جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

۱۰ زن بهائی در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

۱۰ زن بهائی در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و بهاره لطفی،  شهروندان بهائی ساکن اصفهان امروز دوشنبه یکم آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. یک شهروند بهائی ساکن اصفهان در تماس با هرانا گفت: “این شهروندان در منازل شخصی خود و توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند. ماموران ضمن تفتیش منزل این شهروندان، شماری از لوازم شخصی خانواده آنها را نیز ضبط کردند.” تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

مریم عبدی، کنشگر مدنی، بازداشت شد

مریم عبدی، فعال مدنی، صبح روز دوشنبه یکم آبان در خانه خود بازداشت شد. به گزارش روزنامه هم‌میهن بازداشت خانم عبدی توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته و وسایل الکترونیکی او نیز ضبط شده است. عباس عبدی، پدر این کنشگر سیاسی، در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن خبر بازداشت دخترش را تأیید کرده است. دلیل بازداشت خانم عبدی تاکنون به‌طور رسمی اعلام نشده اما کانال تلگرامی امتداد اعلام کرده که دلیل بازداشت او مربوط به پرونده مهدی یراحی، خواننده معترض، است. مهدی یراحی که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ چند ترانه در همراهی با معترضان منتشر کرده و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال بود، ششم شهریور امسال پس از انتشار ترانه «روسریتو» بازداشت شد. او هفته گذشته با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

واکنش شروین حاجی پور به جنگ در خاورمیانه

انجمن روزنامه‌نگاران تهران احکام سنگین الهه محمدی و نیلوفر حامدی را غیرقابل پذیرش خواند

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در واکنش به حکم صادر شده برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعلام کرد این حکم را «نمی‌پذیرد» و وکیل خانم حامدی هم از شیوه ابلاغ آن انتقاد کرد. پرتو برهانپور، از وکلای نیلوفر حامدی، روز یکشنبه ۳۰ مهر در واکنش به انتشار حکم موکلش گفت که هنوز رأی دادگاه به وکلای پرونده ابلاغ نشده و آنها خبر صدور حکم را در رسانه‌ها شنیده‌اند. او به شبکه شرق گفت که این شیوه ابلاغ رأی از طریق انتشار عمومی آن، در هیچ کجای قوانین وجود ندارد و «نقض صریح موازین قانونی است.» این وکیل دادگستری با انتقاد از این نحوه اطلاع‌رسانی درباره حکم صادر شده برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی افزود: «در صورتی که رأی صادره همین رأیی باشد که در خبرگزاری میزان منتشر شده، طبق مواد ۲۴۲ و ۲۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری، قاضی باید همین امروز قرار بازداشت موقت را به قرار تأمین دیگری تبدیل کند و اجازه مراجعه به شعبه و طی ترتیبات قانونی را به خانواده ایشان بدهد تا خانم‌ها محمدی و حامدی بلافاصله آزاد شوند.» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران هم در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، صدور «احکام سنگین» برای این دو روزنامه‌نگار را تشان‌گر «وضعیت دشوار فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در ایران» دانست. در این بیانیه آمده است: «اتفاقات پیش آمده برای مرحوم مهسا امینی و حوادث تلخ پس از آن ناشی از سیاست اشتباه گشت ارشاد بود که کشور بابت آن متحمل هزینه‌های گزاف شد. چرا خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید به علت سیاست‌های اشتباه گشت ارشاد تنبیه شوند؟» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تأکید کرده که با این حکم «مخالف است و آن را نمی‌پذیرد» اما همزمان ابراز امیدواری کرده که حکم صادر شده از سوی قضات دادگاه تجدیدنظر با «رعایت دقیق آیین دادرسی و حقوق متهمین» نقض شود و این دو روزنامه‌نگار هر چه سریعتر آزاد شوند. مرکز رسانه قوه قضائیه روز یکشنبه اعلام کرد که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به شش سال حبس، بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به پنج سال حبس و برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرده است. بر اساس این گزارش، نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، نیز به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به هفت سال حبس، بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است. درصورت تأیید احکام بدوی از سوی دادگاه تجدید نظر، از مجموع ۱۲ سال حکم الهه محمدی ۶ سال آن و از مجموع ۱۳ سال حکم نیلوفر حامدی ۷ سال آن قابل اجرا خواهد بود. صدور این حکم‌ها با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی روزنامه‌نگاران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

