شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

بولتن خبری… تجمعات اعتراضی بازنشستگان مخابرات در بیش از ۲۰ شهر

تجمعات اعتراضی بازنشستگان مخابرات در بیش از ۲۰ شهر

امروز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان مخابرات در سر تاسر کشور به تجمع های اعتراضی هفنگی خود ادامه دادند.
این تجمع های اعتراضی از جمله در شهرهای شهرستان‌های اهواز، اصفهان، اردبیل، سنندج، مریوان، قروه، اراک، تبریز، کرمانشاه، رشت، شیراز، ارومیه، تهران، همدان، بندرعباس، زنجان، بروجرد، خرم آباد، ساریّ، سقز برگزار شد.
این تجمع ها در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالبات بازنشستگان مخابرات، از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، صورت می گیرد. ظ

۱۶ رزیدنت پزشکی در یک سال اخیر خودکشی کردند

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران از خودکشی منجر به مرگ ۱۶ دستیار پزشکی (رزیدنت) طی یک سال گذشته خبر داد. وحید شریعت روز یک‌شنبه ۲۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوزی اسلامی، ایرنا، با استناد به آمار سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که «در یک سال گذشته ۱۶ دستیار تخصصی خودکشی کرده‌اند.» به گفته شریعت در این باره «وزارت بهداشت آمار دقیق‌تر و بیشتری دارد که آن را محرمانه می‌دانند و اعلام نمی‌کنند.» او از این رویه انتقاد کرد و افزود: «هر زمان مشکلی پیش می‌آید، قبل از هر کاری آمارها را محرمانه می‌کنند یا سریع تکذیب می‌کنند.» همچنین محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در گفت‌وگو با ایرنا آمار خودکشی در بین رزیدنت‌ها را «نگران‌کننده» و «معضل مهم برای جامعه پزشکی» دانست و از تشکیل کمیته‌ای در سازمان نظام پزشکی برای بررسی این موضوع خبر داد.

سه متهم سیاسی در دادگاه تجدیدنظر مجموعا به چهارده سال حبس محکوم شدند

حکم حبس محسن حاجی محمدی، رضوانه احمدخان بیگی و بهفر لاله زاری، متهمان سیاسی محبوس در زندان اوین توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به چهارده سال حبس محکوم شده بودند. به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و به این افراد ابلاغ شده، بهفر لاله زاری و همسرش رضوانه احمد خان بیگی هر کدام به پنج سال حبس و محسن حاجی محمدی، دیگر متهم این پرونده به تحمل چهار سال زندان محکوم شدند.
چندی قبل خانم احمد خان بیگی و همسرش آقای لاله زاری، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هر کدام از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی به چهار سال حبس و به بابت تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، مجموعا ده سال زندان محکوم شدند.
همچنین محسن حاجی محمدی با رای قاضی افشاری از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به چهار سال حبس محکوم شد.
رضوانه احمدخان بیگی، فعال مدنی در تاریخ بیست و هفتم شهریورماه، به همراه همسر خود بهفر لاله زاری، زندانی سیاسی سابق، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شدند. آقای حاجی محمدی شهریورماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. محسن حاجی محمدی، رضوانه احمدخان بیگی و بهفر لاله زاری پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته اند.

قوه قضائیه برنده کلاهبرداری «کوروش کمپانی»؛ ۴۶ میلیارد تومان هزینه ثبت شکایت مال‌باختگان 

مالباختگان کوروش کمپانی

اطلاعات منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی و تصاویر فیش‌های پرداختی مالباختگان نشان می‌دهد که هزینه هر ثبت شکایت از شرکت «کوروش کمپانی» ۲۳۰ هزار تومان است که با توجه به تعداد ۲۰۰ هزار مالباخته، ثبت این میزان شکایت بیش از ۴۶ میلیارد تومان درآمد برای قوه قضائیه خواهد داشت. برخی تحلیلگران معتقدند کلاهبرداری ۲ هزار میلیارد تومانی این شرکت فارغ از اظهارات و ادعاهای مالک متواری این کمپانی، بدون همراهی و ذینفع بودن برخی نهادهای امنیتی و قضائی و دستگاه‌های دولتی امکان پذیر نبود. در همین راستا اعلام شده شرکت «کوروش کمپانی» دارای نشان «ای‌نماد» یعنی «نماد اعتماد الکترونیکی» است و همین مساله موجب اعتماد شهروندان به آن شده بود. وب‌سایت «دیجیاتو» به نقل از یکی از مالباختگان نوشته است که «تبلیغ سلبریتی‌ها و نماد اعتماد الکترونیکی» دو عاملی بوده که موجب اعتماد او به شرکت «کوروش کمپانی» شده بود.

