جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

مجموعه خبری… ۲۵۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت در انتظار اجرای حکم اعدام

۲۵۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت در انتظار اجرای حکم اعدام

فلاح میری دادستان استان گیلان و دیگر عوامل زندان قصد دارند که اعدام ۲۵۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت را سرعت بخشند. به گزارش کانون حقوق بشر ایران، هم اکنون ۲۵۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می برند. دادستان استان گیلان فلاح میری و محمدی مدیرکل سازمان زندان های استان گیلان به دستور رئیس قوه قضاییه ماههاست در تلاشند که اجرای حکم اعدام این زندانیان را سرعت ببخشند. یک منبع موثق درباره طرح مسئولان قضاییه استان گیلان گفت: «بعد از شورش ۱۷ مهر ۱۴۰۱، در زندان مرکزی رشت که رسوایی دیگری از جنایت های رژیم ولایت فقیه بود، رئیس قوه قضاییه ایران محسنی اژه ای در نامه ای خطاب به دادستان گیلان مهدی فلاح میری دستور داد که سریعا زندانیان محکوم به اعدام تعیین تکلیف شوند و جمعیت زندانیان محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت کاهش یابد. به این منظور مسئولان و مددکاران زندان، به دستور دادستان گیلان فلاح میری به جای درخواست اجازه زندانیان، اقدام به نوشتن ماده ۴۲۹ برای زندانیان محکوم به اعدام کردند. مدیر کل سازمان زندان های گیلان محمدی و دادستان فلاح میری در کمتر از ۱۰ روز برای شاکیان دعوتنامه فرستاده و در جلسه ای به شاکیان گفتند پرونده شما آماده اجراست». این منبع می افزاید: « از آنجا که خوی وحشیگری و قتل عام و کشتار از صفات بارز خامنه ای و زیردستانش است در این جلسات از رضایت دادن صحبتی در بین نبود. بلکه محمدی و فلاح میری با دادن اطلاعات دروغین سعی در ترساندن شاکیان کردند تا سریعتر بتوانند آنان را راضی به اجرای حکم اعدام زودهنگام کنند. آنان به دروغ به شاکیان می گفتند اطلاعاتی در دست داریم که زندانی به دلیل بغض و کینه ای که از شما دارد بعد از آزادی خسارت های جبران ناپذیری به شما و خانواده تان وارد خواهد کرد. محمدی و فلاح میری با ترفندهای گوناگون بسیاری از شاکیان را راضی به اجرای حکم کردند به طوری که در عرض ۸ ماه بیش از ۵۵ زندانی محکوم به اعدام را به دار آویختند». بر اساس همین گزارش مسئولان زندان خانواده های شاکی را که قصد اجرای حکم زندانیان را نداشتند مورد تهدید قرار داده و به ایشان گفتند: اگر حکم را اجرا نکنید شما را به جرم معاونت و دست داشتن در قتل جهت رسیدن به ارث و میراث زودهنگام بازداشت کرده و دادگاهی می کنیم. همین منبع اضافه می کند: «اگر مدتی اعدام ها به تاخیر می افتاد بیش از ۷۵ درصد اعدام شدگان با پرداخت خونبها از شاکیان رضایت می گرفتند که با اقدامات رئیس قوه قضاییه محسنی اژه ای، دادستان گیلان مهدی فلاح میری و مدیرکل سازمان زندان های گیلان محمدی میسر نگردیده است».  روز یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱، زندانیان در زندان لاکان رشت (زندان مردان) در همراهی با اعتراضات مردمی، شورش کرده و درگیری گسترده ای بین زندانیان و ماموران زندان ایجاد شد.

