یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

مجموعه خبری… تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان فرهنگی و تأمین اجتماعی در چند شهر

تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان فرهنگی و تأمین اجتماعی در اهواز، تهران و کرمانشاه

همبستگی با همه ی مردم، تعدادی از زنان در تظاهرات بازنشستگان اهواز

بنابر گزارش و تصاویر رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته در شهرهای اهواز، تهران، یزد، کرمانشاه مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری ها و در تهران مقابل صندوق بازنشستگی کشوری دست به تجمع زدند.
بنابر این گزارش کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری ایران در دکل ۸۰، ۸۱، ۳۷،۳۸، ۴۵ و ۲۱ نیز روز سه شنبه برای تحقق مطالبات خود تجمع کرده اند.

دادگاه انقلاب اسلامی غزاله زارع را به سه سال حبس محکوم کرد

غزاله زارع با حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی خرم‌آباد لرستان به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. پایگاه خبری انصاف‌نیوز نوشته که غزاله زارع، شهروند ساکن خرم‌آباد به دلیل اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات با هدف برهم‌زدن امنیت کشور» به دو سال حبس (مجموعاً سه سال زندان) محکوم شده است. براساس این گزارش، قاضی صادرکننده حکم، برای صدور این رأی به مواردی همچون شرکت غزاله زارع به مدت پنج جلسه در کارگاه تحلیل کتاب «بازی نامحدود» استناد کرده است. کتاب بازی نامحدود نوشته‌ی سایمون سینک اثری در حوزه مدیریت کسب‌وکار است. نیروهای امنیتی غزاله زارع را اوایل مردادماه ۱۴۰۲ بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات خرم‌آباد منتقل کردند. غزاله زارع اداره چندین کتابخانه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد. او همچنین با یک مؤسسه خیریه‌ در راستای حمایت از تحصیل کودکان کار و کم‌برخوردار همکاری می‌کند.

حکم ماهان صدرات مرنی از اعدام به ۱۰ سال حبس در تبعید تغییر کرد

قوه قضائیه ایران اعلام کرد حکم ماهان صدرات مرنی از بازداشت‌شدگان سال گذشته از اعدام به «نفی بلد» و تبعید تغییر کرده است. اواخر سال گذشته اعاده دادرسی متهم از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده به شعبه هم‌عرض در دادگاه بدوی ارجاع داده شد. در جریان رسیدگی مجدد دادگاه اعلام کرد حکم محاربه را مجددا تایید کرده اما به جای اعدام او اکنون «به نفی بلد به تحمل ۱۰ سال حبس در تبعید زندان کلیبر آذربایجان شرقی» محکوم شده است. بر اساس این حکم، ماهان صدرات مرنی «از جهت اجتماع و تبانی به تحمل پنج سال حبس، از جهت فعالیت تبلیغی به تحمل یک سال حبس» محکوم شده است. بر اساس قوانین ایران، در میان سه اتهام او مجازات اشد یعنی «نفی بلد» اجرا خواهد شد.

درخواست اعاده دادرسی «حکم اعدام» رضا رسایی، از معترضان ۱۴۰۱، رد شد

مادر رضا رسایی می‌گوید به پرونده پسرش تنها ظرف یک هفته رسیدگی شده و حکم اعدام پسرش بر اساس «علم قاضی» صادر شده است