مقام‌های زندان وکیل‌آباد مشهد امکان رسیدگی پزشکی مناسب را از عباس واحدیان شاهرودی سلب کرده اند

مقام‌های زندان وکیل‌آباد مشهد عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، فعال مدنی و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» را به‌رغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم کرده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال زندانی او به یک بیماری پوستی دچار شده است. روی پوست او لکه‌های قرمزی ظاهر شده که اخیراً به طرز چشمگیری شدت پیدا کرده است. این منبع تأکید کرده که باوجود این بیماری عباس واحدیان از رسیدگی پزشکی مناسب محروم شده است. این فعال زندانی در اعتراض به همین مسئله در آبان سال جاری دست به اعتصاب زد و از دریافت داروهای خود امتناع کرد. با این‌حال مسئولان زندان او را که به پرتو درمانی و اعزام به بیمارستان نیاز دارد از رسیدگی پزشکی مناسب محروم کرده و تنها به تجویز داروهای غیرتخصصی برای او بسنده کرده‌اند. این زندانی سیاسی همچنین به بیماری‌های دیگری همچون بیماری ریوی، تنگی نفس، تپش قلب، فشار عصبی دچار است. ماموران اداره اطلاعات ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ عباس واحدیان شاهرودی را در شهرستان رضوانشهر بازداشت کردند. شعبه سه دادگاه انقلاب مشهد در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ او را به اتهام‌هایی از جمله «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم کرد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجراست. عباس واحدیان شاهرودی از امضاکنندگان بیانیه‌ای است که ۱۴ نفر از کنشگران مدنی نوشتند و در آن خواهان استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شدند. به‌دلیل امضای این بیانیه او مردادماه ۱۳۹۸ بازداشت و بعد در دادگاه به ۱۰ سال حبس محکوم شد. کتاب «بازگشت چنگیزخان مغول» از جمله آثار عباس واحدیان شاهرودی است که انتشارات خاتم در مشهد آن را منتشر کرده است.

روزنامه شرق به اتهام نشر اکاذیب مجرم شناخته شد

هیأت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی با اکثریت آرا (۱۰ نفر از ۱۲ نفر) مدیر مسؤول روزنامه شرق را به اتهام نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع موضوع گزارش پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مجرم شناختند. اکبر نصراللهی‌، سخنگوی هیأت منصفه گفت: در گزارش پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آمده است: روزنامه شرق در پنج شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ با تیتر چه کسی به جای زنانی که بلیت دارند وارد ورزشگاه شدند نوشته است: مأمورین به سمت زنان گاز اشک آور زدند و آنان را ضرب و شتم کردند. شاکی و وکیل او در اظهارات جداگانه گفتند گزارش پلیس خلاف و کذب است. شرق ننوشته است مأموران پلیس گاز اشک آور زده است آنچه که در گزارش پلیس آمده است با آنچه شرق نوشته است متفاوت است.
برخی از اعضای هیأت منصفه در مباحث خود گفتند انصاف نیست بدون اینکه شاکی جوابی به روزنامه بفرستد پرونده به دادگاه ارسال شود؛ این موضوع با روح قانون مطبوعات انطباق ندارد؛ معتقدم فراجا قانون را رعایت نکرده‌است اول باید جواب می‌دادند و بعد اگر حل و فصل نشد شکایت می‌کردند. سخنگوی هیأت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت هیأت منصفه بعد از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، با ۶ رأی از ۱۱ نفر حاضران هیأت منصفه، مدیر مسؤول روزنامه شرق را مستحق تخفیف دانسته‌اند. نصراللهی در پایان گفت: رأی دادگاه در مورد پرونده اتهام‌های مدیر مسئول روزنامه شرق که به ریاست قاضی کریمی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقباً صادر خواهد شد.

طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین تهران به زبان عبری : برای ۲ میلیون آواره آماده‌اید؟

همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها و حملات حزب الله در مرزهای لبنان و اسرائیل، از جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با شعار “ما قوی‌تر و مصمم‌تر از همیشه‌ایم، شما برای ۲ میلیون آواره‌ آماده‌اید؟” و تهدید اسرائیل رونمایی شد.

مساحت جنگل‌های شمال در آستانه نصف شدن

با وجود این که برخی کارشناسان حوزه منابع طبیعی معتقدند که توسعه ناپایدار عرصه‌های مسکونی و اراضی کشاورزی در یک قرن اخیر باعث شده است که مساحت مجموعه جنگل‌های هیرکانی از حدود ۳ میلیون هکتار به کمتر از ۲ میلیون هکتار کاهش یابد، اما مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید دارند که اولا مساحت جنگل‌های شمال کشور، هیچ‌گاه بیش از ۲.۵ میلیون هکتار نبوده است، ثانیا اگر تعریف جهانی جنگل یعنی عرصه‌های دارای تاج‌پوشش درختی بیش از ۵ درصد را مد نظر قرار دهیم، در حال حاضر مساحت عرصه‌های جنگلی هیرکانی در داخل ایران حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار برآورد می‌شود. به گزارش ایلنا مجموعه جنگل‌های هیرکانی که بخش‌های مختلف آن بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون سال قدمت دارند، شامل تمام عرصه‌های جنگلی است که از شهر آستارا در جمهوری آذربایجان تا شهر گلی‌داغ در استان گلستان واقع شده‌اند و با وجود این که تنها ۶۰ هکتار آن در کشور آذربایجان قرار دارد، اما این جنگل‌ها به عنوان میراث طبیعی مشترک دو کشور آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. در این میان، در حالی که جنگل‌های هیرکانی از معدود عرصه‌های جنگلی در سراسر جهان محسوب می‌شوند که از دو عصر یخبندان جان سالم به در برده‌اند، اما این نگرانی از سوی برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست مطرح شده است که تداوم روند توسعه ناپایدار در شمال کشور موجب شود که طی ۵۰ سال آینده مساحت این جنگل‌ها حدود نصف مقدار کنونی شود. 

تصرف آودیئیفکا، بزرگترین دستاورد روسیه پس از سقوط باهموت

روسیه روز یکشنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) اعلام کرد که پس از عقب راندن اوکراینی‌ها از آودیئیفکا، اکنون کنترل این شهر را در اختیار دارد، اما بعد از این نبرد که یکی از شدیدترین نبردها از آغاز جنگ تاکنون بوده، برخی از نیروهای اوکراینی هنوز در کارخانه بزرگ کک‌ سازی این شهر گرفتار شده‌اند. این کارخانه متروکه در دوران شوروی سابق ساخته شده و زمانی یکی از بزرگترین کارخانه‌های اروپا بوده است. اکنون تقریباً دو سال از روزی می‌گذرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با دستور حمله به اوکراین، جنگی تمام عیار را آغاز کرد و سقوط آودیئیفکا بزرگترین دستاورد روسیه از زمان تصرف شهر باهموت در ماه مه ۲۰۲۳ در جریان این جنگ خونین بوده است. وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای این کشور از میانه خط مقدم هزار کیلومتری، در حوالی آودیئیفکا  ۸.۶ کیلومتر به درون خاک اوکراین پیشروی کرده‌اند. نیروهای روسی نبرد شهری مرگباری را انجام دادند که منجر به ویرانی کامل این شهر خالی از سکنه شد. اوکراین اعلام کرد که پس از ماه‌ها درگیری شدید، سربازان خود را برای نجات از محاصره کامل از منطقه خارج کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از سقوط آودیئیفکا به عنوان یک پیروزی مهم استقبال کرد و آن را به سربازان کشورش تبریک گفت. پس از ناکامی اوکراین در شکستن خطوط روسیه در سال گذشته، مسکو اکنون در تلاش است تا نیروهای اوکراینی را سرکوب کند. در این زمان کی‌یف در فکر بسیج بزرگ نیروهای خود است و رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی، فرمانده جدیدی را برای مدیریت جنگ منصوب کرده است. کرملین در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد: «رئیس دولت این موفقیت را به سربازان روسیه تبریک گفت.» روسیه در عین حال تأیید کرده که شماری از نیروهای اوکراینی هنوز در کارخانه کک سازی آودیئیفکا حضور دارند. این مکان یک نقطه کلیدی برای دستیابی روسیه به هدفش یعنی تضمین کنترل کامل منطقه صنعتی دونباس است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تدابیری برای پاکسازی کامل شهر از شبه‌نظامیان و به دام انداختن واحدهای اوکراینی که شهر را ترک کرده و در کارخانه شیمیایی و کک سازی آودیئیفکا مستقر شده‌اند، در حال انجام است». هنوز هیچ اظهارنظر عمومی از سوی مقامات اوکراینی در این مورد صورت نگرفته است.