حمایت خانواده‌های دادخواه از رضا رسایی و مجاهد کورکور

شماری ازخانواده‌های دادخواه جانباختگان راه آزادی با انتشار مطلبی مشترک در حساب شبکه اجتماعی ایکس در حمایت از رضا رسایی و مجاهد کورکور، زندانیان محکوم به اعدام نوشتند:
مردم عزیزمون که همیشه کنار ما بودید و با قدم‌هاتون، با اشکهاتون و با صداتون به دنیا نشون دادید که جمهوری‌اسلامی مثل آب خوردن آدم میکشه و مرزی برای جنایت‌ نداره؛ ما خانواد‌ه‌های دادخواه دردمندانه خواهش میکنیم، بار دیگه کنار هم از جان در خطر رضا رسایی و  مجاهد کورکور بنویسیم.

۲۹۹ کولبر در سال ۲۰۲۳ کشته و زخمی شدند

کولبر

وب‌سایت «کولبر نیوز» در گزارش سالانه خود اعلام کرد که آمار ثبت شده نشان می‌دهد که در سال ٢٠٢٣ میلادی، در مجموع ٢٩٩ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های غربی بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شده‌اند. وب‌سایت «کولبرنیوز» که خبرهای مربوط به مناطق کردنشین و فعالان کرد را پوشش می‌دهد اعلام کرده که حوادث پیش آمده برای کولبران در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بوده و از این تعداد در مجموع ۳۲ کولبر کشته و ٢۶۷ کولبر نیز زخمی شده‌اند. نکته قابل تامل در این گزارش تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و بروز ۲۶۱ حادثه منجر به کشته و زخمی شدن کولبران است. این گزارش نشان می‌دهد که از مجموع ۲۹۹ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها کودک زیر ١٨ سال بوده‌اند. پیش از این سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار گزارش از کشته و زخمی شدن ٣٣٣ کولبر طی سال گذشته میلادی خبر داده بود. بر اساس گزارش‌ها، شلیک مستقیم به کولبران در یک سال اخیر شدت گرفته است و آمار کشته و زخمی‌شدگان نیز این موضوع را ثابت می‌کند.

بیش از ۷ هزار زباله‌گرد در پایتخت فعالیت می‌کنند

زباله گردی در تهران. عکس: روزنامه دنیای اقتصاد

یک روزنامه در ایران در گزارشی به موضوع زباله‌گردی در پایتخت پرداخته و از فعالیت بیش از ۷ هزار زباله‌گرد با گردش مالی ۳/۵ میلیارد دلاری سالانه پسماند خبر داده است. روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارش میدانی خود زباله‌گردی را به «سریال بازی مرکب» تشبیه کرده و نوشته که بیش از ۷ هزار زباله‌گرد هر روز صبح باید سطل‌های‌ سرکوچه‌ هر منطقه را بجویند تا رضایت «سلاطین پسماندها» را جلب کنند. ابوعلی گلزاری، متخصص مدیریت پسماند در مورد درآمدهای این بخش به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته است: «چرخش مالی این سلاطین بر اساس آمار اتحادیه بازیافت پسماند گاهی سالانه به ۳/۵ میلیارد دلار می‌رسد.» گلزاری تاکید کرده که اگر زباله‌های خشک زباله‌های شهری، کارخانه‌ای و ساختمانی را با هم در نظر بگیریم گردش مالی این تجارت سالانه به «ده‌ها میلیارد دلار» هم می‌رسد. گلزاری معتقد است در تهران ۷ هزار نفر و در کشور ۲۵ هزار نفر زباله گرد وجود دارد و روزنامه منتشر کننده گزارش نیز تاکید کرده که «زباله‌گردها آخرین حلقه‌های مافیای زباله هستند.» گزارش‌ها نشان می‌دهد نه عزمی برای استفاده بهینه از این فرصت وجود دارد و نه اراده‌ای برای برخورد با «مافیای زباله»، بر همین اساس است که نه تنها سود تا ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور ایجاد نمی‌شود بلکه به نوشته «دنیای اقتصاد»، سازمان محیط‌زیست برآورد کرده، «مدیریت نابسامان پسماند؛ ۴۴ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.»

