کننده کشور حضور دارند کشور را نجات دادیم و پیش بردیم.
* بعضی در داخل به انتخابات بی‌التفاتی می‌کنند. من احدی را متهم نمی‌کنم اما به همه یادآور می‌شوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند. هر کسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند  اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند.
* کسانی ممکن است به هر دلیلی نتوانند در انتخابات شرکت کنند. با آن‌ها حرفی نداریم. اما کسانی که اظهار بی‌میلی به انتخابات می‌کنند و دیگران را به عدم حضور تشویق می‌کنند. اینها قدری بیشتر فکر کنند. رای ندادن هیچ دستاورد و فایده‌ای ندارد و مشکلی از کشور را حل نمی‌کند!

حسن روحانی: مردم رای اعتراضی بدهند!

حسن روحانی مردم را به شرکت در انتخابات با رای اعتراضی دعوت کرد. به گزارش انصاف نیوز، روحانی در دی ۱۴۰۲ گفته بود: می‌توانیم در شرایطی مردم را تشویق کنیم ‎رأی اعتراضی دهند. اگر فرد صالحی بود، مردم را تشویق کنید به او رأی بدهند ولو انتخاب هم نشود اما رأی به او اعتراض به شیوه موجود باشد. در حالی که زمان زیادی تا پایان تبلیغات انتخاباتی باقی نمانده است، حساب کاربری حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران در شبکه‌های اجتماعی این بخش از اظهارات چندی قبل او را بازنشر کرده‌است.

مثل سیبری!

یخبندان سیبریایی در دمای ۲۰ درجه زیر صفر؛ سونگون، ورزقان، آذربایجان شرقی. امروز (۹ اسفند) در غالب مناطق کشور به جز شمال غرب بارش برف و باران رخ می‌دهد همچنین تا پایان هفته هوای سرد در نیمه شمالی کشور ماندگار خواهد بود.

تهدید کارگردان اسرائیلی به مرگ به دلیل انتقاداتش از نظام آپارتاید در اسرائیل

یووال آبراهام و بازل العدرا، فیلمسازان اسرائیلی و عرب در جشنواره فیلم برلین (عکس: خبرگزاری فرانسه)

یووال آبراهام، کارگردان اسرائیلی می‌گوید پس از سخنانش در جشنواره فیلم برلین و انتقاد از نظام آپارتاید در اسرائیل با موجی از حملات مواجه و به مرگ تهدید شده است. فیلم مستند «سرزمین دیگری نیست» به کارگردانی گروهی از فیلمسازان فلسطینی در کنار یووال آبراهام، کارگردان اسرائیلی برنده جایزه بهترین مستند هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) شد.  
به گزارش زمانه، موضوع این فیلم آوارگی فلسطینی‌ها از «مسافر یطا»، یکی از روستاهای کرانه باختری به سبب خشونت‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی است. آبراهام شنبه گذشته، یک روز پیش از پایان جشنواره فیلم برلین جایزه بهترین مستند این جشنواره را به همراه بازل العدرا، فیلمساز و روزنامه‌نگار عرب دریافت کرد. آبراهام روی صحنه برلیناله برای نشان دادن تبعیض‌های اجتماعی گفت: دو روز دیگر ما دو همکار به سرزمینی بازمی‌گردیم که در آن از حقوق برابر برخوردار نیستیم.
سخنان آبراهام در برلیناله واکنش‌های خشم‌آلود بسیاری را چه در اسرائیل و چه در آلمان در پی داشت. حالا یووال آبراهام می‌گوید به خاطر انتقاد از رژیم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به مرگ محکوم شده است. کای واگنر، شهردار برلین در شبکه‌های اجتماعی تلویحاً این کارگردان اسرائیلی را به یهودی‌ستیزی متهم و اعلام کرد که «یهودی‌ستیزی جایی در برلین ندارد.»
او برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین را تحت فشار قرار داد که «چنین حوادثی دیگر تکرار نشود.» اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم اعلام کرد که اتخاذ «مواضع یک‌جانبه» را نمی‌توان به این شکل تحمل کرد. کریستیانه هوفمن، سخنگوی دولت آلمان هم دوشنبه ۲۶ فوریه / ۷ اسفند گفت چنین اظهاراتی را باید «به دقت زیر نظر داشت.»
برخی از شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی اما تأکید کردند که نمی‌توان هرگونه انتقاد از اسرائیل را «یهودی‌ستیزی» به شمار آورد. برای مثال رالف مایکلز، از مدیران موسسه ماکس پلانک و همچنین لیلا الزبیدی، مدیر بخش خارجی بنیاد هاینریش بل به ضرورت گفت‌وگو اشاره کردند. الزبیدی این پرسش را در میان آورد که چنانچه دو فیلمساز، یکی اسرائیلی و دیگر عرب نتوانند روی صحنه برلیناله خواهان عدالت و صلح شوند، از برلین به عنوان یک شهر فرهنگی دیگر چه انتظاری می‌توان داشت؟