لولا، رئیس‌جمهوری برزیل، اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم کرد

رئیس جمهوری برزیل در اجلاس اتحادیه عرب در قاهره AP – Amr Nabil

رئیس‌جمهوری برزیل، لولا دا سیلوا، اسرائیل را به «نسل‌کشی» در نوار غزه متهم کرد و حملۀ اسرائیلی‌ها را قابل مقایسه با کشتار یهودیان توسط نازی‌های آلمان دانست. اما نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در واکنشی تند، اظهارات پرزیدنت لولا را «شرم‌آور» خواند و سفیر برزیل را برای اعتراض احضار کرد.
روز یکشنبه ۲٩ بهمن، لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل که به اتیوپی سفر کرده است، طی یک نشست خبری در آدیس‌آبابا گفت: «آنچه در نوار غزه می‌گذرد جنگ نیست، نسل‌کشی است.» پرزیدنت لولا که به اجلاس سران اتحادیه آفریقا دعوت شده در بارۀ رویدادهای غزه گفت: «این، جنگِ سرباز علیه سرباز نیست. بلکه جنگ سربازان کاملاً آماده علیه زنان و کودکان است.» رئیس‌جمهوری برزیل که در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه بیست (G20) را به عهده دارد گفت: آنچه در نوار غزه در جریان است در هیچ زمان دیگری در تاریخ رخ نداده. اما سپس بلافاصله افزود: «چرا، قبلاً رخ داده: وقتی که هیتلر تصمیم به کشتن یهودیان گرفت.» با اینکه لولا از آغاز جنگ غزه از فلسطینیان طرفداری کرده اما هیچگاه سخنانی به این تندی علیه اسرائیل به زبان نرانده بود.
رئیس‌جمهوری ۷٨ سالۀ برزیل حملۀ حماس به اسرائیل را یک حرکت تروریستی دانسته و آنرا محکوم کرده است. اما وی در ادامۀ جنگ، مواضع انتقادی تندی علیه اسرائیل و عملیات نظامی‌اش در غزه اتخاذ کرد. پرزیدنت لولا همچنین کشورها و سازمان‌های غربی را که کمک‌های خود به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسطینیان (Unrwa) را قطع کرده‌اند، سخت مورد انتقاد قرار داد. اسرائیل ۱۲ تن از کارکنان این نهاد را به همکاری با سازمان حماس متهم کرده است. رئیس جمهوری برزیل به تمسخر و طعنه گفت: «وقتی کشورهای ثروتمند کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان را قطع می‌کنند، عظمت وجدان سیاسی و روحیۀ همبستگی را در نظر من می‌آورند.» او سپس افزود: «وقتی که لازم است خود را بزرگ نشان دهیم، نباید اینقدر کوچک باشیم.» لولا در پایان بار دیگر تأکید کرد که خواهان پایان جنگ و هم‌زیستی دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر است.
ساعتی بعد از این اظهارات، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «سخنان رئیس جمهوری برزیل بسیار خطیر و شرم‌آور است و من همراه با وزیر خارجه، یسرائیل کاتس، تصمیم گرفتیم که فوراً سفیر برزیل در اسرائیل را برای اعتراض احضار کنیم.» یسرائیل کاتس از طریق شبکۀ ایکس خبر داد که این احضار برای فردا – دوشنبه – برنامه‌ریزی شده است.

