جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

نقش ترامای فردی و تراماهای اجتماعی در سیاست ورزی – اشکبوس طالبی

تراماهای فردی و اجتماعی بحث این نوشته است که چگونه این تراماها انسان و اجتماعً را غیر متعادل و آسیب پذیر می کند و سیاست و دیپلوماسی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. یکی دوماه است که ذهنم درگیر جنگ اسرائیل و غزه است. که در حقیقت هم برای مردم اسرائیل و هم برای مردم فلسطین یک ترامای اجتماعی است. و ممکن است اثر مخرب و ویرانگر آن ده ها سال طول بکشد

حدود صد و اندی سال است که فرهیختگان و سیاستمداران و علاقمندان تجدد و مدرنیته با مفاهیم یا ( concepts) هایی سروکار دارند که هنوز هم به درستی این مفاهیم شکافته نشده اند و تعریف کاربردی و عملی ( operationally defined) نشده اند.

بعضی از این مفاهیم عبارتند از:

١- جمهوریخواهی

٢- دموکراسی

٣ -پروتکل یا قراداد اجتماعی

۴- سیاست ورزی

۵- آزادی و دموکراسی

تا حدی آگاه هستم که هریک از این مفاهیم بسیار پیچیده و چند وجهی هستند مثلا با تاریخ ، فرهنگ ، اقتصاد ، آموزش ، مذهب ، سیاست و قدرت در ارتباط تنگاتنگ هستند .

امروزه بر اثر تحقیقات و مشاهدات علمی ، پای عامل جدید دیگری هم به این پیچیدگی ها اضافه شده است : روان شناسی اجتماعی و روان شناسی سیاسی.

یک مثال ساده ولی قابل تامل را مطرح می کنم تا انگیزه ای برای انکشاف موضوع فراهم شود،

نقش تراما های فردی و تراماهای اجتماعی در بحران های اجتماعی و سیاسی امروز

تراما ( trauma) آسیب عمیق روانی است که اثر دیرپا روی احساس و حتی تفکر ورفتار انسان دارد، تراما گاهی اجتماعی هم هست مثل جنگ وکشتار جمعی.

تراماهای فردی و اجتماعی بحث این نوشته است که چگونه این تراماها انسان و اجتماعً را غیر متعادل و آسیب پذیر می کند و سیاست و دیپلوماسی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی دوماه است که ذهنم درگیر جنگ اسرائیل و غزه است. که در حقیقت هم برای مردم اسرائیل و هم برای مردم فلسطین یک ترامای اجتماعی است. و ممکن است اثر مخرب و ویرانگر آن ده ها سال طول بکشد.

همانطور که هم فلسطینی ها و هم یهودی ها تراماهای احتماعی تل زعتر و هولو کاست را سالهاست که باخود حمل می کنند که هیچگاه تخلیه نشده اند و طی این سالها به ناخود آگاه اجتماعی ( social unconscious) پیچیده ونفرت عمیق از دیگری تبدیل شده اند و باید تخلیه شوند یا ازطریق کنترل شده ( تجربه نلسون ماندلا درآفریقای جنوبی ) و یا شیوه های کنترل نشده مثل جنایت های جاری بین اسرائیل و غزه .

البته تراماهای فردی هم ظرفیت وً توانمندی آن را دارند که به شکل خشونت های افسار گسیخته خود را نشان دهند و گاهی هم به نسل کشی ختم بشوند!چرا که از یک پویائی روانی (determinism)   انباشته شده نیرو می گیرند .

روان درمانی های پیشرفته و مداوم فردی و گاهی اجتماعی درعمل نشان داده اند که توانایی این را دارند که با برنامه های آموزشی تدریجی به تخلیه این انفجار های کور فردی و اجتماعی کمکً کرده و راه رها شدن از تخلیه های کور را نشان دهد .

لذا تراماهای فردی و اجتماعی ضرورتا به post traumatic disorder یا اختلال های بعد از تراما ختم نمی شوند بلکه امکان رها شدن و به growth [بهبودی] رسیدن وجود دارد که بیشتر، کار روان شناسان بالینی و روان شناسان اجتماعی است که یک بحث تخصصی و کاربردی پیچیده ای است که برای توضیح و انکشاف آن به زمان مناسب و بحث های علمی چند جانبه احتیاج است .

و جالب این که این تراما های فردی و اجتماعی اگر پالایش نشوند امکان بروز اختلال های روانی و اجتماعی مثل خودشیفتگی ( نارسیسیسم) و یا گرایش های افراطی و فاشیستی در احزاب و شیوه حکمرانی را سبب می شوند.

به نظر می رسد که رهبران حکومت شیعیان ایران در شیوه حکمرانی در ۴۵ سال گذشته در ایران از چنین خود شیفتگی فردی و گرایش های افراطی گاها فاشیستی برکنار نبوده اند و لذا جامعه را از هرجهت آسیب دیده و اماده انفجار کرده اند.

به احتمال قریب به یقین این حکومتگران خود ، نوعی آسیب های فردی و اجتماعی را که ناشی از (exclusion ) یا نادیده شدن و حذف اجتماعی و هویتی دراز مدت بوده ، تجربه کرده بوده اند که چنین انتقامجوً و تمامیت خواه و اصلاح ناپذیر ونفرت انگیز گشته اند و اکنون که به قدرت رسیده اند به مکانیسم جبران مافات دست یازیده و دیگران را از شراکت در قدرت باز می دارند تا انتقام بگیرند . روان شناسی افراد تراماتیزه (traumatized)  شده و آسیب دیده با افراد عادی کاملا متفاوت است : آنها دفاعی ، بدبین ، پرخاشگر، جاه طلب، خودمرکز بین و قدرطلب می شوند و تحمل غیر خودی ها را به هیچ وجه ندارند و سخت یکه تاز میدان می شوند تا جبران حقارت ها و آسیب های روانی را با احساس قربانی بودن و با مظلوم نمایی و حق به جانب بودن بکار بگیرند،

به همین دلیل و ضرورت است که روان شناسی فردی رهبران سیاسی ونقش خود شیفتگی بیمارگونه ی این رهبران در عصر حاضر بیشتر از هر زمانی مورد توجه مصلحان اجتماعی قرار گرفته وسخن از تحلیل روانی و ارزشیابی روانی کاندیدا های ریاست جمهوری به شدت مطرح شده است . لذا شاخه جدیدی از روان شناسی تحت نام جدید روان شناسی سیاسی ، آرام  آرام جای خودش را در سیاست و دیپلوماسی و پلاتفرم های سلطنت طلبی و جمهوریخواهی و پان اسلامیزم نشان می دهند که دوستان متخصص در روانپزشکی و روان شناسی و مددکاران اجتماعی می توانند نوری بر پشت پرده های تاریک این مفاهیم بیفکنند تا از تکرار این تراماها و آسیب ها ، پیشگیری شده و جامعه را به همزیستی و صلح رهنمون شوند.

اشکبوسً طالبی روان شناس- مریلند ( زنجیران)- ششم دیماه ۴٠٢

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=229051 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x