جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سه فعال حقوق زنان در گیلان همچنان در بازداشت به سر می برند

نهادهای امنیتی از آزادی فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس با وجود صدور قرار وثیقه و گذشت ۴۰ روز از بازداشت، جلوگیری کرده‌اند؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حکم تعلیق پنج ماهه گرفت؛ بی‌خبری از وضعیت سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان؛ دو هزار و ۲۷۸ نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی ناشی از ریزگردها راهی بیمارستان‌ها شدند

نهادهای امنیتی از آزادی فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس با وجود صدور قرار وثیقه و گذشت ۴۰ روز از بازداشت، جلوگیری کرده‌اند؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حکم تعلیق پنج ماهه گرفت؛ بی‌خبری از وضعیت سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان؛ دو هزار و ۲۷۸ نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی ناشی از ریزگردها راهی بیمارستان‌ها شدند

سه فعال حقوق زنان در گیلان همچنان در بازداشت به سر می برند

نهادهای امنیتی از آزادی فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس با وجود صدور قرار وثیقه و گذشت ۴۰ روز از بازداشت، جلوگیری کرده‌اند. بر أساس اطلاعات رسیده به رادیو فردا در تاریخ ۲۶ شهریور قرار بازداشت این سه فعال حقوق زن ساکن گیلان پایان یافته و برای آن‌ها قرار وثیقه «۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده است. منابع مطلع به این رادیو گفتند بازرس پرونده در آخرین ساعات روز ۲۶ شهریور «از پذیرش سند این سه فعال حقوق زن امتناع» کرده و علت آن را «عدم نهایی‌سازی و ارسال گزارش کار از سوی وزارت اطلاعات» اعلام کرده‌‌ است. درست یک ماه پیش از سالگرد جان باختن مهسا امینی، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد این سه فعال مدنی را به همراه ۹ تن دیگر از فعالان مدنی ساکن استان گیلان در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند. یک روز پس از بازداشت جداگانهٔ این کنشگران، ادارهٔ کل اطلاعات گیلان در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آن‌ها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد. دیگر فعالان بازداشت شده تاکنون به مرور زمان به صورت موقت و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حکم تعلیق پنج ماهه گرفت

متن منتشر شده در کانال تلگرامی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاکی از تعلیق پنج ماه این انجمن است: شکایت انجام شده توسط اداره حراست دانشگاه از بیانیه منتشرشده در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۷ و با حکم هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی، انجمن اسلامی دانشجویان به دلیل «توهین و افترا» به «توقف کلیه فعالیت‌ها به مدت ۵ ماه» محکوم شد. لازم به ذکر است قرار تعلیق اجرای حکم به مدت ۳ ماه توسط هیأت نظارت صادر شده است.

خواهر جواد حیدری: برادرم با برانکارد به انفرادی منتقل شد

خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات در قزوین، در پستی که روز دو‌شنبه دوم مهر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، خبر دادمرتضی، یکی از برادران بازداشت‌شده‌اش، در چهارمین روز اعتصاب غذا با برانکارد به‌جای بیمارستان به انفرادی منتقل شده است. خانم حیدری روز یک‌شنبه از انتقال پدر و برادرانش به زندان چوبیندر قزوین خبر داده و گفته بود که آن‌ها هم‌چنان برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار هستند. خانم حیدری پیشتر گفته بود که برادرش که از چهار روز پیش اعتصاب غذا کرده، مبتلا به دیابت است و به دلیل اعتصاب غذا جانش در خطر است. او یکم مهر نیز گفته بود که برادر بازداشت‌شده‌اش را با زخم روی پیشانی جلوی دوربین نشاندند تا بگوید: «کتکم نزدند.» جواد حیدری، مهندس کشاورزی، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در قزوین با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد. با فرا رسیدن سالگرد او نیروهای حکومتی با چند خودرو به روستای محل اقامت خانواده حیدری و محل آرامگاه این جان‌باخته، حمله و برای اعمال فشار بر خانواده دادخواه او و جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد، پدر و برادرانش را بازداشت کردند.