افشاگری بی‌بی‌سی از رد درخواست سربازان نخبه افغان برای انتقال به بریتانیا

بی‌بی‌سی دریافته است که نیروهای ویژه بریتانیا پس از گرفتن قدرت به دست طالبان در افغانستان، از انتقال نیروهای افغان همرزم خود به بریتانیا جلوگیری کرده‌اند. برنامه خبری «بی‌بی‌سی پانوراما» اسنادی را فاش کرده است که نشان می‌دهد، نیروهای ویژه بریتانیا به‌رغم برخی شواهد قانع‌کننده درخواست اقامت سربازان نخبه افغان را رد کرده‌اند. این در حالی بود که کماندوهای افغان نیروهای ویژه بریتانیا را در برخی از خطرناک‌ترین ماموریت‌ها همراهی می‌کردند. وزارت دفاع بریتانیا گفته است که در حال انجام یک بررسی مستقل است. در اوت ۲۰۲۱ که طالبان به قدرت بازگشتند، اعضای واحدهای نیروهای ویژه افغانستان معروف به «سه‌گانه» از جمله واحدهای نظامی بودند که بیشتر در معرض خطر انتقام قرار داشتند، زیرا از نیروهای ویژه بریتانیا در مبارزه با طالبان حمایت می‌کردند. این سربازان نخبه واجد شرایط درخواست برای اسکان در بریتانیا بودند، اما صدها مورد درخواست آنها رد شد و بنا بر گزارش‌ها، ده‌ها نفر از آن نیروها توسط طالبان شکنجه شدند که به کشته شدن برخی از آنها نیز انجامید.

جلسه دادگاه لاهه در مورد قانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی

وکلای دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه قرار است امروز جلساتی را برای ارائه نظر مشورتی درباره قانونی بودن اشغال سرزمین فلسطینی‌ها به دست اسرائیل از زمان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ آغاز کنند. مجمع عمومی سازمان ملل پیش از جنگ کنونی غزه از این نهاد خواسته بود که در این باره نظر مشورتی ارائه دهد. نظرات مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور نیستند و اسرائیل صلاحیت دادگاه را در این مورد به رسمیت نمی‌شناسد. هیئت فلسطینی شرکت‌کننده در جلسه امروز امیدوار است که نظر دادگاه لاهه به دستیابی به راه‌حل دو دولتی کمک کند. ۲۰ سال پیش، دادگاه دریافت که دیوار جدایی اسرائیل در کرانه باختری ناقض قوانین بین‌المللی است، اما اسرائیل آن حکم را نادیده گرفت.

یمن یک کشتی انگلیسی را هدف قرار داد

سخنگوی نیروهای مسلح حوثی های یمن اعلام کرد: در حمایت از ملت فلسطین و پاسخ به تجاوزگری آمریکا و انگلیس به خاک یمن، یک کشتی انگلیسی را در عملیاتی ویژه در خلیج عدن با چند فروند موشک هدف قرار دادیم. به گزارش روز دوشنبه الجزیره، سرلشکر «یحیی سریع» تاکید کرد: موشک ها به هدف اصابت و باعث توقف کشتی انگلیسی شد. وی افزود: با توجه به میزان خسارت های وارده، این کشتی در معرض غرق شدن در خلیج عدن قرار دارد. سرلشکر سریع گفت: عملیات ما علیه کشتی های صهیونیستی و کشتی های عازم سرزمین های اشغالی تا زمان توقف جنگ علیه نوار غزه و رفع محاصره آن ادامه خواهد یافت. سخنگوی نیروهای مسلح ها حوثی های یمن همچنین از سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی بر فراز خاک یمن خبر داد. وی گفت: نیروهای مسلح ما یک فروند پهپاد آمریکایی از نوع “ام کیو ۹” را در جریان جاسوسی بر فراز استان الحدیده یمن با سلاح مناسب هدف قرار دادند.