امیربانو کریمی، استاد سرشناس ادبیات فارسی درگذشت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امیربانو کریمی، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و از کارشناسان سبک هندی یکشنبه ۱۰ دی در ۹۲ سالگی در ساری درگذشت. گلزار مصفا، دختر او، به ایسنا گفت مادرش از یک ماه پیش به خاطر آلودگی هوای تهران به ساری رفته بود. امیربانو کریمی در سال ۱۳۱۰ زاده شد و پس از اخذ دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران به تدریس در این دانشگاه پرداخت. او فرزند کریم امیری فیروزکوهی قصیده‌سرای برجسته معاصر، و همسر مظاهر مصفا شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی بود و یکی از فرزندان او علی مصفا بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران است.«تصحیح انتقادی جوامع الحکایات و لوامع الروایات» (چهار جلد)، جمع‌آوری و حاشیه‌نویسی و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی، «طرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی»،«تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی»،«منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی» از آثار اوست. امیربانو کریمی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد. او برای همدردی با مصیبت‌دیدگان انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران در دی ۱۳۹۸، از شرکت در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی انصراف داد. او با انتشار یادداشتی کوتاه در ۲۳ دی ۱۳۹۸، ضمن اعلام انصراف از شرکت در جایزه کتاب سال، دلیل دیگر این تصمیمش را «تسکین شرمساری خود» از سال‌ها تدریس «پرهیز از دروغ و نامردمی» به دانشجویان و نیز سال‌ها تنفس در «فضای مسموم دروغ و ریا در دانشگاه تهران» عنوان کرد. امیربانو کریمی یادداشت خود را با این عنوان آغاز کرده بود: «کار ملک از نابسامانی ز میزان درگذشت».

سه روزنامه‌نگار زن محبوس در اوین را از تماس تلفنی و ملاقات محروم کردند

مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی نسیم سلطان‌بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، سه روزنامه‌نگار زن محبوس در زندان اوین را از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم کردند. ایران جلیلی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، با انتشار این خبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «روز گذشته ما و خانواده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی به زندان اوین مراجعه کردیم، اما اجازه ملاقات به ما داده نشد. مسئولان علت این محدودیت را استفاده نامتعارف از تلفن زندان عنوان کردند و گفتند این محرومیت‌ها تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد یافت.» ایران جلیلی روز گذشته نیز از ممنوعیت تماس نسیم سلطان‌بیگی خبر داده بود. او نوشت که «پس از بازدید برخی قضات دادگاه‌ها از زندان اوین، حق تماس نسیم سلطان بیگی و تعدادی دیگر از زندانیان برای یک ماه لغو شد.» شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران پیشتر نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال حبس محکوم کرده بود. این دو روزنامه‌نگار در سال ۱۴۰۱ به خاطر رسانه‌ای‌کردن قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بودند. نسیم سلطان‌بیگی نیز اوایل شهریور سال جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و یک ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی (دو سال منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور) محکوم شده بود. این حکم را شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در اواخر شهریور ماه تایید کرد. سلطان‌بیگی پیشتر نیز در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۹۲-۹۱ سابقه بازداشت و حبس به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری را داشته است.

خودکشی یک دختر دانش‌آموز دیگر در قبرستان دهدشت

دختری دانش‌آموز به نام مینا صادقی از اهالی چرام، ساکن شهر دهدشت از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد در قبرستان این شهر دست به خودکشی زد. به گزارش منابع محلی دلیل خودکشی اختلاف دختر با خانواده اش بر سر مسئله ازدواج بوده است. پدر عین حال با توجه به برخی شواهد در صحنه مرگ، همچون زخمی بودن صورت و کوتاهی طناب، احتمال قتل نیز وجود دارد. در سالهای اخیر موارد متعددی از خودکشی دختران جوان در این استان گزارش شده است.