بی‌خبری از آرشام رضایی و زرتشت احمدی راغب

منابع مرتبط با دو زندانی سیاسی با تأکید بر بی‌خبری از وضعیت آرشام رضایی و زرتشت احمدی راغب، نسبت به سلامت آنها ابراز نگرانی کردند. یک منبع نزدیک آرشام رضایی، فعال مدنی بازداشت‌شده، روز یک‌شنبه ۳۰ مهر به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که نزدیکان آرشام رضایی از زمان بازداشت تاکنون از او بی‌خبرند و این مسئله موجب نگرانی شدید آنها شده است. پیش از این آرشام رضایی اعلام کرده بود که مادرش دچار بیماری قلبی است و نسبت به بدحال شدن او در نتیجه وارد شدن شوک عصبی به او هشدار داده بود. آرشام رضایی، سه‌شنبه ۲۵ مهر توسط «دو ماشین پر از مأمور» در فردیس استان البرز بازداشت شد.
همچنین بنا بر اظهارات یک منبع نزدیک به زرتشت احمدی راغب، این زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار استان البرز، در هفت روز گذشته تماسی با خانواده و نزدیکانش نداشته است. منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که پس از انتقال او به بند عمومی این زندان در یک‌شنبه هفته قبل، از این فعال مدنی زندانی خبری در دست نیست و هرچند وضعیت جسمی او مناسب نیست، مقامات قضایی از فرستادن او به مرخصی درمانی جلوگیری می‌کنند. گزارش پیشین از این زندانی سیاسی حاکی از آن بود که او «در اعتصاب غذا بود و حال جسمی مناسبی نداشت.

گرامی‌داشت یاد آرمیتا گراوند در دانشکده اقتصاد تهران

روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ دانشجویان دانشکده مدیریت و دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با نصب پوسترهایی از آرمیتا گراوند در کلاس های درس و سالن های عمومی یاد او را گرامی داشتند.

جایزه حقوق بشر «دانیله پو» به زینب بایزیدی، فعال زنان و زندانی سیاسی پیشین، اهدا شد

جایزه حقوق بشر «دانیله پو» به زینب بایزیدی، فعال زنان و زندانی سیاسی پیشین، اهدا شد
به گزارش شبکه حقوق کردستان، جایزه بین‌المللی «دانیله پو» روز یک‌شنبه ۳۰ آبان به زینب بایزیدی، فعال زنان و زندانی سیاسی پیشین، اهدا شد.
بر اساس این گزارش در اطلاعیه‌ای که از سوی نهاد اهداکننده این جایزه منتشر شده، آمده است: «با اهدای جایزه دانیله پو به زینب بایزیدی، قصد داریم شهامت زنان مقاوم و مروج تغییر را نه تنها در ایران، بلکه در همه کشورهایی که حق داشتن گرانبهاترین موهبت برای انسان یعنی آزادی را که از آنها سلب شده است، پاس بداریم.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «انتخاب زینب بایزیدی به‌عنوان یک زن و یک کُرد که همواره مورد تبعیض و سرکوب بوده، بیانگر جنبش انقلابی است که امروز در ایران در جریان است. جنبشی بدون رهبر، اما نماینده مردمی خسته از یک رژیم مذهبی و سرکوب‌گر.» در این اطلاعیه هم‌چنین از شعار «زن زندگی آزادی» به‌عنوان یک «مرام‌نامه» نام برده شده که «یک نقطه عطف تاریخی در سطح جهان است.» خانم بایزیدی در مراسم اهدای جایزه به او با تقدیر از مبارزه و مقاومت زینب جلالیان، قدیمی‌ترین و تنها زندانی سیاسی زن با حکم حبس ابد در ایران، جایزه خود را به او تقدیم کرد. جایزه بین‌المللی «دانیله پو»، از جوایز حقوق بشری شناخته‌شده در ایتالیا، هر سال به کسانی که برای دفاع از حقوق بشر و ارتقای ارزش‌های صلح‌آمیز تلاش می‌کنند، اهدا می‌شود.

مولوی فضل‌الرحمن کوهی «به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده»

یک روز پس از بازداشت دوباره مولوی فضل الرحمن کوهی از روحانیون اهل سنت استان سیستان و بلوچستان، گزارش‌ها حاکی است که او به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده است. پایگاه خبری حال‌وش روز دوشنبه نوشت: «دادسرای ویژه روحانیت مشهد دستور داده تا مولوی فضل‌الرحمن کوهی به زندان وکیل آباد منتقل شود.» فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه روستای پشامگ شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان و شماری از همراهانش روز یکشنبه ۳۰ مهر ماه بعد از دیدار با مولوی عبدالحمید اسماهیل‌زهی در زاهدان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. این روحانی اهل سنت که بعد از مدت‌ها بازداشت و زندان به تازگی آزاد شده بود، پیش از بازداشت در واکنش به سرکوب روز جمعه معترضان در زاهدان گفته بود که «حمله نیروهای نظامی به مردم نمازگزار زاهدان کمتر از ظلم اسرائیل به مردم فلسطین نیست.» دادسرای ویژه روحانیت مشهد روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای بازداشت دوباره مولوی کوهی را تایید کرد و افزود این روحانی اهل سنت پس از آزادی «به رافت نظام که شامل حالش شده بود کم‌توجهی کرده» است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را بیان اظهارات «هنجارشکن و وحدت‌ستیز» و «همنوا و همراستا با جریانات معاند و برانداز» متهم کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=220869 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x