آمریکا از انهدام یک «زیردریایی بدون سرنشین» حوثی‌ها خبر داد

تصویری از محموله سلاح‌های کشف‌شده ایرانی در روز ۸ بهمن که در راه رسیدن به حوثی‌ها بود

ارتش ایالات متحده آمریکا برای اولین بار از خنثی کردن حمله یک «زیردریایی بدون سرنشین» گروه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ خبر داده است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه اعلام کرد در پنج حمله‌ای که انجام داده، سه موشک کروز ضدکشتی متحرک، به همراه دو شناور بدون سرنشین هدایت‌پذیر که یکی زیردریایی و دیگری شناور سطحی بود را منهدم کرده است. این حملات بعد از ظهر روز شنبه در فاصله ساعت سه تا هشت بعد از ظهر به وقت محلی انجام شده است. این بیانیه می‌افزاید سنتکام موشک‌های کروز و شناور و زیردریایی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن بعنوان یک «تهدید فوری» علیه ناوهای جنگی و کشتی‌های تجاری شناسایی کرده و آنها را مورد هدف قرار داد. شبکه سی‌ان‌ان می‌نویسد آمریکا حملات متعددی به موشک‌ها و پهپادهای گروه حوثی انجام داده، اما به نظر می‌رسد استفاده از زیردریایی بدون سرنشین، استراتژی جدید این گروه مورد حمایت ایران برای حمله به کشتی‌های تجاری در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ است. هنوز گزارشی از جزئیات زیردریایی‌های بدون سرنشین حوثی‌ها منتشر نشده، اما جمهوری اسلامی ماه گذشته از یک شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور رونمایی کرد و ارتش ایران مدعی شد این شناور تا عمق ۲۰۰ متری آب توان عملیاتی دارد. هم‌زمان نیروی دریایی ارتش ایران از یک شناور سطحی «هوشمند» بدون سرنشین نیز رونمایی کرد. علی تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز آبان امسال اعلام کرد شناورهای سطحی و زیردریایی را مانند پهپادها «هوشمند» کردیم.

یک اتحادیه کارگری در هند اعلام کرد از بارگیری و تخلیه محموله سلاح‌های اسرائیل امتناع می‌کند

اتحادیه کارگران حمل‌ونقل آبی هند که ۳۵۰۰ کارگر در ۱۱ بندر کلیدی هند را نمایندگی می‌کند، اعلام کرده است که از بارگیری سلاح‌هایی که به اسرائیل ارسال می‌شوند یا تخلیه سلاح‌هایی که از اسرائیل می‌آیند امتناع خواهد کرد. این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرده است که «به عنوان کارگران بندر و عضوی از اتحادیه‌های کارگری، همیشه در مقابل جنگ و کشتار مردم بی‌گناه از جمله زنان و کودکان می‌ایستیم.» این بیانیه در ادامه افزود: «حمله اخیر اسرائیل به غزه باعث رنج فراوان هزاران فلسطینی شده است. زنان و کودکان در جنگ از بین رفته‌اند. والدین نمی‌توانستند هویت فرزندان خود را که در انفجارهایی که در همه جا رخ می‌داد کشته شده بودند، تشخیص دهند.» نارندرا رائو، دبیرکل این اتحادیه گفته است که این اقدام در جهت همبستگی با فراخوان اتحادیه‌های کارگری فلسطین انجام شده است. اولین واحد خصوصی تولید پهپاد هند بیش از ۲۰ دستگاه هواپیمای بدون سرنشین «هرمس ۹۰۰» برای پرواز در ​​ارتفاع متوسط و با طول مدت پرواز بالا به اسرائیل فروخته است. پس از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های حمل‌ونقل در دریای سرخ، هند از طریق مسیر زمینی دوبی-عربستان، کالاهای دیگر را به اسرائیل ارسال می‌کند. همچنین با آغاز جنگ اخیر اسرائیل و غزه و محروم‌شدن اسرائیل از بخشی از نیروی کار فلسطینیان، هند و اسرائیل توافقی را برای واردات کارگر از هند امضا کرده‌اند.

