جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پرونده سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی به شعبه اجرای احکام ارجاع داده شد

پرونده سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی به شعبه اجرای احکام ارجاع داده شد

روز یکشنبه شانزدهم مهرماه، پرونده سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی، دو زن روزنامه نگار جهت اجرای حکم حبس به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین ارجاع داده شد. بر اساس گزارشاتی که هرانا دریافت کرده است، اواخر شهریورماه سال جاری، خانم ها سلطان بیگی و شفیعی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، هر کدام بصورت جداگانه از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. در حکم صادره تاکید شده، عفو “بهمن ماه” سال گذشته شامل این دو روزنامه نگار نخواهد شد.
سعیده شفیعی داستان‌نویس، روزنامه‌نگار حوزه‌ی اقتصادی و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی «اقتصاد کشاورزی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران (۱۳۸۰-۱۳۸۴) در مقطع کارشناسی و «اقتصاد انرژی و بازاریابی منابع هیدروکربوری» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۸۵-۱۳۸۷) در مقطع کارشناسی ارشد است. او عضو پیوسته‌ی انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از سال ۲۰۱۹ و هم‌چنین عضو پیوسته‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از سال ۱۳۹۸ است. خانم شفیعی در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و در تاریخ هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد.
دومین متهم این پرونده نسیم سلطان بیگی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی «علوم ارتباطات» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران (۱۳۸۳-۱۳۸۹) در مقطع کارشناسی و فعال دانشجویی سابق و روزنامه‌نگار حوزه‌ی اجتماعی است. او عضو پیوسته‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران است و سابقه‌ی فعالیت در نشریات متعدد داخلی نظیر روزنامه‌ی شرق، آرمان، ایسکانیوز، شهرنوشت، سبزپرس و ماهنامه‌ی نسیم بیداری را به عنوان خبرنگار و ماهنامه‌ی پیوست به عنوان دبیر تحریریه را دارد. خانم سلطان بیگی شامگاه بیست و یکم دی‌ ماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط ماموران امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در فرودگاه «بین‌المللی امام خمینی» بازداشت و در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه‌ی ۱ میلیارد تومانی تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد. نسیم سلطان بیگی سابقه‌ی دو مرتبه بازداشت دیگر را نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی و رسانه‌ای دارد.

احکام بی‌حساب محرومیت از خوابگاه در خوارزمی

در هفته گذشته، بیش از پانزده نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج، با گزارش حراست درباره حجاب به کمیته احضار شده و حکم تخلیه خوابگاه دریافت کرده‌اند. پس از اینکه برای رسیدگی به حکم به معاونت دانشگاه ارجاع داده شدند، با وجود ساعت‌ها انتظار به آنها اعلام شد که معاونت دانشگاه برای جلسه حاضر نخواهد شد و با اصرار و التماس شب را در خوابگاه مانده‌اند. در جلسه‌های برگزار شده پس از تحقیر و توهین و وارد آوردن فشار روانی به دانشجویان، به آنها گفته شد که اگر تعهد بدهند می‌توانند در خوابگاه بمانند و حکم اجرا نخواهد شد. برخی تعهد داده و وضعیت برخی هنوز نامشخص است.

قطع همکاری با یک استاد دیگر در دانشگاه تهران؛ علی اصغر خدایاری: رییس دانشکده گفت تحت فشار قرار دارد

علی اصغر خدایاری مدرس دانشکده فنی دانشگاه تهران نوشت: ‏امشب رییس دانشکده با من تماس گرفت و گفت از طرف مرجع سازمانی بالاتر فرد دیگری برای تدریس درس من درنظر گرفته شده است ومن دیگر مجاز به حضور در کلاس نیستم. هفته پیش ایشان به من گفته بود که اگرچه دانشکده مایل به ادامه تدریس من است، ولی از طرف دانشگاه برای قطع رابطه با من تحت فشار قرار دارد.

بازداشت اعضای «گروه ۱۰۰ نفره رپرهای زیرزمینی» در سمنان

مقامات استان سمنان از بازداشت شماری از اعضای «یک گروه ۱۰۰ نفره رپرهای زیرزمینی» به اتهام «ساخت و انتشار» یک ویدیو خبر دادند و اتهام این رپرها را «توهین به مقدسات» عنوان کردند. اکبر قاسمی، رئیس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان، روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور ماه، گفت: «در پی حرمت‌شکنی یک گروه ۱۰۰ نفره از رپرهای زیرزمینی که اقدام به تولید و انتشار یک کلیپ توهین‌آمیز به مقدسات کرده بودند»، عوامل تولید این کلیپ «در کمتر از چهار ساعت پس از انتشار آن» شناسایی و بازداشت شدند. او همچنین عنوان کرد که این کلیپ که با عنوان «۱۰۰» منتشر شده در «برج تجاری ققنوس سمنان» ساخته شده و به همین دلیل، ماموران انتظامی «چهار واحد صنفی» را نیز در این برج تجاری «پلمب» کردند. رئیس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان به اسامی هیچ یک از رپرهای بازداشت شده اشاره نکرد اما گفت: «تعداد عوامل اصلی این کلیپ ۱۰ نفر بودند که همگی با اشراف اطلاعاتی پلیس» بازداشت شدند. وی همچنین اعضای این گروه رپ زیرزمینی را «هنجارشکن و سازنده کلیپ موهن» نامید و بازداشت آنها طی «چهار ساعت» پس از انتشار این کلیپ رپ را نشان «هوشیاری و اشراف اطلاعاتی نیروهای سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان» خواند.