اسپوتنیک: رسانه ها از حضور “نیروهای ویژه غربی” در اوکراین خبر دادند

به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه، کنفرانسی برای حمایت از رژیم کی یف به ابتکار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در پاریس برگزار شد. رهبران حدود ده کشور اروپایی از جمله آلمان، بریتانیا، لهستان، دانمارک و هلند به آن دعوت شدند. پس از این نشست، رهبر فرانسه گفت که شرکت کنندگان در آن درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین بحث کردند، اما به اجماع نرسیدند. فایننشال تایمز به نقل از یک مقام ارشد نظامی اروپایی می‌گوید: “همه می‌دانند که نیروهای ویژه غربی در اوکراین حضور دارند، فقط آن را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند”. این مقام افزود که هدف از بیانیه ماکرون “ایجاد بازدارندگی و عدم اطمینان” در روابط با روسیه است. شامگاه سه شنبه، استفان سژورنت، وزیر امور خارجه این کشور ادعا کرد حضور نظامیان غربی در اوکراین به معنای همدستی در درگیری نخواهد بود. سباستین لکورنو، وزیر دفاع این کشور، به نوبه خود گفت که صحبتی از جنگ با روسیه نشده است و غرب در حال فکر کردن به این است که چگونه به مقامات کی یف کمک کند، این موضوع کاملا طبیعی است. کرملین در توضیح سخنان مکرون گفت که چنین تحولی ناگزیر به یک درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و ناتو می‌شود. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، موضوع بحث در مورد امکان اعزام “برخی نیروهای نظامی به اوکراین” را عنصر مهم جدیدی خواند.

هفت زن در ترکیه طی یک روز توسط همسران فعلی یا سابق خود به قتل رسیدند

هفت زن در نقاط مختلف ترکیه طی یک روز توسط همسران فعلی یا سابق خود به قتل رسیدند. شبکه تلویزیونی «خبر ترک» روز سه‌شنبه ۸ اسفند خبر داد که در این روز، «در مجموع، هفت زن به طرز وحشیانه‌ای در ازمیر، بورسا، سقاریه، ارزروم، دنیزلی و استانبول کشته شدند.» این رسانه اعلام کرد: «مظنونان یا همسران فعلی آنها بوده‌اند یا همسرانی که از آنها جدا شده بودند.» این شبکه نام قربانیان را به همراه عکس‌هایشان در وب‌سایت خود منتشر کرده است. بنابر این گزارش، این زنان که بین ۳۲ تا ۴۹ سال سن داشتند، با شلیک گلوله یا ضربات چاقو کشته شدند. دست‌کم سه نفر از ضاربان دست به خودکشی زدند، دو نفر دستگیر شدند و یک نفر که هنگام بازداشت مجروح شده بود، جان باخت. سرنوشت هفتمین نفر که برای کشتن همسرش از زندان فرار کرده بود، نامشخص است. در سال ۲۰۲۳، یک سازمان غیردولتی حقوق زنان به نام «ما زن‌کشی را متوقف خواهیم کرد»، تعداد ۳۱۵ مورد قتل زنان را طی آن سال در ترکیه ثبت کرد که ۶۵ درصد آنها در خانه خودشان کشته شدند. ۲۴۸ مورد دیگر نیز از «مرگ‌های مشکوک» زنان که مقامات آن را «خودکشی» توصیف کرده‌اند در آن سال رخ داد. گروه‌های فمینیستی این تعداد «مرگ مشکوک» را نیز به شخص ثالث نسبت می‌دهند و همچنین به افزایش موارد «سقوط از ارتفاع» زنان در آپارتمان‌های این کشور اشاره می‌کنند. ترکیه در سال ۲۰۲۱ از کنوانسیون شورای اروپا در مورد پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی، معروف به کنوانسیون استانبول کناره‌گیری کرد. این کنوانسیون از مقامات می‌خواهد تا در مورد خشونت علیه زنان تحقیق و مجازات کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی یادشده در این باره خاطرنشان کرده است که در ترکیه «در ۱۵ سال گذشته، تنها سالی که تعداد زنان کشته‌شده کاهش یافت، سال ۲۰۱۱ بود، سالی که کنوانسیون استانبول به تصویب رسید.» در ماه سپتامبر گذشته، دادگاهی در استانبول شکایتی را علیه سازمان «ما زن‌کشی را متوقف خواهیم کرد» به اتهام «فعالیت‌های غیراخلاقی» مطرح کرده بود که این پرونده مختومه شد.