بازداشت صدها نفر در روسیه به دلیل سوگواری برای ناوالنی

پس از مرگ الکسی ناوالنی، کنشگر منتقد کرملین، پلیس و نیروهای امنیتی روسیه بیش از ۴۰۰ نفر را به دلیل سوگواری و گرامی‌داشت ناوالنی در ۳۲ شهر روسیه بازداشت کرده‌اند. به گزارش «رویترز»، این بزرگترین موج دستگیری‌ها در رویدادهای سیاسی روسیه از سپتامبر ۲۰۲۲ بوده است. در آن زمان بیش از ۱۳۰۰ نفر در تظاهرات علیه بسیج نیروهای ذخیره برای اعزام به جبهه‌های جنگ اوکراین دستگیر شدند. گروه حقوق بشری «او وی دی اینفو» که درباره آزادی تجمعات در روسیه گزارش می‌دهد، گفته بیشترین تعداد دستگیری‌ها در سن‌پترزبورگ و مسکو رخ داده است، که جاهایی هستند که حمایت از ناوالنی همیشه قوی بوده است. تنها بیش از ۲۰۰ نفر در سن‌پترزبورگ بازداشت شده‌اند. به گفته رویترز، خبرگزاری‌های دولتی روسیه که تحت کنترل کامل کرملین هستند، هیچ اشاره‌ای به رویدادهای گرامی‌داشت ناوالنی نکرده‌اند. آنها همچنین هیچ گزارشی درباره صدها نفری که در سراسر روسیه در سرپیچی از حکم مقامات برای گل گذاشتن در بناهای یادبود ناوالنی حاضر شدند، تهیه نکرده‌اند. فیلم‌هایی که رویترز در سن‌پترزبورگ گرفته است، ده‌ها نفر را نشان می‌دهد که در کنار بنای یادبود قربانیان سرکوب جمع شده‌اند. معترضان روی بنا گل و شمع گذاشتند و برخی سرود خواندند و برخی دیگر همدیگر را در آغوش گرفتند و اشک ریختند. حدود ۳۰ نفر بلافاصله پس از پایان سرود دستگیر شدند. همچنین، فیلم‌هایی که رویترز در مسکو گرفته است، نیروهای مجری قانون را نشان می‌دهد که نزدیک محلی که عزاداران گل و پیام‌هایی در حمایت از رهبر درگذشته مخالفان گذاشته بودند، مردم را در برف روی زمین کنار هم نشانده‌اند.

دولتمند خال، هنرمند و خواننده سرشناس تاجیکستان، درگذشت

دولتمند خال، هنرمند و خواننده مشهور تاجیکستان، روز یکشنبه ۲۹ بهمن در ۷۴ سالگی درگذشت. او که برای پیگیری معالجه بیماری‌اش به مسکو رفته بود در روزهای اخیر به کشورش انتقال یافته و در بیمارستانی در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، بستری شده بود. از این هنرمند به عنوان شاخص‌ترین خواننده سبک «فَلَک‌خوانی» تاجیکستان یاد می‌شود و برخی آوازهای او، از جمله قطعه معروف «دور مشو»، در ایران شناخته‌شده است. یکی از نزدیکان دولتمند خال به بخش تاجیک رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی گفت مراسم خاکسپاری او روز دوشنبه برگزار می‌شود. دولتمند خال (در زمان شوروی: خال‌اف) در سال ۱۹۵۰ در روستایی در منطقه ختلان تاجیکستان زاده شد. بیشتر آوازهای او بر اساس اشعار مولانا است و در یک مصاحبه به رادیو اروپای آزاد گفته بود که شیفتگی به اشعار مولانا و همچنین توانایی در نواختن سازهای مختلف را از پدرش به ارث برده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=234115 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x