یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

نفس های “تسلا” تحت فشار کارگران اعتصابی و حمایت های وسیع اتحادیه ها به شمارش افتاده است

اعتصاب کارگران در مقابل شرکت چند ملیتی ” تسلا” که سازنده خودروهای برقی می باشد با خواست حق برخورداری از قرارداد دستجمعی متحدانه در جریان است و از حمایت دیگر اتحادیه ها در سوئد و نیز کارگران و اتحادیه های کارگری در کشورهای نروژ، دانمارک و فنلاند و نیز کارگران فلز آلمان در برلین، به شکل وسیعی برخوردار شده است. توطئه شرکت ” تسلا” برای دور زدن اعتصاب کارگران در سوئد به شکست انجامید و اکنون در تقلا هستند که از طریق زمینی و از طریق دیگر کشورهای اروپائی ماشین های مورد نیاز را وارد سوئد کنند. اتحادیه کارگران در اروپا ضمن محکوم کردن سیاستهای ضد اتحادیه ای و سرباز زدن “تسلا” از نوشتن قرارداد دستجمعی، به اتحادیه اروپا شکایت کرده و خواستار برخورد جدی تر به شرکت “تسلا” شده است.

” تسلا” قبلن از پست سوئد و آژانس دولتی حمل و نقل سوئد به دادگاه شکایت کرده بود اما تصمیم نهایی دادگاه شکایت را رد نموده و شرکت ” تسلا” در این زمینه نیز شکست خورد. دادگاه رای به درست بودن اعتصاب حمایتی کارگران و کارکنان داده است و تا اطلاع ثانوی هیچ پست و یا پلاک ماشینی برای این شرکت توزیع نخواهد شد.

شرکت “تسلا” با سعی تمام با استفاده از اعتصاب شکنان برای به چرخش درآورن تولید مشغول است. در کارگاهها و محل های کار به تهدید اخراج کردن کارگران پرداخته و درعین حال وعده شغل های بهتر با حقوق بیشتر را می دهد.  اتحادیه کارگران فلز نیز به کارگران عضو اتحادیه که تحت تاثیر کارفرما به اعتصاب شکنان پیوسته اند، اخطار داده است.

درحالی که مطبوعات راست فعالانه علیه اعتصاب قلم سرایی میکنند، اما مزایای قراردادهای دستجمعی برای اکثریت کارگران در “تسلا” کاملن واضح است و اتحادیه، پشتیبانی کارگران را با خود بهمراه دارد. مردم از اعتصابیون در مناطق صنعتی به اشکال مختلف حمایت کرده و افراد زیادی که قصد خریدن ماشینهای الکترونیکی را داشته اند منصرف شده اند.

کارگرانی که در اعتصاب هستند در کلاس های آموزشی، جلسات و برنامه های مشترک دیگر که از طرف اتحادیه سازماندهی شده است، شرکت می کنند. رئیس اتحادیه ال او، سوزانا گیدونسون می گوید: این شرکت های بزرگ فکر می کنند می توانند دستور کار و قوانین بازار کار در سوئد را آنطور به نفعشان هست تنظیم کنند، اما این پولدارها مثل فئودال ها میخواهند والس برقصند و کل کشور را با هوس های خود سازگار دهند، ولی کلن در اشتباه هستند.

کارگران اعتصابی به شکل شیفتی در مقابل مراکز صنعتی چادرهای اطلاعاتی برپا کرده اند، از بلندگو آهنگ بیلی براگ “قدرت در اتحادیه است” پخش می شود و به دادن اطلاعات به مردم و کارگرانی که کماکان به اعتصاب نپیوسته اند، می پردازند. یکی از کارگران اعتصابی به کارگران اعتصاب شکن می گوید، ما خواهان حق و حقوق و برخورداری از حقوق مناسب، بیمه، حق بازنشستگی، حق برخورداری از تعطیلات هستیم و برای همین از حق تشکل و حق قرارداد دستجمعی دفاع می کنیم، خواهان داشتن کلوب اتحادیه در محل کار هستیم، ما نمی خواهیم زمانی که کارفرما و رئیس کارخانه ما را برای صحبت صدا می زند، سر خم کرده و از توبیخ و اخراج وحشت داشته باشیم و کارگرها را در مقابل هم قرار دهند، همه کارگران باطد از شرایط مناسب برخوردارشوند، نه فقط تعدادی که سرتعظیم در مقابل کارفرما فرود آورده اند. ما باید با هم برای مزد و شرایط بهتر کاری و امنیت شغلی بجنگیم و از اینرو قراردادهای جمعی و سازماندهی لازم است. کارگران اعتصابی می گویند ما چهره واقعی این شرکت را عریان کردیم و اتحادیه ما، در اتحادیه فلزکاران در سراسر جهان شناخته شده است و مورد توجه خیلی از کارگرها می باشد. پیروزی ما پیروزی کارگرها و اتحادیه های بیشماری را بهمراه خواهد داشت، کارگران و اتحادیه ها در نروژ، آلمان و نیز آمریکا. ما فقط برای خودمان مبارزه نمی کنیم، بلکه دیگران از این مبارزه بهره مند خواهند شد.

کارگران کارخانه های “تسلا” در ایالات متحده از افزایش حقوقی که دیگر بخش های صنعتی دریافت کردند، برخوردار نشدند. “تسلا” به تازگی بعلت اینکه کارگرانی که میخواهند عضو اتحادیه شوند و یا افرادی که به سازماندهی کارگران در محل کار می پردازند را اخراج می کند در دادگاه محکوم شده است. ایلان ماسک شخصا در همان زمان به دلیل یک توییت علیه اتحادیه نیز محکوم شد چرا که درآن عضویت کارگران در اتحادیه را تهدید کرده بود.   

بطور واضح تنفر از اتحادیه و تشکل یابی کارگران به این دلیل است که افزایش مزد و مزایای اتحادیه در درجه اول به ضرر سود مالکان تمام می شود یعنی مزد بالاتر برای کارگران، سود کمتری عائد صاحبان سرمایه خواهد بود. از اینرو از صاحبان سرمایه و کارفرمایان از هردو روش قانونی و غیر قانونی برای منصرف کردن کارگران از تشکیل اتحادیه استفاده می کنند. مخالف قراردادهای دستجمعی با اتحادیه هستند و فعالین اتحادیه را اخراج می کنند.  

اعتصاب کارگران فلز در سوئد با همبستگی و حمایت وسیع به پیش می رود و این امر سرمایه گذاران در شرکت “تسلا” را نگران کرده و به لرزه انداخته است. ۱۶ سرمایه گذار بزرگ شمال اروپا در نامه ای از “تسلا” می خواهند در رویکرد خود نسبت به اتحادیه تجدید نظر کند، درغیر اینصورت آخرین راه حل ممکن است فروش سهام آنها در شرکت باشد. اما یک فرصت به “تسلا” داده می شود که در وهله اول انتظارات آنها را برآورده کند. نامه برای “تسلا” ارسال شده است و سرمایه گذاران خواستار جلسه ای در اوایل سال ۲۰۲۴ با مدیریت “تسلا” برای بحث شده اند.

منبع: کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد

https://akhbar-rooz.com/?p=227069 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x