پنج نفر را به اتهام سرقت مسلحانه در زندان مرکزی کرج اعدام کردند

پنج متهم پرونده سرقت مسلحانه در چند استان ایران را بامداد دوشنبه ۱۱ دی در زندان مرکزی کرج اعدام کردند. حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت که این پنج نفر که آن‌ها را ساکن «یکی از استان‌های غربی کشور» خواند، متهم به انجام ۱۴ مورد سرقت مسلحانه بودند. هویت این پنج زندانی اعدام‌شده در گزارشی که ایسنا و خبرگزاری میزان از اجرای این حکم منتشر کردند، مشخص نشده است. عمده جرایمی که به این افراد نسبت داده شده مربوط به دزدی احشام و همچنین سرقت از کامیون‌های حمل میلگرد و تیرآهن است. دادگستری البرز مدعی است که آن‌ّ‌ها «۱۴ فقره سرقت مسلحانه با انواع سلاح‌های سرد و گرم از جمله «کلاشینکف» در استان‌های مختلف کشور» انجام داده‌اند. استان‌های البرز، قم، همدان، مرکزی، لرستان و خوزستان هم به عنوان محل وقوع این جرایم اعلام شده است. براساس اطلاعاتی که دادگستری استان البرز منتشر کرد این پنج نفر به اتهام «سرقت‌های باندی و مسلحانه منتهی به ناامن کردن راه‌ها و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و خسارت عمده به اموال مردم» در دادگاه انقلاب کرج محاکمه و به اعدام محکوم شدند و رای صادره به تایید دیوان عالی کشور رسید. از فرآیند محاکمه، نحوه دادرسی، نحوه انتساب اتهام و دسترسی متهمان اعدام‌شده به وکیل هیچ اطلاعی در دست نیست.

خبرهای جهان

پوتین: حملات روسیه به اوکراین تشدید خواهد شد؛ پنج نفر در دونتسک و اودسا کشته شدند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه ۱ ژانویه (۱۱ دی)، به هنگام بازدید از یک بیمارستان نظامی، اعلام کرد که مسکو به تلافی حملات بی‌سابقۀ اخیر ارتش اوکراین به شهر بلگورود در خاک روسیه، حملات خود به اوکراین را تشدید خواهد کرد. ولادیمیر پوتین تأکید کرد: «این حملات علیه تأسیسات نظامی اوکراین صورت خواهد گرفت و هیچ جنایتی علیه غیرنظامیان بی‌پاسخ نخواهد ماند؛ این یک امر قطعی است». در همین حال، اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که در نخستین ساعات سال نو میلادی با حملۀ بی‌سابقۀ روسیه با به‌کارگیری ۹٠ پهپاد شاهد روبرو شده است که به طور ویژه شهرهای لویو و اودسا را هدف قرار داده است. نیروی هوایی اوکراین با بیان اینکه «دشمن در حملۀ اخیر خود از تعداد پهپادهای تهاجمی بی‌سابقه‌ای استفاده کرده است»، در ادامه تأکید کرد که ۸٧ فروند از ۹٠ پهپاد انفجاری شاهد که توسط نیروهای روسیه از چهار جهت پرتاب شده بود را رهگیری و منهدم کرده است.  نیروی هوایی اوکراین همچنین تصریح کرد که روسیه در این حملات با استفاده از چهار موشک زمین به هوای «اِس-٣۰۰» منطقۀ خارکیف را هدف قرار داده و با به‌کارگیری سه موشک ضد رادار نیز مناطق خرسون و زاپوریژیا را مورد حمله قرار داده است. بنا به گفتۀ آندری سادووی شهردار منطقۀ لویو، در پی حملات هوایی روسیه به این منطقه، یک دانشگاه و یک موزه که تاریخ آن به دو شخصیت ملی‌گرای اوکراینی و همدستان نازی‌ها مرتبط است، ویران شدند. گزارش ها حاکی از آن است که حملات جدید روسیه به دونتسک و اودسا دست کم پنج کشته بر جای گذاشته است. اولگ کیپر فرماندار اودسا، در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که در جریان حملات اخیر روسیه به اودسا در جنوب اوکراین، یک نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. بنا به گفتۀ مقامات محلی، یک کودک نیز در خملنیتسکی مجروح شده است. همزمان، دنیس پوشیلین مقام منتصب از سوی دولت مسکو در منطقۀ دونتسک در شرق اوکراین نیز اعلام کرد که در پی حملات روسیه چهار نفر در این منطقه جان باختند و ۱۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. اولکساندر پروکودین از مقامات منطقه‌ای خرسون نیز روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که یک زن در پی بمباران این منطقه توسط نیروهای روسیه، کشته شده است. به رغم فرا رسیدن سال نو میلادی، هیچگونه آتش‌بسی میان نیروهای روسیه و اوکراین برقرار نشده است و مسکو و کی‌یف در روزهای اخیر شاهد حملات بی‌سابقه‌ای بوده‌اند.