بی‌خبری از وضعیت سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان

۱۲ روز پس از دستگیری سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان خانواده او اعلام کرده اند همچنان هیچ خبری از شرایط او و علت بازداشتش ندارند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی در این زمینه به «زمانه» گفت: «علیرغم گذشت ۱۲ روز از زمان دستگیری سمانه اصغری، هیچ اطلاعی از علت بازداشت و شرایط او در دست نیست و بی‌خبری از وضعیت او، منجر به افزایش نگرانی‌های خانواده در خصوص وضعیت فرزندشان شده است.» به گفته او سمانه اصغری همچنان به وکیل دسترسی ندارند و دستگاه امنیتی خانواده او را هم برای اعمال فشار بیشتر در بی‌خبری نگه داشته است. نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با یورش به محل سکونت سمانه اصغری، پس از تفتیش منزل او را بازداشت کرده و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. این فعال کودکان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هم در تاریخ ۱۹ مهر در منزل شخصی‌اش توسط شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مامور زن که خود را مامور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شد. سمانه اصغری ابتدا ۳۵ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند. او پس از پایان بازجویی‌ها در تاریخ ۲۳ آبان ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد و تا پایان آزادی در همین زندان نگهداری شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران را به ۱۸ سال و سه ماه حبس محکوم کرده است.

دو هزار و ۲۷۸ نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی ناشی از ریزگردها راهی بیمارستان‌ها شدند

با وجود گذشتن بیش از ۱۲۰ روز از بادهای موسمی در سیستان و بلوچستان، هوای این استان همچنان آلوده به ریزگردهاست. مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان روز دوشنبه سوم مهر گفت طوفان روزهای گذشته، شمار کسانی را که به‌دلیل مشکل تنفسی، قلبی و چشمی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند به دو هزار و ۲۷۸ نفر رسانده است. به گفته او «در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۲۸ شهریور تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دو هزار و ۲۷۸ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۱۵۷ نفر همچنان بستری هستند.» او افزود: «در پی تصادف رخ داده ناشی از کاهش میدان دید نیز سه نفر فوت شدند.» محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس یازدهم هفته گذشته با اعتراض به عدم تشکیل جلسه ستاد مقابله با ریزگردها در سیستان و بلوچستان گفت سیستان در حال خالی‌شدن از سکنه و مدفون‌شدن زیر تلی از خاک است.

اجرای حکم یک سال حبس آرش کیخسروی، وکیل دادگستری

آرش کیخسروی برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری راهی زندان اوین شد. آزیتا کیخسروی، خواهر این وکیل دادگستری، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «امضا بیانیهٔ وکلا با عنوان اکثریت مطلق مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را دیگر نمی‌خواهند، که در آغاز جنبش مهسا صادر شد، دلیل این حکم است.» شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران آقای کیخسروی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. آرش کیخسروی در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و در اسفندماه همان سال از زندان اوین آزاد شد. آقای کیخسروی از وکلایی است که به دلیل شکایت از رهبر جمهوری اسلامی به دلیل جلوگیری از ورود واکسن آمریکایی کووید ۱۹ زندانی شده بود.

آتش‌سوزی در پالایشگاه بندرعباس یک کشته و چهار مصدوم بر جای گذاشت

آتش‌سوزی در پالایشگاه بندرعباس که روز جمعه روی داد، یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت. خبر این آتش‌سوزی روز دوشنبه، سه روز پس از وقوع، از سوی مدیر روابط عمومی پالایشگاه نفت بندرعباس منتشر شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی مجتهدزاده در این باره گفت: حادثه در یکی از واحدهای عملیاتی در دست تعمیرات اضطراری روی داد، اما به گفته او با حضور به موقع نیروها آتش‌سوزی مهار شد. مدیر روابط عمومی پالایشگاه نفت بندرعباس همچنین اظهار داشت: این حادثه در یکی از واحدهای فرآیندی اتفاق افتاد و تاثیری بر روند در پالایشگاه بندرعباس نداشت و روند تولید اکنون در جریان است.

https://akhbar-rooz.com/?p=217640 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x