درخواست اعاده دادرسی رضا رسایی،‌ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که به اعدام محکوم شده است، توسط دیوان عالی کشور رد شد. گروه حقوقی دادبان و سایت «هرانا» دوشنبه دوم بهمن‌ خبر دادند که شعبه اول دیوان عالی کشور «بدون توجه به تمامی ایرادات و ابهامات موجود در پرونده»، درخواست اعاده دادرسی وکلای آقای رسایی را «فاقد شرایط قانونی» دانسته است. این گروه حقوقی دادبان به موارد متعددی از ایرادات موجود در پرونده این شهروند، از جمله «استناد به اعترافات اجباری متهمان پرونده علیه یکدیگر»، «نادیده‌انگاری عامدانه شهادت شماری از متهمان به نفع رضا رسایی» و «عدم توجه به نظر کارشناسی پزشکی قانونی»، اشاره کرده است. رضا (غلامرضا) رسایی پارسال در ارتباط با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و مهرماه امسال به اتهام «مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه»، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه به اعدام محکوم شد و این حکم اوایل دی‌ماه در دیوان عالی کشور به تأیید رسید. سازمان عفو بین‌الملل ۱۴ دی‌ماه درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام آقای رسایی ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف اجرای آن شد. مادر این معترض بازداشت‌شده اخیرا در یک پیام ویدئویی گفته بود که برای فرزندش پرونده ١۵٠٠ صفحه‌‌ای تشکیل شده و این پرونده ظرف یک هفته بررسی و حکم اعدام پسرش بر مبنای «علم قاضی» صادر شده است. مادر رضا رسایی با تأکید بر «بی‌گناهی» فرزند خود افزوده بود که پرونده او نواقص زیادی دارد و چند نفر دیگر در رابطه با این پرونده مشترک «تحت تعقیب» هستند.

احتمال اجرای حکم کور کردن چشم یک معترض در روزهای آینده

سازمان حقوق بشر ایران؛ یک معترض که در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در فرخ‌شهر استان چهارمحال و بختیاری به اتهام پرتاب سنگ به سمت یک مأمور نیروی انتظامی و کورشدن چشم چپ این مأمور محاکمه شده بود، در خطر فوری اجرای حکم قصاص چشم قرار دارد. سازمان حقوق بشر ایران با محکوم‌کردن احکام غیرانسانی قصاص عضو، از جامعه جهانی خواسته است تا دیر نشده، در تماس با مقام‌های جمهوری اسلامی هرچه در توان دارند برای توقف اجرای این حکم و لغو آن به کارگیرند.
سیدمهدی موسویان اهل فرخ‌شهر در تاریخ دهم دی‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت و متهم به پرتاب سنگ به سوی یک سرهنگ نیروی انتظامی شد. این سنگ به چشم چپ مامور اصابت کرد و باعث نابینایی او شد. به‌رغم انکار سیدمهدی موسویان، جلسه دادگاه در تاریخ هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ تشکیل شد و او را مقصر دانست. شاکی تقاضای خود را مبنی بر قصاص بینایی چشم چپ و مطالبه دیه مطرح کرد. اکنون سیدمهدی به کورشدن چشم چپ محکوم شده و قرار است طی روزهای آینده حکم او در شهرکرد اجرا شود. یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت که شاکی ۱۴ میلیارد تومان خواسته بود تا از قصاص چشم منصرف شود اما خانواده سیدمهدی موسویان توان جمع‌آوری چنین مبلغی را نداشته‌اند.

امیر شاه ولایتی پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد

امروز سه شنبه سوم بهمن ماه، امیر شاه ولایتی، شهروند ساکن تهران و از آسیب دیده گان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به دادسرای اوین احضار شد. این شهروند پس از تفهیم اتهام بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “امروز سه شنبه سوم بهمن ماه، در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اوین، آقای شاه ولایتی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه باغی و اقدام علیه امنیت کشور مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و بازداشت شد. وی پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است.”