بازداشت ۳۰۰ نفر در برلین در جشن های سال نو

در جشن های سال نو در برلین امسال تدابیر امنیتی بیشتری برقرار شد.  پلیس از چندین حمله با مواد آتش‌زا و پرتاب بطری به نیروهای خود و همچنین نیروهای امدادی در مناطق مختلف برلین خبر داد. آنگونه که رسانه‌های آلمانی خبر داده‌اند، حدود ۴۵۰۰ نیروی پلیس در شب سال نوی میلادی، در برلین مستقر شدند تا امنیت را در پایتخت آلمان برقرار کنند. سال گذشته شمار این نیروها حدود ۱۳۰۰ نفر اعلام شده بود. نا بر اعلام پلیس برلین، بیش از ۳۰۰ نفر در شب سال نو در پایتخت آلمان بازداشت شدند. طبق این گزارش، ۱۵ نیروی پلیس نیز مجروح شده‌اند. عمده این درگیری‌ها تا ساعت ۳ بامداد رخ داد و پس از آن اوضاع در سراسر برلین آرام شد. بخش عمده‌ای از بازداشت‌شدگان در نزدیکی میدان الکساندرپلاتز بازداشت شدند، جایی که حدود ۵۰۰ نفر ساعاتی پیش از آغاز سال ۲۰۲۴ به سمت یکدیگر وسایل آتش‌زا پرتاب کردند تا سرانجام، نیروهای پلیس برای آرام کردن اوضاع مداخله کردند. مقامات مدعی اند حدود ۲۰۰ از این افراد به سمت نیروهای پلیس نیز مواد آتش‌زا پرتاب کردند. شماری از این افراد بلافاصله بازداشت شدند. ۹ نفر نیز در منطقه “نویه‌کلن” به اتهام تلاش برای ساخت کوکتل مولوتف بودند بازداشت شدند.

دست‌کم ۴۸ نفر در پی وقوع زمین‌لرزه‌های قدرتمند در سواحل غربی ژاپن کشته شدند

Japan Earthquake

زمین‌لرزه‌های قدرتمندی که از بامداد دوشنبه غرب ژاپن را می‌لرزاند، تا کنون دست‌کم ۴۸ کشته برجای گذاشته و به ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و قایق‌های بسیاری آسیب وارد کرده است. مقامات ژاپن روز سه‌شنبه نیز به مردم در برخی مناطق هشدار دادند که به دلیل خطر وقوع زمین‌لرزه‌های شدیدتر، بهتر است از خانه‌های خود دور بمانند. پس از زلزله ۷.۶ ریشتری که بعدازظهر دوشنبه استان ایشیکاوا و مناطق اطراف آن را لرزاند، پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه دارند و خسارات سنگینی به برخی مناطق مسکونی وارد کرده‌اند. بنا بر اعلام مقامات منطقه، این زمین‌لرزه‌ها باعث کشته شدن ۴۸ نفر در استان ایشیکاوا و زخمی شدن شماری دیگر شده که جراحات وارده به دست‌کم هفت نفر «شدید» ارزیابی شده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز ردیف‌هایی از خانه‌های فروریخته، خودروها واژگون و کشتی‌های نیمه‌غرق شده را نشان می‌دهند که امواج سونامی آنها را به خلیج‌ها کشانده‌اند. طی شبانه‌روز گذشته گاه امواجی به بلندی بیش از یک متر به نقاط ساحلی برخورد کرده‌اند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=229079 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x