دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نتانیاهو طرح آتش بس حماس را رد کرد؛ جنگ ادامه می یابد

بنيامين نتاياهو طرح پيشنهادی حماس برای آتش بس را رد کرد و تکرار کرد تا نابودی حماس به جنگ ادامه می دهد. حماس طرح آتش بسی را پیشنهاد کرده است که به مدت چهار ماه و نیم همه سلاح ها خاموش می شوند. در اين مدت همه گروگان ها آزاد می شوند، اسرائیل نیروهای خود را از نوار غزه خارج می کند و توافق بر سر پایان جنگ حاصل خواهد شد. پیشنهاد این گروه شبه‌نظامی - پاسخی به پیشنهادی است که هفته گذشته توسط میانجی‌های قطری و مصری - در بزرگترین فشار دیپلماتیک تاکنونی برای توقف طولانی نبرد صورت گرفت

بنیامین نتایاهو طرح پیشنهادی حماس برای آتش بس را رد کرد و تکرار کرد تا نابودی حماس به جنگ ادامه می دهد. حماس طرح آتش بسی را پیشنهاد کرده است که به مدت چهار ماه و نیم همه سلاح ها خاموش می شوند. در این مدت همه گروگان ها آزاد می شوند، اسرائیل نیروهای خود را از نوار غزه خارج می کند و توافق بر سر پایان جنگ حاصل خواهد شد. پیشنهاد این گروه شبه‌نظامی – پاسخی به پیشنهادی است که هفته گذشته توسط میانجی‌های قطری و مصری – در بزرگترین فشار دیپلماتیک تاکنونی برای توقف طولانی نبرد صورت گرفت.

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، پس از دیدار با رهبران اسرائیل به کرانه باختری رفته و در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار می‌کند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با رد طرح آتش بس حماس تاکید کرد حملات نظامی تا «نابودی کامل» حماس ادامه خواهد داشت.

نتانیاهو چهارشنبه شب در یک کنفرانس کوتاه خبری گفت که به آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفته از نظر او توقف عملیات نظامی علیه حماس زمینه ساز «حمله خونین دیگری» از سوی این گروه علیه شهروندان اسرائیل خواهد بود و به همین دلیل او تا «نابودی کامل حماس نه نیمی از آن یا بخشی از آن» به حملات نظامی ادامه خواهد داد.

کنفرانس خبری نتانیاهو، عصر امروز – چهارشنبه ۷ فوریه – همزمان با آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با رهبران اسرائیل، در کرانه باختریی مشغول رایزنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

نتانیاهو که تحت فشار شدید از سوی خانواده‌های گروگان‌ها است در کنفرانس خبری کوتاه خود گفت: «تمام اقدامات ما در راستای بازگرداندن گروگان‌هاست و ادامه حملات راه آزادی آنهاست».

حماس طرح آتش بسی را پیشنهاد کرده است که به مدت چهار ماه و نیم همه سلاح ها خاموش می شوند. در این مدت همه گروگان ها آزاد می شوند، اسرائیل نیروهای خود را از نوار غزه خارج می کند و توافق بر سر پایان جنگ حاصل خواهد شد. پیشنهاد این گروه شبه‌نظامی – پاسخی به پیشنهادی است که هفته گذشته توسط میانجی‌های قطری و مصری – در بزرگترین فشار دیپلماتیک تاکنونی برای توقف طولانی نبرد صورت گرفت. اسرائیل هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده است

اسرائیل هنوز واکنشی به این پیشنهاد نشان نداده است. پیشتر اما تاکید کرده است تا زمانی که حماس نابود نشود، نیروهای خود را از غزه خارج نخواهد کرد، بر اساس سندی که رویترز مشاهده کرده، پیشنهاد متقابل حماس سه مرحله از آتش بس را پیش بینی می کند که هر مرحله ۴۵ روز به طول می انجامد. حماس گروگان های باقی مانده اسرائیلی را که در ۷ اکتبر دستگیر کرده با اسرای فلسطینی مبادله می کند. بازسازی غزه آغاز می شود، نیروهای اسرائیلی به طور کامل عقب نشینی می کنند و اجساد مبادله می شود.

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که پیشنهاد متقابل حماس در ابتدا مستلزم تضمین آتش‌بس دائمی نیست، اما پایان جنگ باید در طول آتش‌بس قبل از آزادی گروگان‌های نهایی توافق شود.

بر اساس این سند، در مرحله اول ۴۵ روزه، تمامی زنان اسراییلی گروگان، مردان زیر ۱۹ سال و افراد مسن و بیمار در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد. اسرائیل همچنین در مرحله اول نیروهای خود را از مناطق پرجمعیت خارج خواهد کرد. اجرای مرحله دوم تا زمانی که طرفین به «مذاکرات غیرمستقیم درباره الزامات مورد نیاز برای پایان دادن به عملیات نظامی متقابل و بازگشت به آرامش کامل» پایان ندهند، آغاز نخواهد شد. مرحله دوم شامل آزادی گروگان‌های مرد باقی‌مانده و «خروج نیروهای اسرائیلی به خارج از مرزهای تمام مناطق نوار غزه» است. اجساد و سربازان در مرحله سوم مبادله خواهند شد. این آتش‌بس همچنین جریان غذا و سایر کمک‌ها را برای غیرنظامیان مستاصل غزه که با گرسنگی و کمبود شدید تدارکات اساسی مواجه هستند، افزایش می‌دهد.

یمن حمد، پدر چهار فرزند که در مدرسه سازمان ملل در دیر البلاح در مرکز نوار غزه زندگی می کند، گفت: «مردم خوش بین هستند، در عین حال دعا می کنند که این امید به یک توافق واقعی تبدیل شود که به جنگ پایان می دهد. .او از طریق یک اپلیکیشن پیام‌رسان به رویترز گفت: «مردم منتظر خبر آتش‌بس هستند، آنها با وجود ادامه بمباران‌ها کمی امیدوار هستند».