سخنگوى جبهه اصلاحات ایران: اصلاح‌طلبان به انتخابات تهی از معنا تن نمی‌دهند

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران با تأیید خبر تصویب راهبرد انتخاباتی این جبهه براى انتخابات ۱۴۰۲ در جلسه روز گذشته مجمع عمومى اعلام کرد: براساس این راهبرد، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیر رقابتی، غیر منصفانه و غیر مؤثر در اداره کشور و سرنوشت شهروندان شرکت کنند. بخش هایی از سخنان او:
یکى از مهم‌ترین تکالیفى که این راهبرد براى اصلاح‌طلبان مشخص کرده برقرارى ارتباط نهادینه با جامعه و نهادهاى مدنى به عنوان عامل تعیین کننده در مواجهه با انتخابات است؛ چرا که بدون عاملیت مردم، نمى توان انتخاباتى منصفانه و رقابتى برگزار کرد. این تکلیف اصلاح طلبان را مقید مى کند که هرگز در یک انتخابات نمایشى و حاشیه اى شرکت نکنند.
یکى از اتفاقاتى که در چند ماه پیش رخ داد اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس فعلى بود، مجلسى که برایند حضور و نگاه اقلیتى از مردم است و مثل سایر ارکان حکومت عنان همه امور کشور را در دست دارد. در این اصلاحیه که به رویه‌هاى غلط گذشته صورت قانونى بخشیده شده، هیچ جایى براى تشویق و ایجاد انگیزه حضور در انتخابات براى مردم باقى گذاشته نشده است. در عین حال در رفتار مجریان و ناظران انتخابات هیچ نشانى از تغییر رویه و اصلاح رفتار گذشته دیده نمى‌شود.
این راهبرد به معنای عبور اصلاح‌طلبان از صندوق رأی نیست. برعکس اصلاح‌طلبان موظف‌ می‌شوند به‌رغم عدم مشارکت در چنین انتخاباتی تمامی مساعی خود را برای اقناع یا الزام حاکمیت به برگزاری انتخابات آزاد از یک‌سو، و آشتی جامعه با سیاست و صندوق رأی از سوی دیگر به کار بگیرند. 
به نظر مى‌رسد گزینه نبودن امکان شرکت در انتخابات محتمل‌ترین است.

دولت احتمالا با کاهش سهمیه بنزین آزاد بنا دارد قیمت را افزایش دهد / استیضاح وزیر نفت کلید خورد

نماینده چابهار در مجلس گفت احتمالا دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است. معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در مصاحبه با عصر ایران گفت: ما احتمال می دهیم دولت بنا دارد قمیت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است. در واقع به مرگ گرفته است که مردم به تب راضی شوند. وی افزود: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت آزاد و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان برای مردم ایجاد شده بنده به اتفاق یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم و در حال جمع آوری امضا هستیم. براساس تغییرات جدید، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.  همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

خبرهای جهان

رهبر حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان: تا سال ۲۰۲۹ قدرت را می گیرم و رفراندم برگزار می کنیم

یک روز پس از برگزاری “آخر هفته امید” در آلمان، آلیس وایدل رهبر ۴۴ ساله حزب آلترناتیو برای آلمان بی توجه به تظاهرات اعتراضی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار آلمانی در یک مصاحبه با روزنامه فاینشنال گفت که حزب او در سال ۲۰۲۹ قدرت را در دست می گیرد و خروج آلمان از اتحادیه اروپا را به همه پرسی خواهد گذاشت.
انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن امسال برگزار می شود. حزب آلترناتیو برای آلمان تابستان سال گذشته در نشست ماگدبورگ فهرست نامزدها و برنامه خود برای این انتخابات را تصویب کرد. در همین برنامه آمده است: “ما معتقدیم اتحادیه اروپا غیرقابل اصلاح و یک پروژه شکست خورده است. به این دلیل تلاش می کنیم “اتحادیه ملت های اروپا” را تشکیل بدهیم که اتحادیه اقتصادی جدیدی با رعایت استقلال اعضای خود خواهد بود”. اگر قانون اساسی اجازه برگزاری همه پرسی را بدهد، پیروزی راستگرایان آلمان در این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا غیرممکن نیست، زیرا توده های مردم آلمان همچنان ورود این کشور به اتحادیه اروپا و حوزه یورو را یکی از دلایل رشد سرسام آور قیمت ها و کاهش قدرت خرید خود در دو دهه اخیر می دانند. در یک نظر سنجی که نتایج آن را شبکه تلویزیونی شمال آلمان منتشر کرد، اگر روز یکشنبه ۲۱ ژانویه انتخابات مجلس فدرال برگزار می شد، حزب آلترناتیو ۳۱ درصد آرای مردم را در چهار ایالت شمالی کسب می کرد. همزمان، نتایج یک نظرسنجی سراسری نیز در روزنامه بیلد منتشر شد که نشان می داد در چنین انتخابات فرضی، آلترناتیو با کسب ۲۲ درصد ارای مردم در سراسر آلمان جایگاه دوم را پس از اتحاد دموکرات مسیحی کسب می کرد.