عربستان سعودی در یک روز هفت نفر را به اتهام‌های مرتبط با «تروریسم» اعدام کرد

عربستان سعودی از اعدام هفت نفر به اتهام‌ «ایجاد و تامین مالی سازمان‌ها و نهادهای تروریستی با هدف تضعیف امنیت و ثبات جامعه» خبر داد. این رقم بالاترین تعداد اعدام در یک روز در عربستان سعودی از مارس ۲۰۲۲ تاکنون است که در یک روز ۸۱ نفر به اتهام «تروریسم» اعدام شدند. با اعدام‌های اخیر، تعداد اعدام‌ها در این کشور از ابتدای سال میلادی تاکنون، به ۲۹ نفر می‌رسد که شامل ۱۱ مورد مشابه است. تابعیت این هفت متهم مشخص نشده، اما خبرگزاری فرانسه بر اساس نامشان احتمال داده که سعودی بوده‌اند. وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد بین دسامبر ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۲ دستگیر و سه‌شنبه در ریاض اعدام شدند. عادل السعید، معاون رئیس سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر مستقر در برلین، اتهامات «بسیار مبهم» علیه این افراد و «محاکمه جمعی» آنان را محکوم کرد. او گفت که جنایاتی که گفته می‌شود این افراد مرتکب شده بودند، دقیقا مشخص نشده است. پادشاهی عربستان سعودی در کنار ایران و چین از جمله کشورهایی در جهان است که بیشترین مجازات اعدام را اجرا می‌کند. در سال گذشته میلادی، ۱۷۰ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند که در مقایسه با رقم ۱۴۷ نفر در سال قبل از آن افزایش داشت. سال ۲۰۱۹ نیز تعداد اجرای حکم اعدام در عربستان سعودی ۱۸۷ مورد ثبت شد. به گفته چندین سازمان حقوق بشری، اعدام‌ها در عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

یکی از اعضای پیشین «فراکسیون ارتش سرخ» پس از ۳۰ سال توسط پلیس آلمان دستگیر شد

تصویری از جوانی‌های خانم دنیلا کلتهAP/1988 AP

مقامات آلمانی روز سه شنبه اعلام کردند که یکی از اعضای سابق گروه منحل شده «فراکسیون ارتش سرخ» پس از بیش از ۳۰ سال فرار دستگیر شده است. این زن که دنیلا کلته نام دارد ۶۵ ساله است و بعد از ظهر دوشنبه در آپارتمانی در برلین دستگیر شد. بازرسان گفتند که سرنخ‌هایی برای ردیابی او در ماه نوامبر پیدا کرده‌اند که توانسته به دستگیری این فرد کمک کند.  فراکسیون ارتش سرخ از تظاهرات دانشجویان آلمانی علیه جنگ ویتنام بیرون آمد. این گروه کارزار قهرآمیزی را علیه آنچه که اعضای آن امپریالیسم ایالات متحده و ستم سرمایه داری علیه کارگران می دانستند، راه اندازی کرد. این سازمان در طول عملیات‌های خود ۳۴ نفر را کشت و صدها نفر را مجروح کرد. با این حال این گروه خود را در سال ۱۹۹۸ منحل اعلام کرد. فراکسیون ارتش سرخ یکی از شاخص‌ترین گروه‌های چپ‌گرا در آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود. اعضای این گروه خود را یک گروه چریکی کمونیستی و ضد امپریالیستی معرفی می‌کردند. فریدو دی وری، رئیس اداره پلیس جنایی ایالت نیدرزاکسن، به خبرنگاران گفت که کلته، پاسپورت خارجی دیگر با نام دیگری داشته و با کمک شناسایی اثر انگشت دستگیر شده است. در آپارتمان این زن دو خشاب، مهمات و اسلحه پیدا شده است. کلته یکی از سه عضو سابق گروه ارتش سرخ است که پلیس سال ها به دنبال او بوده است. پلیس او، ارنست ولکر استاب و بورخارد گارویگ را به ۱۲ سرقت در شمال آلمان بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ و همچنین تلاش برای قتل مرتبط می داند.بوده‌اند. مقامات گمان می‌کنند که انگیزه این سرقت‌ها تامین مالی بوده و هیچ هدف سیاسی پشت آنها نهفته نیست. کلته به شهر شمالی وردن منتقل شد، جایی که قاضی دستور داد تا او در انتظار صدور کیفرخواست احتمالی در مورد شش مورد سرقتی که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ انجام شده در بازداشت بماند.  بازرسان گفتند که هنوز نمی‌دانند کلته در سال‌های اخیر کجا بوده، آیا او در آلمان زندگی می‌کرده یا خیر و حتی اطلاع ندارند که او چه مدت در آپارتمانی که در آنجا دستگیر شده حضور داشته است. دو وریس گفت: «ما سال‌هاست که از خود می‌پرسیم چگونه می‌توان به مدت ۳۰ سال به صورت زیر زمینی زندگی کرد. البته ما امیدواریم زمانی که با خانم کلته صحبت خواهیم کرد به پاسخ این پرسش‌ها برسیم.» خانم کلته به همراه دو نفر دیگر از اعضای پیشین گروه ارتش سرخ از سال ۲۰۲۰ در فهرست «تحت تعقیب‌ترین افراد» پلیس اروپا یا همان یوروپل قرار گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=234513 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x