بلینکن در دوحه گفت: “هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما ما همچنان معتقدیم که توافق ممکن و در واقع ضروری است.” وی در یک کنفرانس خبری با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر پس از ارائه پاسخ حماس صحبت می کرد.شیخ محمد پاسخ حماس را در مجموع “مثبت” توصیف کرد، اما او نیز از ارائه جزئیات خودداری کرد.

حماس در بیانیه خود گفته است با پیشنهاد آتش بس با روحیه مثبت برخورد کرده است. تضمین آتش بس جامع و کامل، پایان دادن به تجاوز به مردم غزه، اطمینان از امدادرسانی، ایجاد پناهگاه و بازسازی خرابی ها، رفع محاصره نوار غزه و مبادله زندانیان از جمله خواست های حماس است. یک مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، روز سه‌شنبه به رویترز گفت که حماس بدون تضمین پاِیان جنگ و ترک غزه توسط اسرائیلی ها، گروگان ها را آزاد نخواهد کرد.

گروگان ها

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید اسرائیل تا زمانی که حماس از بین برود، به جنگ ادامه خواهد داد. اما به گزارش رویترز جنبش اسرائیلی رو به رشدی نیز وجود دارد که خواستار تلاش بیشتر برای بازگرداندن گروگان ها به خانه است، حتی اگر این به معنای توافق با حماس باشد.

یک نظرسنجی منتشر شده توسط یک اندیشکده غیرحزبی به نام موسسه دموکراسی اسرائیل، نشان داد ۵۱ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند برگشت گروگان ها باید هدف اصلی جنگ باشد، در حالی که ۳۶ درصد گفته اند که حماس باید سرنگون شود.

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت ۳۱ نفر از گروگان‌های باقی مانده در غزه کشته شده‌اند. اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که ۱۳۶ گروگان همچنان در غزه نگهداری می شوند، در تنها آتش بس توافق شده در ماه نوامبر ۱۱۰ گروگان اسرائیلی و ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند.

وزارت بهداشت غزه می گوید حداقل ۲۷۵۸۵ فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل کشته شده اند و بیم آن می رود هزاران نفر دیگر زیر آوار مدفون شده باشند.اسرائیل به حملات خود در قلب بخش‌هایی از نوار غزه ادامه می‌دهد. صدها هزار نفر از درگیری‌های قبلی آواره شده‌اند. اسرائیل می گوید ده‌ها مرد مسلح فلسطینی را در ۲۴ ساعت گذشته کشته‌ است.

فلسطینی‌ها امیدوارند فشار دیپلماتیک بلینکن، آتش‌بس را قبل از یورش نیروهای اسرائیلی به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از نیمی از ۲.۳ میلیون نفر جمعیت غزه در ساختمان‌های عمومی و چادرها پناه گرفته اند برقرار کند. توافق پیشنهادی که بیش از یک هفته پیش توسط روسای سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل در نشستی با مصری‌ها و قطری‌ها تنظیم شد، آزادی گروگان‌های باقی مانده توسط شبه‌نظامیان غزه را در ازای توقف طولانی جنگ تضمین می‌کند. منابع نزدیک به مذاکرات گفته اند آتش بس حداقل ۴۰ روز ادامه خواهد داشت و طی آن گروگان های غیرنظامی باقی مانده آزاد خواهند شد. در مراحل بعدی، تحویل سربازان و اجساد گروگان های کشته شده، در ازای آزادی فلسطینی های زندانی در اسرائیل، انجام خواهد گرفت.

فشار بی امان

نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه به فشار بر خان یونس، شهر جنوبی غزه که هفته ها در تلاش برای تصرف آن هستند، ادامه دادند. ساکنان فلسطینی و پزشکان گفتند بمباران هوایی و شلیک تانک ها در طول شب در شهر ادامه داشت و حداقل ۱۴ نفر در حملات هوایی در ساعات قبل از بامداد کشته شدند.

رفح در جنوب غزه نیز مورد حمله هوایی و گلوله های تانک قرار گرفت. مقامات بهداشتی فلسطین گفتند کشته شدگان در رفح از جمله شش پلیس که خودروی آنها مورد اصابت قرار گرفت، بودند.

رهبران اسرائیلی می‌گویند رفح اکنون سنگر یگان‌های رزمی حماس است و هفته گذشته متعهد شدند به زودی به داخل شهر حمله کنند. تهدیدات اسرائیل آژانس‌های امدادی بین‌المللی را نگران کرده است. آن ها می‌گویند یک میلیون غیرنظامی آواره در حصار مرزی با مصر گیر خواهند افتاد. یکی از مقامات اسرائیلی به رویترز گفت تلاش‌ها برای هماهنگی هرگونه حمله زمینی با مصر، از جمله طرح‌هایی برای تخلیه آواره‌های فلسطینی به سمت شمال در جریان است.

محمود عامر و خانواده اش چادر خود را در گورستانی در رفح برپا کرده اند، به این امید که در میان کشته شدگان، از جمله قربانیان جنگ در قبرهای تازه حفر شده، امن تر زندگی کنند. عامر به رویترز گفت: “این بهتر از زندگی در مناطق مسکونی است که خانه ها ممکن است بر سر ما فرو بریزند. هیچ آبی وجود ندارد، هیچ کمک مناسبی وجود ندارد. وضعیت بسیار بد است. مرده ها در آسایش هستند، در حالی که ما، زنده ها، درد داریم.”

https://akhbar-rooz.com/?p=232684 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x