ترفند ریشی سوناک جواب نداد،مجلس اعلای بریتانیا تصویب طرح اعزام پناهجویان به رواندا را به تاخیرانداخت

مجلس اعیان بریتانیا با رأی به تأخیر در تصویب معاهده با رواندا، ضربه ای به طرح جنجالی دولت برای اعزام مهاجران به این کشور آفریقایی وارد کرد. دولت باید در گام نخست امن بودن رواندا را اثبات کند. این اقدام ضربه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا است که این طرح را خواسته مردم این کشور خوانده و از مجلس اعیان خواسته بود آن‌را تصویب کند. 
به گزارش یورو نیوز، اکثریت نمایندگان شامل ۲۱۴ در مقابل تنها ۱۷۱ نماینده به تاخیر در تصویب معاهده‌ای که میان لندن و کیگالی به امضا رسیده رای دادند. این تاخیر برای آن در نظر گرفته شده تا دولت بریتانیا بتواند اثبات کند رواندا کشوری امن برای مهاجرانی است که به آنجا فرستاده می‌شوند.  طرح اعزام پناهجویان غیرقانونی به رواندا به یکی از طرح‌های اساسی دولت ریشی سوناک تبدیل شده و او تلاش می‌کند با اجرای آن نظر مساعد جریان‌های دست راستی و ضد مهاجر را جلب نماید. سوناک هندی تبار که بدون حضور در انتخابات و پس از کنار رفتن لیز تراس به قدرت رسید دوران فاجعه‌باری را در قدرت تجربه کرده و سیاست‌های او به عنوان نخست وزیر مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها را نسبت به عملکرد او در بریتانیا افزایش داده است. در چنین شرایطی او با سرمایه‌گذاری روی جریان‌های راست‌گرای حزب محافظه‌کار طرح اخراج پناهجویان به رواندا را به عنوان یکی از اولویت‌های سیاسی خود تعریف کرده و قول داده فعالیت قایق‌های مهاجران از مسیر کانال مانش را متوقف کند. با توجه به افزایش مخالفت‌ها با عملکرد ریشی سوناک و عدم توفیق او در پیشبرد سیاست‌های داخلی و بین‌المللی، احتمالا او مجبور خواهد شد زودتر از موعد از پیش تعیین شده و در همین سال ۲۰۲۴ انتخابات سراسری را برگزار کند.

