جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تجمع خانواده های صدها شهروند و کودک بازداشتی بلوچ در مقابل دادگاه انقلاب زاهدان

تجمع خانواده های صدها شهروند و کودک بازداشتی بلوچ در مقابل دادگاه انقلاب زاهدان

امروز ۷ آبانماه ۱۴۰۲، صدها نفر از خانواده های بازداشت شدگان بلوچ که روز جمعه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی و نظامی با خشونت بازداشت شده اند مقابل دادگاه انقلاب زاهدان تجمع کرده و خواستار وضعیت فرزندان خود شده اند. یکی از خانواده های بازداشتیان به گزارشگر حال وش گفته است:« از بازداشتی های ۲۸ مهرماه اصلا خبری نیست خانواده هایشان خیلی نگران هستند در واقع به گروگان گرفته شده اند، بسیاری دانش آموز و کودک هستند الان ۱۰ روز هست که از درس عقب افتادند امروز مسئولین دادگاه انقلاب به خانواده ها گفتن ۱ ماه بازداشت موقت برای شان صادر شده.
لطفا گزارشی تهیه کنید. به خانواده ها میگویند اگر شبکه های معاند اسم و عکس بچه هایتون پخش کنند حکم سنگین میدهیم همه خانواده ها بشدت نگران سلامت بچه های شان هستند.

سپیده رشنو به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

سپیده رشنو، دانشجو و شهروند معترض به حجاب اجباری، به شش ماه حبس تعزیری، پرداخت ۱۰ میلیون جزای نقدی و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شد. به گزارش هرانا، خانم رشنو در این خصوص اعلام کرد: “به شش ماه حبس تعزیری، ده میلیون تومان جزای نقدی، ممنوعیت از حضور اینستاگرام به مدت یک سال و امحا و حذف دائمی صفحه اینستاگرام فعلی”، محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده رشنو در تاریخ دهم مهرماه، بدون حضور وی در مجتمع قضایی ارشاد واقع در تهران از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا برگزار شده بود. این شهروند پیشتر توسط شعبه یکم دادیاری دادسرای اوین تفهیم اتهام شده بود. سپیده رشنو در تاریخ هفتم خردادماه سال جاری، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه یکم دادیاری دادسرای اوین احضار شده بود. او پیشتر توسط کمیته انضباطی دانشگاه “الزهرا” از بابت اتهام “عدم رعایت پوشش اسلامی در محیط های دانشگاهی” به مدت دو ترم از تحصیل در این دانشگاه منع شد. سپیده رشنو، دانشجو و شهروند معترض به حجاب اجباری، پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.

گرامیداشت یاد آرمیتا گراوند

روز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ همزمان با خبر جان باختن آرمیتا گراوند، دانشجویان دانشگاه الزهرا با انتشار متن و عکسهایی در سطح دانشگاه یاد او را گرامی داشتند

حمله مأموران به مراسم سالگرد مهرشاد شهیدی‌نژاد؛ چند نفر بازداشت شدند

پدر مهرشاد شهیدی‌نژاد، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، از حمله نیروهای حکومتی به مراسم سالگرد فرزندش و بازداشت شماری از حاضران خبر داد.
امیر شهیدی‌نژاد در رشته‌توئیتی که شامگاه شنبه ششم آبان منتشر کرده، گفته است که روز چهارم آبان هم‌زمان با سالگرد مهرشاد «به دلیل برخی محدودیت‌ها و محاصره مزار و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی، امکان برگزاری مراسم مقدور نشد.» پدر مهرشاد درباره جو حاکم بر مراسم سالگرد فرزندش گفته است: «یکی از مأموران جهت ایجاد رعب و وحشت از مردم فیلمبرداری می‌نمود و یکی دیگر گل‌های هدیه‌شده به مزار مهرشاد را به سطل زباله می‌ریخت.» مهرشاد شهیدی‌نژاد، متولد سال ۱۳۸۱ دانشجو و سرآشپز، روز چهارم آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در اراک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد. پدر مهرشاد در رشته‌توئیتی که به‌تازگی منتشر کرده، گفته است که در پایان مراسم سالگرد «محدودی» هم که روز پنجم آبان برگزار شد، «یکی از مهمانان به‌نام حسین حسینخانی با خشونت بسیار زیاد بازداشت شد» و به صورت خود او نیز «اسپری فلفل پاشیدند.»
آقای شهیدی‌نژاد هم‌چنین گفته است علت بازداشت این مهمان «تقاضای او برای ایستادن در کنار مزار مهرشاد» بوده است.
پدر مهرشاد هم‌چنین از دستگیری شمار دیگری از حاضران در مراسم پریروز خبر داده و گفته است که از «سرنوشت» این بازداشت‌شدگان اطلاعی ندارد.

سه مدیر بهداشت آمل به دلیل تقدیر از پزشکی که حجاب اجباری نداشت عزل شدند

بنا بر گزارش خبرکزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، سه تن از مدیران بهداشت و درمان و دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی آمل به دلیل تقدیر از «جراح نمونه» که بدون حجاب اجباری در مراسم روز پزشک آمل حضور یافته بود، برکنار شدند. فارس نوشته است که این افراد به این دلیل این که واکنش اعتراضی نسبت به پزشک قانون‌شکن نداشته‌اند از سمت خود برکنار شدند. رسانه‌های حکومتی در ایران از «حضار فاطمه رجایی‌راد ، پزشک جراح به دادستانی آمل خبر داده بودند. او به هنگام دریافت لوح تقدیر به عنوان «جراح نمونه»، بدون حجاب اجباری در مراسم روز پزشک آمل حضور یافته بود. خبرگزاری امنیتی فارس هم‌چنین ویدیویی منتشر کرد که در آن این «جراح نمونه» از «همه کسانی که با عدم رعایت حجاب کامل باعث کدورت خاطر و توهین به مقدسات‌شان» شده، «عذرخواهی» کرد.

سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی معلمان به دادگاه انقلاب احضار شد

در ادامه اذیت و آزار و فشارهای دستگاه امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی، سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد. در ابلاغیه این فعال صنفی معلمان، بدون ذکر اتهام انتسابی از او خواسته شده جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه مربوطه مراجعه کند. معلمان به عنوان سازمان‌یافته‌ترین گروه صنفی در ایران طی سال‌های اخیر بارها با هجوم نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ معلم به دست نیروهای امنیتی بازداشت و صدها معلم به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی احضار شدند. وزارت آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ده‌ها معلم را با عنوان تخلف انضباطی به‌صورت موقت یا دائم تعلیق و اخراج کرده بود.

سه سوخت‌بر بلوچ در میان شعله‌های آتش جان‌ باختند و یک تن دیگر مجروح شد

مرگ سوخت‌بران بلوچ در سایه بی‌توجهی نهادهای دولتی به وضعیت بی‌کاری و نبود کسب و کار مناسب در استان سیستان و بلوچستان کماکان ادامه دارد. بنا بر گزارش «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، جمعه پنجم آبان ۱۴۰۲، بر اثر واژگونی و آتش‌سوزی یک دستگاه خودرو در محور گوهرکوه به بزمان، یک سوخت‌بر بلوچ در شعله‌های آتش جان خود را از دست داد و یک تن دیگر مجروح شد. حال‌وش هویت سوختبر جان‌باخته را واسی براهویی، ۳۰ ساله و ساکن میرجاوه و هویت سوخت‌بر زخمی‌شده را سعید براهویی ۲۰ ساله و ساکن فهرج اعلام کرده است. در گزارشی دیگر «حال‌وش» خبر داده که شنبه ششم آبان‌، بر اثر تصادف و آتش‌سوزی یک دستگاه خودرو در محدوده نصرت‌آباد در محور زاهدان به بم دو سوختبر دیگر در شعله‌های آتش جان خود را از دست دادند. تاکنون اشاره‌ای به هویت این دو سوخت‌بر نشده است. نبود فرصت‌های مناسب شغلی و ادامه نگاه امنیتی حکومت منجر به پدیده سوختبری در سیستان و بلوچستان و نیز کولبری مشابه آن در مناطق مرزی کردستان شده است. کولبران کُرد و سوخت‌بران بلوچ برای تأمین امرار معاش از سر ناچاری به این شغل کاذب و پر خطر روی آورده‌اند. علاوه بر این در اغلب موارد سوخت‌بران و کولبران با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته یا زخمی می‌شوند. بر اساس گزارش سالیانه خبرگزاری «حال‌وش» طبق گزارش رسانه های داخلی وابسته به حکومت در سال ۱۴۰۱، دست کم ۱۶۸سوخت‌بر بلوچ تنها در محور ایرانشهر ــ سرباز جان خود را از دست داده‌اند.

روایت الناز محمدی از دو ساعت حبس در بند زنان اوین؛ «عجیب‌ترین، سخت‌ترین و بهترین روز زندگیم بود»

الناز محمدی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه هم‌میهن می‌گوید «برای اجرای حکم یک‌چلهم از سه سال حبس تعلیقی و تفهیم دیگر مجازات‌های تعلیقی در شعبه یک اجرای احکام اوین حاضر شده است». خانم محمدی روز شنبه ششم آبان‌ماه در اینستاگرام خود نوشت که اجرای احکام اوین به او اعلام کرده‌ «باید یکی دو ساعت» را در بند زنان اوین بگذراند و بقیه حبس «تبدیل به مرخصی متصل به آزادی خواهد شد». او در ادامه نوشته که در این مدت کوتاه توانسته خواهرش، الهه محمدی و دیگر زندانیان سیاسی مانند نیلوفر حامدی،‌ نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، سپیده قلیان،‌ سروناز احمدی و آنیشا اسدالهی را ملاقات و با آن‌ها صحبت کند. این روزنامه‌نگار در ادامه با توصیف فضای بند زنان نوشت: «امروز در عجیب‌ترین، سخت‌ترین و بهترین روز زندگیم، الهه،‌ نیلوفر و همهٔ آن ستاره‌های پرفروغ را پشت آن در سیاه آهنی بند نسوان جا گذاشتم.» خانم محمدی ۱۶ بهمن سال گذشته و پس از احضار به دادسرای اوین، بازداشت و یک هفته بعد به قید وثیقه آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران شهریور امسال این روزنامه‌نگار را به اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال حبس تعلیقی محکوم کرد. بر اساس این رأی «یک‌ چهلم» این حبس قابل اجرا و «مابقی آن به مدت پنج سال» تعلیق شده است.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف: «به آرمیتا گراوند و همه‌ی کشته‌شدگان» درود می‌فرستیم

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف دو سینماگر مشهور ایرانی در واکنش به جان باختن آرمیتا گرانوند نوشته‌اند «سوگوار و بهت‌زده اما امیدوار، به نوری که از ایستادگی و آزادگی دختران و زنان ایران به این سرزمین می‌تابد خیره شده‌ایم. به آرمیتا گراوند و همه‌ی کشته‌شدگان این‌راه درود می‌فرستیم.» این دو کارگردان سرنشناس و برنده جوایز بین‌المللی سینمایی در پیام خود به «روزنامه‌نگاران زن زندانی» و و بازیگران و سینماگران «ممنوع‌الکار شده زن» هم اشاره کردند و نوشته‌اند «به زنان ایران، به پویایی و تداوم «زن، زندگی،آزادی» درود می‌فرستیم.»

https://akhbar-rooz.com/?p=221656 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x