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت مهدی اعتمادسعید و نرگس سرداری

مهدی اعتمادسعید، بازیگر و نمایش‌ پرداز علیرغم گذشت صد و بیست و دو روز و همسرش نرگس سرداری، دانش آموخته روانشناسی پس از گذشت پنجاه و چهار روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفت: “علیرغم پیگیری های خانواده این زوج از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت و محل نگهداری این شهروندان امتناع می کنند. امری که منجر به افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان آنها شده است.” به گفته این منبع مطلع، “آنها فقط چند تماس تلفنی کوتاه بدون اشاره به محل نگهداری با خانواده خود داشته اند.” این شهروندان از زمان بازداشت تاکنون از دسترسی به وکیل محروم مانده اند. همچنین اتهامات مطروحه علیه آقای اعتمادسعید “تشویق مردم به فساد و فحشا” عنوان شده است. مهدی اعتمادسعید در تاریخ نوزدهم خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. ماموران دو هفته پس از بازداشت اقدام به تفتیش منزل و محل کار این شهروند کرده و شماری از وسایل شخصی، مدارک وی و تلفن همراه همسر او را ضبط کردند. در تاریخ بیست و پنجم مرداد نیز، نرگس سرداری، همسر آقای اعتمادسعید توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت شد. مهدی اعتمادسعید، بازیگر، نمایش‌ پرداز و بنیانگذار موسسه پرتآب و پروژه اجتماعی پرتآب (جمعه بازی) و نرگس سرداری، فارغ التحصیل دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف و دانش آموخته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد است. این زوج و دارای یک فرزند خردسال هستند.

نامه بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی سینما و تئاتر در حمایت از علی نورانی: «جای هنرمند تئاتر بر صحنه است نه سلول انفرادی»

بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی سینما و تئاتر برای آزادی علی نورانی نویسنده، بازیگر و کارگردان نامه‌ای را امضاء و در آن تأکید کردند: «جای هنرمند تئاتر بر صحنه است نه سلول انفرادی». در این نامه آماده است:‌ «ما امضاکنندگان خواهان روشن شدن وضعیت، ارائه دلیل و آزادی همکارمان هستیم.» نیروهای امنیتی علی نورانی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر را از تاریخ ۲۵ شهریور دستگیر و بدون ارائه هیچ توضیحی در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت کرده اند. در این مدت خانواده و اطرافیان این هنرمند بازداشتی به کلی از اتهام و وضعیت او بی‌خبرند.

فعالیت ۱۸ انجمن در حوزه کودکان ممنوع شده است

رئیس هیئت‌مدیره شبکه یاری کودکان کار در گفتگو با رکنا مطرح کرد: فعالیت ۱۸ انجمن در حوزه کودکان ممنوع شده است. وی گفت: معضل کار کودک از فهرست شورای عالی اجتماعی کشور حذف شده است.
ارگانها و نهادهای متولی کودک در کشور امسال در حالی در اقصی نقاط کشور روز جهانی کودک را جشن می گیرند که فعالیت ۱۸ انجمن حوزه کودکان ممنوع شده و آسیب اجتماعی کار کودکان نیز از فهرست شورای عالی اجتماعی کشور حذف شده است.

بازداشت یک دانش آموز شانزده ساله در خاش

عثمان گشماد زهی طالب نوجوان شانزده ساله روز جمعه چهاردهم مهرماه در خاش بازداشت شده است و تاکنون خبری از علت بازداشت و محل نگهداری او در دست نیست.

پیام جعفر عظیم زاده به نرگس محمدی برای جایزه صلح نوبل

اهدای جایزه صلح نوبل را به شما و همه زنانی که مقاوم و استوار برای آزادی و برابری ایستادند صمیمانه تبریک می‌گویم.
یاد میکنم از مهسا امینی که رمز خیزش “زن زندگی آزادی” شد و یاد میکنم از نیکا، سارینا، آیلار حقی ها و همه ی جوانان، نوجوانان و مردان و زنانی که در راه آزادی و برابری ددمنشانه به خون کشیده شدند.
شما در مبارزه علیه حجاب اجباری، آزادی بیان، پایان دادن به سرکوب و زندان و برخورداری زنان از حقوق برابر با مردان، همیشه بی تخفیف و استوار ایستاده اید.
امید وافر دارم که در مبارزات سخت و طاقت فرسایی که تا به امروز به پیش برده اید همچنان ثابت قدم، استوار و بی تخفیف خواهید بود و با توجه به سیاست‌های دول غربی و قدرتهای جهانی برای جریان سازی با هدف پیشبرد تحولات مهندسی شده از بالای سر مردم ایران، رهیافت تان را برای پیروزی و گذر از شرایط ضد انسانی حاکم بر کشور، در اتکا و نگاه به مردم به پا خاسته ایران و جنبشهای اجتماعی آزادیخواهانه و برابری طلبانه قرار بدهید.

پیام معلم زندانی عزیز قاسم زاده از زندان لاکان رشت به بانوی اول صلح جهانی سرکار خانم نرگس محمدی

با درود سرشار؛
اعطای جایزه معتبر صلح نوبل به سرکار عالی که پشتوانه ای از سالها حق طلبی صلح طلبانه شما در مسیر آزادی و عدالت است و پیوسته در این راه صدا شدنِ بی صدایان مظلوم و دردمند را در جان پردرد خود هموار کرده اید، گوارای وجود شما و همه صلح طلبان در هر کوی و برزن در گوشه و کنار جهان باد!
سالهاست که بارش شراره های رنج و نوشش شرنگ های تلخ و یورش لهیب های درد، آنی شما را از مسیر حق خواهی و صدای مظلوم بودن جدا نکرده است. امید که در پناه دانای دادار از هر گزند و نژند، پیوسته مصون باشید.

https://akhbar-rooz.com/?p=219100 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x