زلزله‌ای با قدرت هفت درجه غرب و جنوب غربی چین را لرزاند

نیروهای نظامی در حال جست‌وجوی خانه‌های ویران‌شده

زلزله‌ای با قدرت هفت درجه مناطق غربی چین در امتداد مرز با قرقیزستان را در نخستین ساعات روز دوشنبه لرزاند و بر اساس آخرین گزارش‌ها که روز سه‌شنبه، سوم بهمن، منتشر شده است، رانش زمین در مناطقی باعث مرگ ۲۰ تن شده است. این زمین‌لرزه در مناطق کم‌جمعیت استان زین‌جیانگ حدود ساعت دو بامداد سه‌شنبه رخ داد و ده‌ها خانه را ویران کرد. شهر آچتورپان (ووشی) در ناحیه آکسو مرکز زلزله اعلام شده و به گزارش رسانه‌های چین، ۲۰۰ نیروی امدادی به محل اعزام شدند. مسئولان این ناحیه می‌گویند جمعیت آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳۳ هزار تن بوده است. اغلب مردم مناطق روستایی زلزله‌زده آچتورپان از اویغورها هستند، اقلیتی مسلمان که توسط حکومت مرکزی چین تحت آزار، تلاش برای یکسان شدن با اکثریت و بازداشت دسته‌جمعی قرار گرفته‌اند. گزارش‌های اولیه حاکی از زخمی شدن شش تن و ویرانی بیش از ۱۲۰ خانه بود، اما سپس رسانه‌ها اعلام کردند در رانش زمین حوالی ساعت ۶ صبح دوشنبه در جنوب غربی چین، دست‌کم ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. تلویزیون دولتی چین اعلام کرد در استان یون‌نان در جنوب غربی این کشور ۲۰ نفر «بدون علائم حیاتی» پیدا شدند و ۲۴ تن دیگر هنوز مفقود هستند. سه نفر نیز توسط نیروهای امدادی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند. سازمان زمین‌شناسی آمریکا قدرت زلزله را هفت ریشتر تخمین زده و گفته که در رشته کوه تیان‌شان رخ داده است. این منطقه در سال ۱۹۷۸ نیز محل وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۱ بود. گزارش شده در دو دهکده در نزدیکی شهر ژائوتونگ، رانش زمین باعث ریزش کوه روی خانه‌ها شده است. یک شاهد عینی به تلویزیون دولتی چین گفت: «کوه فرو ریخت و ده‌ها تن دفن شدند.» این مرد که با نام گو معرفی شد، همچنین افزود چهار تن از اقوامش زیر آوار ناشی از ریزش کوه گرفتار شده‌اند. مقام‌های محلی روز سه‌شنبه گفتند زلزله باعث رانش زمین و ریزش کوه از بالای یک صخره با شیب تند شده است.

صدور حکم بازداشت ۱۴ نفر در ونزوئلا به اتهام توطئه برای ترور مادورو

دادستان کل ونزوئلا، دوشنبه اعلام کرد ۱۴ حکم بازداشت برای افراد غیرنظامی و پرسنل نظامی سابق این کشور به اتهام توطئه علیه دولت کاراکاس صادر کرده است. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا اخیرا مدعی شد توطئه‌هایی برای ترور وی و دیگر مقامات دولت او کشف شده است. به گزارش «رویترز»، مادورو در ۱۵ ژانویه به قانونگذارانی که حامی دولت وی هستند گفت که چند توطئه‌ علیه او و شخصیت‌های بلندپایه دولتی بین ماه مه و دسامبر افشا شده است. او مدعی شد که توطئه‌ها شامل برنامه‌هایی برای ترور او و ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا بوده است. طارق صعب، دادستان کل این کشور، گفت که متعاقباً در ۱۹ ژانویه از دادگاه خواست تا حکم بازداشت افرادی که در این توطئه‌ها دخیل بودند را صادر کند. صعب افزود که حدود ۳۲ نفر، از جمله غیرنظامیان و اعضای ارتش، به دلیل دست داشتن در این توطئه‌ها بازداشت شده‌اند. به گفته صعب: «پنج نقشه فاش‌شده، پنج نقشه‌ای که می‌خواستم آنها را به عنوان یک توطئه توصیف کنم… همگی همانطور که توضیح داده‌ام برای رسیدن به یک حکم قطعی و نهایی با حداکثر مجازات تحت پیگرد قانونی هستند.» دفتر دادستان کل ونزوئلا دستور بازداشت تامارا سوجو فعال حقوق بشر، و سباستیانا بارائز روزنامه‌نگار، که هر دو در خارج از کشور زندگی می‌کنند، را به دلیل مشارکت در این توطئه ادعایی در پایان سال گذشته صادر کرد. در واکنش به این امر، سوجو در حساب «ایکس» خود مدعی شد که دولت ونزوئلا مدافعان حقوق بشر را هدف قرار داده است، و گفت: «دادستان کل به جرم‌انگاری کار وکیلان و مدافعان حقوق بشر ادامه می‌دهد.» به گفته رویترز، وزارت دفاع ونزوئلا ادعا کرد که این توطئه‌گران برای انجام عملیات ترور خود علیه دولتمردان این کشور روی کمک اعضای ارتش حساب باز کرده بودند، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=231123 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x